Рекламирайте тук Затвори
Реклама в секции форуми и базар

Под формата на платени обяви можете да рекламирате ваши продукти, услуги или други комерсиални дейности. Обявата може да бъде публикувана избирателно във форум по ваше желание или във всички форуми на сайта.

За стандартната ценова листа и условия изпратете
запитване до webmaster@photo-forum.net.
Платени обяви
        
 Теми - forum: Фотография
 първа  назад  1  2  3  4     всички  напред  последна
 Re: зоновата система
Автор: compur   
Дата:   30-03-11 17:18

и при цифровата фотография зоните са ясно изразени... като стойности - от толкова до толкова - зона 1 и т.н. така, че не виждам смисъл от спора.

Отговори на това съобщение
 Re: зоновата система
Автор: krist   
Дата:   30-03-11 17:26

С какво зоновата система в цифровата фотография е по-добра от ETTR? (говорим за идеалния случай, в който ЕТТR не е ограничено от баланса на бялото, невярна хистограма в апарата и т.н.)


Отговори на това съобщение
 Re: зоновата система
Автор: Lighter   
Дата:   30-03-11 17:28

http://www.rags-int-inc.com/PhotoTechStuff/ETTR/




Отговори на това съобщение
 Re: зоновата система
Автор: CyberGene   
Дата:   30-03-11 17:30

Този потребител е деактивиран. Всички негови текстове са изтрити от администратора.

Отговори на това съобщение
 Re: зоновата система
Автор: compur   
Дата:   30-03-11 17:34

а какво е всъщност хистограмата и как тя се използва?

Отговори на това съобщение
 Re: зоновата система
Автор: didesignbg   
Дата:   30-03-11 17:35

Когато апарата ти прави от роу данните джпег, най-общо прави следното.
1. интерполира до три пиксела на цвят - demosaic algorithm
2. усилва синия и зеления канал с даден коефициент, по-популярно като прилагане на бял баланс.
3. усилва и трите канала с зададен коефицент, да имаш после raw headroom
4. прилага S крива за да са ти контрастни джпеците, нещо подобно на това https://photo-forum.net/static/forum/2011-03/dkxa0074.JPG


http://www.luminous-landscape.com/images/CURVES3.jpg


5. конвертира в сРГБ/Адоуб.

Реда е примерен и списъка е неизчерпателен, но ако си внимателен ще намериш отговор на няколко въпроса. Същото го прави и произволен роу конвертор, без да му казваш да ги прави. S кривата е убиец на динамиката.

Отговори на това съобщение
 Re: зоновата система
Автор: s_l   
Дата:   30-03-11 17:37

langel, радвам се, че забеляза малката динамика. Аз сам си направих този тест с помощта на Sekonic L 758DR, Exposure Profile Target II и студийно осветление. Как става това е показано тук:
http://www.youtube.com/watch?v=_7SZ58CugpY

След като снимах директно в JPEG, получих резултат 5,8 бленди. После снимах в RAW, конвертирах в JPEG и получих 6,3 бленди динамика. Само че в dpreview дават динамика 8,4 бленди и то като снимат директно в JPEG:
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos5dmarkii/page25.asp

Още не съм си отговорил на въпроса защо е така и ще съм много благодарен на някой по-напреднал в тестовете да ми каже. Черпенето от мен.


Как конвертира Raw в Jpg? С каква крива? Матрицата е относително линейна, после се прилагат криви в софтуера или в камерата.
Та за секоника.. И аз получавам подобни резултати.
Направи ли си тестовете след калибрация да замериш сцена и да видиш дали ти влиза в диапазона, а ако излиза, дали наистина във файла е това което показва секоника?
Аз си правих. Точно така е, както показва калибрирания светломер. Т.е. какво значение има колко показва софтуера му и другите сайтове, като на практика светломера ти казва колко си вътре и откьде изкачаш..


