Ревю на фотоапарат Olympus E-30





    E-30 - един добър хибрид. Така бих нарекъл един от последните модели на Olympus. Представен на 5ти ноември миналата година, този фотоапарат е насочен по-скоро към начинаещите фотографи с желание за развитие, отколкото към любителите, решили да заменят малкия компактен фотоапарат или ултразум с DSLR. Защо хибрид ли? Ами ако го хванете в ръце сами ще си отговорите на този въпрос. Дълго време на пазара липсваше представител на Olympus в т.нар. среден клас DSLR камери. Olympus воюваха на 2 фронта - Е-3 бавно, но сигурно си проправи път на пазара при ПРО апаратите особено за екстремни условия, докато малките му братчета Е-420 и Е-520 разбиха конкуренцията при най-малките ДСЛР-и, най-вече с ценовата си политика и много добри китови обективи. В края на 2008г. Olympus зарадваха своите потребители с пускането  на модела Е-30. Бърз фокус, въртящ се 2.7 инчов дисплей, Live view и стабилизация са все неща привличащи вниманието на всеки DLSR потребител. За съжаление Е-30 не е влагозащитен като Е-3, но пък е по-лек и удобен за носене. Като минус можем да споменем по-високите нива на шум в сравнение с някои конкуренти при другите марки в този ценови клас и по-голям физически размер на матрицата. Както всички модели от Е-серията на Olympus E-30 e снабден със система за почистване на прах от матрицата SuperSonic Wave Filter.



 

    От таблицата по-долу можете да се запознаете с основните технически характеристики на Olympus E-30:



Резолюция 12.3 ефективни мегапиксела(4032 x 3024)
Размер на сензор NMOS 4/3
Тяло Пластмасово тяло със специални стъклопластови влакна за повишена устойчивост
Дисплей 2.7", 230,000 пиксела, ъгъл на видимост 170 градуса
Визьор Оптичен, пентапризмен, 98% покритие, увеличение х1.02 с обектив 50мм
Светкавица Вградена светкавица с водещо число 13 при 100ISO, гнездо за външни светкавици
Процесор TruePic III
Файлови формати RAW(ORF), JPEG , RAW(ORF)+JPEG, 12 бита ORF и 12 бита JPEG,
Чувствителност 100-3200ISO, Auto
Измерване ESP многоточково, сентър и спот
Експозиция Компенсация на експозицията от -3 до +3 степени
Аутофокус 11 напълно кръстосани точки
Типове АФ Единичен, следящ и ръчен фокус + всички заедно
Серийна снимка 5 кад/сек.
Режими Програмен, изцяло ръчен, приоритет на бленда, приоритет на скорост, изцяло автоматичен, 20 различни сцени
Скорости на затвора От 60сек до 1/8000сек + В, 1/250синхронизация на светкавицата
Баланс на бялото Автоматичен, ръчен + 5позиции. 2 000-14 000К
Самоснимачка 2 или 12 секунди
Цветни пространства sRGB, AdobeRGB 
Шумоподтискане Избираемо от менюто - при дълги експонации и при високи чувствителности
Карти памет Compact flash
Батерия Литиево йонна BLM-1
Размери и тегло 142х108х75мм, 665г с батерията


1. Дизайн, ергономия и контрол. Тялото на E-30 е от направено от здрава пластмаса и магнезий. Камерата прилича доста на своите предшественици. Малко е по-голяма от Е-520 и малко по-малка от професионалния Е-3. Ако използваме обаче батериен грип HLD-4, E-30 пораства значително и изглежда по-солидно .
И все пак тялото е удобно, не уморява ръката при дълга работа, а бутоните за контрол са разположени на лесни и бързи за достъп места.



- Дисплеят е въртящ се 2.7 инчов, с резолюция от 230 000 точки и ъгъл на видимост 170 градуса. Той дава чудесна възможност за детайлен преглед на вече заснетата снимка или точно композиране и фокусиране в режим LiveView. По този показател фотоапарата изостава от конкуренцията, тъй като и Canon 50D и Nikon D90 са с 3 инчови дисплеи и резолюция от 920 000 пиксела, но при тях дисплеите не са подвижни. Увеличението на изображението е бързо и удобно. Olympus E-30 е снабден с горен LCD монохромен дисплей, благодарение на който, фотографът получава информация за основните настройки и режими - скорст, бленда, корекция на експозицията, баланс на бялото, режим на АФ, файлови формати, резолюция, статус на батерията, брой оставащи кадри и т.н.


