Рекламирайте тук Затвори
Реклама в секции форуми и базар

Под формата на платени обяви можете да рекламирате ваши продукти, услуги или други комерсиални дейности. Обявата може да бъде публикувана избирателно във форум по ваше желание или във всички форуми на сайта.

За стандартната ценова листа и условия изпратете
запитване до webmaster@photo-forum.net.
Платени обяви
        
 Теми - forum: Фотография
 първа  назад  1  2     всички  напред  последна
 Re: химии при копиране върху светлочувствителна хартия
Автор: itilien   
Дата:   26-09-15 15:31

Наливаш проявителя. В момента, в който вече си го налял целия пускаш часовника. Затваряш капака на дозата максимално бързо и правиш следното - обръщаш плавно дозата като едновременно с това я усукваш в ръцете си по посока на часовниковата. После я обръщаш обратно и я усукваш по обратна на часовника. Според илфордското ръководство това трябва да се прави по 10 секунди в началото на всяка минута (на практика имаш около 4 обръщания за 10-12 секунди), но според darkroom cookbook първото бъркане е най-добре да е цялата първа минута, за да се избегне неравномерно проявяване. И после вече по 10 секунди на всяка минута. 10 секунди преди края на времето изливаш химията. Аз директно я изхвърлям, за да си гарантирам повторями резултати. След това наливаш стоп разтвора. Може и вода вместо стоп разтвор.

Времената не са чак пък толкова критишни. На 11 минути 5-10 секунди не са особено отклонение.

Разтвора се разрежда точно както си описал - първо разреждаш праха както е по ръководство - в 1 литър и после добавяш още литър. Само дето не е хубаво да го разреждаш цялото на момента. Разреждай си само колкото ще ползваш.



Публикацията е редактирана (26-09-15 15:32)

Отговори на това съобщение
 Re: химии при копиране върху светлочувствителна хартия
Автор: erik_ruban   
Дата:   26-09-15 15:45

Чудесно ,всеки момент ще го забъркам :) ,но как да преценя каква част от проявителя на прах да забъркам за да стане примерно 400мл? Затова си мислех да разредя целия и да отсипя колкото ми събира дозата. Разбирам ,че след това трайността на неизползвания разтвор намалява ,но като за първи филм бих прежалил една опаковка. А друго да питам - след като съм проявил един филм с проявителя, изхвърлям ли употребения разтвор или може д асе ползва още? Ако може ,колко филма примерно бих могъл да проявя?
И наистина ,благодаря за отзивчивостта на всички, доста навременна е тази помощ!

Отговори на това съобщение
 Re: химии при копиране върху светлочувствителна хартия
Автор: антивик   
Дата:   26-09-15 17:05

itilien написа:

.............................
. 4
> обръщания отнемат около 10-12
> секунди.
>
[smilie10] [smilie11]Абе хора, я уточнете точно за кое проявявяне се говори....що ако е за артия, тя си се проявява във вана, а имаше на времето едни дози де се рядяха с хартии малък формат ма дъл още се ползват...., а ако е за филм/лента то па каква ще е тази доза де да иска 10-12 секунди обръщане....https://photo-forum.net/joro/emoticons/original/smiley_092130.gif

па и трескане в твърда повърхност...
Аз съм с триплек, комбинирани за лайка формат и за среден, с корекс ленти и при всяко обръщане се разтича разтвор от макарата и от чучура за изливане, а ако я тресна по-ячко не се знае бакилита дъл няма да стане на фрагменити[smilie5]...
"При последното проявяване обаче ми се образуваха едни утечки от страната на емулсията и не знам точно от какво са." това може би е следствие от неравномерното движение или липсата на такова при проявяване на лентата, аз кат си връткам постояно макарата няма ник`ви ленти ....

