OLYMPUS OM-D Е-М5



 

 
В последно време OLYMPUS направиха смела стъпка в конструирането на цифрови апарати – “облякоха” съвременните технологии в “дрехи” от времето на филмовата фотография. Семейството  PEN наследи външният вид на популярния преди време компактен и привличащ фотографите филмов  OLYMPUS  PEN, а съвсем наскоро излезлият на сцената на фотоапаратите OLYMPUS - OM-D E-M5 пък се роди като дете на чаровната и много популярна  група на филмовите  OLYMPUS – OM 1, 2, 3, 4 и Titan.  С това фирмата постигна няколко цели – продължи усъвършенстването на апаратите с  Micro 4/3 матрица, привлече огромен брои фотографи на средна (и не само на средна!) възраст работили с аналогови апарати и даде възможността да се снима с компактни, леки и удобни цифрови камери, при това осигуряващи чудесно качество. 
 
Искрено се зарадвах, когато съвсем наскоро излезе OLYMPUS - OM-D E-M5 , защото отдавна изказвам тезата, че снимането с компактни фотоапарати със сменяеми обективи е удобно и безпроблемно. Само този, който е мъкнал или пък носи и сега фотографска чанта или раница с Х килограма тежки апарати и обективи, ще ме разбере докрай. Няма да влизам в спор за качеството на изображението при системата Micro 4/3 и апаратите с по-големи матрици, защото мисля, че за всяка фотографска задача има подходяща техника – нещо което много пъти съм писал. Затова е безсмислен спорът Nikon срещу Canon, срещу Sony, срещу Pentax, или пък  Micro 4/3 срещу APS-C, срещу пълноформатна матрица. Ако трябва да снимам събитие (сватба, репортаж) ще избера апарат с пълноформатна матрица. Ако ще правя увеличения до изложбен формат 50/70 cm и искам да работя с дълги фокусни разстояния ще избера апарат с Micro 4/3 матрица, която има кроп фактор 2 или APS-C матрица с кроп фактор 1,5 или 1,6 и т.н. и т.н.
И така, в ръцете ми е OLYMPUS - OM-D E-M5 с китовият обектив 12-50 mm, 3,5 – 6,3 EZ ED. Искам в този тест без много да се  задълбавам в научни методики,  да установя какво би могъл да направи  един средно подготвен фотограф с хъс за създаване на снимки изразяващи неговите идеи, сърце и дух. Исках да съм максимално близък до практиката на снимачния процес.Затова снимах в продължение на 2 дни, основно в JPEG, защото е известно, че в камерите на Olympus, той е с добри характеристики, което се видя и при теста.
На друг етап, по-късно ще направя най-общо сравнение с най-новия NEX F3, който вече имам, като съзнавам напълно ,че сравнението между две различни по големина матрици е все едно да се сравнява Мерцедес с  Рено Симбол – две добре коли, но в различен клас. 
Още нещо: няма да излагам всчки характеристики на OLYMPUS - OM-D E-M5 (могат да се прочетат в интернет), а само тези които ми направиха впечатление, които мисля, че са нови постижения в системата на  Micro 4/3
 
 
1.Дизайна и изработката. Оценката е субективна и е различна за всеки. За мен OLYMPUS - OM-D E-M5 е красив и удобен (особено с гриповете), обединява дизайна на класическите филмови апарати със цифровите им деца.. На магнезиево-алуминиевото тяло са изнесени контролни дискове  и различни бутони, с които лесно се настройват всички основни режими в снимачния процес – баланса на бяло, чувствителността,  характеристиките на изображението, серийните снимки, типа файл, съотношение на страните,  начинът на измерване експозицията и начинът на автофокусиране и т.н. За изработката мога да кажа само добри думи. Апарата излъчва стабилност, финес и сигурност. На всичкото отгоре обективът и тялото са прахо и влагозащитени.  7,6 cm / 3,0 '' (3:2) OLED дисплей с разделителна способност 610 000 пиксела и електронният визьор (светъл!) с разделителна способност 1 440 000  пиксела виждат 100% от кадъра и са основа за добра и спокойна работа. Дисплеят е чувствителен на допир за определяне на мястото на фокусиране и за експониране! Невероятно приятно е! Особено при макро снимки. Действително отлична работа на конструкторите!
 
