Рекламирайте тук Затвори
Реклама в секции форуми и базар

Под формата на платени обяви можете да рекламирате ваши продукти, услуги или други комерсиални дейности. Обявата може да бъде публикувана избирателно във форум по ваше желание или във всички форуми на сайта.

За стандартната ценова листа и условия изпратете
запитване до webmaster@photo-forum.net.
Платени обяви
        
 Теми - forum: Клубен живот
 първа  назад  1  2  3  4     всички  напред  последна
 Героична летопис (за Моби Дик)
Автор: J0R0   
Дата:   25-02-08 19:42

В тази тема аз няма да говоря нищо.
Ще оставя да говорят други, тези които са били там, съвременниците.

Ще си позволя само кратка биографична справка за "предателя"

https://photo-forum.net/static/forum/2017-02/mrux4314.JPG
http://joro.photo-forum.net/images/no1.jpg


Никола Обретенов, един от основателите на БРЦК, сподвижник на Левски, четник от четата на Ботев, син на баба Тонка, в чиято къща е бил Тайния революционен комитет в Русчук. Сестра му е ушила знамето на Ботевата чета.


Ето и книгата:
http://joro.photo-forum.net/images/no.jpg


стр. 200
...Панайот (Хитов) ви е излъгал.... Купи си лозови пръчки и замина за Белград да си сади лозе. Хич, човек, който мисли да сади лозе, прави ли въстание...

стр. 201
...нашият предводител Панайот Хитов и вторият Филип Тотю, техните всичките работи били фалш, защото не само излъгаха народа в България, но направиха същото и в Румъния...

Целия текст:
http://joro.photo-forum.net/images/no2.jpg




стр 215
Само Панайот, както и през 1875, когато му се дадоха 100 лири турски, отказа да поведе четата.

Целия текст:
http://joro.photo-forum.net/images/no3.jpg



стр 219
...щом комитетът отказа на на Ф. Тотя да му се броят 1000 наполеона, после по-малко 200 наполеона, той изчезнал заедно с писаря си...
Тогава Ботйов се възмутил от Филип Тотя и казал на момчетата: То се видя, че аз ще ви стана войвода...

Целия текст:
http://joro.photo-forum.net/images/no5.jpg


стр. 228
...Като излязохме от селото аз се отказах да нося торбата с парите понеже много тежеше и я захвърлих. Четниците почнаха тогава да се замерят с меджедиите, додето ги пръснаха. Ботйов разиграваше белия ат на чорбаджията и весело разговаряше с момчетата...

...не се мина много, пристигна един селянин с плач и поиска от Ботйов да му се плати волът, който четниците при престрелката с черкезите в селото убили. Каза му се да се повърне малко назад на поляната и там да си събере колкото си иска меджедии...


...При воденицата имаше няколко цигански семейства. Като разбрали че ние отиваме да освободим България от турците, един по-възрастен от тях се доближи до Ботйова и с молба и плач го молеше да му хариже воденицата. Ботйов се изсме и каза: Хайде Манго, харизвам я да е твоя. Спуснаха се всичките цигани и циганчета да му целуват ръка и още докато бяхме там Манго изгони воденичарите и се намести да събира брашното.

Целия текст:
http://joro.photo-forum.net/images/no4.jpg




-------------




Изобщо, добре е да се прочете цялата книга, дава представа за българите по онова време.

Изобщо, добре е да се четат документи, а не само напомпаните патетични щампи от учебниците за милиционерско-еничарските училища.

Ето още едно четиво, което дава представа за хората на Балканите по онова време.

http://www.promacedonia.org/karnegi/index.html

Отговори на това съобщение
 Re: Героична летопис (за Моби Дик)
Автор: тьма   
Дата:   25-02-08 19:52

Чела съм спомените на много Ботеви четници. Любопитно е ,че се различават дори в основните моменти - някой май е искал да си напише защитното слово с тази книга[smilie7]

И нещо доста интересно, което ми разказа уредничката на музея на баба Тонка в Русе - Левски никога не е бил в дома й - това е художествена измислица на Вазов.