Отговори на това съобщение
 Re: химии при копиране върху светлочувствителна хартия
Автор: антивик   
Дата:   26-09-15 17:13

написа:

> Чудесно ,всеки момент ще го
> забъркам :) ,но как да преценя каква
> част от проявителя на прах да
> забъркам за да стане примерно 400мл?
> Затова си мислех да разредя целия
> и да отсипя колкото ми събира
> дозата. Разбирам ,че след това
> трайността на неизползвания
> разтвор намалява ,но като за първи
> филм бих прежалил една опаковка. А
> друго да питам - след като съм
> проявил един филм с проявителя,
> изхвърлям ли употребения разтвор
> или може д асе ползва още? Ако може
> ,колко филма примерно бих могъл да
> проявя?
> И наистина ,благодаря за
> отзивчивостта на всички, доста
> навременна е тази помощ!

Първо си мериш колко проявител ти отива в дозата при проявяването, после делиш общото тегло на нужното за дозата и с везна си делиш на порции сухото вещество. За едно проявяване си имаш доза, сухото вещество е сравнително трайно, но е много чувствително към влага и въздух и остане ли дълго време под тяхно влияние....[smilie2] , а да не ти се случва пък да стане на камък - тогава директно в коша, кофата, варела....[smilie5]

Отговори на това съобщение
 Re: химии при копиране върху светлочувствителна хартия
Автор: itilien   
Дата:   26-09-15 18:59

антивик - според книгите - примерно Darkroom Cookbook (съвременна книжка с рецепти на химии и процеси) има 4 типа разбъркване при проявяване.

Първия е Intermittent Agitation, смята се за долу горе най-оптималния - 50-60 секунди разбъркване (обръщане + извъртане) в началото, после на всяка нова минута по 10 секунди.

Втория е Minimal Agitation - 50-60 секунди разбъркване в началото, после по 10 секунди на всеки три минути. Тоя метод води до увеличаване на остротата, но изисква 50% увеличаване на времето.

Третия е Continuous Agitation - тоя метод се ползва при йобо процесорите, очевидно и ти го ползваш - върти се постоянно, но трябва да се сменя посоката. Времето за проявяване се намалява с 20%

И четвъртия е Stand Development. Тоя метод са го ползвали едно време. Води до най-висока острота и е компенсиращ - тоест намалява контраста откъм светлите области, но не е добър за филми с повече от 125 аса. Филмът се накисва предварително във вода. Проявителя се налива и първата минута се разбърква непрекъснато, после се оставя неподвижно за около 45 минути. След това може да се направи визуална инспекция на зелена светлина (до 20 секунди) и да се продължи, като се проверява на всеки 10-15 следващи минути. Проявяването може да трае и час и половина.

Иначе за дозите - аз ползвам патерсон систем 4. Отгоре се слага гъвкав капак и не тече като я обръщаш. Йобо дозите също стават за тая цел.

Удрянето в твърда повърхност е от ключово значение, защото при обръщането на дозата вътре всичко се разджурква и се образуват въздушни мехурчета, които полепват по филма. Целта на удара е да се отлепят и изплуват. Иначе там ще се образуват недопроявени точки.

erik_ruban - ако нямаш везна да направиш точно изчисление, по-добре разтвори целия прах в 1 литър и после си разреди 1:1 само толкова, колкото ти трябва. Другото го затвори като изкараш излишния въздух от бутилката, или допълни със стъклени топчета докато не остане въздух. Между другото, препоръчват се 500мл проявител и за 35мм и за 120 филм (имат еднаква площ). Ако ползваш разредения разтвор само за 1 проявяване и ползваш 500мл на проявяване, за 4 проявявания ще ти замине сток разтвора, така че няма да остарее особено (освен ако следващия изсниман филм не ти е след 6-7 месеца :) )

Отговори на това съобщение
 Re: химии при копиране върху светлочувствителна хартия
Автор: Dora93   
Дата:   26-09-15 19:27

Един малък мой патент за разбъркване на филма при проявяване: Използвам моторче за микровълнова печка, което прави 5-6 оборота в минута и оста на което пасва чудесно в оста за разбъркване на доза Крокус и с малко гумено уплътнение в оста на доза Патерсон. Намерил съм моторче за 21 волта AC, което задвижвам с трафче за 15 волта, защото да ползвам за 220 директно ми се вижда опасно, при положение, че има и влага.

