Рекламирайте тук Затвори
Реклама в секции форуми и базар

Под формата на платени обяви можете да рекламирате ваши продукти, услуги или други комерсиални дейности. Обявата може да бъде публикувана избирателно във форум по ваше желание или във всички форуми на сайта.

За стандартната ценова листа и условия изпратете
запитване до webmaster@photo-forum.net.
Платени обяви
        
 Теми - forum: Фотография
 първа  назад  1  2  3  4 ..  10 ..  20 ..  24  25     всички  напред  последна
 Re: Християнското изкуство
Автор: HSGeorgiev   
Дата:   03-08-13 00:16

mmjm, да точно така казва Христос на самарянката. Църквите в смисъл сгради са молитвени домове и домове на енориите в православното схващане. Заради това и православните църкви не са такива огромни и величествени като римокатолическите. Макар и напоследък да не е е точно така... Може сградата да няма значение - да, но Христос все пак, не можеш да отречеш, е основал своята Църква, като е изпратил учениците си и именно затова Църквата има своя "рожден ден" на петдесетница. Прав си, разбира се, че според християнското схващане важно и спасително е духовното, а не материалното, смирението, а не гордостта. Но пък от друга страна, християнско е също така да не съдим много строго останалите и да не очакваме хората да са перфектни [smile]

Отговори на това съобщение
 Re: Християнското изкуство
Автор: Dumbledore   
Дата:   03-08-13 00:16

Този потребител е деактивиран. Всички негови текстове са изтрити от администратора.

Отговори на това съобщение
 Re: Християнското изкуство
Автор: imartin   
Дата:   03-08-13 00:18

HSGeorgiev [smilie24]

Само искам да уточня нещо за каноните: Има канони, свързани с обичаите и конкретната организация в Църквата за конкретно време. Като тези, които цитирате. Те могат да се променят. Но има и такива свързани с догматите, наприм.каноните за молитва с еретици или приемане на идолска жертва от християни, които са неизменни за всички времена, защото засягат въпроса "Кой е Бог?".


Отговори на това съобщение
 Re: Християнското изкуство
Автор: HSGeorgiev   
Дата:   03-08-13 00:20

Dumbledore, ако това ще дискутираме, защо е линкът в първия ти пост? Той ни сочи какво точно имаш предвид, или ни заблуждава? Смяташ ли, между другото, че тежкия език и сложните термини допринасят за истинността на една теза? [smile]

Отговори на това съобщение
 Re: Християнското изкуство
Автор: HSGeorgiev   
Дата:   03-08-13 00:22

imartin [smilie24] да, така е, но те са неотменими не защото са канони, а защото са свързани с догмати - тоест самата нужда от тях никога няма да отмине.

Отговори на това съобщение
 Re: Християнското изкуство
Автор: imartin   
Дата:   03-08-13 00:35

HSGeorgiev [smilie24]


Отговори на това съобщение
 Re: Християнското изкуство
Автор: Dumbledore   
Дата:   03-08-13 00:40

Този потребител е деактивиран. Всички негови текстове са изтрити от администратора.

Отговори на това съобщение
 Re: Християнското изкуство
Автор: MikeDimit   
Дата:   03-08-13 04:26

Има няколко книги по темата , включая и "Христианското изкусво в България" (обемист и дефицитен том). Та там има отговор на въпроса. По-скоро обаче ми се струва, че отговора който се търси е на друг въпрос - какво е изкуството на православния християнин. И отговора би могъл да бъде - канонично, но с традиционен езически елемент.

Отговори на това съобщение
 Re: Християнското изкуство
Автор: Posledenzalez   
Дата:   03-08-13 04:36

"...
– Ех, нещастнико – извика тя, – ами че Бог не се намира в манастирите, намира се в къщите на хората! Там където има мъж и жена, там е и Бог; там където има деца и грижи, и готвене и кавги и сдобрявания, там е и бог.
... "

Никос Казандзакис - Последното изкушение

Заради тази си книга, Казандзакис е отлъчен от Гръцката православна църква. Въпреки това, главно заради своето съдържание, творбата на Казандзакис е част от Християнското и световно изкуство, без значение дали ви харесва...


Отговори на това съобщение
 Re: Християнското изкуство
Автор: LorDDemoniC   
Дата:   03-08-13 09:06

Думите християнство и изкуство се взаимоизключват по смисъла на тази религия.

Отговори на това съобщение
 Re: Християнското изкуство
Автор: Dumbledore   
Дата:   03-08-13 09:07

Този потребител е деактивиран. Всички негови текстове са изтрити от администратора.

