Рекламирайте тук Затвори
Реклама в секции форуми и базар

Под формата на платени обяви можете да рекламирате ваши продукти, услуги или други комерсиални дейности. Обявата може да бъде публикувана избирателно във форум по ваше желание или във всички форуми на сайта.

За стандартната ценова листа и условия изпратете
запитване до webmaster@photo-forum.net.
Платени обяви
        
 Теми - forum: Фотография
 
 химии при копиране върху светлочувствителна хартия
Автор: erik_ruban   
Дата:   24-08-15 22:46

Здравейте! От известно време имам необходимите неща за фотолаборатория ,но без химии. Имам и няколко рол филма на кодак от 74 :) Иска ми се да пробвам да ги проявя и след това да ги копирам на хартия. Докато за проявяването на лентата намирам информация ,не успявам да намеря нищо за копирането върху хартия. Не говоря толкова за процеса ,колкото каква хартия да ползвам и след това разтворите през които трябва да я обработя? Някой иска ли да ми даде съвети, да ме научи един вид? Благодаря предварително!

Отговори на това съобщение
 Re: химии при копиране върху светлочувствителна хартия
Автор: batsali   
Дата:   25-08-15 15:59

Първо - вземи си нови филми.

Процесът и при филмите и хартията е идентичен - проявител, стопка (не е задължително) и фиксаж. Има проявители за филм и за хартия. И двата вида ще изкарат картинка, но са пригодени за различни емулсии. Стоп и фиксаж са до голяма степен универсални. Хартия и химия има в базара.

Какво си събрал като оборудване досега?

Отговори на това съобщение
 Re: химии при копиране върху светлочувствителна хартия
Автор: itilien   
Дата:   25-08-15 16:49

И аз тъкмо почнах да се занимавам, за момента съм пробвал малко на изтекла хартия фома, с проявител ilford PQ универсал и Ilford rapid fixer. Стават нещата, но не бих се учил на нея, по-скоро мисля да я ползвам само за контактно копиране да видя какво има по негатива. До седмица две ще ми дойдат RC multigrade хартията и филтрите. Решил съм да не се лутам в различни изтекли химии и хартии, а да ползвам материали, чиито качества са известни. Така ще знам, че ако не се получи както трябва греша аз, а не материалите.

За филмите съм си взел ilford ilfosol 3 (мисля да снимам на делта 100, hp4 и hp5) и Ilfostop. За хартиения проявител и фиксажа по-горе казах. Първо ще си поиграя с RC хартия (Ilford multigrade RC IV pearl), ако ми се задържи интереса ще взема и fiber based, че тя е с левче по-скъпа на лист (20х25см)

Отговори на това съобщение
 Re: химии при копиране върху светлочувствителна хартия
Автор: itilien   
Дата:   25-08-15 16:57

Ето малко материал от ютуб:

това е канала на един от копистите, обучени и работили в Илфорд
https://www.youtube.com/channel/UCESPWjbhrablmq90n-3YEhg


Една демострация по определяне на контраста
https://www.youtube.com/watch?v=woXZb8gjG4o


dodge and burn
https://www.youtube.com/watch?v=F92D8zqN2B0


книгата на Ансел Адамс
https://manualesdecine.files.wordpress.com/2012/05/the-print-ansel-adams-series-no-3.pdf

доста информация освен това има в

www.apug.org



Публикацията е редактирана (25-08-15 17:01)

Отговори на това съобщение
 Re: химии при копиране върху светлочувствителна хартия
Автор: erik_ruban   
Дата:   26-08-15 21:51

Благодаря за линковете.

Имам ванички ,дози ,лампа ,часовник кадрираща рамка ,фотоувеличител с цветна глава ... не се сещам останалите неща ако има такива, но знам ,че имам всичко необходимо. В базара не са ли с изтекъл срок нещата, все срещам обяви за химия с изтекъл срок. И другото е ,като взема някаква хартия ,не трябва ли конкретна химия за нея ...

Отговори на това съобщение
 Re: химии при копиране върху светлочувствителна хартия
Автор: itilien   
Дата:   26-08-15 22:44

Ами хартии се завъртат разни с изтекъл срок. Ако искаш всичко да е ново - можеш да вземеш от фотосинтезис - имат на илфорд разни хартии, имат и химия. Аз от английския ибей съм си поръчал хартия, защото цената е по-ниска. А за химията - не, изобщо не трябва за точно определена хартия да ползваш точно определен проявител. Просто трябва да е проявител за хартия. В спецификациите на илфордската хартия обаче са дадени времена за техните си проявители. Но общо взето може да се проявява с каквото си поискаш.