Отговори на това съобщение
 Re: Героична летопис (за Моби Дик)
Автор: luboar   
Дата:   25-02-08 19:55

историята е фантастичен роман на тема минало.

Отговори на това съобщение
 Re: Героична летопис (за Моби Дик)
Автор: тьма   
Дата:   25-02-08 20:02

Така е, Любо, всичко е в ръцете на писателя[smile]

Отговори на това съобщение
 Re: Героична летопис (за Моби Дик)
Автор: gogo   
Дата:   25-02-08 22:13

ако се зачетете в спомените ще видите (ЗА ТЪМА) че те се различават в това как е бил ТОЧНО убит Ботев. Едни казват в гърдите.. други в главата.. няма спор само в това, че е умрял [smile]. Има теория, според която може да се е гръмнал и сам, като е видял какво става... Свърши ли са храната, водата, патроните... жега, пек.. тесни ботуши... (Ботев е бил огромен тип, за разлика от Филип Тотю)...

Отговори на това съобщение
 Re: Героична летопис (за Моби Дик)
Автор: Amigo   
Дата:   25-02-08 23:07

Има един голям материал в миналия брой на 168 ч., в който, според Борис Цветанов, от дълги години изследващ историята на Апостола, истинският Левски е заловен не в Къкринското ханче, а близо 2 седмици по-рано в Румъния. Обесеният е двойник, а Левски е починал от нанесен му тежък побой, след като и бил хванат, но са решили, че са се припознали и са го пуснали, но в болницата е починал. Интересно е да се прочете материала.[cool] [smilie8] този, който се е представял за Левски при залавянето, се е държал много странно и несвойствено за Апостола, освен това револверът, който винаги е носел със себе си, не е бил в него... [smilie8] [smilie8]

Отговори на това съобщение
 Re: Героична летопис (за Моби Дик)
Автор: Ruth   
Дата:   25-02-08 23:09

в коя болница, извинете, е починал?

Отговори на това съобщение
 Re: Героична летопис (за Моби Дик)
Автор: Amigo   
Дата:   25-02-08 23:13

ми земи прочети матреала, не мога да го скенерим целия, щото е връткаво [smilie8] [smilie21] не е ясно - това е предположение [smilie8] [smilie11] той се е представил като тулчина Осман, когато е бил заловен, но точно тогава идва съобщение за залавянето на Левски до Къкрина и затова го пускат, но Цветанов пише, че е бил смазан от бой [smilie11] [smilie8]



Публикацията е редактирана (25-02-08 23:14)

Отговори на това съобщение
 Re: Героична летопис (за Моби Дик)
Автор: Eol   
Дата:   26-02-08 08:42

От кога 168 часа стана достоверен исторически източник?

Отговори на това съобщение
 Re: Героична летопис (за Моби Дик)
Автор: asahi   
Дата:   26-02-08 08:58

Ей ся ше влезе Софиянеца и ще ви каже за 168 паса.

Отговори на това съобщение
 Re: Героична летопис (за Моби Дик)
Автор: Amigo   
Дата:   26-02-08 09:01

абе прочетете материала, пък тогава коментирайте [cool]

Отговори на това съобщение
 Re: Героична летопис (за Моби Дик)
Автор: asahi   
Дата:   26-02-08 09:11

И Умберто Еко пише правдоподобно.

Отговори на това съобщение
 Re: Героична летопис (за Моби Дик)
Автор: Todd   
Дата:   26-02-08 09:15

Мдааа, свещенния граал е жена !!! Левски още е жив - в нашето село овчар е!!! И турците са хванали на баба му цървулите а Софийския паша си е приказвал с мен !!!


[smilie23] [smilie23] [smilie23] [smilie23] [smilie23] [smilie23] [smilie23] [smilie23] [smilie23] [smilie23]


Няма да ми омръзне да повтарям че в гората се раждат хората а в полето тиквите !!!!

