Zeiss 24-70/2.8 (Sony)



Zeiss 24-70/2.8 Vario-Sonnar е обектив, специално разработен за DSLR и SLT камери на Sony. След като снимах повече от половин година с този обектив, спокойно мога да вкарам в абревиатурата му едно определение, познато от екшън филмите, но пасващо му с абсолютна точност - "Универсален боец" . 24-70 е наистина универсален и наистина боец. Обективът е безкомпромисен, когато трябва да се върши работа - точността, остротата, сигурността и повтаряемостта на резултатите са от първостепенна важност  в този случай. Разбира се аз съм далеч от мисълта, че този обектив трябва да се използва за всичко и че е достатъчен за всички жанрове. 70мм и бленда 2.8 не е идеалната портретна комбинация, за тази  цел много по-добра работа ще свърши 135/1.8 или 85/1.4 . Въпреки това обаче при бързо репортажно снимане с 24-70 можете да направите чудесни непринудени портрети. За това допринася и бързият AF със SSM мотор, който липсва при силните портретни предложения на Sony-Zeiss. За разлика от 70-200/2.8, който е подходящ за снимане от по-големи разстояния, 24-70 осигурява близък поглед и разказ от 1-во лице единствено число - когато снимате от близо си личи вашето присъствие в кадъра, а понякога това засилва внушението.

Изработката на Zeiss 24-70 е солидна, но при промяна на фокусното си разстояние той променя и размерът си значително, така че  в сгънато състояние е с по-малка дължина от Nikor 24-70, който си променя дължината в по-малки граници. От една страна това е добре, но от друга, конструкцията на Никора го защитава по-сигурно от влага, прах, пясък и т.н. , докато Zeiss 24-70 няма такава защита по спецификация. Фокусирането с Zeiss 24-70 ,дори и при ниска осветеност, е истинско удоволствие. Фокусът е точен, безшумен и сигурен. С новите SLT модели на Сони, обективът работи още по-бързо и държи идеален фокус във видеорежим дори и на бързодвижещи се, обекти идващи срещу камерата, при това без паразитен шум от фокусирането. Остротата в централната област на изображението е на изключително високо ниво, независимо от фокусното разстояние и блендата. При максимално отворена бленда по краищата има известен спад, но не е фатален. Той се коригира със затваряне на блендата от 2.8 на 4 и се дължи на не съвсем равната фокусна "равнина", нещо характерно за всички обективи от тоя вид. Всъщност този проблем особено при снимане на единични обекти може да се избегне ако фокусираме по края на кадъра. Тогава дори и  на бленда 2.8, остротата  е много висока, така че ако снимаме портрет с фокус по странична зона няма никакъв проблем. При групови портрети и хора в самия край на кадъра е добре да използваме поне бленда 4 или 5.6 . Хроматичните аберации не са проблем на този обектив, но все пак ги има, особено при 24мм.

 

 

По-долу може да видите снимки в пълен размер - 24.4мп, направени с А900 и 24-70/2.8 и заснети в реални условия. Смятам, че е полезно да се видят възможностите на обектива при снимки в различни ситуации, тестови таблици има на много места в нета. Снимките са директно конвертирани от RAW без никакви манипулации. Кликнете върху тях, за да ги отворите в пълен размер:

24mm, F4.5, 200ISO:

24mm, F4.5, 200ISO :


Zeiss 24-70

70mm. F2.8, 200ISO :

24mm, F2.8, 200ISO:

24mm, F2.8, 1600ISO, 1/25sec :

45mm, F4.5, 200ISO :

70mm, F4.5, 200ISO:

28mm, F2.8, 200ISO :

70mm, F2.8, 500ISO, 1/80sec :

24mm, F2.8, 200ISO : 

60mm, F4, 200ISO :

70mm, F4.5, 200ISO :

35mm, F2.8, 800ISO :

40mm, F2.8, 800ISO, 1/50sec :

50mm, F3.2, 200ISO:

70mm, F3.5, 200ISO :

70мм, F4, 200ISO:

40mm, F2.8, 200ISO :

60mm, F2.8, 200ISO:

70mm, F2.8, 200ISO:

40mm, F2.8, 200ISO:

45mm, F2.8, 800ISO:

45mm, F5.6 , 200ISO : 

F11, 50mm, 100ISO : 

24mm, F5.6, 200ISO:

35mm, F4, 200ISO:

24mm, F4 , 200ISO : 

50mm, F3.5, 400ISO : 

24mm, F3.2, 800ISO : 

70mm, F2.8, 200ISO : 

24mm. F2.8, 200ISO :

24mm. F2.8, 200ISO:

70mm, F2.8, 200ISO :

70mm, F2.8, 200ISO:

60mm, F2.8, 1600ISO:

70mm, F2.8, 1600ISO : 

30mm, F2.8, 200ISO:

35mm, F3.2, 200ISO:

24mm, F2.8, 200ISO:

24mm, F2.8, 1600ISO, 1/30sec : 

50мм, F3.2, 200ISO : 

45mm, F4.5, 200ISO : 

24mm, F3.5, 200ISO : 

55mm, F3.5 , 200ISO : 

24mm, F2.8, 200ISO : 

Директни RAW файлове за сваляне :

 

http://bonibonev.com/24-70/DSC00414.ARW


http://bonibonev.com/24-70/DSC01836.ARW


http://bonibonev.com/24-70/DSC04737.ARW


http://bonibonev.com/24-70/DSC07075.ARW


http://bonibonev.com/24-70/DSC07684.ARW


http://bonibonev.com/24-70/DSC07733.ARW

 

Технически характеристики :

 

Фокусно разстояние 24-70мм
Конструкция 17 оптични елемента в 13 групи, 2 асферични, 2 ED елемента

Зрителен ъгъл

84,1 - 34,3 градуса

Мин. разстояние  за фокусиране

0.34м

Резба на филтъра

77мм

Ламели на диафрагмата

9

Максимална бленда

F2.8

Минимална бленда

F22

Диаметър

83мм

Дължина

111мм

Тегло

955г

 

 

Предимства и недостатъци :

+ Солидна, качествена изработка

+ Висока острота, дори и на бленда 2.8

+ Бърз, точен и безшумен АФ

+ Бутон за заключване на АФ

 

- Не е влагозащитен

- "Омекване" в краищата при F2.8 

- Аберации по края на изображението, особено при 24мм и F2.8

 

(Ревюто ще бъде допълнено със снимки и видео от SLT-A77)

 

Бони Бонев'2011