Отговори на това съобщение
 Re: Християнското изкуство
Автор: luboar   
Дата:   03-08-13 09:56

А, не са ли църквите, манастирите, катедрали и параклиси, със своите стенописи, фрески, икони(портрети), скулптори на разпятия и музика на живо, първообраз на съвременните галерии за изящно изкуство, ставащо достъпно за всеки !

Спомнете си, какви шедьоври на живописта има по стените и таваните, на катедрали и манастири.

...Просто една прослойка артисти е виждала стените и таваните на Божият храм като бяло платно, и са задоволявали нуждите си на творци там. Както пещерните художници и съвременните диви графити.


Отговори на това съобщение
 Re: Християнското изкуство
Автор: luboar   
Дата:   03-08-13 10:00

дори татуировката е включена в изкуството на християните - рисували са рибки по дланите на ръцете си, за да се разпознават на тайните си сбирки :)


Отговори на това съобщение
 Re: Християнското изкуство
Автор: victory13   
Дата:   03-08-13 10:24

интересно е все пак колко века делят християнството от изкуството...
и колко се е развило военното изкуство междувременно [smilie8]

Отговори на това съобщение
 Re: Християнското изкуство
Автор: Dumbledore   
Дата:   03-08-13 11:00

Този потребител е деактивиран. Всички негови текстове са изтрити от администратора.

Отговори на това съобщение
 Re: Християнското изкуство
Автор: sunnyshot   
Дата:   03-08-13 12:40

Има ли в този форум християни, чието изкуство по съдържание да е формирано от християнски мироглед (според началния пост)? И които да могат да отговорят на въпроса как този християнски мироглед различава разбиранията им за успех, слава, печалба, престиж?

Не е ли цялото изкуство на западната цивилизация, след падането на Рим, формирано от християнски мироглед, който еволюира с годините? Католици и протестанти дали се класират според темата като християни?

Обратно към първия линк, Agni Parthene: поразителното за мен във видео-клипа е, че поредицата християнски творби в него всъщност величаят жената-начало, жената - създател, (Гея- Рея - Силвия - Аматерасу, ако направя някои аналогии с древността), облечена в християнска символика. (Някаква връзка с творбите във ФФ?) [smilie3]

Също, Agni е гръцка дума? Но Agni не беше ли също ведическа дума за огън?

И една забележка: от всички твърдения в темата до тук, имащи отношение към изкуството, има едно, с което не се съгласявам: Заради това и православните църкви не са такива огромни и величествени като римокатолическите.

От всички църкви, посетени от мен до сега, има една, ненадмината по величие, поразяваща като архитектурно творение - църквата на Юстиниян в Константинопол, Света София. В сравнение с нея, Сан Пиетро, бледнее ...

Всъщност, реставрираните фрески в Св. София са едни от творбите на християнството, които са ме вълнували.

Една от тях, русият мъж със светлите(зелени?)очи:

https://photo-forum.net/static/forum/2013-08/kuxv3286.JPG





[smilie3]



Публикацията е редактирана (03-08-13 12:54)

Отговори на това съобщение
 Re: Християнското изкуство
Автор: sunnyshot   
Дата:   03-08-13 13:00

Музиката и мерената реч са също изкуство.

Превод на Agni Parthene на Сръбски. Не го виждам на български:

Чиста Дјево Владичице, непорочна Богородице,
Радуј се, Невесто Неневесна!
Мати Дјево Господарко, под чијим смо сви окриљем,
Радуј се, Невесто Неневесна!
Од сила Небеских виша си, од зрака сунца сјајнија,
Радуј се, Невесто Неневесна!
Радости хорова девојачких, од анђела узвишенија,
Радуј се, Невесто Неневесна!
Од небеса си сјајнија, од светлости чистија,
Радуј се, Невесто Неневесна!
Од свих сила анђелских Ти си светија,
Радуј се, Невесто Неневесна!
Маријо, увек Дјево, Господарко Света,
Радуј се, Невесто Неневесна!
Непорочна Невесто, свечиста Госпођо Пресвета,
Радуј се, Невесто Неневесна!
Маријо Невесто Господарко, Изворе наше радости,
Радуј се, Невесто Неневесна!
Девојко смерна Царице, Пресвета Мајко,
Радуј се, Невесто Неневесна!
Од Херувима часнија, од Серафима славнија,
Радуј се, Невесто Неневесна!
Од бестелесних небеских сила узвишенија,
Радуј се, Невесто Неневесна!
Преклињем Те, Владичице, Тебе сада призивам,
Радуј се, Невесто Неневесна!
Теби се клањам, Свевладарко, Твоју милост тражим,
Радуј се, Невесто Неневесна!
Девојко смерна, Пречиста, Владичице Пресвета,
Радуј се, Невесто Неневесна!
Тебе призивам усрдно, о Храме освећени,
Радуј се, Невесто Неневесна!
Заштити ме и избави од непријатеља,
Радуј се, Невесто Неневесна!
Покажи ме наследником Вечнога Живота,Радуј се, Невесто Неневесна!