Отговори на това съобщение
 Re: химии при копиране върху светлочувствителна хартия
Автор: erik_ruban   
Дата:   26-08-15 23:06

Бих си взел от фотосинтезис колкото да пробвам процеса ,от много време все се каня. После ще гледам за по евтини материали в ибей. Благодаря ти!

Отговори на това съобщение
 Re: химии при копиране върху светлочувствителна хартия
Автор: itilien   
Дата:   26-08-15 23:24

имай предвид обаче, че хартиите на илфорд са вариоконтрастни и за да им използваш възможностите ще ти трябват филтри. fotorafi има RC хартия на фома, средноконтрастна, която е изтекла през 2007-ма година. Бях взел от него един пакет 25 листа 18х24 и да ти кажа ми изглежда напълно добре. Черното си е напълно черно. Ако е просто за пробва е идеална. Даже мисля да взема още от него, за да си правя контактни копия на негативите, че излиза двойно по-евтина от илфордската.

Отговори на това съобщение
 Re: химии при копиране върху светлочувствителна хартия
Автор: batsali   
Дата:   26-08-15 23:30

Не знам точно с какво искаш да ти помогнем. Ако знаеш английски, в нета има информация бол. Аз предположих, че става дума за ЧБ, не за цветно. Така ли е? ЧБ е доста по-различен и прост процес от цветните такива.

Проявявал съм хартия и с Родинал, който е проявител за филми. Откъм химични процеси филмите и хартиите работят по абсолютно един и същ начин. Цветни филми може да проявиш и с ЧБ проявител и ще имаш ЧБ снимки. ЧБ филм може да проявиш с цветен проявител и ще имаш пак ЧБ снимки. Това за експерименти де [smile]

Хартиите повече траят на стареене, отколкото филмите, защото емулсията е много по-бавна. Става дума за ISO 0.5 - 3 някъде Аз имам 25 годишен Фохар, който не е воалирал хич. Прахообразните химикали също траят страшно много време. Разбира се, най-добре е да се работи с пресни матриали, особено в началото, докато разбереш как се случват нещата. Хартия може стара.

Няма нищо сложно всъщност. Облъчваш хартията, проявител, стоп, фиксаж. Стоп баня ползвам само за хартия. Разреждам оцет 1:4 някъде. Даже не оцет, а тва най-евтиното дето пише че е "овкусител" или нещо такова [smilie5] Безцветно е и май се прави от оцетна киселина и вода, няма други боклуци, които могат да ти оцветят снимките. След фиксажа също така имам една водна баня за киснене на готовите снимки преди да ги измия хубаво в последствие. Препоръчвам ти да си вземеш и щипки, за да не пипаш излишно разтворите. Аз ползвам щипки за захар на бучки. Една за проявител и една за фиксаж. Много важно е да не замърсиш проявителя с фиксаж, защото си заминава страшно бързо. Капки и бъркане в разтворите само в посока от проявител към фиксаж. Също термометър ти трябва, най-вече за филмите.

http://www.bhphotovideo.com/c/product/40219-REG/Paterson_PTP643_Micro_Focus_Finder.html


Тая джаджа също е доста полезна за точно фокусиране на увеличителя. Някои увеличители си имат някакъв метод за намиране на точния фокус, но може да не са много точни.

Питай нещо конкретно и ще ти помогнем по-адекватно. Какво точно не ти е ясно?

Отговори на това съобщение
 Re: химии при копиране върху светлочувствителна хартия
Автор: itilien   
Дата:   26-08-15 23:36

batsali - защо не ползваш стоп баня за филмите? То там май е по-важно да спреш проявяването в точния момент, отколкото при хартиите.

Отговори на това съобщение
 Re: химии при копиране върху светлочувствителна хартия
Автор: batsali   
Дата:   26-08-15 23:43

Ами не всъщност. Времето при филмите е да кажем около 10 минути и да се забавиш с някоя секунда не е фатално. Мия ги само преди фиксажа. Хем да спре проявяването, хем да не цапам фиксажа с проявител. Хартията я киснеш 1-2 минути и нещата се случват доста бързо. Хартии само два вида съм ползвал - Фохар и тая Фома дето спомена. Фомата се държа доста по различно от Фохара. Стига до едно положение е не набира плътност повече. Може би защото е RC, не знам. То и при Фохара става това, но някакси не е толкова внезапно спирането.

