Автор: nomadsl
Дата: 27-04-12 11:13
Ще си позволя да напиша няколко реда.
Не съм попълнил анкетата, тъй като тя според мен е съставена с оглед на концепция, с която аз имам много несъгласия.
Практически почти не съм пропускал година, в която да не съм бил района на българското черноморие /Приморско, Созопол, Лозенец, Варвара/ и да не съм бил в досег с Фотоваканция, Фотофиеста, Аполония. Никога не съм се записвал организирано, защото това би ме ограничавало в рамките на една форма, а аз съм искал контактът ми да протича и с трите едновременно осъществяващи се събития. Никога и не съм участвал в конкурсите, тъй като считам, че резултатите наистина исторически много са ги компрометирали.
Сега един личен поглед.
За да се развива Фотоваканция, тя трябва наистина силно да се промени. Това включва и отварянето и към нов тип лица.
Считам, че подобно събитие трябва да бъде организирано, така както се организират локални фестивали. Тоест да има едно малко, добре промислено и оригинално съставено ядро от събитя, около което да се наслагват в неформален ред допълнителни спонтанни изяви. Това ядро трябва напълно да се откаже от масовката в своя замисъл. Енергията му трябва да е концентрирана около ярки представяния, изложби и събития и тяхното поставяне, осмисляне и дискутиране в един изцяло артистичен наратив извън всякакви техническо-читалищни елементаризми относно фотографска техника, оптика, брандове, боравене с осветление и т. н. Ще направя две сравнения. Примерно в творческите семинари по артистично писане се дискутират похвати, като формиране на разказ и сюжетност, отношение и внимание към детайла, структуриране на повествовани и много други, но никога не и ИЗБОР и БОРАВЕНЕ С ПИСАЛКА за "по-добро" писане. В семинарите по дизайн се говори и анализира за безброй неща - творчески, стилови, артистични, производствени, но не и коя кад-програма да изберем и кой монитор да ползваме за визуализация. Нека да бъда ясен - техническите проблеми съществуват и за тях се говори, но те не са във фокуса на събитието.
Друг важен аспект по архитектурата на Фотоваканция: Считам, че лекциите, изложбите и семинарите трябва да се формират не подобно на елементарни притчи и легенди, а около модерен артистичен прочит на стиловете и тенденциите в художествения живот - световен, европейски в часност български, в лоното на които разглежданите автори са се обединявали, противопоставяли и творили. Тоест истинският искуствоведски подход би поставил хоризонт и би изтласкал в периферията битово-купонджийско-ваканционните нагласи.
Накратко - от купонджийско-технико-читалищен, Фотоваканция трябва да се превърне в артистичен проект.
Трето: За да се формира едно уважително и достойно ядро от събития, считам че организаторите трябва да се освободят от комунално-битовите си ангажименти по настаняване, хотелски сървиз и прочие и да оставят това самоуправство на феновете. Така ще избегнат и негативните конотации относно качество на хотелски бази, цени и прочие. Много тесен сегмент лица биха могли да бъдат обслужване относно настаняване - примерно гости, лектори, автори, които излагат, критици. Останалите - който както си го направи.
Четвърто: Финансиране и награди. Тук мисля, че организацията трабва да приеме труден в тактическо отношение, но стратегическо плодотворен подход. Какво имам впредвид. Засилване на косвеното финансиране и спонсорство. Под косвено финансирани разбирам примане на дотации от общините - все пак всички тези участници, зрители, откровени купонджии или просто зяпачи ще харчат парите си в определен район и формират приходи на местния поминък. Общината би могла да бъде убедена да сподели с организаторите част от приходите от този поминък. Друго: Издигане качеството на събитието и превръщането му в културно и артистично значимо такова би могло да отвори врати към многобройни европейски културни фондове. И това е реално. Няма лошо и да бъдат формирани приходи и от рекламодатели, но по интелигентен и деликатен начин. Стандартното привнасяне и грубо "нахвърляне" на останали от преди трансперанти само влошават и поевтиняват естетиката на средата. Трябва да се измисли деликатна и неконфликтна, но и удовлетворяваща и двете страни форма.
За наградите: Естествено трябва да има такива. Трябва да са привлекателни. Но не и такива, че да се превръщат в основен мотив за участие и формират "ловуване" за награди.
Би могло да се осмисли и рационалин подход в журирането също. Но мисля, че твърде много писах и спирам до тук.
Дано съм бил полезен.
|
|