Рекламирайте тук
ЗатвориРеклама в секции форуми и базар
Под формата на платени обяви можете да рекламирате ваши продукти, услуги или други комерсиални дейности. Обявата може да бъде публикувана избирателно във форум по ваше желание или във всички форуми на сайта.
За стандартната ценова листа и условия изпратете запитване до webmaster@photo-forum.net.
Здравейте.
Бих искал да Ви помоля да ми обясните малко повече за действието на такъв тип филтри или по точно като се снима с такъв филтър снимката остава ли цветна и ако да колко цветна? Какво въздействие оказва върху небето например и т.н. :)
Една молба - във АБВ има една пощенска кутия за потребителите на фотофорум.
Отиваш на abv.bg и пишеш
Потребител: photoforum
Парола: photoforum
и се логваш в нея.
После най-отгоре на екрана цъкваш на DOX и влизаш в пространството на тази поща в http://dox.abv.bg/ - направи една папка там
Infrared и ги качи в нея тези "малко неща"
Така ще могат да ги разгледат и други желаещи.
А и може да се изпраща после линк :))
П.П. Който има желание и време за четене може също да се логне и да си изтегли там има интересни неща.
GenaDP , защото аз винаги чета, и после събирам потребителски мнения. Защото като прочета и разбирам, че филтъра пропуска невидимата за окото светлина и спира видимата на теория. После като попитам и хора които са го правили могат да ми обеснят и от практическа гледна точка ;)
Защото като прочета и разбирам, че филтъра пропуска невидимата за окото светлина и спира видимата на теория. После като попитам и хора които са го правили могат да ми обеснят и от практическа гледна точка
На практика филтърът прави съвсем същото, което прави и на теория... И двете неща са обяснени доволно изчерпателно на сума места из нет-а.
Из нета материал много, предпочетох да ми кажете вие - от Български форум за фотография - място където едни се учат а други споделят опит. Щом съм питал зачи нещо още не ми е било ясно. Ако съм ви нарушил спокойствието съжалявам, видимо е че сте раздразнен нещо. Явно не всеки има вашият късмет да се роди начетен, с апарат в ръка. Един филтър не струва 5 лева - един филтър струва много повече. Преди да вложа парите си искам да съм сигурен, че инвестицията ще оправдае очакванията ми.
Ако НЕЩО не ти е ясно - задаваш КОНКРЕТЕН въпрос за съответното нещо. Формулираният по-горе от теб въпрос показва тотално безхаберие, както и липса на желание сам да се ограмотиш поне в известна степен, преди да отпочнеш с питането.
Както сам можеш да се убедиш, нито един от пишещите в темата не се е запретнал да ти обяснява нещо. Качиха няколко снимки да се похвалят, и толкова.
Що се отнася до великата мъдрост, че никой не се е родил научен - забелязвам, че редовно се използва като оправдание от мързеливите твари, чакащи всичко да им се изсипе наготово.
stuff, за да не излезе че само се хваля с моите снимки, тук с няколко изречения ще се опитам да обясня:
IR фотография с цифров апарат - що е то и за какво се ползва
Във всеки цифров апарат пред CCD матрицата му има т.нар. LowPass филтър. Идеята му е да се сведе до минимум попадането на вълни с дължина извън видимия за човешкото око спектър върху самата матрица. Това си е IR филтър, който НЕ ПРОПУСКА лъчи с дължина над 720нм. - т.е. извън видимата област. На практика няма как да не пропуска никакви лъчи над 720нм., все пак определн процент минават през него, затова на някои DSLR-и този филтър е "по-прозрачен" така да се каже за IR лъчите.
На всички DSLR-и този филтър е закрепен здраво и не може да се премахне без механична намеса (и съответно отпадане на гаранцията). Ако все пак човек се реши да го отстрани това е все едно да си превърне завинаги апарата в такъв само и основно за IR снимки.
На някои сапунерки Sony - моделите F707, F717 и F828 е предвиден специален режим - т.нар. Night shot при превключването в който апарата механично отмества встрани този LowPass (IR block) филтър. В този режим на практика CCD матрицата остава открита за видимия и за IR спектър и би могла да регистрира вълни с дължини от видимия (380-720нм.) + "невидимия" IR спектър. Въпреки че IR спектъра е с обхват грубо от 720нм. до 14000нм. поради редца производствени, технологични и др. ограничения матрицата на цифровите апарати е чуствителна и може да регистрира IR вълни само с дължина на вълната до 1150нм. Точно поради тази причина се казва че IR фотографията с цифров апарат е в т.нар. Near IR спектър (720-1150нм.). Тук е мястото да се каже и за "топлинното" IR излъчване на обектите и предметите - то е в обхвата от над 5000нм. до към 12000нм. така че с традиционен цифров апарат няма никакъв шанс да се регистрира и заснеме "термо" снимка. Термокамерите и уредите за нощно виждане са на по-друг принцип и не са тема на това разяснение.