[smilie7]


Отговори на това съобщение
 Re: Героична летопис (за Моби Дик)
Автор: chukov   
Дата:   26-02-08 10:22

JORO

бъркаш в едно основно нещо

Постъпките на хората трябва да бъдат разглеждани в контекста на времето, в което са живяли. В тогавашните порядки, тогавашните принципи, идеали и т.н.

А не пречупени през днешните.

Нещата придобиват съвсем друг вид.

Отговори на това съобщение
 Re: Героична летопис (за Моби Дик)
Автор: J0R0   
Дата:   26-02-08 11:00

Чуков, прав си, но това важи за всички.
Постъпките на всички трябва да се разглеждат в контекста на времето.

Аз съм за това да се изучава една обща Балканска история. Защото всички народи тук са имали години на величие и години на падение.
Не може да се разделят така елементарно нещата - когато Крум реже главата на Никифор, това е яко гордост, а когато Мурад реже главата на не знам си кой - това е голям срам и подлост.

Да се представя един народ за велик и за мъченик, а останалите народи за гадове и подлеци е страшна простотия.

Всички са се клали по тия места поголовно. Най-първо византийците са били най-мощни и са клали останалите, после българите, после турците - така от 7 до 19 век... преди 150 години сърби, българи и гърци се съюзяват и колят турците в Балканската война.
После почват да се колят помежду си с не по-малка жестокост (Междусъюзническата)...

Изобщо - да, такива са били времената.
И е много манипулативно да се вадят едни или други факти и да се изопачават според това от коя страна на границата си.

Дядо ми е от Западните покрайнини. Дошъл по-насам и се оженил, брат му останал оттатък. Имам некви братовчеди в Сърбия дето не познавам. Но сме с един поризход, с едни гени.
И сега какво?
Отсам учим в училище колко са гадни и подли сърбите, оттатък учат колко са гадни и подли българите.

Аман от такива "патриоти" дето промиват мозъците на хората с избирателно извадени факти.

[smilie23] [smilie23]

[smilie23] [smilie23] [smilie23] [smilie23]

Отговори на това съобщение
 Re: Героична летопис (за Моби Дик)
Автор: Mobby_Dick   
Дата:   26-02-08 11:56

Аман от такива "патриоти" дето промиват мозъците на хората с избирателно извадени факти.
[smilie23] [smilie23]
[smilie23] [smilie23] [smilie23] [smilie23]

Чакам фактите за убииството на Ботев от четниците му, поругаването и ограбването му от същите (които пък тук глеи ти - пръскат меджидии по пътя.

Чакам фактите, за какво са били тези пари (турски лири - равни по сума на джобни) на Филип Тотю ! - воевода, националреволюционер....водил чети, участвал в руско-турската освободителна война, след освобождението -общински пазач, починал мирно в скромен дом.

Чакам факти -кога Панайот Хитов е поемал ангажименти да води чета, която да снабни с оръжие предстоящата буна. Не ми е известно, той да е имал такава стратегия и да се е ангажирал с това!

Чакам факти - коя година е издадена книгата на Обретенов.....и коя година е починал той!
Е ли я е издал той.....или след смърта му е редактирана и издадена?
Кое време е това - 30-те години на 20-ти век. Защо Обретенов я е написал чак като станал на 88 години? а не по-рано?
- когато преследват комунистите, и Ботев не е бил на особена почит.

п.п. за еничари говориш - вероятно имаш представа от учебниците за милиционерско-еничарските училища, щото аз не.


За Крума - ходи да допрочетеш за договорите му с Византия, за последвалото масово клане -надвишаващо баташкото, и за последвалото опълчение - сложило край на геноцида.
А този череп-чаша още бърка в ануса на доста антибългари по всички ширини - установил съм го лично.
Крум е спазил точно закона за клетвоизменничеството, които е съществувал тогава в Българската държава отколе преди да е тя тука!
Аз лично се гордея с Крум, както с никои български владетел по тази ширина и тази България преди и след него!


