Автор: tzl
Дата: 22-09-13 12:38
Тъй като става въпрос за снимка, която се прави за част от секундата, постоянното осветление не е практично откъм финансова гледна точка. То е по-слабо от светкавиците (при съпоставка между продукти от един и същ ценови клас) и свети постоянно. Предимството е, че виждаш какво ще излезе в снимката, но това донякъде можеш да го видиш и като ползваш пилотното осветление на светкавиците.
Ако снимаш и видео и фотография, тогава има повече смисъл да се инвестира в постоянно осветление.
Когато говориш за постоянно луминисцентно осветление, предполагам говориш за специализирано такова, тъй като стандартните луминисцентни лампи (дори да са с дневна светлина), няма да ти свършат добра работа поради честотата, на която работят и ще имаш тук-там тъмни кадри, тук-там светли и трябва да правиш други работи, за да се справиш с това.
Като кажеш малко студио за предметна и портретна фотография си представям малко помещение. Това означава, че светлината ще се отразява в стени, таван и под. Ако искаш да имаш повече контрол върху светлината, избери или отражателен чадър (с черен плат отвън) или софтбокс. Предимството на чадъра е, че ще ти е бюджетен вариант. Недостатъкът е, че стърчи металната пръчка напред към модела и ако искаш мека светлина, трябва да е близо до модела или да е по-голям (100см+), за да е на сравнително безопасно разстояние. Ако си вземеш друг тип чадър, светлината ще се разпръсква навсякъде и ще се отразява много. Ако си наясно как можеш да контролираш (донякъде) това, може да си вземеш и друг тип чадър.
Малко по-скъпият вариант е софтбокс, който ограничава светлината малко повече от отражателния чадър.
Ако помещението е с бели стени, ще имаш по-малко сенки при заснемане и ако искаш повече сенки, трябва да си направиш (или купиш) черни повърхности, които да "отразяват не-светлина".
При продуктова фотография на дребни предмети ти трябват по-малки чадъри/софтбоксове. При фотография на хора е добре да има поне 1 по-голям.
По-големите чадъри/софтбоксове не осветяват по-голяма повърхност. Единственото значение е характеристиката на светлината - дали е по-твърда или по-мека (по отношение на сенките). Човек в цял ръст можеш да снимаш с голям и малък софтбокс/чадър. Просто при големия сенките ще са по-меки.
Това да имаш поне 1 по-голям софтбокс/чадър не е поради необходимост, а е с цел разнообразие. Ако си наясно какво ще снимаш, ще може да знаеш какви точно аксесоари и колко да си купиш. Човек може да направи бизнес и само с 1 допълнителен аксесоар (както аз имах няколко години само 1 софтбокс).
При продуктовата фотография съм правил снимки, където вместо софтбокс съм ползвал по 3 листа кухненска хартия, за да си направя "strip box" (висок и тесен софтбокс), защото нямах наличен такъв. При продуктовата фотография често клиентът не те вижда какви изпълнения правиш, за да постигнеш резултата и можеш да снимаш с "направи-си-сам" аксесоари ако искаш. При продуктовата фотография ти трябват повече бели и черни картони, отколкото софтбоксове/чадъри.
При портретната фотография купените аксесоари са най-вече поради търговския вид пред клиента, а не толкова, че тези, които са "направи-си-сам" не вършат работа.
Публикацията е редактирана (22-09-13 12:55)
|
|