Отговори на това съобщение
 Re: зоновата система
Автор: jorro_z   
Дата:   30-03-11 18:09

Моето скромно мнение по въпроса:

Зоновата система е измислена и разработена във времена, когато и помен не е имало от цифрови технологии. Както и от възможност динамично да си променяш нещата на място директно в апарата, а после и в компютъра.

Във филмовата фотография, крайния резултат не се вижда веднага, а след известно време и процедури, т.е. когато установиш, че си сътворил един добре композиран боклук (от гледна точка на експозиция) е твърде късно.

Затова, зоновата система е един опит да се постигне максимално предвидим и приемлив резултат, дори и без непременно да се вижда какво се случва в момента на снимането. Така, и крайния резултат ще бъде до голяма степен предвидим и приемлив.

В настоящето, когато виждаш кадъра си в мига, в който го заснемеш, и в 98 % от случаите може да го повториш с настроени други параметри (стига обаче да си наясно какво да коригираш, защо, как и колко), практическото използване на зоновата система е вече въпрос на добро желание (и понякога чиста загуба на време. За пример - нека някой да се опита да убеди един сватбен фотограф да ползва зоново мерене за всеки отделен кадър, който прави, или пък репортажен фотограф).

Също така, прави впечатление, че оригинала на зоновата система е разработен с 5 зони, от най-тъмна до най-светла. Моето скромно мнение, че това е направено от гледна точка на това, колко са важните нива в кадъра, пак от гледна точка на експозицията.

Впоследствие, системата е разширена до 7, а по-късно и до 9 зони. При настоящите дигитални матрици, способни да възпроизведат до 14 стопа динамика, че и повече, зоновата система с колко зони следва да бъде? 15, може би? И ако трябва да се прилага зоново мерене за тези 15 отделни експозиционни нива, олеле майко...

Апропо, ама те апаратите (някои де) можели да снимат директно ХДР? Хм...

С две думи, да си обобщя мнението:
В днешно цифрово време, зоновата система може да се прилага, ама е чиста загуба на време, стига да знаеш достатъчно добре, какво трябва да коригираш, ако резултата на монитора на апарата не ти хареса.

Отговори на това съобщение
 Re: зоновата система
Автор: CyberGene   
Дата:   30-03-11 18:47

Този потребител е деактивиран. Всички негови текстове са изтрити от администратора.

Отговори на това съобщение
 Re: зоновата система
Автор: didesignbg   
Дата:   30-03-11 19:11

Ти знаеш ли? А как я ползваш?
Не се заяждам просто темата ми е доста интересна, а и ще е полезно за всички.

Отговори на това съобщение
 Re: зоновата система
Автор: CyberGene   
Дата:   30-03-11 19:47

Този потребител е деактивиран. Всички негови текстове са изтрити от администратора.

Отговори на това съобщение
 Re: зоновата система
Автор: compur   
Дата:   30-03-11 23:25

Зоновата система е измислена и разработена във времена, когато и помен не е имало от цифрови технологии. Както и от възможност динамично да си променяш нещата на място директно в апарата, а после и в компютъра.

Тези мисли са правилни

Във филмовата фотография, крайния резултат не се вижда веднага, а след известно време и процедури, т.е. когато установиш, че си сътворил един добре композиран боклук (от гледна точка на експозиция) е твърде късно.

Тук нещата са някакси неточни и прозира мнението на човек, който не е на ясно с фотографския процес при снимането на лента

Затова, зоновата система е един опит да се постигне максимално предвидим и приемлив резултат, дори и без непременно да се вижда какво се случва в момента на снимането. Така, и крайния резултат ще бъде до голяма степен предвидим и приемлив.

При снимането с цифров фотоапарат не е ли важно резутатът да е предвидим и приемлив?

В настоящето, когато виждаш кадъра си в мига, в който го заснемеш, и в 98 % от случаите може да го повториш с настроени други параметри

Интересно е това твърдение, където виждаш нещо на екран с големината на вафла Морени... и с разрешаваща способност...