Отговори на това съобщение
 Re: химии при копиране върху светлочувствителна хартия
Автор: itilien   
Дата:   27-08-15 00:04

То доколкото четох всъщност спирането не е истинско спиране. Просто е драстично забавяне на процеса. Но той си продължавал и ако прекисне много първо ще почне да воалира, а ако стои достатъчно дълго ще почернее още.

Отговори на това съобщение
 Re: химии при копиране върху светлочувствителна хартия
Автор: batsali   
Дата:   27-08-15 00:13

Така е, да. Само като правих едни експерименти за понижаване на контраста на хартиени негативи съм киснал хартия около час и наистина се получава воал, което в случая беше търсен ефект. Не знам дали ще почернее напълно, ако я оставиш няколко дена примерно.

Отговори на това съобщение
 Re: химии при копиране върху светлочувствителна хартия
Автор: fotorafi   
Дата:   27-08-15 09:16

По принцип контраста на при черно-белите филми и хартии може да се увеличи и намали по няколко начина:
- от състава на проявяващите вещества в проявителя. Метола е меко проявяващо вещество. Хидрохинона и фенидона са контрастно проявяващи. Забърквате си проявител само с метол или с намалено количество хидрохинон и фенидон. Във всеки конфекционен , фабричен проявител те са в различни съотношения. Това е за напреднали, които имат химикали, рецептурник за проявители
- по-лесния начин е проявителите да се разреждат с повече вода от упътването. Ако по-рецепта двата, прахообразни компонента на проявителя трябва да се разтворят в 1 лит вода, разтваряте ги в 1,5 литра. Правите проби, ако се налага, увеличавате водата.
Има принцип-точната експонация се определя с проби. Когато е експонирано точно, първите изображения трябва да се появят около 45-60 сек.да продължава чернеенето и да спре на 2 минута. Трябва да има чисто бяло, сиви тонове и черно. Да спре чернеенето, да не продължава и да не стои сиво
- да се копира с помоща на филтри за копиране с филтри за варио контрастните хартии. Имам излишен комплект от три групи филтри-синьо-зелени-11 бр.жълти-11 бр. и пурпур-11 бр. с размери 13,5/13,5 см
Имам проявител ОРВО N-113, neutol за 1 лит за хартии
София, 0886-711-193, Рафи Марукян

Отговори на това съобщение
 Re: химии при копиране върху светлочувствителна хартия
Автор: itilien   
Дата:   27-08-15 10:38

Ето тук е описан един метод за контрол на контраста чрез избелване на латентното изображение с калиев ферицианид. Авторът твърди, че този метод е далеч далеч по-добър от каквито и да е други методи, които според него са с твърде ограничен обхват на контрола.

http://www.davidkachel.com/assets/nw_strry.htm

Отговори на това съобщение
 Re: химии при копиране върху светлочувствителна хартия
Автор: erik_ruban   
Дата:   25-09-15 21:11

Здравейте отново! Имам вече две ленти за проявяване ,едната е Кодак 400тх 35мм в срок ,а другата Илфорд хп5 120 1991 година. За сега мисля да започна с Кодака ,взех си проявител д76 от фотосинтезис. Като за начало искам първо да проявя филма, след това ще пробвам копирането. Споменах филма на илфорд ,за да ви питам дали ще има резултат ако го проявя с д76. Тъй като е с минал срок ,не бих желал да вземам за момента проявител ,който е пригоден специално за него.
Четох и гледах различни материали за процеса и есествено се обърквам повече. Исках да попитам първо - проявителя ми е на прах ,предполагам трябва да го разредя с дестилирана вода? Да следвам ли времената и концентрацията на разтвора както са зададени от производителя? Питам за това ,защото четох ,че 400тх проявен с д76 давал по-добри резултати ако се остави по-дълго време ,и съответно намирам различни рецепти като време на проявяване и концентрация на разтвора ,различни от тези на производителя. Най-вероятно в началото ще следвам предписанията.
Другото за което се сещам е следното: ако примерно температурата на разтвора трябва да е 22 градуса, и го приготвя така , след като го налея в дозата няма ли да си промени градусите ,трябва ли предварително да темперирам съда ,спиралата и филма? Някъде препоръчват първоначално намокряне на филма с вода? Фиксажа трябва ли да е със зададена температура също? Финалното плакнене на проявения филм с чешмяна вода ли се случва ,знам че при нас водата е доста твърда, оказва ли влияние ,температурата на водата важна ли е и последно наистина ли трябва да оставя чешмата да тече 30-40 минути това е страхотно прахосване на вода [smilie11] :)? За сега това са ми въпросите ,питахте ме конкретно как да помогнете :) благодаря предварително!