На практика се оказва че с IR снимката реално се регистрира върху кадъра ОТРАЗЕНАТА от различните обекти IR светлина, а не ИЗЛЪЧЕНАТА такава от тях.
Извод - затова небето е почти черно - там няма откъде да се отрази светлината, а предметите и обектите в кадъра излизат в различни нюанси на сивото (до бяло)в зависимост от способността си да отразяват точно тези IR лъчи.
Сега да се върнем пак на момента в който пред CCD матрицата няма LowPass филтър - понеже IR лъчите са с по-голяма дължина и "по-ниско енергийни" в сравнение с видимите, ако не се ползва друг подходящ филтър просто IR снимката ще представлява едно ярко бяло петно - кадъра ще е преекспониран и IR лъчите ще се загубят в сумарния спектър. Точно тук се налага да се ползва друг IR филтър (например R72 ) - той пък СПИРА и НЕ ПРОПУСКА (или поне максимално подтиска) лъчите от видимия спектър - в резултат на това върху CCD матрицата на апарата попадат само лъчи в т. нар. "near IR" спектър (от 720 до 1150нм.).
Пак ще обобщя с няколко думи: IR фотографията с цифров апарат (бил той DSLR или сапунер) е на практика регистриране на степента (количеството) на ОТРАЗЕНИТЕ от обектите IR лъчи в Near IR спектъра.
Има разлики и ограничения в това дали се снима със сапунер или DSLR.
Както е известно сапунерите се славят с доста високо ниво на цифровия шум на високо ISO и затова при тях Night Shot режима е автоматичен (в Sony F717) - апарата отваря блендата на макс 2.0, фиксира време 1/60 - 1/30, включва си разни вътрешни шумоподтискания и на човек му остава само да кадрира и да снима - ясно е че с тези ограничения не остава кой знае колко голямо поле за изява. След това с минимална обработка се получава "черно/бяла" IR снимка.
При DSLR-ите (даже и на тези на които не е отстранен вградения LowPass филтър) човек има възможност за доста по-дълги времена за експонация, също и блендата може да се регулира и не на последно място - дори и на високо ISO шума е в съвсем приемливи граници. След това се налага повечко обработка на кадъра докато се получи в готов вид, но пък там може дори да е цветен, не само ч/б.
През деня отразената IR светлина е значително по-силна от собствената топлинно излъчвана- направи тест на едно и също нещо през деня и през нощта?- за нощни пасивни снимки се използват фотоелектронни умножители, усилващи хилядократно интензивността. Пасивните преобразуватели, които само трансформират във видимата част осветяват с прожектор- и на камерките има IR диоди. Това че некой се мисли че знае, по-добре да не го казва.
GenaDP - избивай комплекси не ти се сърдя. :)
Само твар не се опитвай да ме наричаш, защото гниди като тебе само товарят тука из форума и се правят на остроумни. Няма смисъл прави се на важен другаде където всички са на едно ниво.
И по темата - доста полезни материали и информация благодаря ви. Човек прави грешки, но се учи от тях ;)
А като камерата има low-pass филтър, който не пропуска (почти) нищо друго освен видима светлина и сложиш IR филтър, който не пропуска видима светлина тогава какво стига до сензора? Не искам да кажа, че "те такова животно нема", щото снимки има и явно става, но не мога да намеря информация какво точно се случва и как се преценява предварително как да се снима и какво ще излезе.
iraro, с много дълги времена за експоннация става, от порядъка на минути. С DSLR не е толкова лош резултата, особено като се пообработи кадъра. За да не се стига чак до минути се ползва високо ISO. Преценява се единствено с проби - ако в кадъра няма подвижни обекти - дълго време, ако има подвижни обекти и да не се размажат - вдига се ISO-то. Просто на различните марки DSLR-и този LowPass филтър е повече или по-малко "прозрачен" за IR лъчите - това пак с проби се установява. Е, има и писано тук-там из интернет, потърси и ще намериш информация.
>IR снимката реално се регистрира върху кадъра ОТРАЗЕНАТА от различните обекти IR светлина, а не ИЗЛЪЧЕНАТА такава от тях
>Що бе Гена, нещо невярно ли казах
Натискай копчетата на дистанционното на някой уред по време на експонация в IR. После се запитай защо дистанционното отразява повече, когато го натискаш
Матрицата няма как да познае дали фотонът е променял посоката си един или повече пъти (светлината разгледана като частици). Няма как да разбере дали е имало дифракция, рефракция или наистина малки зелени човечета са се замеряли с частици. Просто енергията, освободена от светлината се превръща в електрически сигнали, които се усилват, цифровизират и обработват.