Автор: MarinY
Дата: 18-05-14 11:33
Искам да споделя едно мое мнение за т.н. светли обективи.
Всяка тема, която се появява, с въпрос за някакво стъкло, рано или късно стига до дежурният съвет: -купи си твърдо на 1.8, 1.4 ... 1.2 ..., независимо от нивото на питащия и вида снимки, които прави.
За да няма неразбиране и безсмислени спорове, първо ще определя базата, от която мнението ми (може би) е обективно.
- технически, няма спор за по-доброто качество на твърдите обективи - изработка, бързина на фокусиране, по-добри корекции на аберации и изкривявания ... Акцентът на писанието ми е Блендата.
- разработката на светлите обективи се налага от една единствена причина, когато Лайка форматът се налага като професионален формат за репортажно снимане, където не може да се ползва триножник, светкавица и/или контролирано осветление. Или необходимоста от висока скорост за "замразяване". Разбира се, с появата им се открива нов "художествен" похват - т.н. Боке и плитък ДОФ, които в много случай са пречка, а не качество. Просто още един вид "четка" за изпълнение на някакъв конкретен, творчески замисъл.
- и последно - говоря за масата от неспециализирани фотографи и основно фотолюбители, които са преминали фазата на началните стъпки в това хоби/поприще. За прохождащите пък, това важи 200%.
Е, да премина към въпроса.
- Кога и какво снимаме на максимално отворена бленда? Аз не мога да се сетя за нещо друго освен режисиран портрет. Независимо дали става дума, започвайки от акцент на "лявото око", до девойка в цял ръст, вървяща по обсипана с листа пътека или сватбен кадър за поставяне в рамка на стената. Изключвам хилядите, нищо не значещи кадри тип "колко ми е остър обектива и колко му е прекрасно бокето". В целия, останал океан от теми, обекти и възможности за снимане, блендата отива на 4- 5,6, 8 и т.н..
- Какво става с първоначалната причина за появата на "светлите обективи"? Със съвременната техника, позволяваща ИСО 6000, че и повече, системи за намаляване на трептенето ..., изключвайки екстрата плитък ДОФ и Боке, какво повече получаваме? (подскажете ми)
И малко думи за зумовете. Например пейзаж: твърд обектив, широк - това е класика и неоспорима градска легенда, защото в един момент, ще ни потрябват 50 мм, или 100, или 300. Всичките на 5,6; 8 и по-затворени. Спортно състезание или играещо дете. Ще тренирам подмяна на твърди обективи, снимайки на 1,8?!
Убедете ме, че греша, или да започнем по-обективно да предлагаме на всеки запитващ, безспорно качествени, но строго профилирани стъкла, просто защото звучи по-авторитетно.
Хайде, на фокус!
|
|