Автор: e-mil
Дата: 03-07-15 01:09
На огледалото нищо няма да му стане от това, че пляка нагоре-надолу. Това, което се амортизира е затворът на апарата.
Има възможност да не се амортизира - нарича се bulb ramping. Това е техника, която обикновено се ползва при снимане на изгреви и залези. Слагаш апарата на bulb и го контролираш чрез някой софтуер през лаптоп, таблет или смартфон. Такива софтуери са примерно qDSLR dashboard, GBTimelapse, Triggertrap и т.н.
Или пък с външен интервалометър.
А може и с Magic Lantern, ако имаш Канон, на който да сработи.
Затворът е просто консуматив - като се скапе някой ден ще го смениш. Само че няма да се скапе толкова лесно. Не го мисли!
За интервалите формула няма.
Всичко зависи от това, какво е движението в кадъра. Понякога облаците се движат твърде бързо, друг път ужасно бавно. Трудно се прави предварителен план. Най-лесно можеш да го сметнеш на място преди да започнеш. Правиш една снимка, след няколко секунди правиш друга и виждаш докъде са се преместили обектите. После преценяваш докъде биха стигнали в кадъра след още 25 такива стъпки (или 30 защото зависи с колко кадъра в секунда ще ти е финалното видео).
Ако примерно снимаш хора интервалите трябва да са по-дълги, отколкото ако снимаш коли, понеже хората се движат по-бавно. Но всичко това са субективни преценки, според това какво искаш да получиш. А понякога изобщо не можеш да планираш, както например е в таймлапса на Френчев - няма как да знаеш какви осморки ще правят яхтите, нито с каква скорост ще се движат след 30 минути.
Ако снимаш кръстовище със светофар или улица близо до него винаги пресмятай колко са дълги червеното и зеленото на светофара - на някои места са по 20 секунди, на други са повече от минута. Според тях си смятай интервала. Примерно ако светофарът е дълъг минута и 15 секунди, а ти снимаш с 1 секунда интервал, значи ще направиш 75 кадъра преди колите да тръгнат, значи в крайното видео ще имаш 3 секунди стоящи коли. Ако това ти е много ще увеличиш интервала.
Улици обаче се снимат трудно, ако си на тротоара, понеже винаги може да мине автобус или камион и да постои 2 минути в кадър точно по средата на таймлапса.
И пешеходни зони се снимат трудно от улично ниво, понеже винаги може да попаднеш на зевзеци, които да се мотаят пред апарата или пък някой да се нагъзи точно пред теб за да си завързва бавно и внимателно обувката.
Такива изненади са по-малки при широкоъгълните обективи, понеже тогава обектите в кадър са по-малки. А ако снимаш с фишай почти няма да имаш проблеми от подобно естество.
И природата не е лесна, защото прелитащите птици примигват като кратки тъмни петна във финалното видео, както си личи от твоя таймлапс.
Впрочем същия проблем ще го има и със самолетите, ако си близо до летище.
Така че винаги си набелязвай повече време за снимки! За да получиш 200 хубави кадъра задай на апарата да снима поне 300-400. Ако всичко е наред винаги можеш да го спреш по-рано.
То и при разкъсана облачност се снима трудно, понеже от време на време облаците закриват слънцето и се получават неприятни примигвания заради потъмняването от сянкята.
И при вятър се снима трудно, защото ако не си със стабилен тежък статив ще вибрира апаратът. То може да се стабилизира после, но си е играчка. При вятър гледай дърветата и храстите да не заемат значителна площ в кадър - постоянното им трептене дразни зрителя.
Въобще хубавите таймлапси искат търпение. Може днес с едно излизане да направиш 5 броя на различни локации, а утре може и един да не стане като хората.
|
|