Автор: kali222
Дата: 31-03-11 22:48
Да си представим, че двама художника са на едно и също място по едно и също време и рисуват пейзаж. Не е толкова невероятна ситуация. Като стоят близо един до друг и рисуват при едни и същи светлинни условия, много вероятно е картините им да имат сходна композиция и колорит. Не мога да си представя как някой от тях би могъл да има авторските права над колорита или композицията в техните картини. Прерисуването дори и на картини не е подсъдимо, камо ли на фотографии... Още малко и ще кажете, че някой снимал някое място по определен начин има изключителните права над гледната точка на заснемане и никой друг не може волно или неволно да застане на същото място и да снима или рисува.
Все пак между фотография и картина има принципна разлика. Двете неща не могат да се отъждествяват. Средствата за постигането на изображението най-малкото са различни. Ако се снима картина, то не е реципрочното на това някой да нарисува снимка. Защото рисуването се осъществява с ръце, а синмането - с фотоапарат. И двете могат да бъдат кадърни или не по своему и същевременно е съвсем различно.
Самият Рафаело е бил голям любител на "взаимстването" на композиции, но всеки ще се съгласи, че изкуството (било то изобразително или фотографско) не се свежда до композиция и колорит.
Не защитавам в случая художника, чиято работа лично на мен ми се струва творчески безинтересна, а принципа. Защото, ако днес осъдим, че човекът е рисувал това което е видял (било то и на снимка) както е успял, утре бихме оспорвали правото на човек да рисува това място, защото то вече е рисувано или заснемано.
Работите на този художник с нищо не могат да ощетят прекрасните фотографии, по които са направени, според мен.
ПП Редакция - премахване на излишното
Публикацията е редактирана (31-03-11 23:15)
|
|