Отговори на това съобщение
 Re: Героична летопис (за Моби Дик)
Автор: Mobby_Dick   
Дата:   26-02-08 11:59

Да продължим геройчната летопис на това лето .

ЛЕТО 1876-ТО По дирите на българските новомъченици

„Ето кръвопийците, които Беринг сам ни изброява, че са получили орден или повишение:
Шефкет паша, който унищожи Бояджик, получава висок чин в палата;
Хафъз паша, който изгори Панагюрище и ограби Копривщица, се назначава командант в Сърбия:
Ахмед ага Барутанлията, който изкла Батак, се награждава с орден; Тосун бей, палачът на Клисура, Неджип ефенди героят в Кръвеник и Батошево, се красят също с ордени.
Ала нещо повече.
Не само наградиха кръвопийците, но добрите — които били, както казва Гладстон, страшно голяма рядкост между турците — добрите бидоха наказани, уволнени, презрени. Тях ги изброява също сам Беринг. Хафъз ефенди и Хюсеин ефенди, които спасяват Ямбол, Мютевелията в Карлово, който не дал да се плячкоса градът, Рустем ефенди, юзбашия, който насочил пушка срещу самите башибозуци, за да спаси пленените комити — всички тия получиха наказания. Хайдар ефенди, мютесарифът от Сливен, за когото симпатично споменува и Макгехен, 6е скоро уволнен; Хасан паша, покровителят на Брацигово, биде безцеремонно обруган от пазарджишките турци — „was violently abused by the Turks of Bazardjik.“ >>>




Развилнелите се орди на турския башибозук избили над 3000 души — мъже, жени и деца. Запазвали живота си само онези, които приемали чалма или кърпа на главата си. Преди да обезглавят жертвата, палачите питали: „Искаш ли да се спасиш — сложи чалма“, т. е. потурчи се, или по-накратко „чалма или брадва“.
Дошъл ред и на о. Нейчо, поп Петър бил вече убит. Турците искали свещеникът на всяка цена да се потурчи. Той отказал. Започнали мъчения, които той понасял стоически. Задали му поредния въпрос: „Чалма или брадва?“ Последвало мълчание. Обезглавили една от дъщерите му, после пак и пак, и така до седмата дъщеря. Сърцето на бащата се е късало от мъка и болка, като гледал как убиват родните му деца, но въпреки това не приел чалма. След като психическият тормоз не сломил духа му, озверените джелати започнали да скубят брадата му, да го бият, отрязали едното му ухо, но от там кръв не протекла. Той бил вече мъртъв. Въпреки това отсекли главата му и я хвърлили при тези на дъщерите му за назидание на другите клетници. (11)
Eто как е описано от очевидец (Ангел Горанов) мъченичеството на сина на поп Петър, Никола, потвърдено и от Димитър Страшимиров:
— Потурчи се — казали десетина башибозуци на интелигентния момък Никола Поппетров, като вперили в тялото му голите си ножове.
— Аз не променям бащината си християнска вяра на вашата кучешка — отговорил той твърдо и презрително.
— Приеми макар и кучешката ни вяра, за да те оставим жив, повтаряли те.
— Аз предпочитам да умра християнин, а не да живея като куче — отговорил той още по-твърдо и по-презрително. И мъжествено посрещнал най-грозните мъчения, мъжествено претърпял всички болки от постепенното лишаване на членовете на тялото му. (12)
Съчинението на Робърт Дж. Мор „Под Балкана“, заедно с репортажите на Ал. Дж. Макгахан във вестник „Дейли Нюз“, е един от ценните извори на сведения за бунтовната 1876 година. В него за Батак е отделено немалко място (13). Там се описват неизразимите страдания на селския старейшина Трендафил Керелов, един истински великомъченик:
„Убиването на старейшината Трендафил било извършено крайно варварски. След като му извадили очите и му изтръгнали зъбите, набили го на кол и го опекли жив сред кръг от жени, заставени от башибозуците да останат зрители до неговата смърт. На друг човек отрязали краката, ръцете, носа и ушите.“ (14)
… Съпругата на Ангел Трендафилов (Босилка, П.Б.), която била неволна зрителка на престъплението, описва убийството на свекъра си Трендафил така:
„Моят свекър отиде да посрещне башибозуците, когато селото беше заобиколено, и се срещна с Ахмед ага, който каза, че иска да се събере оръжието от селяните. Трендафил отиде и го събра. След като то беше предадено, стреляха по него с пищов и куршумът му одраска окото. Тогава чух Ахмед ага да заповядва със собствените си уста Трендафил да бъде набит на кол и опечен. Думите, които използва, бяха „Shishak aor“, което на турски означава да се набие на шиш като парчетата месо, наречени „кебап“. След това взеха от него всичките му пари, съблякоха му дрехите, извадиха му очите и зъбите и го набиха на кола бавно, докато той излезе през устата му. След това те го опекоха на огъня още жив. Той живя половин час в продължение на ужасната сцена. По това време бях съвсем близо до Ахмед ага. Освен мене тук се намираха няколко български жени. Ние бяхме обкръжени от башибозуци, които ни ограждаха от всички страни, и бяхме принудени да гледаме какво става с Трендафил.
Самата Босилка споменава за мъченическата смърт на собственото си дете в тоя разказ:
По времето, когато ставаше това, синът на Ахмед ага взе детето от гърба ми и пред очите ми го насече на парчета със сабята си. Овъглените останки на Трендафил лежаха там един месец и тогава бяха погребани. (15)


