Автор: stoyan_5
Дата: 22-11-10 11:16
Компанията, която ще изгради двете търговски цифрови мрежи в първата фаза на цифровизацията на страната (2009-2010), е Тауърком България. Тя спечели разрешението за използване на индивидуално определен ограничен радиочестотен спектър след конкурс, а одобрението на КРС вече е обнародвано в Държавен вестник.
Плановете на компанията са до края на годината да стартира цифрово радиоразпръскване в много от големите ни градове. Цялостното изграждане на мрежата с покритие от над 95% от населението на страната трябва да приключи до средата на 2011 г.
В проекта на Тауърком България са заложени два основни технически способа за разпространяване на цифровия сигнал. Единият е така нареченото “приемане на покрив” – това означава, че нормалните антени, които са ползвани до момента за хващане на аналогова телевизия, ще могат да приемат и цифрова, с разликата, че на мястото на един аналогов телевизионен канал ще могат да се предават по седем или осем цифрови с много по-добро качество.
Вторият способ е така нареченото мобилно приемане – то дава възможност за хващане на цифрови сигнали при движение до определена скорост. Това ще позволи да се гледат цифрови телевизионни програми в монтиран в превозно средство приемник. Мобилното покритие за България ще бъде с по-малък обхват на процент от населението – спрямо изискванията на КРС Тауърком България трябва да осигури мобилно покритие във всички градове, които имат повече от 30 000 души население.
Наньо Манев, член на Съвета на директорите и изпълнителен директор на Тауърком България, не пожела да обяви публично размера на инвестициите, които възнамерява да направи компанията. Единственото, което той си позволи да сподели, е, че те са достатъчно големи за размерите на тукашния пазар и съответстващи на технологичното постигане на целите на проекта.
Принципът на цифровото радиоразпръскване е, че колкото по-голям е броят на телевизиите в един мултиплекс (цифрова платформа, чрез която могат да се излъчват по няколко телевизионни програми), с толкова по-лошо качество те ще бъдат излъчвани. Затова трябва да се постигне оптимален баланс между техния брой и качеството на телевизионното изображение. На този принцип Тауърком България всъщност ще продава капацитет, който може да бъде закупуван от различни телевизии, а неговата големина ще зависи от техните желания и възможности. Например новите играчи, които се появяват на пазара, ще предпочетат да си купят малък капацитет, защото нямат достатъчно реклама и не могат да си позволят по-голямо покритие. На предположението, че някоя от телевизиите може да закупи много по-голям капацитет в мултиплекса, така че да не остави място за конкурентите си, Роман Фишър, председател на Съвета на директорите на Тауърком България и на компанията-майка - Тауърком Словакия, отговори, че не знае някоя фирма да е направила такива опити. “Те могат да купуват по-голям капацитет, но не могат да изкупят всичко. Аз просто не мога да си представя, че която и да било компания би си позволила да плати толкова много пари, за да изкупи целия капацитет, само за да извади конкурентите си от този пазар. Мисля, че това не е възможно”, коментира той.
За това каква би била цената, която би платила дадена телевизия за един, два или повече мегабита капацитет от мултиплекса, Манев коментира, че очакванията и тенденциите в Европа са цифровото излъчване да бъде по-евтино от аналоговото – най-малкото по презумпцията, че има повече на брой канали в същата честотна лента. Фактор при ценообразуването е и високата себестойност на цифровото технологично оборудване спрямо аналоговото. Очакванията в Европа, както и реалните бизнес случаи са цената да е с 30% по-ниска за излъчването на даден телевизионен канал в аналогов вид.
На мултиплексите ще бъдат качени телевизионните програми, които според закона са задължителни за излъчване, а за целия останал свободен капацитет ще важи правилото за неговото динамично разпределение спрямо броя на телевизиите и качеството, което те искат да получат. “При ценообразуването теоретически няма да има разлика в третирането на програмите, които са задължителни за излъчване в мултиплекса, и останалите”, коментира Манев.
Според спецификата на българското законодателство трите субекта на цифровизацията – телевизията, мултиплексният оператор и собственикът на инфраструктурната мрежа, трябва да са три отделни лица, нямащи нищо общо помежду си. Те в един момент трябва да си взаимодействат и най-реалното сътрудничество, което Тауърком България може да постигне, е с Националното управление радиотелевизионни станции (НУРТС). “Ние ще започнем разговори за използване на телевизионните кули, собственост на НУРТС, в момента, в който имаме гарантиран от КРС лиценз за цифрово радиоразпръскване. Това е и най-реалната ни възможност за изграждане на цифровата мрежа”, коментира Манев. Алтернативните варианти са да се използва част от инфраструктурата на мобилните оператори, които също имат значителен брой собствени базови станции за излъчване на GSM сигнал.
Свързаността на всички тези предаватели ще става чрез сателитно радиоразпръскване за постигане на покритие върху всички възможни точки, които ще бъдат наети за монтиране на телевизионното оборудване на Тауърком. В този смисъл няма да има нужда от ъпгрейд на технологичната база на НУРТС, тъй като тя ще предоставя само инфраструктурата, т.е. местата, където Тауърком ще инсталира предавателите си.
Цифровото приемане ще бъде възможно само през два типа устройства. Едните са така наречените “set-top box” приемници, които се свързват с телевизорите. Вторият начин за цифрово приемане е посредством вградените DVB-T тунери на всички съвременни телевизори.
Тауърком България възнамерява да въведе услуги като EPG (Electronic Programme Guide) – справочник за телевизионните програми за седем дни напред и за всяка една от телевизиите в цифровия мултиплекс. Така потребителите на услугата ще могат да избират предавания, които да бъдат автоматично превключвани от техния set-top box приемник в часа на започването им или да бъдат записвани. Следващата стъпка на компанията е да въведе мултимедийна домашна платформа (DVB-MHP), която превръща цифровия set-top box приемник в интерактивно устройство. Това ще осигури възможност всяка една телевизия, която се излъчва през цифровия мултиплекс, да създава собствени MHP приложения.
Относно необходимостта крайните клиенти да си купуват устройствата за приемане на цифрова телевизия, в Европа съществуват политики, при които част от тяхната цена се покрива от държавата при социално слабите групи.
За Тауърком
Тауърком е наследник на словашкия Radiokomunikacie, която е традиционният национален доставчик на телевизионно радиоразпръскване и предоставя радиоуслуги от 1926 г. През 1993 г. се създава държавното предприятие Slovak Telecommunication, част от което става и Radiokomunikacie. През 2007 г. тя се отделя в акционерна телекомуникационна компания под името TBDS, в последствие продадена от Словашкия телеком на нов консорциум от инвеститори – TRIR. Сегашното си име - