Автор: hotsnail
Дата: 03-02-14 01:41
Малко за светкавиците.
Светкавиците в общи линии имат два режима на работа
1. Автоматичен (TTL) това е режим, дето камерата мери светлината и решава колко силно да запали светкавицата.
2. Ръчен режим - тука ти ръчно задаваш на светкавицата сила, най-често и на камерата ще зададеш ръчно параметри като бленда, скорост и исо за да не се преосвети снимката от светкавицата. Ръчния режим е малко по-пипкав и сложен за ползване.
Тия светкавици дето имат автоматичен режим за да работят с твойто тяло трябва да си пише някъде че са съвместими. Повечето производители Сони, Канон. фуджи си имат техни светквици дето си работят с техните апарати. Освен това Сигма, Metz, Nissin, yongnuo и други правят светкавици дето са съвместими с различни фотоапарати. Примерно Metz имат модели за Никон. Канон, Сони, Пентакс, Олимпус и т.н. Всеки модел светкавица е за конкретна марка апарат (има някои с адаптери ама сложно). Та търси си за фуджи светкавица. Тя може да е фуджи, а може да има и на други производители.
Ръчните светкавици е по-лесно. В общи линии всички модерни ръчни светкавици ще работят. Проблем може да има с по-стари модели, щото те изкарват високо напрежение на крачето си и и могат да ти палнат електрониката на апарата..
На пръв поглед е хубаво да имаш светкавица. Дава ти допълнителна светлина, когато я няма и по-лесно се снима. Тука идва един малък проблем изведнъж апарата и обектива за 3-4 хиляди лева ще почнат да вадят снимки като телефон или сапунерка в най-добрия случаи. Нещо такова
https://lh4.googleusercontent.com/-X-Ibuj_V6kY/UK6cOcc3RQI/AAAAAAAATl8/lUPjvLqgEXs/w2086-h1386-no/DS
Защо? Без светкавица дори снимките стават по-хубави...
https://lh5.googleusercontent.com/-0_MFlKKWE3I/UK6cRu-_91I/AAAAAAAATmI/QtMVrde6E-w/w2086-h1386-no/DS
Ами просто е - като блеснеш човек челно отпред и зениците му стават червени, по-лицето не остават сенки, всякакви наченки на пот и грим изведнъж светват, като жилетка на полицаи и ефекта е грозна история. Причините са в общи линии две:
1. Светлинния източник е много малък и предизвиква тия остри отражения
2. Светлинния източник е фронтално отпред и в-ху лицето не остават сенки. А забележи в горния пример без светкавица, именно сенките дават обем на лицето. Да нсимката няма контраст и е малко тъмна, но образа е приятен за окото.
Значи какво трябва да коригираме?
1. Да увеличим площа на източника
2. Да го отместим даидва от някъде другаде.
Най-лесното е ако светкавицата на апарат може да се върти нагоре и/или настрани. Така за секунди се получава нещо като
https://lh6.googleusercontent.com/-LLHvsLlzNNE/UK6cAkBsxYI/AAAAAAAATlo/--q0q28WWxI/w2086-h1386-no/DS
В примера светката сочи нагоре. Светлината се отразява от тавана т.е. светлината вече идва от горе и от голямата площ на тавана. Няма отбласъци. Осветява се цялото лице, но все пак има малко сенки дето дават минимален обем.
По добрия вариант е светкавицата настрани и одела да гледа леко към стената от която се отразява т.е. светкавицата и модела се бръщат към една и съща стена.
Това работи за снимки набързо ама понякога щеискаш малко по завъртяно да стане. Тогава изхода е да свалиш светкавиците от апарата. Понеже нещата извднъж стават и по-сложни, ще искаш да намалиш риска от случайни грешки и минаваш на изцяло ръчни настройки. за да работят светкавиците отделени от апарата, трябва да се сложи някаква система за връзка - най-често е с радио. Освен това не можем вечно да разчитаме на бели стени и тавани и се взимат едни бели чадъри и едни кутии облепени със станиол и затворени с бял плат (soft box)
Та това е много накратко представяне на светкавиците.
Не искам да те обезкуражавам, но светкавиците изискват известно майсторство. За целта е добре да прочетеш някоя книжка, малко блогове и видеа, а най-добре курс да минеш, дето да ти покажат на живо кое как става.
|
|