Отговори на това съобщение
 Re: Християнското изкуство
Автор: stefanos   
Дата:   03-08-13 14:39

Митрополит Антоний Сурожки
Мисли за вярата, образованието и творчеството:


"Днес науката играе толкова голяма роля (това е съвсем справедливо и аз се радвам на това), та ни се струва, че всички въпроси трябва да ги решаваме така, както се решават научните въпроси; и ние искаме да прилагаме чисто научните методи към теми, при които те са неприложими. Та нали не прилагаме методите на физиката в биологията и методите на химията в историята. Откъде накъде ние трябва да прилагаме методите на физическите науки в областта на човешката душа? В миналото аз се занимавах с наука, по-точно с физика. Всеки физик може да разчлени музикалното произведение на съставните му части, да го изрази математически, да го превърне в криви; това се нарича „акустика”, но не се нарича „музика”. След като сте анализирали с физически прибори музикалното произведение, вие нямате никаква представа дали то е прекрасно, или посредствено, защото възприемането на красотата в музиката се случва на друго ниво.
________________________________________
Трябва да покажем на детето, че целият този свят за нас, вярващите, е създаден от Бога и е като книга, разтворена пред нас. Вместо да противопоставяме вярата, учението на Църквата на обкръжаващия ни свят, литературата, изкуството и науката, ние трябва да покажем на децата, че и в това се разкрива във все по-голяма дълбочина тайната за Бога.

________________________________________

Бог е сътворил този свят; за Него всичко, което е предмет на нашите научни търсения, е Бого-словие, т.е. познание за Бога; всяко творчество по някакъв начин приобщава към Божественото творчество. Ние нямаме право да не знаем по какъв път върви човечеството, защото християнската вяра, библейското предание като цяло е единственото предание на света, което историята приема сериозно и материалният свят ги приема толкова сериозно, че ние вярваме във възкресението на мъртвите, във възкресението с плът, а не само във вечността на неумиращата душа. И аз мисля, че ние трябва дълбоко и прецизно да знаем и познаваме всичко, което съставлява умствената, историческата и обществена мисъл на човечеството. И то не защото в Евангелието има някаква политическа или обществена, или естетическа доктрина, а защото няма нито една област, върху която Божествената благодат да не хвърля лъч светлина, преобразявайки това, което е способно на вечен живот и изсушавайки това, което няма място в царството Божие. И нашата задача е да имаме по-задълбочено разбиране за света, отколкото самият свят има.

________________________________________

Човек трябва да развива себе си колкото се може повече във всяко отношение; и с ума, и със сърцето си, и с цялото си същество да бъде колкото се може по-богата личност. Това не е задължително за този, който е християнин; а за този, който в качеството си на християнин иска да направи принос в живота, ще кажа: да, задължително е. На нашите млади свещеници в Лондон аз винаги казвам: избери си какъв да бъдеш: невежа и светец или добре образован човек; но докато още не си светец, моля те, бъди образован човек, иначе ще стане така, че на въпросите, на които човек има право да получи отговор, ти не отговаряш нито по святост, нито по образование.

________________________________________

Всичко, което се вижда по земята, е Божие творение; всичко, което съществува е излязло от Божиите ръце, и ако ние бяхме зрящи, щяхме да виждаме не само гъстата непрозрачна форма, но и нещо друго. Има една забележителна проповед за Рождество Христово на Московския митрополит Филарет, където той казва, че ако ние можехме да гледаме, бихме видели върху всяка вещ, върху всеки човек, върху всяко нещо сиянието на благодатта; и ако не виждаме това, то е защото ние самите сме слепи, а не защото го няма.
Но от друга страна, ние живеем в паднал свят, повреден, където всичко е двусмислено; всяка вещ може да бъде откровение или лъжа. Красотата може да бъде откровение - и да стане кумир, лъжа; любовта може да бъде откровение - и може да стане кумир или лъжа; дори такива понятия като правда, истина, могат да бъдат откровение, или обратно, да замразят самата същност, която искат да изразят. Затова на всяко нещо трябва да се гледа с очите на художник, или светец; друг изход няма.

________________________________________

Що се касае до това, трябва или не трябва да се занимаваме с творчество, аз мисля, че е невъзможно да се установят правила. Аз мисля, че Бог води всеки един от нас по определен начин. Ако говорим за изразяване на собствената същност - вземете например, човек като св. Йоан Дамаскин. Той отива в манастир, бидейки надарен поет и надарен музикант. Неговият игумен считал, че това са празни работи, и го поставил да върши тежка, мръсна работа. В някакъв момент умира близък приятел на Йоан и той, независимо от забраните, излива своята горест в осем тропара, които ние сега пеем на погребенията. И когато игуменът видял и чул това, казал: Сбърках! Пей...