Отговори на това съобщение
 Re: химии при копиране върху светлочувствителна хартия
Автор: batsali   
Дата:   26-09-15 22:39

Моя съвет е да не се занимаваш с различни проявители, а да си вземеш родинал. Ще го видиш и като R09. Страшно евтин, разрежда се преди употреба и се хвърля разтвора, защото е с много малка трайност в разредено състояние. Може да правиш много неща с него, защото се държи различно в различни концентрации. За начало е важно да си опростиш живота и да отработиш хореографията на процеса. Няма нищо сложно и критично при проявяването на ЧБ филми. 15секунди не са фатално забавяне или избързване.

Какво правя аз:

Ползвам родинал. Кисна филма в чиста вода, а през това време си приготвям проявителя. В мойта чешма водата винаги идва доста студена дори и лятно време, затова точа студена вода, разтварям проявителя и слагам мензурата за малко в микровълновата докато стане 20 градуса. Станал съм спец в определянето на престоя [smilie7] Изливам водата на филма, в която вече се е разтворил anti halation слоя на емулсията, плакна филма и наливам проявителя. Джуркам без конкретна програма първата минута постоянно, после на 1 или 2 минути обръщам дозата веднъж, дваж. Тия неща ги определям на око според зависи. Времето за порявяване гледам от този сайт http://www.digitaltruth.com/devchart.php
и правя справка с проявени парчета от този филм, ако имам. Изливам проявителя, плакна филма с вода, фиксирам. Последното плакнене на филма го правя с чешмяна вода, но моята е сравнително мека. С веро съм пробвал, но резултатите са или същите или по-лоши, поне в моя случай. Изплаквам филма и дозата сравнително агресивно, после я пълня с вода и оставям филма да кисне 5мин като го пландзикам от време на време. Това го правя с отворен капак на дозата, защото мога да плакна по-ефективно. Сменям водата и пак така 2-3 пъти. През това врема си мия и прибирам такъмите. Най-накрая вадя филма, прекарвам го няколко пъти между чисти, влажни пръсти, за да премахна механично голяма част от водата, и го закачам да съхне. Както е закачен горния край, хващам долния и правя няколко камшични движения, за да отлети колкото се може повече вода от филма. После не барам минимум час, по-добре минимум два. Ако допреш мокър филм до каквото и да е, плакнеш задължително пак, колкото да махнеш праха и космите, които са полепнали, не минаваш през дългото миене пак. Режа, прибирам в джоб и си пиша името на филма, като каква скорост съм го снимал, с какъв и колко проявител и за какво време съм го проявявал.

Не е лоша практика да треснеш дозата на тезгяха един, два пъти, но аз не съм имал проблеми с мехурчета. Може би само когато съм ползвал дози с лента. Доста са гадни, но ако внимаваш вършат работа. Някои чешми са доста газирани и дори да тропаш дозата, разтворените газове пак ще образуват мехурчета по емулсията. Затова най-добре проявителите да се разтварят с престояла или дестилирана вода. Не е фатално.

Като цяло трябва много да се стараеш, за да преебеш тотално един филм. Давай смело, само че на първо време само с пресни материали. Аз изфирясал филм по-стар от 25г или по-бърз от ISO 100 не бих ползвал, ако искам сносни резултати. Всяко правило си има изключения естествено.



Публикацията е редактирана (26-09-15 22:46)

Отговори на това съобщение
 Re: химии при копиране върху светлочувствителна хартия
Автор: itilien   
Дата:   27-09-15 01:25

Доста хора казват, че прекарването между пръстите е ненужно. Иначе камшичното движение съм чел, че е полезно. Но прочетох и нещо още по-добро. Слагаш ролката на филма в шпиндел за дискове, на който си пробил капака и си прекарал едно въженце с възел през него. Развърташ стабилно и бързо и центробежните сили разкарват почти изцяло водата от филма. Мисля да го пробвам това, но трябва да си намеря някой шпиндел.

