Автор: IDA
Дата: 10-07-14 11:48
"EOS 350D WTF! По-добре една сапунерка Sony RX100 за 800лв. и нищо друго не ти трябва."
Абе хора, защо реагирате толкова първосигнално? Не се ли замисляте, че след като съм решил да предложа тази комбинация на питащия, може би имам сериозни причини да го направя?
Човекът досега е снимал със сапунерка и решава да премине към първия си DSLR. По този път са минали по-голяма част от сериозно снимащите в този форум, в това число и аз. Разликата между двете категории апарати, макар и да работят на един и същ принцип, е огромна, както като функционалност, така и като управление, боравене с апарата и най-вече като краен резултат. На прохождащия с DSLR му трябва система, която да му позволи по максимално лесен, бърз и интуитивен начин да усвои основната функционалност на апарата (бленда, скорост, ISO, ръчни настройки, бял баланс, компенсация на експонацията, снимане в RAW, ръчно и автоматично фокусиране) и толкоз. Веднъж усвоил тази основна функционалност, той ще може бързо да се насочи изцяло към снимане, експериментиране и подобряване на фотографските си умения. Нещо повече, много скоро ще разбере, в какво го ограничава старият модел фотоапарат и сам да направи правилния избор за по-съвременен апарат.
Точно за тази да я наречем образователна цел, едно силно опростено апаратче като 350Д, което се намира за смешни пари в базара, предлага всичко необходимо, без компромиси с качеството на изображенията и ограничения в това, което питащият иска да снима. Нещо повече, след година джиткане, той ще може да го продаде на същата цена, на която го е купил, тъй като моделът няма накъде повече да се обезценява. Ако направи същото със Сонито, ще загуби маса пари, които иначе би вложил в обективи и аксесоари. Освен това, за какво му е апарат, натъпкан с хиляди високотехнологични екстри, които той няма никога да ползва в реални условия на снимане? За какво му е например да има GPS и WiFi? Само да му изсмуква батерията и да остане без ток, точно когато най-много му трябва. За какво са му всичките онези сложни схеми за управление на групи от външни светкавици, когато още не се е научил да ползва вградената в апарата светкавица? За какво му е цялата тази Life View функционалност, когато още не се е научил правилно да кадрира и фокусира чрез визьора на апарата?
За ваше сведение, в колежите по фотография в Щатите, през първите две години от обучението, на студентите абсолютно се забранява да се докосват до цифров апарат. Снимат с архаични лентови тела, в които единствените настройки са бленда, скорост и ръчен фокус. Експонацията я мерят с външни светломери, после само кадрират, фокусират ръчно и снимат. Целта е една единствена - да усвоят до съвършенство основната функционалност на апарата, без да се разсейват с разни хай-тек екстри, след което да насочат изцяло усилията си към рисуването със светлина и усвояване на фотографски умения.
В течение на дългогодишния ми преподавателски опит, съм стигнал до следния основен извод - колкото е по-съвършена и натъпкана с всякакви екстри техниката, на която се обучават начинаещите, толкова е по-ниска тяхната успеваемост. В опитите си да открият основната функционалност на техниката, те затъват в паяжини от менюта, подменюта и настройки, пробват едно, трето, пето и десето, накрая губят ориентация, оплитат се като пате в кълчища, писва им и захвърлят високо технологичната си играчка като ненужна вещ в някой шкаф.
Ето това бяха моите съображения, когато направих горното предложение и всеки мислещ с главата си човек би ги разбрал. Дано да ги е разбрал и питащият, с което се надявам да съм му бил полезен.
Всичко друго е техноонанизъм, фенщина и талибански пристрастия, с които не само че не помагате на питащите, ами ги обърквате още повече.
|
|