Отговори на това съобщение
 Re: Героична летопис (за Моби Дик)
Автор: Mobby_Dick   
Дата:   26-02-08 12:03

и от Записките на Захари (които щеше да цитираш)

И заиграли ножовете. Въртели се те, и направо, и наляво, и нагоре и надолу, както прилягало на костеливата кръвнишка ръка. Звънтели те, когато се случвало да се посрещнат два на едно место, във въздуха, във време на замахването, и топлата кръв, която течела по острилата им като по улей, се сипела над главите на жертвите като дребна роса… Три разнообразни звукове определяли хода на клането. Първият от тях бил: „Олеле, майчице!“, „Де остана, мила рожбо!“ „Смили се, Пресветая Богородице“ и пр. Вторият бил: „Удряйте, чоджуклар (18)! Не правете разлика между стари и млади—всички са неверни кучета!“ А третият, третият бил грозният трясък, чупенето и трошенето на костите и черепите, произвеждан от ятаганите. Според разказването на очевидци, можело да се определи приблизително кога ножът удрял на заякнал и стар кокал, кога на крехка детинска кост. В първия случай трясъкът бил ясен и твърд като кога се разсича говеждо месо, ударът се съпровождал се хвърченето на искри, произвеждани от посрещането стоманата с костта, а във втория случай се чувало само леко и глухо трещене, като че се чупели тънки пръчки.
Клането се е продължавало почти цялата нощ. Ако кръвниците са се уморявали да махат, на тяхно место са дохождали нови и пресни сили, които, като виждали, че техните предшественици сполучили вече да напостелят на земята безбройно число жертви, мъчили се да не останат по-долу от тях. Понеже населението тичало към черковните врати за спасение, то и кръвниците, като жетвари, вървели по направлението от външните на зида врати към черковните, а подире им, както класовете на нивата, се виждали натрупани грамади убити и полуубити тела.



Отговори на това съобщение
 Re: Героична летопис (за Моби Дик)
Автор: black_swans   
Дата:   26-02-08 12:04

