Автор: cmac
Дата: 28-01-11 18:24
Да снимаш на 24 не е да правиш кино, но е добра стъпка в тази посока. Аналогията с черно-бялата фотография е добра!
Никсъна го съкрати, но от една страна това е навика наистина. От друга е изчислено, че окото не се дразни и въприема едно движение за непрекъснато именно при тази граница от 24 кадъра в секунда. Естествено по-добър детайл на движението имаме при повече кадри в секунда - това играещите на компютърни игри ще потвърдят, но някъде мисля, че около 60-100 вече е горния праг на нормалното възприятие - в смисъл, че повече е безмислено.
От друга страна важен беше и в случая затвора - т.е. неговата скорост, която е 1/48 (в случая с повечето DSLR - 1/50). Това също идва от факта, че при вдигане на скоростта - 1/100, 1/200 всеки кадър в по-отчетлив, няма толкова голямо размазване, но при прожектиране на последователните кадри във филма, всичко става неестествено насечено. Няма плавност на движението, което получаваме от ниската скорост на затвора. Ако искате да постигнете фееричност - можете да свалите на 1/30, при нервни кадри - можете да вдигнете 1/100 или малко нагоре. Но това трябда да отговаря на динамиката на кадъра и на определена изказност - настроение - което трябва да се постигне.
Кино визията идва и от друго - отворени бленди, по-голям кадър от нормалните видео камери (площта na 2/3 сензора е грубо 6 пъти по-малка от т.н. КРОП камери и 15 пъти по-малка от ФУЛ ФРЕЙМА), поведение на камерата.
Разграничаването на обектите които камерата следи и околните чрез фокус, кадриране и проследяване също дават много за киноусещането.
Всъшност най-важното е да се мисли за движението - композицията да се развива в кадъра по време. Това с пълна сила важи и за статичните кадри :-) Въпреки, че там нещата са малко по-сложни от гледна точка на киното.
Но се отплеснах :-)
Исках да кажа, че чисто технически трябва да се спазват тези неща - проследяване с фокуса, 24 кадъра, затвор на 1/50, по-отворена бленда, движение на камерата за да имаме усещане за кино. Но това са само началните стъпки в правилната посока.
А за телевизорите. Реално вдигането на честотата е за да не се дразни окото. Защото при тях опресняването е горе-долу с времетраенето на самата проекция на кадъра, а не като на кино - по-малко от прожекцията на кадъра. Освен това за да гледаш адекватно 60 кадъра в секунда (спорт), 30 кадъра - NTSC, 25 кадъра - PAL и 24 кадъра - Кино ти трябва нещо което да е поне приблизително кратно на всички тези стойности и колкото е по-високо, толкова по-добре. Реално минималното комфортно за гледане е 60 кадъра в секунда - затова и повечето компютърни екрани са на толкова. От там нагоре се вдига повече заради търсене на точно това съотношение между честотата на опресняване и кадрите на видео изображението. А всякакви екстри които изглаждат движението в телевизора са си чиста проба фалшименто и дори, ако в голяма част от случаите да не пречат, не са за препоръчване.
|
|