Автор: my.point.of.view
Дата: 05-04-14 09:39
НямаГо,
Тази представа, че като че ли вече всичко е било заснето (тоест че ние нямаме друг шанс в живота, освен да правим клишета), ме изненадва много. И веднага давам пример с мен самия. Нима някой преди мен е направил моите снимки? Ето, абажурите на ЦУМ си стоят от 60 години, но никой не ги беше снимал така, както аз ги снимах. И за да не звуча нескромно, ще дам всички вас за пример - надали някой преди вас е направил снимките, които вие сте направили.
Естествено, с едно уточнение. Уточнението е, че говоря за ваши снимки, не за опити от ваша страна да изкопирате снимките на някой друг.
Например, забелязва се в този форум един стремеж от част от авторите да копират "стила" на някои от "утвърдените" автори. Което може само да буди усмивки, тъй като какъв е смисъла да снимаш като някой друг? Той снима като себе си, а ти да снимаш като него? Пришити работи с бели конци се получават. И тъй като един човек не може да бъде друг човек, то и няма как в дълбочина да изрази тази друга, непозната за него гледна точка (нека тук "гледната точка" не е просто позицията на фотоапарата в пространството, а израз на по-дълбоко отношение към света и случващото се около нас). В най-добрия случай се получава едно повърхностно визуално копиране, което да напомня за "другия" фотограф, но тъй като е само повърхностно, сюжетите ще бъдат различни. Сюжет като тема на работа.
Темата не е строго техническа.
...
Според мен, хората, създали фотографията, са фотографите. Тези с фотоапарат в ръка. Онзи, който е демонстрирал технологията, не е останал в историята с някакви чудни фотографии. Те идват отпосле. Също така - великите германци, изобретили повечето от качествените фотоапарати, също не могат да се похвалят с някакви кой знае какви фотографи, които да са останали за историята (с леки изключения). Едните правят фотоапарати, другите ги ползват.
Фотографията е изкуство, затова и я разглеждам като изкуство. Технологиите идват и си отиват. Днес няма много хора, които да правят дагеротипии (въпреки преходната популярност в последните години, това са по-скоро технически изгъзици - преди 5 години всички хукнаха да правят колодиев печат, сега се насочиха към дагеротипии, утре може да решат да правят хартиени негативи, но тези неща не са фотография, няма смисъл да се ползва супер-дупер технология, за да се правят паспортни снимки с нея, примерно), няма много хора, които да правят колодий, да използват автохромната технология за получаване на цветни изображения на Люмиер (има един френски фотограф, който успя частично да възпроизведе технологията след 50 години прекъсване, чукнете в гугъл ако проявявате интерес) и т.н.
Това, което ще остане, е фотографското изображение, затова и аз се вълнувам от него. А технологията е фундамента, който позволява фотографията да се случва.
|
|