Отговори на това съобщение
 Re: химии при копиране върху светлочувствителна хартия
Автор: itilien   
Дата:   25-09-15 21:31

Ще кажа само какво знам основно от четене, опита ми е доста ограничен, който има повече опит да каже повече.

Няма такова нещо като проявител, който да е пригоден специално за даден филм. Просто различните проявители дават различни резултати - както с раличните филми, така и с един и същ филм. Просто някои проявители са по-подходящи за едни филми, други за други. Зависи също и какви резултати се искат.

Аз поне за момента гледам да проявявам по предипсанията на проявителя. Колкото време ми дават за дадения филм, толкова проявявам. Така ако има проблеми с кадрите ще знам, че са станали в процеса на снимане, а не на проявяване.

Двата филма не ги проявявай заедно (сигурно си знаеш де). Освен това изтеклия филм е хубаво да си го снимал като за по-ниска чувствителност.

Темперирането на съда според това, което съм чел не е нужно, защото той е пластмасов - значи с лоша топлопроводимост. А и стайната температура не е особено по-висока от тази на течността. Аз не глася точно температурата на разтвора. Ако е половин - един градус нагоре надолу просто компенсирам по таблиците на проявителя.

Началното намокряне на филма изисква увеличаване на времето за проявяване. Някъде четох, че с около минута, но не знам доколко е универсално за различните филми и проявители. По-добре не го мокри.

Фиксажа трябва да е с близка температура, но неговата температура не влияе на резултатите.

Финалното плакнене е с чешмяна вода - прочети в някое от упътванията на илфордските проявители как дават да се прави икономично плакнене - за няколко минути с няколко смени на водата и незнам колко си обръщания. Температурата е хубаво пак да е сравнително близка до тази на процеса.

След чешмяната вода обаче е хубаво (а в твоя случай май задължително) да се направи финално измиване с дестилирана или минала през осмоза или ако не - поне филтрирана вода и малко агент от рода на фотофло, а ако няма съм чувал че и с течен сапун става.

Не знам поради твърдата вода дали не е хубаво и химиите да ги забъркаш с някаква друга.

Отговори на това съобщение
 Re: химии при копиране върху светлочувствителна хартия
Автор: Dora93   
Дата:   25-09-15 21:49

Почти неограничени количества дистилирана вода за проявителите може да си набавяте от конденза на климатика. Само трябва да пъхнете изходящата тръба в голяма бутилка, да речем 10 литрова. За няколко дни се пълни цялата.



Публикацията е редактирана (25-09-15 21:50)

Отговори на това съобщение
 Re: химии при копиране върху светлочувствителна хартия
Автор: itilien   
Дата:   25-09-15 22:02

Там не се ли замърсява с прах и други неща от самата система?

Отговори на това съобщение
 Re: химии при копиране върху светлочувствителна хартия
Автор: erik_ruban   
Дата:   25-09-15 22:06

Това с климатика е хитро ,но на работа имаме дестилатора така или иначе и не ми е проблем водата. А за изпплакването по илфорд бях гледал един клип ,3 пъти сменяха водата и разбъркваха ,което ми хареса ,но после четох за 40 минути на течаща вода и се зачудих с по-пестеливия метод дали е достатъчно.
Това с престоя в сапунена вода го срещнах също ,за да не остават капки при съхненето на лентата, но някой ще каже ли колко капки сапун горе долу на какво количество вода е нужно ,все пак не трябвало да се стига до пяна :)

Отговори на това съобщение
 Re: химии при копиране върху светлочувствителна хартия
Автор: Dora93   
Дата:   25-09-15 22:18

получава се малко утайка на дъното на шишето от механичен прах, който според мен е неразтворим и не пречи. аз ползвам такава вода за проявители и последно плакнене.

Отговори на това съобщение
 Re: химии при копиране върху светлочувствителна хартия
Автор: антивик   
Дата:   26-09-15 08:52

Това за работата на проявителите си е много голяма тема и ФОТОРАФИ е дал някои насоки за влиянието на степента разреждане върху контраста и рисунъка освен това проявителите влияят и върху зърнистоста на негатива/в зависимост от ИСО-то (АСА,ДИНА)/, а едни 400 исо са = на 27 ДИНА де си върви вече към по-едро зърно. Тук се стига до различните видове проявители и рецептури де си е цяла химия.
За другите питания - предварителното накисване се прави обикновено за да се избегнат мехурчетата въздух върху лентата и /поне аз/ не съм забелязал да дава някакво значително влияние при проявяването.
За температурите е хубаво при всички етапи да са близки, иначе при преход от топли към много студени или обратното има опасност от нацепване на емулсията, ето един пример:

http://www.picbg.net/u/50558/34509/817827.jpg


Всичкото това е за проявяването при лентите и основно ЧБ, за цветното да казват знаещите[smilie3]