2.Автофокуса. Нямам измерителни уреди за бързината му, представяна от фирмата като най-бързата в света, но мога да кажа, че не съм имал в ръцете си цифров апарат, от най-различните съществуващи класове, с такъв бърз и точен автофокус, независимо от светлинните условия. Повече от 95 % от сниманите кадри бяха с точен автофокус. Точността и се потвърди и за пробата за front и back фокус показана нататък . При това снимах без предварително натискане на експозиционния бутон за автофокусиране. Снимах като с филмов апарат!  Естествено може да се работи и с ръчен фокус, но за съжаление няма функцията peeking. 
3.Стабилизацията. Тя е от нов тип:  5-осна. Хоризонтална, вертикална и диагонална. При моята проба, с моите не много здрави ръце, тя издържа около 4 бленди. При това, защото е в тялото, всички поставени обективи  на OLYMPUS - OM-D E-M5 са практически стабилизирани! Интересно: стабилизацията шуми непрекъснато, и се чува в тихо помещение. Би могло конструкторите да помислят за премахване на този шум.
4.Качество на образа. За него се грижи 16,1 МР LiveMos матрица от ново поколение и мощенTruePic VI процесор. Резултатът е видим от снимките на теста – добри цветове, отличен динамичен обхват, нисък шум по характер яркостен, подобно на филмовия. Позволява изработването на безупречни големи копия до 800 ISO (виж теста), с малък компромис и до 1600 ISO. Всъщност може би това и възможностите на Micro 4/3 матрицата. Копия с по- малък формат (15x20, 10x15 cm ) са възможни и от 3200 ISO. Колкото до чувствителности  6400, 12800 и 25600 ISO -  те са донякъде маркетингов трик. Въпреки това, когато трябва да има изображение при почти невъзможни светлинни условия, те несъмнено са безценен помощник. Е, ще може да имаме копие 10х15 cm снето с 25600 ISO... Да не забравяме и уникалната скорост на серийните снимки, която е 9 кадъра/s, но със следящ автофокус 4,2 кадъра/s. Оставям този факт без коментар 
5.Арт филтри. Те могат да се видят по-долу. Винаги съм бил на становището, че подобни възможности са важни само за неопитни фотографи, защото Photoshop дава възможността за контролирано постигане на определен ефект. Това безспорно е така, но няма ли такива снимачи? Значи са полезни. За мен изненадата бе от характера на изображението на филтъра  “ Черно-бели драматични тонове”,  с който направих доста снимки, част от които са показани по-долу. Когато в снимката има драматична атмосфера, мъка, бедност този филтър е наистина много подходяш. 
6.Разпознаване на очи.  Една интересна и много полезна функция наследена от Pen. Може да я настройте по двете очи, по лявото или по дясното. Благодат за портретистите...

7.HD видео. Full HD 1920 x 1080 (16:9) 30p, 20Mbps (MOV), Full HD 1920 x 1080 (16:9) 30p, 17Mbps (MOV), HD 1280 x 720 (16:9) 30p, 13Mbps (MOV), HD 1280 x 720 (16:9) 30p, 10Mbps (MOV), HD 1280 x 720 (16:9) / 30 кад./sec AVI Motion JPEG са показателите на това чудо, което няма да анализирам, защото не се чувствам достатъчно подготвен специалист в тази област
 
 
 
8.Китовия обектив 12-50 mm, 3,5 – 6,3 EZ ED.  Определено не е светлосилен! Мечта е той да бъде с постоянна светлосила, например 2,8. Колко ли би струвал един такъв обектив?...  И какъв би бил размерът му? За сметка на това, обаче 12-50 mm има чудесна острота във всички фокусни разстояния и е предпоставка за постигане на технически добри образи. Изчислен е специално за Micro 4/3 матрица. Чрез завъртане на ринга му се изменя ръчно или моторно фокусното разстояние. В хода на теста се оказа се, че режимът “Макро” е много добър, доказателство за което са снимките тук.  
 