 

- Визьорът не е толкова голям, както при E-3 и покрива 98% от кадъра, но въпреки това е много добър. Добре просветлен и ясен. Информацията при снимане е разположена в долния край на визьора, както при Е-3. Така е много по-добре, в сравнение с малките модели Е-410, Е-420, Е-510 и Е-520, където е изнесена  в дясно. Направи ми впечатление, че при новият Е-620 инфото е в долния край, което означава, че и при следващите модели от нисък клас ще има развитие в тази насока. 



- Байонетът е типичния за Olympus - 4/3 стандарт. Olympus е една от фирмите, които имат стабилизация в почти всичките си тела. Е-30 не прави изключение. Това ще рече, че всеки закачен обектив на този апарат ще бъде със стабилизация. Тук не говорим само за новите zuiko digital обективи, а за всички, дори старите механични ръчно фокусни такива.

- Затворът е електромеханичен, има гарантиран живот поне 100 000 кадъра.



-  Управлението и менюто са почти идентични с тези на другите огледално-рефлесни фотоапарати на Olympus. Менюто е удобно и всички функции на фотоапарата са лесно откриваеми и достъпни дори и за хора, хващащи запърви път подобен апарат  в ръка. То предлага възможност за голям избор от настройки, като качество на картината, резолюция, баланс на бялото, чувствителност, лайввю, шумоподтискане, цветно пространство, стъпки на компенсация на експозицията, настройка на закъснението на самоснимачката, формат на картата, настройка на яркост на дисплея, език, време, дата,  версия на фърмуера, възпроизвеждане на заснетото изображение: завъртане, слайдшоу, режим на дисплея и т.н и т.н.

 

 2. Аутофокус.  Olympus E-30 e снабден с 11 кръстосани AF точки. Фокусирането става бързо и безпроблемно. Прецизността и бързината на автофокуса е може би един от най-определящите фактори при избор на DSLR. Точният АФ е гаранция за резки и детайлни снимки.  Единствената ми забележка е към следящия автофокус. Снимах спортно събитие с Е-30 и zuiko 35-100/2. При този режим фотоапарата много пъти се бъркаше и много от снимките ми не бяха на фокус. Това зависи обаче и от обектива. 35-100/2 е уникален обектив като конструкция и острота, но е с бавен АФ.
Когато се използва Live View можете да увеличите зона от изображението 1:1 - т.е. един пиксел от снимката се отразява като един пиксел на дисплея. Това позволява фокусът да бъде настроен с абсолютна точност.




 3. Стабилизация

Стабилизацията е нещото, което силно удря конкуренцията в този ценови клас. Водещите компании NIKON и CANON, чийто стабилизирани обективи носят големи приходи, едвали скоро ще пуснат стабилизирани тела. Така или иначе стабилизацията на Е-30 е чудесна и спасява много кадри, които без стабилизация биха се размазали. В никакъв случай не мога да кажа, че вградената стабилизация на Е-30 е по-лоша от VR на Nikon или  IS на Canon. Голямото и предимство е, че работи с всички съвместими обективи за Olympus. Снимките по-долу са направени една след друга, при еднакви светлинни условия. И двете са на бленда F2.8 и скорост на затвора 1/10 от секундата при 90мм фокусно разстоние. Единствената разлика е, че при първата снимка е включена и стабилизацията на апарата, а при втората не е. 





 4. Шум и шумоподтискане


Както казах по-горе най-същественият минус при Е-30 са по-високите нива на ШУМ в сравнение с конкурентните модели. В последните години от Olympus се опитват да разрешат този проблем и с всеки следващ модел е видно, че до известна степен се справят, но е нужна още работа. При Е-30 цветният шум е много по-малко. Освен това софтуерното шумоподтискане в апарата не "маже" снимките (поне не е видимо). Детайлите се запазват и снимката си остава рязка, както при по-ниските  ISO стойности. В изображението по-долу съм дал 100% кропове от 100 до 3200 ISO. Сами ще се убедите, колко добре се справя фотоапара.
 

 


 

      Преди да видите снимките, които направих с Е-30, нека спомена и за нововъведените дигитални арт филтри. Лично за мен те са излишни. Те са за хора, които не им се занимава с фоторедактиращи програми, или пък нямат нужните познания, за да ги прилагат. Хубавото при тези филтри е, че те засягат само JPEG-a, а Raw-a си остава без промяна. Когато се използват обаче, те влошават качеството на изображението (детайл, шум и т.н.). E-30 съдържа шест Aрт филтъра. Ефектът се вижда директно на LCD дисплея в Live View режим.

