Автор: ohluff
Дата: 27-09-09 12:11
и текста за тези които ги мързи да кликат
За какво са ги помъкнали тези, големите
Качихме се на Седемте рилски езера с жена ми с новия лифт. Всичко прекрасно, беше пълно с народ, но ни направи впечатление, че хората масово са помъкнали грамадни фотоапарати. Ние бяхме едва ли не единствените, които снимаха с телефоните си или с малки апаратчета. Имате ли обяснение защо куцо, кьораво и сакато си е накупило скъпа и тежка техника, при положение че днешните “сапунерки” вършат абсолютно същата работа?
Имейл на читател повдигна този сложен въпрос. Защо хора, които до вчера не са знаели абевето на фотографската композиция или какво значи думата бленда, днес са се въоръжили с професионална техника и се правят на фотографи?
Обяснението, което последователите на Фройд биха дали, е че дългият обектив е фалически символ и дайства като магнит за жените. От психологическа гледна точка вероятно има истина в тази теория. Има и друго, техническо обяснение на това защо любители си купуват големи фотоапарати.
Явлението Фотофорум е може би един от отговорите на този феномен. Във форума има и "истински" професионалисти, но по-голяма част от участниците са дилетанти, които напират да бъдат оценени, да критикуват събратята си по хоби и да си мерят обективите.
С появата на цифровата фотография, особено с усъвършенстването й през последните 10-ина години, фотоизкуството стана достъпно за всеки. Не е нужна никаква подготовка, за да "видиш" снимката и да я композираш като гледаш изображението в екранчето. Единственото необходимо умение е да имаш очи за красотата. Тази достъпност води до изобилие от снимки на залези, планински зъбери, езера, есенни картини и птички. Интернетът прелива от фоторомантика, дори в Google Earth вместо читави снимки, които да дадат информация за местата, често има само фотоабстракции с пламнали небеса.
В даден момент възможностите на обикновената “маймунка” не стигат. Не можеш да заснемеш гларус в полет - любим сюжет на новоизлюпените фотолюбители. Тоест, можеш, но само за да го показваш на бабите вкъщи: "А ето това тука, това тъмното над кораба, е гларус. - Къде баби?" В по-добрия случай, когато апаратчето има оптически зуум, птицата ще се вижда, но каква полза от това?
“Ловът” на птици не е единственото, заради което фотофенът би избрал големия и тежък (минимум 4-5 кг.) апарат с няколко обектива. Няма качествен залез, без статив и поне полупрофесионален фотоапарат със сменяеми обективи, например моделът “Ребъл” за Канон. Няколкото обектива дават избор на артистичното средство, какъвто фотографът няма със “сапунерката”.
Малките апаратчета обикновено са с широкоъгълни обективи, имат възможност за оптическо и дигитално приближаване на обекта (зуум) и всичко е на фокус. За да си по-арт със снимките, с големия апарат можеш да играеш с блендата и скоростта и по избор да "размажеш" фона зад това, което снимаш. Така стават хубавите портрети, но похватът има и други приложения. Истината е, че с "маймунката" също може да се получи подобен ефект, но трябва апаратът много да се приближи до лицето на обекта. Това от една страна притеснява човека, когото снимат, а от друга снимката може да се окаже не на фокус заради голямото приближение.
Ненапразно джобните апаратчета струват 100-200 лв., а един прилично окомплектован полупрофесионален фотоапарат излиза към 4000 лв.
Всеки, който си избира фотоапарат, пита колко мегапиксела е. Заблуда е да се мисли, че това е определящото за хубавия. Между 8 и 10 мегапиксела разликата не може да бъде забелязана с просто око. Важни са други фактори, като бързината, светлочувствителността и големината на матрицата.
Съществуват миниатюрни апаратчета с качествата на големи. Те обаче струват колкото добър голям апарат с един обектив - около 1500 лв. Лайка D-Lux например предлагат много творчески възможности и тежат 227 грама. Трябва обаче да се примириш с наличния обектив (24-60 mm).
Дългият скъсява разстоянията
Пламен Тодоров е професионален фотограф от ... години и е сред най-ценните кадри на “24 часа”.
Предметното и фокусното разстояние са константна величина. Когато увеличаваме фокусното разстояние (тоест, когато ползваме дългофокусен обектив, логично намалява предметното. С други думи предметът или обектът идва към нас, към снимащия. Това е магията на дългофокусния обектив.
Обратно широкоъгълните или късофокусни обективи отдалечават обекта.
За нормален обектив се смята обективът, чийто ъглов обхват се равнява на обхвата на човешкото око. Това са обективите с фокусно разстояние около 50 mm.
|
|