Публикацията е редактирана (26-09-15 08:53)

Отговори на това съобщение
 Re: химии при копиране върху светлочувствителна хартия
Автор: itilien   
Дата:   26-09-15 12:13

Поне според това, което съм чел, при предварителното накисване с вода, при наливането на проявителя има нужда от време за да може молекулите на проявителя да изместят тези на водата от емулсията. Затова трябва да се удължи времето на проявяване.
А върху зърнистостта оказва влияние дори схемата на разбъркване. Аз за момента ползвам илфордската - наливам проявителя, затварям дозата и правя 4 обръщания с извъртане. Удрям веднъж рязко в твърда повърхност и оставям на място. И така на започването на всяка минута. 4 обръщания отнемат около 10-12 секунди.

При последното проявяване обаче ми се образуваха едни утечки от страната на емулсията и не знам точно от какво са. Стоят като стичане по дължината на филма и се съмнявам дали не са от прекалено много фотофло при измиването. Аз го разреждам 1:200 както пише в упътването, но попрочетох, че повечето хора смятат тая концентрация за прекалено висока и ползват 2-3 капки на 500 мл

Отговори на това съобщение
 Re: химии при копиране върху светлочувствителна хартия
Автор: my.point.of.view   
Дата:   26-09-15 12:29

Д 76 1+1 20 градуса 11 минути ТриХ400 / НР5 400

Но ти се чудя на акъла да снимаш филм на 25 години. 1991 година?

Отговори на това съобщение
 Re: химии при копиране върху светлочувствителна хартия
Автор: erik_ruban   
Дата:   26-09-15 14:09

За тези 11 минути на какъв интервал да обръщам дозата, и първоначално колко пъти за колко секунди обръщам? Не знам дали не издребнявам ,но като гледам как всичко трябва да е до секундата нагласено ,се притеснявам да не объркам нещо. Аз имам две опаковки от д76 на прах. Едната е за 1 литър ,другата за 3.8л. Как се прави разтвор 1:1 - разбърквам си разтвора който е за литър и след това добавям още литър вода?
25 годишната лента я изщраках просто така, за да проверя ще излезе ли нещо ,исках да снимам със средноформатния апарат. Иначе имам и Кодак от 1974 ... след време ще пробвам и него.

Отговори на това съобщение
 Re: химии при копиране върху светлочувствителна хартия
Автор: itilien   
Дата:   26-09-15 15:31

Наливаш проявителя. В момента, в който вече си го налял целия пускаш часовника. Затваряш капака на дозата максимално бързо и правиш следното - обръщаш плавно дозата като едновременно с това я усукваш в ръцете си по посока на часовниковата. После я обръщаш обратно и я усукваш по обратна на часовника. Според илфордското ръководство това трябва да се прави по 10 секунди в началото на всяка минута (на практика имаш около 4 обръщания за 10-12 секунди), но според darkroom cookbook първото бъркане е най-добре да е цялата първа минута, за да се избегне неравномерно проявяване. И после вече по 10 секунди на всяка минута. 10 секунди преди края на времето изливаш химията. Аз директно я изхвърлям, за да си гарантирам повторями резултати. След това наливаш стоп разтвора. Може и вода вместо стоп разтвор.

Времената не са чак пък толкова критишни. На 11 минути 5-10 секунди не са особено отклонение.

Разтвора се разрежда точно както си описал - първо разреждаш праха както е по ръководство - в 1 литър и после добавяш още литър. Само дето не е хубаво да го разреждаш цялото на момента. Разреждай си само колкото ще ползваш.



Публикацията е редактирана (26-09-15 15:32)

Отговори на това съобщение
 Re: химии при копиране върху светлочувствителна хартия
Автор: erik_ruban   
Дата:   26-09-15 15:45

Чудесно ,всеки момент ще го забъркам :) ,но как да преценя каква част от проявителя на прах да забъркам за да стане примерно 400мл? Затова си мислех да разредя целия и да отсипя колкото ми събира дозата. Разбирам ,че след това трайността на неизползвания разтвор намалява ,но като за първи филм бих прежалил една опаковка. А друго да питам - след като съм проявил един филм с проявителя, изхвърлям ли употребения разтвор или може д асе ползва още? Ако може ,колко филма примерно бих могъл да проявя?
И наистина ,благодаря за отзивчивостта на всички, доста навременна е тази помощ!