Отговори на това съобщение
 Re: химии при копиране върху светлочувствителна хартия
Автор: dekov   
Дата:   27-09-15 01:47

erik_ruban
Прахообразен проявител се разтваря целият, съдържа химикали в различно количество, което при делене на прах няма как да осигуриш равномерното разпределение в отделните части.


Отговори на това съобщение
 Re: химии при копиране върху светлочувствителна хартия
Автор: erik_ruban   
Дата:   01-10-15 02:04

Здравейте отново ,искам да споделя опита си от последните 2 дни. Направих разтвор д76 и го оставих да престои 24 часа. Забърках разтвор 1:1 непосредствено преди проявяването и налях в дозата. Филма е тмакс 400 /оказа се че грешно съм запомнил ,че е триХ/. Фиксирах 5 минути ,минах преди това през стоп баня от лимонтузу за 1 мин. Бях безкрайно щастлив ,че има образи на лентата. След сушенето виждам останали капки на места ,ще трябва пак да измия лентата ,но добре ли е да престои в нещо? Водата в района е твърда затова накрая оставих лентата в дестилирана вода за 2 минути като през това време обръщах дозата ,за да се изплакне добре ,но капките са на лице. Сканирах лентата на обикновен скенер ,колкото да се ориентирам за снимките, нямам търпение да ги копирам на фотоувеличителя.
Току що обаче реших да проявя и една лента на Илфорд НР5 120 от 91 година. Четох ,че времето и в разтвор 1:1 д76 е 13 мин. Понеже е стара лента реших да го увелича на 17 мин. Първите 30сек. обръщах дозата ,след това на всеки 30 сек. по 2 пъти до 2-рата минута ,след което по веднъж на 30сек. След като фиксирах и погледнах ... на лентата нямаше нищо , само надписите. Кое е довело до това, да няма и спомен от образ? Че е стара ,стара е ,но все нещо не трябваше ли да излезе. По-дългото време на проявяване може ли да доведе до това?
Благодаря ви за помощта ,оказва се по-вълнуващо отколкото си го представях!

Отговори на това съобщение
 Re: химии при копиране върху светлочувствителна хартия
Автор: lamerko   
Дата:   01-10-15 02:15

Под няма нищо - няпълно прозрачна ли е, или е черна? :)

Отговори на това съобщение
 Re: химии при копиране върху светлочувствителна хартия
Автор: erik_ruban   
Дата:   01-10-15 03:27

Прозрачна с едва доловими дребни петна като плесен.

Отговори на това съобщение
 Re: химии при копиране върху светлочувствителна хартия
Автор: s_dyakov   
Дата:   01-10-15 14:30

Ако надписите са излезли значи проявяването е ок.
може би чувствителността на филма ти е паднала много от възрастта, и е трябвало да експонираш по-дълго като снимаш.


Отговори на това съобщение
 Re: химии при копиране върху светлочувствителна хартия
Автор: batsali   
Дата:   01-10-15 17:33

Кодак-а със същата камера ли го облъчва? Да не би да е проблема в нея?

Отговори на това съобщение
 Re: химии при копиране върху светлочувствителна хартия
Автор: lamerko   
Дата:   01-10-15 17:57

Едва ли ще е от филма - преди няколко години снимах с едно ORWO от 70-те години - няма да твърдя, че се получиха шедьоври, но експонацията си излезе сравнително нормална :)

Отговори на това съобщение
 Re: химии при копиране върху светлочувствителна хартия
Автор: erik_ruban   
Дата:   02-10-15 00:32

Експонирах по-дълго. Друг апарат е това - средноформатен ,но съм снимал с него ,верно една лента до сега ,но беше нормално. Надписи има ... може наистина апарата да е проблема, ще обърна внимание.

Отговори на това съобщение
 първа  назад  1  2     всички  напред  последна

За да пишете мнения трябва да влезете с потребителското си име.
Влезте от тук »