Grainy Film - Високо контрастни чернобели снимки.
Pop Art - Подсилва цветовете, прави ги по-силни и ярки
Soft Focus - Цветовете изглеждат по-меки и топли, изображението е меко.
Pin Hole - Pinhole ефектът потъмнява краищата на изображението и по този начин подчертава централния обект.
Light Tone - Този филтър придава мекота на изображението. Тоналността на сенките и отблясъците се смекчава.
Pale & Light Colour - Филтър, който придава "ретро" вид на снимките ви.

 

                         Pin Hole

                                 

 

  Grainy Film

 

 

5. Примери при различни снимачни условия.

81mm; F2; ISO 100; 1/320сек.



55mm; F2; ISO 100; 1/125сек.



64mm; F2; ISO 250; 1/800сек.

 

 

 

 100mm; F2; ISO 100; 1/320сек.

 

47mm; F2; ISO 100; 1/1000сек.

 

50mm; F2; ISO 100; 1/640сек.




57mm; F2; ISO 100; 1/160сек.


95mm; F5; ISO 250; 1/1000сек.

 

64mm; F2; ISO 250; 1/800сек.





35mm; F2; ISO 400; 1/3200сек.



55mm; F4; ISO 125; 1/200сек.



50mm; F2; ISO 500; 1/640сек.



100mm; F2; ISO 400; 1/8000сек.



83mm; F2; ISO 250; 1/1600сек.




95mm; F5.6; ISO 640; 1/640сек.




90mm; F5.6; ISO 800; 1/320сек.

 

95mm; F2; ISO 1000; 1/2500сек.

 

81mm; F4; ISO 1250; 1/80сек.

 

35mm; F2; ISO 640; 1/3200сек.

 

17mm; F5; ISO 100; 1/320сек.

 

28mm; F5; ISO 100; 1/125сек.

 

20mm; F3.2; ISO 100; 1/2500сек.

 

14mm; F5; ISO 100; 1/25сек.

 

14mm; F4.5; ISO 100; 1/500сек.

 

54mm; F4.5; ISO 100; 1/125сек.

 

 

 

  6. Предимства и недостатъци:

+ бърз и точен АФ (много бърз само с новите SWD обективи)
+ 11 кръстосани  фокусни точки
+ стабилно тяло и добра ергономия
+ много добра стабилизация
+ контраст детект АФ
+ въртящ се дисплей
+ LiveView с възможност за увеличение 1:1
+ система за почистване на сензора от прах
+ издръжлива батерия
 
- по-високи нива на шум, в сравнение с конкуренцията
- не много добър следящ автофокус
- по-малък визьор в сравнение с конкуренцията от същия ценови клас
- тялото не е  прахо и влагозащитено

 
 
   Вероятно много от вас ще се запитат за кого е предназначена новата камера на Олимпус....
   12 мегапиксела в размер на матрицата 13х17мм е доста сериозно изпитание за оптиката на която и да е марка. Като плътност на резолюцията тя е сравнима с 43 мегапиксела за т.нар. фул фрейм(24х36мм). Явно Олимпус разчитат на висококачествената си фирмена оптика и не се притесняват дали тя ще "напълни" взискателната матрица. В този аспект камерата, снабдена с бърза(SWD) Zuiko оптика би трябвало да е перфектния избор за всеки фотограф на диви животни. 300мм обектив ще има същия зрителен ъгъл както 600мм за 24х36мм и то при резолюция 12мп... За да постигнете същото увеличение с камера  24х36мм и 300мм обектив, ще ви бъде необходима матрица с резолюция 43мп, така че да изрежете 12мп в центъра... Такава все още няма създадена. В същото време Олимпус са признати с изработката на качествени широкоъгълни обективи за стандарта 4/3, които са резки по цялата площ и са перфектен избор за заснемане на архитектура и пейзажи. По-големият ДОФ също е предимство в случаите, когато желаем по-голяма част от изображението да е на фокус - архитектура, пезаж, интериор, групови снимки и т.н.
   Слабото място е може би по-високото ниво на шума(което се компенсира до известна степен от отличната стабилизация) и големият ДОФ при портретна фотография.
   В този аспект е крайно време Олипус да ни зарадват с нова линия портретни обективи от рода на 25/1.0 и 50/1.0 . Тогава ще бъдат запушени устите и на портретистите. Разбира се ако обективите с бленда 1.0 са на прилични цени:)

 

Valetvitor'2009