Отговори на това съобщение
 Re: химии при копиране върху светлочувствителна хартия
Автор: антивик   
Дата:   26-09-15 17:05

itilien написа:

.............................
. 4
> обръщания отнемат около 10-12
> секунди.
>
[smilie10] [smilie11]Абе хора, я уточнете точно за кое проявявяне се говори....що ако е за артия, тя си се проявява във вана, а имаше на времето едни дози де се рядяха с хартии малък формат ма дъл още се ползват...., а ако е за филм/лента то па каква ще е тази доза де да иска 10-12 секунди обръщане....https://photo-forum.net/joro/emoticons/original/smiley_092130.gif

па и трескане в твърда повърхност...
Аз съм с триплек, комбинирани за лайка формат и за среден, с корекс ленти и при всяко обръщане се разтича разтвор от макарата и от чучура за изливане, а ако я тресна по-ячко не се знае бакилита дъл няма да стане на фрагменити[smilie5]...
"При последното проявяване обаче ми се образуваха едни утечки от страната на емулсията и не знам точно от какво са." това може би е следствие от неравномерното движение или липсата на такова при проявяване на лентата, аз кат си връткам постояно макарата няма ник`ви ленти ....

Отговори на това съобщение
 Re: химии при копиране върху светлочувствителна хартия
Автор: антивик   
Дата:   26-09-15 17:13

написа:

> Чудесно ,всеки момент ще го
> забъркам :) ,но как да преценя каква
> част от проявителя на прах да
> забъркам за да стане примерно 400мл?
> Затова си мислех да разредя целия
> и да отсипя колкото ми събира
> дозата. Разбирам ,че след това
> трайността на неизползвания
> разтвор намалява ,но като за първи
> филм бих прежалил една опаковка. А
> друго да питам - след като съм
> проявил един филм с проявителя,
> изхвърлям ли употребения разтвор
> или може д асе ползва още? Ако може
> ,колко филма примерно бих могъл да
> проявя?
> И наистина ,благодаря за
> отзивчивостта на всички, доста
> навременна е тази помощ!

Първо си мериш колко проявител ти отива в дозата при проявяването, после делиш общото тегло на нужното за дозата и с везна си делиш на порции сухото вещество. За едно проявяване си имаш доза, сухото вещество е сравнително трайно, но е много чувствително към влага и въздух и остане ли дълго време под тяхно влияние....[smilie2] , а да не ти се случва пък да стане на камък - тогава директно в коша, кофата, варела....[smilie5]

Отговори на това съобщение
 Re: химии при копиране върху светлочувствителна хартия
Автор: itilien   
Дата:   26-09-15 18:59

антивик - според книгите - примерно Darkroom Cookbook (съвременна книжка с рецепти на химии и процеси) има 4 типа разбъркване при проявяване.

Първия е Intermittent Agitation, смята се за долу горе най-оптималния - 50-60 секунди разбъркване (обръщане + извъртане) в началото, после на всяка нова минута по 10 секунди.

Втория е Minimal Agitation - 50-60 секунди разбъркване в началото, после по 10 секунди на всеки три минути. Тоя метод води до увеличаване на остротата, но изисква 50% увеличаване на времето.

Третия е Continuous Agitation - тоя метод се ползва при йобо процесорите, очевидно и ти го ползваш - върти се постоянно, но трябва да се сменя посоката. Времето за проявяване се намалява с 20%

И четвъртия е Stand Development. Тоя метод са го ползвали едно време. Води до най-висока острота и е компенсиращ - тоест намалява контраста откъм светлите области, но не е добър за филми с повече от 125 аса. Филмът се накисва предварително във вода. Проявителя се налива и първата минута се разбърква непрекъснато, после се оставя неподвижно за около 45 минути. След това може да се направи визуална инспекция на зелена светлина (до 20 секунди) и да се продължи, като се проверява на всеки 10-15 следващи минути. Проявяването може да трае и час и половина.

Иначе за дозите - аз ползвам патерсон систем 4. Отгоре се слага гъвкав капак и не тече като я обръщаш. Йобо дозите също стават за тая цел.