...За пример - нека някой да се опита да убеди един сватбен фотограф да ползва зоново мерене за всеки отделен кадър, който прави, или пък репортажен фотограф).

Горното е доста интересна мисъл! Аз например си я слагам в ЛЮБИМИ! Как да обясним на един пейзажист или макрофотограф горното твърдение? Или те не са фотографи?

Също така, прави впечатление, че оригинала на зоновата система е разработен с 5 зони...
Впоследствие, системата е разширена до 7, а по-късно и до 9 зони. При настоящите дигитални матрици, способни да възпроизведат до 14 стопа динамика, че и повече, зоновата система с колко зони следва да бъде? 15, може би? И ако трябва да се прилага зоново мерене за тези 15 отделни експозиционни нива, олеле майко...

Тук се изгубих! Зони, стопове, експозиционни нива и т.н.

Апропо, ама те апаратите (някои де) можели да снимат директно ХДР? Хм...

И какъв контрол упражняваш ТИ, като задапаратно устройство, в процеса на заснимането на ХДР в апарата?

С две думи, да си обобщя мнението:
В днешно цифрово време, зоновата система може да се прилага, ама е чиста загуба на време, стига да знаеш достатъчно добре, какво трябва да коригираш, ако резултата на монитора на апарата не ти хареса.

Може би е по-коректно да се използва първо лице, единствено число за горното твърдение?!

Иначе, благодаря на автора на поста, затова че съвсем честно и открито изложи гледната си точка! [shtrak]



Публикацията е редактирана (30-03-11 23:28)

Отговори на това съобщение
 Re: зоновата система
Автор: nayden   
Дата:   31-03-11 00:34

Хистограмата е разработена на принципа на Зоновата система.Зоновата система позволява
по добре да се използува фотографската ширина на филма,а хистограмата - динамиката на матрицата.Зоновата система е измислена от фотограф,а хистограмата от учени.Някои ги използват, а други снимат по интуиция.


Отговори на това съобщение
 Re: зоновата система
Автор: asahi   
Дата:   31-03-11 02:09

Хистограмата е инструмент за онагледяване на статистическа информация. Съществува от преди дигиталната фотография.

Отговори на това съобщение
 Re: зоновата система
Автор: compur   
Дата:   31-03-11 08:23

asahi [smilie24] [cool]

Отговори на това съобщение
 Re: зоновата система
Автор: Lighter   
Дата:   31-03-11 11:18

"В настоящето, когато виждаш кадъра си в мига, в който го заснемеш, и в 98 % от случаите може да го повториш с настроени други параметри (стига обаче да си наясно какво да коригираш, защо, как и колко), практическото използване на зоновата система е вече въпрос на добро желание (и понякога чиста загуба на време. За пример - нека някой да се опита да убеди един сватбен фотограф да ползва зоново мерене за всеки отделен кадър, който прави, или пък репортажен фотограф)."

Всеки може да си снима както иска. И ако иска да ползва зоновата система или не. Определено за един репортер не е удобно да я ползва, защото няма необходимото време за това и защото за него е по-важно да улови "решаващият момент".
Аз ползвам зоновата система, не заради някакви сантементални чувства, не за да се правя на интересен, а защото това е единственият начин да контролирам 100% крайният резултат, като се съобразявам с динамичният обхват на крайната медия. Ако можеше да си спестя някои усилия - повярвайте ми - щях да го направя. Освен това, повечето неща които ми се налага да снимам предполагат възможност и време за предварителен анализ. Когато снимам репортажно подходът ми е съвсем друг...


