Автор: Prakticar
Дата: 12-02-09 21:21
да гледа докле е време.
Че както е тръгнало, скоро и автори и критици ще ги водят на отчет в милицията.
източник:
http://dnevnik.bg/bulgaria/2009/02/11/673798_sledeneto_v_internet_bez_kontrol_-_treti_opit_na_mvr/
Следенето в интернет без контрол - трети опит на МВР
От Юлиана Колева
Нов пореден опит за лесен и безпроблемен достъп до данните от телефонни разговори, електронна поща, интернет комуникация, както и страниците, които всеки посещава в интернет, е направен в окончателния вариант на промените в Закона за електронните съобщения (ЗЕС), представен на депутатите за обсъждане и гласуване на второ четене в зала. От проекта става ясно, че одобрени от парламентарните комисии по транспорт и по вътрешен ред текстове, свързани с интернет следенето, са коригирани и отварят широко вратата за достъпа до т.нар. трафични данни. Това се е случило с една дребна на пръв поглед добавка, но особено съществена - сред законите, по които трябва да се напише наредба, която ще регламентира съхраняването и достъпа до данните, е включен и Законът за МВР. Така 20 дни след като се смяташе, че депутатите успяха да отхвърлят исканията на силовото ведомство за безконтролно следене, МВР отново е намерило начин да прокара желанието си. Не е ясно кога и от кого е бил дописан проектът.
Депутати и експерти, участвали в заседанието на двете комисии на 22 януари, когато бяха гласувани поправките, заявиха, че е бил одобрен текст, според който бъдещата наредба за достъп до интернет трафика трябва да бъде съобразена с три закона - за специалните разузнавателни средства, за защита на личните данни и Наказателно-процесуалния кодекс. Така законът се съобразява с решението на Върховния административен съд (ВАС), който отмени текста от наредба 40 за безконтролно следене в интернет като противоконституционен и изброи именно тези три нормативни акта, на които новата наредба би трябвало да отговаря. По време на дискусиите в комисия от вътрешното министерство предлагаха към този пакет да се прибави и Законът за МВР, но това в крайна сметка не беше одобрено. В окончателния вариант на текстовете, предоставени за гласуване в зала, Законът за МВР е включен.
Това ще позволи на силовото ведомство да иска при всякакви ситуации достъп до трафика, като се позовава на обтекаемата "оперативна необходимост", предвидена в закона за ведомството, коментираха политици и експерти.
"По мои спомени в предложения текст, който гласувахме, не фигурираше Законът за МВР... Бяха посочени трите закона, които са цитирани и от ВАС... Учуден съм, ще направя проверка и ще искам отлагане на гледането, докато не изясним ситуацията", каза снощи пред Re:tv председателят на вътрешната комисия Минчо Спасов. Той отказа да коментира кой може да допише закона, но не отрече, че вариантите са два - "техническа грешка или умишлено довършено".
"Изключително опасно е и обръща цялата идеология на закона. Това е пореден опит за драстично нарушение на правата ни и всъщност връща всичко в изходна точка", коментира Теодор Захов, председател на Сдружението за електронни комуникации. Той беше на заседанието на комисията в края на януари и потвърди, че е гласувана поправка без МВР. Още тогава Захов обясни, че операторите нямат против съхраняването на данни, но искат единствено ясен ред на достъп до тях.
"Дневник" потърси обяснение кой, защо, как и кога е направил промяната от повечето от запознатите с въпроса депутати. Ясен и недвузначен отговор липсваше. "Много съм зает, в момента мога да кажа само, че текстът просто беше изцяло съобразен с решението на ВАС", заяви Йордан Мирчев (НДСВ) - председател на транспортната комисия, подготвяща окончателния доклад по законопроекта. Много от присъстващите депутати казаха, че са сигурни, че Законът за МВР не е бил включен в текста и не могат да си обяснят как е попаднал в окончателния вариант на документа. Някои припомниха, че спорът е бил, защото именно за подобна промяна настояват от много време от вътрешното министерство.
В същото време зам.-председателят на транспортната комисия Радослав Илиевски от БСП заяви, че двете комисии са одобрили текст, в който е бил записан и Законът за МВР. Това обаче не означава, че спецслужбите ще могат да имат безпрепятствен достъп до интернет трафика, тъй като другите три закона въвеждат рестрикции, смята той. Другият зам.-председател, Камен Костадинов (ДПС), пък дори обясни, че не само Законът за МВР, но и Законът за ДАНС е бил включен като нормативен акт, на който новата наредба трябва да съответства. В окончателния текст на комисията обаче Законът за ДАНС не фигурира. На самото заседание на 22 януари именно Камен Костадинов предложи въпросния текст (вижте в карето варианта, който той продиктува тогава на репортера на "Дневник").
"Омръзна ми да се правят всевъзможни опити за поправки и да се нарушава еднозначното решение на съда, като се търси безпроблемно следене в интернет, коментира пред "Дневник" Александър Кашъмов от Програма "Достъп до информация". Той припомни, че по време на заседанието на двете комисии е бил помолен да прочете становището на ВАС. След това депутатите казаха, че ще гласуват текста именно както са постановили магистратите - че наредбата трябва да отговаря на трите закона, добави той. По негови спомени председателят на вътрешната комисия Минчо Спасов (НДСВ) дори направил изрично уточнение, че ще бъдат включени само тези три нормативни акта - без Закона за МВР. И според Кашъмов промененият в последния момент текст действително ще позволи доста свободен достъп до данните в интернет - при "оперативна необходимост". Ако това остане така и бъде прието от депутатите, със сигурност ще се води дело, заяви той.
"Не мога да отговоря" - така коментира зам. вътрешният министър Соня Янкулова. Тя беше попитана как е попаднал Законът за МВР сред другите три закона - Наказателно-процесуалния кодекс, защита на личните данни и специалните разузнавателни средства, според които ще се пише наредба за ползването на трафичните данни в интернет. Янкулова също беше на въпросното заседание, но си тръгна, преди да е гласуван текстът.
Александър Кашъмов отново каза, че в закона трябва специално да се напише, че данни от мрежата ще се предоставят само за разкриване на тежки престъпления, каквото беше първоначалното предложение на Минчо Спасов. Според цариста това вече не е задължително, тъй като сега се препраща към Наказателно-процесуалния кодекс, а той регламентира даването на информацията да става само за тежки престъпления и за такива, свързани с интернет.
"Смисълът на препратките е с цел защита на лицата, чиито права са засегнати от проследяването, и трябва да е в духа на установеното от ВАС. На комисията беше решено да се следва стриктно текстът на петчленния състав на ВАС относно Наредба 40 в първоначалния й вид", коментира друг присъствал на заседанието на 22 януари - медийният експерт Нели Огнянова.
Една особено съществена разлика
===============================
Текстът, гласуван в комисията по транспорт и далекосъобщения - 22 януари 2009
(4) Министърът на вътрешните работи, председателят на ДАНС и председателят на Държавната агенция по информационни технологии и съобщения във връзка с разпоредбите на Закона за специалните разузнавателни средства, Закона за защита на личните данни и НПК приемат наредба, която определя реда на съхранението и предаването на данните по алинея 1.
Текстът, внесен в пленарна зала - 9 февруари 2009
(4) Министърът на вътрешните работи, председателят на ДАНС и председателят на Държавната агенция по информационни технологии и съобщения във връзка с разпоредбите на Наказателно-процесуалния кодекс, Закона за защита на личните данни, Закона за специалните разузнавателни средства и Закона за Министерството на вътрешните работи приемат наредба, която определя реда на съхранението и предаването на данните по алинея 1.
|
|