Удрянето в твърда повърхност е от ключово значение, защото при обръщането на дозата вътре всичко се разджурква и се образуват въздушни мехурчета, които полепват по филма. Целта на удара е да се отлепят и изплуват. Иначе там ще се образуват недопроявени точки.

erik_ruban - ако нямаш везна да направиш точно изчисление, по-добре разтвори целия прах в 1 литър и после си разреди 1:1 само толкова, колкото ти трябва. Другото го затвори като изкараш излишния въздух от бутилката, или допълни със стъклени топчета докато не остане въздух. Между другото, препоръчват се 500мл проявител и за 35мм и за 120 филм (имат еднаква площ). Ако ползваш разредения разтвор само за 1 проявяване и ползваш 500мл на проявяване, за 4 проявявания ще ти замине сток разтвора, така че няма да остарее особено (освен ако следващия изсниман филм не ти е след 6-7 месеца :) )

Отговори на това съобщение
 Re: химии при копиране върху светлочувствителна хартия
Автор: Dora93   
Дата:   26-09-15 19:27

Един малък мой патент за разбъркване на филма при проявяване: Използвам моторче за микровълнова печка, което прави 5-6 оборота в минута и оста на което пасва чудесно в оста за разбъркване на доза Крокус и с малко гумено уплътнение в оста на доза Патерсон. Намерил съм моторче за 21 волта AC, което задвижвам с трафче за 15 волта, защото да ползвам за 220 директно ми се вижда опасно, при положение, че има и влага.

Отговори на това съобщение
 Re: химии при копиране върху светлочувствителна хартия
Автор: batsali   
Дата:   26-09-15 22:39

Моя съвет е да не се занимаваш с различни проявители, а да си вземеш родинал. Ще го видиш и като R09. Страшно евтин, разрежда се преди употреба и се хвърля разтвора, защото е с много малка трайност в разредено състояние. Може да правиш много неща с него, защото се държи различно в различни концентрации. За начало е важно да си опростиш живота и да отработиш хореографията на процеса. Няма нищо сложно и критично при проявяването на ЧБ филми. 15секунди не са фатално забавяне или избързване.

Какво правя аз:

Ползвам родинал. Кисна филма в чиста вода, а през това време си приготвям проявителя. В мойта чешма водата винаги идва доста студена дори и лятно време, затова точа студена вода, разтварям проявителя и слагам мензурата за малко в микровълновата докато стане 20 градуса. Станал съм спец в определянето на престоя [smilie7] Изливам водата на филма, в която вече се е разтворил anti halation слоя на емулсията, плакна филма и наливам проявителя. Джуркам без конкретна програма първата минута постоянно, после на 1 или 2 минути обръщам дозата веднъж, дваж. Тия неща ги определям на око според зависи. Времето за порявяване гледам от този сайт http://www.digitaltruth.com/devchart.php
и правя справка с проявени парчета от този филм, ако имам. Изливам проявителя, плакна филма с вода, фиксирам. Последното плакнене на филма го правя с чешмяна вода, но моята е сравнително мека. С веро съм пробвал, но резултатите са или същите или по-лоши, поне в моя случай. Изплаквам филма и дозата сравнително агресивно, после я пълня с вода и оставям филма да кисне 5мин като го пландзикам от време на време. Това го правя с отворен капак на дозата, защото мога да плакна по-ефективно. Сменям водата и пак така 2-3 пъти. През това врема си мия и прибирам такъмите. Най-накрая вадя филма, прекарвам го няколко пъти между чисти, влажни пръсти, за да премахна механично голяма част от водата, и го закачам да съхне. Както е закачен горния край, хващам долния и правя няколко камшични движения, за да отлети колкото се може повече вода от филма. После не барам минимум час, по-добре минимум два. Ако допреш мокър филм до каквото и да е, плакнеш задължително пак, колкото да махнеш праха и космите, които са полепнали, не минаваш през дългото миене пак. Режа, прибирам в джоб и си пиша името на филма, като каква скорост съм го снимал, с какъв и колко проявител и за какво време съм го проявявал.

Не е лоша практика да треснеш дозата на тезгяха един, два пъти, но аз не съм имал проблеми с мехурчета. Може би само когато съм ползвал дози с лента. Доста са гадни, но ако внимаваш вършат работа. Някои чешми са доста газирани и дори да тропаш дозата, разтворените газове пак ще образуват мехурчета по емулсията. Затова най-добре проявителите да се разтварят с престояла или дестилирана вода. Не е фатално.

Като цяло трябва много да се стараеш, за да преебеш тотално един филм. Давай смело, само че на първо време само с пресни материали. Аз изфирясал филм по-стар от 25г или по-бърз от ISO 100 не бих ползвал, ако искам сносни резултати. Всяко правило си има изключения естествено.



