Автор: terminator
Дата: 30-03-11 18:12
stuff, за да не излезе че само се хваля с моите снимки, тук с няколко изречения ще се опитам да обясня:
IR фотография с цифров апарат - що е то и за какво се ползва
Във всеки цифров апарат пред CCD матрицата му има т.нар. LowPass филтър. Идеята му е да се сведе до минимум попадането на вълни с дължина извън видимия за човешкото око спектър върху самата матрица. Това си е IR филтър, който НЕ ПРОПУСКА лъчи с дължина над 720нм. - т.е. извън видимата област. На практика няма как да не пропуска никакви лъчи над 720нм., все пак определн процент минават през него, затова на някои DSLR-и този филтър е "по-прозрачен" така да се каже за IR лъчите.
На всички DSLR-и този филтър е закрепен здраво и не може да се премахне без механична намеса (и съответно отпадане на гаранцията). Ако все пак човек се реши да го отстрани това е все едно да си превърне завинаги апарата в такъв само и основно за IR снимки.
На някои сапунерки Sony - моделите F707, F717 и F828 е предвиден специален режим - т.нар. Night shot при превключването в който апарата механично отмества встрани този LowPass (IR block) филтър. В този режим на практика CCD матрицата остава открита за видимия и за IR спектър и би могла да регистрира вълни с дължини от видимия (380-720нм.) + "невидимия" IR спектър. Въпреки че IR спектъра е с обхват грубо от 720нм. до 14000нм. поради редца производствени, технологични и др. ограничения матрицата на цифровите апарати е чуствителна и може да регистрира IR вълни само с дължина на вълната до 1150нм. Точно поради тази причина се казва че IR фотографията с цифров апарат е в т.нар. Near IR спектър (720-1150нм.). Тук е мястото да се каже и за "топлинното" IR излъчване на обектите и предметите - то е в обхвата от над 5000нм. до към 12000нм. така че с традиционен цифров апарат няма никакъв шанс да се регистрира и заснеме "термо" снимка. Термокамерите и уредите за нощно виждане са на по-друг принцип и не са тема на това разяснение.
На практика се оказва че с IR снимката реално се регистрира върху кадъра ОТРАЗЕНАТА от различните обекти IR светлина, а не ИЗЛЪЧЕНАТА такава от тях.
Извод - затова небето е почти черно - там няма откъде да се отрази светлината, а предметите и обектите в кадъра излизат в различни нюанси на сивото (до бяло)в зависимост от способността си да отразяват точно тези IR лъчи.
Сега да се върнем пак на момента в който пред CCD матрицата няма LowPass филтър - понеже IR лъчите са с по-голяма дължина и "по-ниско енергийни" в сравнение с видимите, ако не се ползва друг подходящ филтър просто IR снимката ще представлява едно ярко бяло петно - кадъра ще е преекспониран и IR лъчите ще се загубят в сумарния спектър. Точно тук се налага да се ползва друг IR филтър (например R72 ) - той пък СПИРА и НЕ ПРОПУСКА (или поне максимално подтиска) лъчите от видимия спектър - в резултат на това върху CCD матрицата на апарата попадат само лъчи в т. нар. "near IR" спектър (от 720 до 1150нм.).
Пак ще обобщя с няколко думи: IR фотографията с цифров апарат (бил той DSLR или сапунер) е на практика регистриране на степента (количеството) на ОТРАЗЕНИТЕ от обектите IR лъчи в Near IR спектъра.
Има разлики и ограничения в това дали се снима със сапунер или DSLR.
Както е известно сапунерите се славят с доста високо ниво на цифровия шум на високо ISO и затова при тях Night Shot режима е автоматичен (в Sony F717) - апарата отваря блендата на макс 2.0, фиксира време 1/60 - 1/30, включва си разни вътрешни шумоподтискания и на човек му остава само да кадрира и да снима - ясно е че с тези ограничения не остава кой знае колко голямо поле за изява. След това с минимална обработка се получава "черно/бяла" IR снимка.
При DSLR-ите (даже и на тези на които не е отстранен вградения LowPass филтър) човек има възможност за доста по-дълги времена за експонация, също и блендата може да се регулира и не на последно място - дори и на високо ISO шума е в съвсем приемливи граници. След това се налага повечко обработка на кадъра докато се получи в готов вид, но пък там може дори да е цветен, не само ч/б.
|
|