Жоро, принципно си прав [smilie24] Подлостта и жестокостта не са "етнически" и "верски" обусловени.
Казах принципно не за друго, а защото не съм съвсем съгласен с вкарването в един кюп "всички са клали", защото и това е изведено от контекста на епохите и не е съвсем обективно. През балканските войни е имало много жестокости, но не всички са били еднакво жестоки. Има един международен, неоспорен от никого документ (само сърби и гърци роптаят, но не са го оборили), в който международна комисия от авторитетни човеци, е констатирала (не в цялост, разбира се) кой какви ги е вършил. Този документ, за мое учудване, е непознат на нашего брата. Кога ние сме клали сърби и гърци, така както те са го вършили? Потушаването на Драмското въстание, зулумите в Кавала, както и изключителната бруталност проявена от Протогеров при потушаването на Топличкото въстание, по никакавъ начин не мотаг да се съотнесат с онази гигантска несправедливост и смазваща злоба проявена от съседите ни. Основният девиз на братята гърци е бил "вулгарос нами мини" - българин да не остане. Не можем да се похвалим с такава откровенна омраза.
Преди няколко години Хр.Тзавела публикува потресни документи касаещи андартската бандитска инвазия в Македония. Хубаво е да се видят и знаят.
Иначе съм абсолютно съгласен - не можем да се гледаме на чорчик и да се държим хем детински, хем злобно, щото нещо си преди. Въпросът е да е взаимно, както и това "нещо си преди", да не е "нещо си сега".
[smilie24]

Отговори на това съобщение
 Re: Героична летопис (за Моби Дик)
Автор: Mobby_Dick   
Дата:   26-02-08 12:17

Много са писанията - всеки да си ги тълкува както иска със сърцето си - аз безпогрешно си ги тълкувам за мене си, както и хората около мен.
Всеки има право на своята позиция. На жертвите ни няма да им стане по-мило, ако ги уважават всички.
Прочетеното до тук в мен нищо не промени като отношение към геройте ни, освен че го увеличи!
(не мога да кажа същото за внимателно прочетеното наново "Записки" на Захари, но това се отнася не до дух и идеология, а до тактически грешки, както и много лош народ).

Като отивам в Батак, не мога веднага да вляза в черквата. Обикалям я, качвам се по дувара -там откъдето са стреляли, после влизам.
Когато застана изправен там, в оная черква в Батак, усещам тишината наоколо. Виждам кръвта по стените от струпаните трупове -още е останала над човешки бой, и още мирише!
Целият район е постлан още с оная гробна тишина, когато многохилядните невинни жертви на мъже, жени и деца -накъсани на парченца са овонявали примесената с пепел атмосфера и привлекли всички мършояди - първоначално башибозушката пасмина на три вълни, после бесните псета, после белоглавите орли.[smilie2]


Отговори на това съобщение
 Re: Героична летопис (за Моби Дик)
Автор: Mobby_Dick   
Дата:   26-02-08 12:22

ЛЕТО 1876-ТО

.......И до днес осветената от кръвта им църква е не друго, а музей, а техните многострадални мощи — експонати в костница!... На тяхното страдание се гледа и досега като на исторически завършила трагедия, към която няма смисъл да се връщаме, за да не раздухваме „междуособна вражда на верска основа“! Всъщност това доскоро се вършеше именно поради политическата идеология. Сега нейните конюнктурни задачи са насочени към Запада и нейният диктат е: изтребване на всички „неудобни“ исторически спомени от паметта на народа в името на „политическата коректност“. Баташката черква би трябвало да е една от най-почитаните от вярващия българин народни християнски светини, а не просто историческо място, не просто музей на вече забравено от почти всички минало. Време е да се свали комунистическият креп от родната ни история, да се отбулят „неудобните“ места, да се види народомъченичеството на българите откъм православно-християнската му страна. Това е нужно, за да се очисти паметта на хиляди и хиляди непрославени на земята мъченици от отровните сажди на идеологическите исторически щампи, да се почете тя по църковному, та и от земята да се възнасят благодарствени и хвалебни песнопения в чест на претърпелите докрай хомота на чуждоверското владичество, да се проси и тяхното крепко молитвено застъпничество за разпадащия се от грехове и неправди български народ.
Днес тази свята черквица стои самотно насред един задавен в шума и суетата си свят. Влезеш ли обаче под нейния помръкнал, прихлупен свод, лъхва те особена тишина. Потръпваш пред великата святост на това място и пълното духовно запустение, царящо наоколо му. И ти се иска никога да не си тръгнеш оттук, но да се проснеш ничком в нозете на твоите отново намерени бащи и майки, и там, като тяхно блудно чедо, да излееш душата си в плач за една погубена от нас свята България…

Елена Узунова


Отговори на това съобщение
 Re: Героична летопис (за Моби Дик)
Автор: Mobby_Dick   
Дата:   26-02-08 12:34

пак там...