________________________________________

Художник, който от дълбочината на своя жизнен опит, от опита си на човек, от опита си в Бога, изразява себе си чрез музика или живопис, или литература - такъв художник, струва ми се, може да разкрие и на другите духовни ценности. Затова си мисля, че не може просто да се каже: пишете само аскетическа литература и нищо друго - девет от десет човека няма да четат вашата духовна литература; до нея трябва да се достигне. За моето поколение, да кажем, четенето на Достоевски изигра колосална роля, както и четенето на редица други писатели - при това не задължително благочестиви или особено устремени в това направление, а просто писатели, които носеха в себе си голяма човешка истина, които ни научиха на истината преди всичко друго и ни отведоха до някъде. Затова не мисля, че може просто така да се каже на хората: престанете да се занимавате с творчество, а се захванете с молитва - човек може да престане да се занимава с едно и да не бъде в състояние да се заеме с друго.

________________________________________

Едно от характерните свойства на истинския, здрав, духовен живот - това е трезвостта. Ние знаем какво означава трезвостта в сравнение с опиянението, с нетрезвостта. Можеш да се опияниш от различни неща, не само от вино: всичко, което така ни увлича, че вече не можем да си спомним нито Бога, нито себе си, нито основните ценности в живота, е такова опиянение. Това няма нищо общо с онова, което аз бих нарекъл вдъхновение - като вдъхновението на учения, художника, на когото от Бога му е открито зад външната форма да вижда дълбоката същност, която той извлича, изразява чрез звуци, линии, цветове и я прави достъпна за околните хора, които иначе не биха я видели. Но когато ние забравяме именно смисъла, който те разкриват и превръщаме в предмет на наслаждението това, което трябва да бъде предмет на съзерцанието - тогава ние губим трезвостта. В църковния живот твърде често и твърде разрушително се получава така, че има хора, които идват в храма заради пеенето, заради тези емоции, които се предизвикват от хармонията или тайнствеността на богослужението, когато вече не Бог е в центъра на всичко, а преживяването, което е плод на Неговото присъствие. Основната черта на православното благочестие, на православната духовност е трезвостта, която пренася всички ценности, целия смисъл от себе си към Бога."

За тези, които твърдят, че храмовете са излишни казвам не познават добре Свещеното Писание. В Стария завет е описана историята на Соломоновия храм, а в Новия завет са думите на св.ап. Павел: "да знаеш, как трябва да постъпваш в Божия дом, който е църква на живия Бог, стълб и крепило на истината." (1
Тим. 3:15).
Символика на християнската сакрална архитектура


Отговори на това съобщение
 Re: Християнското изкуство
Автор: J0R0   
Дата:   03-08-13 14:48

Да вкараме малко уестърн елемент в православната праволинейност. Цъкай на линка за по-голям размер.

https://photo-forum.net/static/forum/2013-08/lrtz5120.JPG


http://photo-zona.net/joro/nestor.jpg



Мисля че този манастирски стенопис отговаря поне на един от въпросите на Дъмбълдор :)

Отговори на това съобщение
 Re: Християнското изкуство
Автор: mmjm   
Дата:   03-08-13 15:01





Публикацията е редактирана (04-08-13 10:38)

Отговори на това съобщение
 Re: Християнското изкуство
Автор: stefanos   
Дата:   03-08-13 16:36

Св. мъченик Нестор- http://www.pravoslavieto.com/life/10.27_sv_Nestor.htm



Публикацията е редактирана (28-03-14 22:48)

Отговори на това съобщение
 Re: Християнското изкуство
Автор: тьма   
Дата:   03-08-13 17:26

Християнско изкуство - онова, създадено за църквата от християни или нехристияни, които спазват църковните канони.


оттук нататък не ми е ясно изобщо какви отговори търси авторката на темата


Отговори на това съобщение
 Re: Християнското изкуство
Автор: LEONIK   
Дата:   03-08-13 17:56

Какво търси авторката на темата? Може би преливане от пусто в празно?

Отговори на това съобщение
 Re: Християнското изкуство
Автор: langel   
Дата:   03-08-13 18:15

"Изгонете търговците от храма" дава отговор на всички аспекти на така зададения въпрос.

Отговори на това съобщение
 Re: Християнското изкуство
Автор: mmjm   
Дата:   03-08-13 18:41





Публикацията е редактирана (04-08-13 10:40)

Отговори на това съобщение
 първа  назад  1  2  3  4 ..  10 ..  20 ..  24  25     всички  напред  последна

За да пишете мнения трябва да влезете с потребителското си име.
Влезте от тук »