Автор: IDA
Дата: 26-12-09 02:31
Deniac много хубаво е характеризирал разликите между пълноформатен апарат и кропфакторка по-горе, но има още няколко разлики, освен качеството на картината, разбира се, които лично аз считам за много съществени:
1) Преимущество на пълния формат:
Изображението е много по-обемно и пластично, което личи особено осезателно при заснемане на портрети в цял ръст със светлосилни обективи, особено с по-дългофокусните (85, 135, 200 мм). Ако в равнината на модела има и някакъв друг обект - надвиснали клони например, изображението става като тримерно (3D), докато заснето с кропфакторка при същата визия и със същия обектив, стои плоско, като че ли всичко е залепено в една равнина, макар и фонът да е дефокусиран.
2) Недостатъци на пълния формат:
а) Винетирането на отворени бленди, което лично мен ме дразни, тъй като налага индивидуална корекция на почти всеки кадър. Този недостатък отпада при скъпите модели с автоматична корекция, напр. 5Д2;
б) Мазането по ъглите, което, с малки изключения (TS-обективите), прави широкоъгълните обективи практически неизползваеми при напълно отворени бленди - много дразнещо, когато се налага да се снима от ръка широко в затворени помещения или при малко светлина. В такива случаи кропфакторката с EFS 10-22 ми дава значително по-добър резултат и това е една от причините, поради които не мисля да се отказвам от нея, независимо от това, че в последно време снимам почти само с 5Д-то.
в) При снимане на свръхшироко и при един и същ зрителен ъгъл и една и съща визия, перспективните изкривявания при пълния формат са доста по-силно изразени, отколкото при кропфакторката. Пример: един и същ кадър, заснет от една и съща точка веднъж с 5Д на 16 мм фокусно разстояние и втори път с кропфакторка (1,6х) на 10 мм фокусно разстояние. Във втория случай перспективните изкривявания са по-слабо изразени поради факта, че изображението се проектира върху матрица със значително по-малка площ.
г) Обем и тегло - фактор от ключово значение при пътувания, особено с тежка раница на гръб. В такива случаи трицифрената кропфакторка просто няма конкуренция, а компромисът с качеството на картината е пренебрежимо малък.
|
|