Автор: e-mil
Дата: 11-01-17 11:46
Причината да го отхвърлят, вероятно е съвсем прозаична.
Първо, големите фирми не работят на парче, а сключват договори за рекламно обслужване с агенции. Правят го не само световните производители, а дори тези от републикански мащаб. Рекламните и ПР агенции също не са прости и напълно е възможно в договорите с Адидас да има клаузи, които да задължават производителя да работи с конкретна агенция на конкретен пазар. При такава голяма марка сигурно става дума за огромна кошница с договори за различните пазари, както със световни агенции, така и с регионални, и локални в рамките на континент или дори държава. И така се работи за определен период - в най-лошия случай за година, но може и да е за няколко години напред.
Второ, естествено, че хората си имат някаква рекламна и маркетингова стратегия. Първата и основна цел на дадена рекламата е да продава. Красивите имиджови реклами са много вълнуващи, но те не продават. Те са по-скоро ПР - само затвърждават връзката с бранда.
А тук става дума за спортни обувки - напълно нормално е целевата група от пенсионери на края на живота им да е най-мижавата от всички потенциални купувачи. Тоест ако си маркетинг мениджър в Адидас и видиш такъв клип, първата ти мисъл ще е: къде да го вместя, след като всичко ни е разпределено за поне година напред?
Трето, има възможни проблеми с авторски права. Най-вероятно студентът не е платил на актьорите или е платил твърде малко. Може и да няма поне модел рилийз, да не говорим за договор. Тоест тепърва някой ще трябва да отиде във въпросния дом, да води преговори и да сключи един куп договори... а какво ще стане ако някой от актьорите вече е починал? Трябва да търси наследници и да се разправя с тях?
Освен това се виждат рекламни стикери. Виждат се и снимки с неясен произход, за които също е възможно някой ден да има претенции за авторски права.
Музиката не е стокова, а е взета от някакъв композитор. Значи и с него трябва да се свържат, да преговарят, да купят правата за определен период и на определени пазари. Което пак ги връща към промяна на рекламната стратегия - трябва предварително да сметнат къде ще излъчват клипа и за колко време.
И за капак, както каза Бони - още на пръв поглед се вижда плагиатство от реклама на друга световна марка.
Накратко: докато правиш безплатен или нискобюджетен студентски проект, който да качиш в Тубата всичко е чудесно. В момента, в който решиш да го продадеш на клиент, нещата се променят из основи. Резултатът за всички участници става съвсем различен.
Четвърто, има и проблеми със самия клип.
Сегашните клипове на Адидас съвсем различно лого плюс лозунг със съвсем различен шрифт и композиция.
https://www.youtube.com/results?search_query=adidas+ad Значи могат само да се надяват, че студентът пази суровия материал за да се направи нова постпродукция - подмяна на снимки, стикери, лого и т.н.
Освен това напълно е възможно да имат претенции към лицата на актьорите. Възможно е да не харесат някое лице, било то защото прилича на друго от реклама на конкурент или на актьор от вече заснета тяхна реклама, а може и просто да не им хареса изражението и мимиките.
Така че е много трудно да продадеш готов рекламен клип на когото и да е - не само на световен производител.
Аз работя видеопродукция за големи фирми и мога да кажа, че понякога претенциите им са изключително глупави, но друг път са сериозно обосновани. Тук е прескочен целият процес на кастинг и подготовка. На клиента е предложен готов продукт без да е питан за нищо. Не може да прескачаш клиента. И не може да се сърдиш, ако ти откаже. Колкото и голям майстор да си, трябва да се съобразиш с клиента. Това не е фестивално филмче и не можеш да имаш свободно творчество. В крайна сметка това е реклама, на която стои неговата марка и за която му искаш пари.
При толкова много възможни проблеми напълно е нормално потенциалният клиент да откаже да се занимава. Така че в най-добрия случай резултатът за автора ще е: "Вижте какво мога! Дайте ми работа."
Всеки друг резултат ще е някакъв невероятен късмет.
|
|