Автор: christal
Дата: 20-07-10 06:38
Е, не знам, аз не познавам Бресон.
Виждал съм му тук-там малки работи и толкова.
Мит е, че една снимка може да накара художник да стане фотограф. Мотивацията е дълбока и само един образ, колкото и да е добър, не е достатъчен да те накара да си изгориш картините и да си купиш Кенън Дори да видиш образа на мечтите си Винаги има още нещо. Някакво практично обяснение
dtv - да, твърде много заимствано, но пък все е било за добро Някои от тях много добре са подправили бульона и са го обявили за авторски, без да казват кой друг е готвил и в чий супник са си топили лъжиците те
Абе гледах "Мистерията в Обервалд", аз упорито продължавам на същата тема и се питам защо Антониони е решил да го направи. Пиесата на Кокто е страшно изящна, събитията са неминуеми, закономерни и фатални и ... и е едно бижу, което въздейства и тежи на мястото си... Без да е "Макбет" или "Крал Лир". Но изяществото е в думите. Антониони се опитва "да преведе" всичко на визуален език и да разграничи емоции или "аура" с някакви цветни филтри и като влезе шефа на полицията... хоооп, екрана става син. Като влезе добрата кралица, става светлозелен.
Доста смешно е, всъщност
Явно той е бил силно очарован от пиесата и е видял добър материал. А понякога, ако харесаш нещо повече от обикновено и не ти достигат средствата, викаш на помощ похвати от други изкуства и оформяш нещо... многомедийно, с което наистина се изразяваш по-добре. Или само си мислиш така . Поне има доста примери за прийоми на живописта, пренесени в киното. Тези, които си изброила ги правят тези неща. Виж това момче Гринауей какво направи
Та така де, а Антониони в тая вяла адаптация се движи по реда на събитията, внася някакъв очакван трепет и е беден и неубедителен в средствата.
Може би пък просто да е недомислена поръчка за телевизия, та да приключат терзанията ми
Пуснете още нещо във вид на снимки
|
|