І. „Свещената война“ и въстанието.
І. „Свещената война“ и въстанието.
Потушаването на априлското въстание в много от своите прояви носи чертите на открито религиозно гонениеНе един или два са случаите в българската история от ХІV-ХІХ век, когато, за да запазят живота си, християни прибягват към приемане на исляма.. За всички, дори за малките деца, както видяхме в уводната част към тази поредица четива, е било ясно, че разделът между гонители и гонени минава там, дето минава синорът между двете вери. На тази мисъл ни навеждат не само изворите, които по-долу ще посочим, но и самият исторически път на ислямското завоевание, разпознаващ се главно по кървавите следи, оставени подире му. „Джихадът“ или „свещената война“ на мюсюлманите срещу немюсюлманите е неразривно свързан със страданията на всички балкански християнски народи.
„Ислямът — религия, родена в пустинята — е създал джихада и се определя завинаги от джихада — неговото първостепенно разбиране за останалия свят. За разлика от теорията на ‘справедливата война’, произлизаща от християнското мислене, която се е развила до светската идея, заложена в законите на международното право, … джихадът е по самото си естество религиозна и (вследствие на това — П.Б.) политическа война — ислямското нормативно мислене не отделя едното от другото“ (1). Ето защо при внимателно вглеждане в кръвожадните потушители на въстанието, ние неизбежно ще видим в тяхно лице, едновременно с плячкаджиите и унищожителите на непокорната рая, и гордите „воини“ на „свещената война“ на исляма — джихада. Друго религиозно-нравствено обяснение за поощряването на кланетата от самите османски власти и награждаването на отличилите се в тях с повишение, както и наказването на чиновниците, непроявили усърдие в избиванията на християните, трудно може да се намери (2). Основание за това ни дават и многобройните потурчвания и отвличания на моми и деца за харемите и за продан по робските пазари, то се знае, след насилствена ислямизация, станали в същата 1876 година.




Отговори на това съобщение
 Re: Героична летопис (за Моби Дик)
Автор: Todd   
Дата:   26-02-08 12:41

Дж. А. Макгахан

(Човека минал през мойто село по ония времена и написал за него това )

Ние едвам що преминахме през селото Радово, което, види се, да е било цветуще и сравнително с другите най-малко е пострадало от башибозуците. То е имало 160 дома, от които не е останал нито един, и жителите му сега живеят под сламени шатри, направени посред развалините. Те тозчас наобиколиха и ни приказаха, че никак не са се противили на башибозуците и че щом узнали за приближаването им, во време побегнали, и така спасили жените и децата си. От тях погинали само 22 души и 8 били затворени след завръщането им в селото. Повели ги оковани във Филибе и по пътя ги убили; а когато телата на тия злощастници били намерени в шубраците, турците обяснили, че това вероятно са труповете на някои убити въстаници, неизвестно по кой начин изпаднали на пътя. Като се върнали на своите пепелища, Радовчанете не намерили нищо — добитъка, овцете, конете, покъщнината им и всичко друго било разграбено от турците. Жетвата и досега стои в полето несъбрана и селяните не могат нищо да работят без волове, от които всяка челяд е имала по един чифт, всичко до 640 глави. Турците се отказват да върнат плячката си, освен 33 за нищо непригодни волове, а ако злочестите пострадали не си вземат назад воловете, няма да съберат жетвата си и да си направят къщи, за което е нужно да се возят дърва отдалеч, то през зимата тяхното положение ще дойде до ужасно бедствие. Турските власти уверяват навред Скайлера, че добитъкът е върнат на жителите на опустошените села, и че ще се даде помощ на селяните, за да си направят нови къщи; но народът навред отрича това. Аз съм убеден, че никак не трябва да се вярва на обещанията на турските власти, които само хвърлят прах в очите на Европа и, като не ги е грижа за разорението на страната им, боят се само от европейската намеса. Като че за да се подиграват със своите обещания, те сега изискват плащането на данъците в разорените села, като да не е ставало нищо в тях. Например от Радово искат 400 фунта стерлинги, което бедните селяни положително не могат заплати. Турците показват като предлог за изгарянето на това село убийството на двама заптии или полицейски: но селяните отхвърлят тоя факт, като казват, че никой не е дигал ръка против турците. Понеже в другите села, дето действително е имало убити турци, българите право си обаждаха, то аз вярвам на показанията им и, следователно, турците са разорили Радово с цел за грабеж. Ние обиколихме цялото село, което представляваше печално зрелище от опушени развалини. Много от жителите на това някога цветуще село нямаха друго живелище, освен мократа земя, на която те се въргаляха често без завивка или слама. На няколко места бяха се запазили огнищата и сиромасите там си готвеха храна, макар, разбира се, и най-оскъдна.