Разбира се, съществуват още много технически характеристики за които може да се говори, но тях ги има в почти всички камери  и затова оставям да ги видите в интернет. Само искам да подчертая, че та са идентични с най-високите съвременни  постижения на конструирането на цифрови апарати.
Сега за резултатите от снимането. Най-напред трябва да отбележа, че да се разглежда една снимка на 100% не е подходящо. Та при тази разделителна способност (72 pixels/inch) образа е 162 cm, а ние го разглеждаме от 30-40 cm. Нормалното зрително разстояние в този случай е 90-100 cm.  За да се прецени истинското качество би трябвало снимките да се разглеждат в размера на който ще се копират. За практиката се приема, че това е снимка с размер 50х70 , която е подходяща за изложба или отпечатване с офсетов печат на календар.  Въпреки това, верен на традицията, ви показвам снимките в малък и 100% размер. Те нямат претенции за артистичност, а са илюстрация за възможностите на OLYMPUS - OM-D E-M5
 
 

 

Olympus OM-D

От тази проба е видна отличната точност на автофокуса. Снимката е направена с обектив  45/1,8 на бл. 1,8

 

 

 

 

Olympus OM-D

 

 

Изводите които произлизат от този тест са ясни:
 
Най-добри детайли има при изключено шумопотискане
Трябва да се избягва “силното” шумопотискане, защото влошава предаването на детайлите дори и при 200 ISO
Използваемата чувствителност за добри резултати е до 800 ISO
Над 1600 ISO снимките са неподходящи за увеличения над 20х30 cm
12800 и 25600 ISO са практически неизползваеми
 

 

 

 

Olympus OM-D

Снимката е правена в стая и слабо естествено осветление от прозореца. Стабилизацията помогна видимо.

 

 

Olympus OM-D

 

Снимката е от статив до прозореца с черен картон зад обекта.

 

 

 

Olympus OM-D

 

Направена също като предишната.

 

 

 

Olympus OM-D

Направена също като предишната.

 

 

Olympus OM-D

 

 

Olympus OM-D

 

 

Olympus OM-D

 

 

Olympus OM-D

 

 

 

 

Olympus OM-D

 

 

 

 

Olympus OM-D

 

 

 

 

Olympus OM-D

 

 

 

 

Olympus OM-D

 

 

 

 

Olympus OM-D

 

 

 

 

Olympus OM-D

 

Olympus OM-D

 

 

 

 

Olympus OM-D

 

 

Olympus OM-D

 

 

 

 

 

Olympus OM-D

 

 

 

 

 

Olympus OM-D

 

 

Olympus OM-D

 

 

Olympus OM-D

 

 

Olympus OM-D

 

 

Olympus OM-D

 

Olympus OM-D

 

 

 

 

Olympus OM-D

 

 

 

 

Olympus OM-D

 

 

Olympus OM-D

 

 

Olympus OM-D

 

 

Olympus OM-D

 

 

Olympus OM-D

 

Olympus OM-D

 

Olympus OM-D

 

Olympus OM-D

 

Olympus OM-D

 

Olympus OM-D

 

 

 

Olympus OM-D

 

 

 

 

Olympus OM-D

 

 

 

ЗА OLYMPUS - OM-D E-M5
 
Добра изработка и дизайн
Много бърз автофокус
Серийни снимки, с 9 кадъра/s
Добра 5-осна стабилизация
Много добро качество на изображението 
Добър JPEG
Прахо- и влагозащитено тяло и китов обектив
Добра стабилизация
Подвижен OLED дисплей
Добър електронен визьор,
Два допълнително предлагани грипове подобряващи  удобството
Големи възможности за корекция на параметрите на режимите в апарата
Артфилтри в апарата
Добра динамика
Качествен китов обектив с истинска макрофунция
Режим  iAuto за начинаещите любители
 
 
 
 
 
ПРОТИВ  OLYMPUS - OM-D E-M
 
Засега висока цена за нашите стандарти
При ръчен фокус няма peeking
Загуба на детайли от 3200 ISO нагоре
Неизползваеми 25600 и 12800 ISO
Малка светлосила на китовия обектив при 50 mm 
Следящия автофокус е несигурен
Няма вградена светкавица
Батерията издържа около 250 снимки 
 
OLYMPUS - OM-D E-M5 е важна стъпка в развитието на системата Micro 4/3! Един чудесен инструмент както  в ръцете  на начинаещия, така и на напредналия фотограф. Възможностите му засега са на над нивото на DSLR от средния клас. Но да се направят  “шедьоври” е необходимо висококачествено ЗАУ. То къде ли се продава?… 
 
Петър Абаджиев