Автор: J0R0
Дата: 19-09-11 13:59
Хайде и аз да взема отношение в тази така дискутирана тема.
Ясно е, че няма обективен критерий, по който да се оценява изкуството.
Ясно е, обаче, че не върви едно жури да не може да обоснове избора си, защо това, а не онова.
Ако не може да го направи, то място му не е да бъде жури, колкото и да са добри като фотографи.
Обикновено обосновката защо това, а не онова, се крепи на три много важни неща.
(В курсовете по фотография, които водим, когато обсъждаме снимките на курсистите, изтъкваме точно тези три неща, които между другото не са само фотографски, а са валидни за повечето репрезентативни изкуства)
1. Внушението и идеята на произведението
2. Доброто познаване и боравене с техниката
3. Уникално уловен или пресъздаден момент (това последното е повече за фотографията)
Ако тези три неща са налице, то можем да определим произведението като добро.
Възможно е да са налице само две или само едно от трите и произведението пак да е шедьовър.
Но не е възможно и трите неща да липсват в едно произведение и то да бъде определено като добро.
От тази гледна точка за мен е незащитима позицията на журито на Фотоваканция, що се отнася примерно до този кадър:
http://www.photovacation.org/uploads/images/pages/2011/09/101620215db4d54e43e891dc96796ba6.jpg
Идея? - Може би е толкова дълбокомислена, че някой трябва допълнително да я обясни.
Висш пилотаж с техниката, илюзия за триизмерност, обеми, бързи-бавни скорости, фокус-дефокус, нестандартна гледна точка? - Няма, подобен кадър би могъл да бъде заснет от всеки начинаещ, с телефон.
Уловен момент? - Цък!
Нищо лично, към колегата Златко Латев.
Забележката ми е към журито, което ако ще да е не от американци, ами от марсианци - все тая.
Позицията им е незащитима.
И проблемът дори не е в това.
А че селектирайки 25 от незнамколко си кадъра, тези хора казват на едно цяло поколение начинаещи фотографи - ей това е добрата фотография, ей към това трябва да се стремите.
Възпитават вкус. Естетически критерии.
|
|