Като се простихме с това село, ние продължавахме пътя си към Пещера, дето и стигнахме след един час по един лош път, при което нашите кола веднаж се обърнаха и един от нас без малко не биде убит. Ние се спряхме у един българин, който ни прие твърде гостолюбиво и прекрасно ни угости. След половин час яви се мюдюрина на селото с двама чиновници от Татар-Пазарджик; единият от тях по заповедта на каймакамина длъжен беше да ни придружи до Батак, но Скайлер решително отказа да го приеме, като казваше, че той няма да допусне в свитата си никакви официални лица. След отиването на мюдюрина в двора на нашия дом захвана да иде много народ: повечето от тях бяха жители на с. Батак, които бяха прибягнали за помощ у своите по-честити съседи, и сега ни наобиколиха, като пълнеха въздуха със сърцераздирающи жалби. По-многото от тях бяха жени и деца, останали без покрив и средства за съществувание. Ние не можахме с нищо да им помогнем и само печално слушахме техните ужасни разкази, като им обещавахме да им направим всичко, щото е възможно, след връщането си в Цариград. Но тежко! Аз съм уверен, че всичките тия обещания са досущ празни.....


[smilie7]


Отговори на това съобщение
 Re: Героична летопис (за Моби Дик)
Автор: Mobby_Dick   
Дата:   26-02-08 12:42

Църквата - като последно убежище и църковната врата - когато този синур се е стеснил дотам, хиляди са преминали в отвъдното.
По-ярка граница НЯМА - дори в чисто географски смисъл! И за слепите е ясно.
Църквата - като последно прибежище на гонените за да бъдат изклани е не само в Батак, а навсякъде из България!
Църквата - като инкубатор на национално съзнание, възраждане, революционери (Левски например).....и после като последно убежище.
Раждането и смъртта - едното започва от църквата, и другото свършва там.


Отговори на това съобщение
 Re: Героична летопис (за Моби Дик)
Автор: Mobby_Dick   
Дата:   26-02-08 13:00

https://photo-forum.net/static/forum/2008-02/vwgw0443.JPG
http://www.bgbook.dir.bg/sasho/pic/03015.jpg


Година на издаване: 1943

http://www.bgbook.dir.bg/antbook_old.php?ID=1314

Навършил 90 годишна възраст, на 10 октомври 1939 г., в гр. Русе Никола Обретенов умира

Никола Обретенов е автор на много статии в периодичния печат и на книгата "Спомени за българските възстания", излязла след смъртта му под редакцията на академик Михаил Арнаудов.


Отговори на това съобщение
 първа  назад  1  2  3  4     всички  напред  последна

За да пишете мнения трябва да влезете с потребителското си име.
Влезте от тук »
Форум "Клубен Живот" е спрян за публикуване.