Автор: vgramatikov
Дата: 25-02-15 23:22
Обяснявам с разбираеми думи.
Принципно всяко изображение е функция на системата камера+обектив или сензор+обектив. Така наречената крайна резолюция на файла зависи както и от резолюцията на сензора така и от качественият обектив или такъв с максимална резолюция. В лабораториите "остротата" или резолюцията на обектива или максималния детайл който може да възпроизведе се мери с специално конструирана за това апаратура. При обикновените тестове за резолюция обектива е монтира на някаква камера и това ,което ни дават като резултат е фунция на сензора и на обектива.
Жаргона "да напълни обектива" ще рече съвсем грубо дали обектива има възможноста да възпроизведе детайл ,които съответства на разделителната способност а сензора.
На практика това почти никога нестава в идеалният смисъл ,защото при системата сензор+обектив има определеи загуби включително и примерно филтрите които са поставени пред сензора. За това много съвременни камери премахват АА филтъра за да се минимизират тези загуби.
За да "напълни" един обектив сензора тебва да достигне неговата максимална теоретична резолюция.
Видимо най-лесно се разбира при текстури, детайло, линии с достатъчно голяма честота ,които при съответния мащаб надвишават теоретичната резолюция на сензора. Когато разгледаме кадъра на 400% да речем е редно преходите м/у 3-4 пиксела да са максимално резки (например при преход черно/бяло или черна линия на бял фон) преходи прехода не трябва да е повече от 2-3 пиксела. когато това е така означава ,че обектива се справя максимално добре. Когато преходите са 6-7 и повече пиксела това показва ,че обектива неможе да достигне максималната теоретична резолюция на сензора и крайната резолюция на изображението ще е с по-ниска реална резолюция от упоменатата на сензора.
Примерно има обективи които от 21мп сензор вадят 18-20мп крайна резолюция ,което ще рече че го "Пълнят". Нормално е да има 3-4 и повече мегапиксела загуба. Когато един обектив на 21мп сензор не надвишава повече от 10-12 мегапиксела (което всъщност е добър резултат за крайна резолюция) означава ,че обектива не се справя на 100%.
Поради тази причина един обектив разглеждан на 400% изглежда добре и от 12мп сензор вади 8-9мп ще речем ,че се справя с този 12мп сензор. Когато го поставим на 36мп сензор може да се окаже ,че същия се справя и с него като възпроизвежда 25-6мп крайна резолюция но може да се окаже ,че стига до около 14-15 ,което е по-добре от 8мп на сензора с 12мп но далеч не се справя с 36мп сензор.
На практика колкото с по-голяма резлюция ни е сензора толкова по-голяма крайна резолюция ще получим на крайното изображение (толкова повече детайл ще имаме) дори и с слаби обективи. Но колкото е по-слаб обектива толкова повече се обезмисля изполването на сензор с по-голяма резолюция. Но никога не се обезмисля напълно.
Погрешното схващане е ,че на сензор с голяма резолюция има смисъл само от много качествени обективи. Това определено не е така.
Почти всеки съвременен китов обектив ще покаже по-добри резултати на един сензор с по-голяма резолюция от колкото на такъв с по-малка.
Разбира се колкото е по-добро стъклото резултатите ще са още по-добри.
Такива тестове или местата където тва е от особено значение са пейзажната, макро, продуктовата фотография. При репортаж и спорт практическите загуби са огромни поради размазване поради движение, липса на светлина или ниска скорост. За това точно там обикновено се ползват камери с по-ниска резолюция. Там многото мегапиксели въпреки ,че биха били по-полезни често са доста безмислени още повече ,че там се търси скорост и добър динамичен обхват при големи исо стойности ,което може да ни го даде само един сензор с големи пиксели (по-ниска резолюция).
|
|