Автор: borissov
Дата: 01-05-09 00:58
Я, отново забавната тема...
Съдържанието на линковете от първите няколко поста е, меко казано, потресаващо. Със задоволство забелязвам и моя кумир Д.Предов сред тях (и ПРЕПОДАВА, представяте ли си?!!??! ПРЕПОДАВА!!!!), да не говорим за онзи другия, вечното присъствие. Очевидно притежанието на титлата от комунистическо време по никакъв начин не е обвързано с наличието на елементарни фотографски заложби - трябва човек да е сляп, за да го отрече. Разбира се, това по никакъв начин не означава, че сред титулованите фотограф-художници няма и кадърни такива.
Според мен обяснението на цялата работа е много просто - малка, затворена държавица, 10 фотографа на кръст (кой талантлив, кой хич), недостиг на актуална информация и материал за сравнение от външния свят. Ми много ясно, че ще си ги титуловат. Със съжаление съм принуден да констатирам, че както и в почти всяка друга област на живота, произведеното на нашите географски ширини е на несравнимо по-ниско ниво, спрямо буржоазния капиталистически свят от същия период - има ли сред всичките тия горди носители на титлата поне един на нивото на Бресон? Капа? Салгадо? Нахтуей? Който и да е от Магнум? Един ми покажете, който да е дори на 10% от таланта на тези хора. За рекламната и комерсиална фотография изобщо пък да не отварям дума, че там разликата в качеството е трагикомична направо.
Няма нищо странно в това - малка държава (разбирай малко човешки ресурс като количество - колко Бресона се пръкват на 1 милион население?), тотална липса на култура на естетичното в следствие на редица исторически, политически и прочее фактори, липса на адекватна социо-културна среда... В комерсиално отношение - и липса на адекватен и развит пазар, който да обуславя съзнателното търсене на подобрение на качеството.
От друга страна, с навлизането на новите технологии и смаляването на света, всички могат да имат обективен поглед върху случващото се навсякъде, по всяко време - фотография, култура, естетика. Съчетанието на този простичък факт с масовата дигитална революция, изкарваща наяве таланти, които иначе никога не биха се докоснали до традиционната фотография предвид стръмната й крива на усвояване от техническа гледна точка, представя в изключително неблагоприятна светлина въпросните титуловани колеги, някои от които заемат обречени отбранителни позиции, вместо да са доволни от развитието на любимата на всички ни фотография. Страшното е, че в такъв контекст (глобален поглед + много и добри нови фотографи) липсата на елементарен фотографски усет у много (подчертавам, далеч не всички!) от представителите на титулованата по-стара генерация става очевидна като въшка на чело. Сори, еволюцията не прощава.
Господин Недев, беше ли необходимо да си обявявате доходите публично? За 10-те дни, откакто съм в София, изкарах приблизително 3 пъти повече, на местна почва, пък никакъв фотограф-художник не съм, горкият аз. Означава ли това, че съм "по-добър фотограф"? Не, разбира се. Както и въпросната абсолютно неактуална и комично неадекватна спрямо съвременната конюктура титла. Осъзнавам, че за много от вас тя означава много и е резултат на години труд и търсене, но нещата вече не са същите, колкото и да е болезнено за приемане. Затова вместо да заемате опълченски пози, няма ли да е по-добре да се впуснете в нови творчески търсения и да преоткриете удоволствието от фотографията, заедно с новата вълна млади фотографи? Сигурен съм, че и двете поколения могат много да научат едни от други.
Не бих искал изказването ми да бъде изтълкувано като липса на уважение към белите коси на старата генерация, далеч съм от това. Просто хайде да бъдем обективни за разнообразие, а?
|
|