Публикацията е редактирана (26-09-15 22:46)

Отговори на това съобщение
 Re: химии при копиране върху светлочувствителна хартия
Автор: itilien   
Дата:   27-09-15 01:25

Доста хора казват, че прекарването между пръстите е ненужно. Иначе камшичното движение съм чел, че е полезно. Но прочетох и нещо още по-добро. Слагаш ролката на филма в шпиндел за дискове, на който си пробил капака и си прекарал едно въженце с възел през него. Развърташ стабилно и бързо и центробежните сили разкарват почти изцяло водата от филма. Мисля да го пробвам това, но трябва да си намеря някой шпиндел.

Отговори на това съобщение
 Re: химии при копиране върху светлочувствителна хартия
Автор: dekov   
Дата:   27-09-15 01:47

erik_ruban
Прахообразен проявител се разтваря целият, съдържа химикали в различно количество, което при делене на прах няма как да осигуриш равномерното разпределение в отделните части.


Отговори на това съобщение
 Re: химии при копиране върху светлочувствителна хартия
Автор: erik_ruban   
Дата:   01-10-15 02:04

Здравейте отново ,искам да споделя опита си от последните 2 дни. Направих разтвор д76 и го оставих да престои 24 часа. Забърках разтвор 1:1 непосредствено преди проявяването и налях в дозата. Филма е тмакс 400 /оказа се че грешно съм запомнил ,че е триХ/. Фиксирах 5 минути ,минах преди това през стоп баня от лимонтузу за 1 мин. Бях безкрайно щастлив ,че има образи на лентата. След сушенето виждам останали капки на места ,ще трябва пак да измия лентата ,но добре ли е да престои в нещо? Водата в района е твърда затова накрая оставих лентата в дестилирана вода за 2 минути като през това време обръщах дозата ,за да се изплакне добре ,но капките са на лице. Сканирах лентата на обикновен скенер ,колкото да се ориентирам за снимките, нямам търпение да ги копирам на фотоувеличителя.
Току що обаче реших да проявя и една лента на Илфорд НР5 120 от 91 година. Четох ,че времето и в разтвор 1:1 д76 е 13 мин. Понеже е стара лента реших да го увелича на 17 мин. Първите 30сек. обръщах дозата ,след това на всеки 30 сек. по 2 пъти до 2-рата минута ,след което по веднъж на 30сек. След като фиксирах и погледнах ... на лентата нямаше нищо , само надписите. Кое е довело до това, да няма и спомен от образ? Че е стара ,стара е ,но все нещо не трябваше ли да излезе. По-дългото време на проявяване може ли да доведе до това?
Благодаря ви за помощта ,оказва се по-вълнуващо отколкото си го представях!

Отговори на това съобщение
 Re: химии при копиране върху светлочувствителна хартия
Автор: lamerko   
Дата:   01-10-15 02:15

Под няма нищо - няпълно прозрачна ли е, или е черна? :)

Отговори на това съобщение
 Re: химии при копиране върху светлочувствителна хартия
Автор: erik_ruban   
Дата:   01-10-15 03:27

Прозрачна с едва доловими дребни петна като плесен.

Отговори на това съобщение
 Re: химии при копиране върху светлочувствителна хартия
Автор: s_dyakov   
Дата:   01-10-15 14:30

Ако надписите са излезли значи проявяването е ок.
може би чувствителността на филма ти е паднала много от възрастта, и е трябвало да експонираш по-дълго като снимаш.


Отговори на това съобщение
 Re: химии при копиране върху светлочувствителна хартия
Автор: batsali   
Дата:   01-10-15 17:33

Кодак-а със същата камера ли го облъчва? Да не би да е проблема в нея?

Отговори на това съобщение
 Re: химии при копиране върху светлочувствителна хартия
Автор: lamerko   
Дата:   01-10-15 17:57

Едва ли ще е от филма - преди няколко години снимах с едно ORWO от 70-те години - няма да твърдя, че се получиха шедьоври, но експонацията си излезе сравнително нормална :)

Отговори на това съобщение
 Re: химии при копиране върху светлочувствителна хартия
Автор: erik_ruban   
Дата:   02-10-15 00:32

Експонирах по-дълго. Друг апарат е това - средноформатен ,но съм снимал с него ,верно една лента до сега ,но беше нормално. Надписи има ... може наистина апарата да е проблема, ще обърна внимание.

Отговори на това съобщение
 

За да пишете мнения трябва да влезете с потребителското си име.
Влезте от тук »