Отговори на това съобщение
 Re: зоновата система
Автор: Lighter   
Дата:   31-03-11 11:20

А както винаги asahi се намесва много намясто, кратко и ясно![smilie24] [beer]



Отговори на това съобщение
 Re: зоновата система
Автор: asahi   
Дата:   31-03-11 11:29

Учителю. ще ви спомена в завещанието си [beer]

Отговори на това съобщение
 Re: зоновата система
Автор: CyberGene   
Дата:   31-03-11 11:30

Този потребител е деактивиран. Всички негови текстове са изтрити от администратора.

Отговори на това съобщение
 Re: зоновата система
Автор: Lighter   
Дата:   31-03-11 11:32

За s_l :

"Как конвертира Raw в Jpg? С каква крива? Матрицата е относително линейна, после се прилагат криви в софтуера или в камерата."

Конвертирах със същата крива както и като снимах директно в JPEG

"Направи ли си тестовете след калибрация да замериш сцена и да видиш дали ти влиза в диапазона, а ако излиза, дали наистина във файла е това което показва секоника?"

Разбира се направих тестове. Всичко е ОК както казваш и ти.

"какво значение има колко показва софтуера му и другите сайтове, като на практика светломера ти казва колко си вътре и откьде изкачаш.."

Няма никакво значение. Просто ми е интересно да разбера...
И едно уточнение. Светломерът ти показва къде губиш детайли в бялото и черното на снимката получена от твоя фотоапарат. Ако печаташ снимката си на хартия например, трябва да се съобразиш с динамиката предлагана от нея, а тя е до 5 бленди. И тук вече зоновата система ти предоставя възможност да манипулираш контрастите както изисква конкретната медия.








Отговори на това съобщение
 Re: зоновата система
Автор: Lighter   
Дата:   31-03-11 11:36

"Добре де, krist попита много ясно.

С какво зоновата система е по-добра от ETTR (просто да изместиш хистограмата възможно най-вдясно, без да изгаряш)?

И аз питам това. Някой ще отговори ли?"

С ETTR контролираш експозицията, а със зоновата система контраста.
Това означава, че нагласяйки експозицията, така че да не ти изгаря бялото, няма гаранция, че ще имаш детайли в черното...






Отговори на това съобщение
 Re: зоновата система
Автор: CyberGene   
Дата:   31-03-11 11:39

Този потребител е деактивиран. Всички негови текстове са изтрити от администратора.

Отговори на това съобщение
 Re: зоновата система
Автор: langel   
Дата:   31-03-11 11:48

Зоновата система е универсална и като такава е приложима във всички случаи.
ETTR е метод, който дава добър резултат в едни случаи, но в други е неприложим и дава лоши резултати.

Отговори на това съобщение
 Re: зоновата система
Автор: CyberGene   
Дата:   31-03-11 11:51

Този потребител е деактивиран. Всички негови текстове са изтрити от администратора.

Отговори на това съобщение
 Re: зоновата система
Автор: asahi   
Дата:   31-03-11 12:06

Зоновата система е абстрактна. Чрез нея се сравняват и напасват абстрактни понятия като съотношенията на осветеностите, отражателни способности, светочуствителност и спектрална чувствителност. В живота използваме и други абстрактни физически понятия - например скорост.

Сайбър, примерчета:
1) Снимаш в слънчево време на скипистата. После ще печаташ н амастиленоструен принтер. В процеса на експониране трябва да прецениш дали гънките на снега ще се виждат н ахартията и какво ще стане в сянката под каската на човечето. Може да се наложи да пуснеш светкавицата, за да намалиш контраста в сцената м/у важните неща - сняг и лице в сянка.
2) Същата сцена, но в мъгла. Силуетите във втори план едва се различават, а са композиционно важни. Контрастът е нисък и ще трябва да се "разтегне". В различните тонални зони това разтягане води до различни дефекти. При снимането трябва да съобразиш къде точно ще ти се падне това.

Отговори на това съобщение
 първа  назад  1  2  3  4     всички  напред  последна

За да пишете мнения трябва да влезете с потребителското си име.
Влезте от тук »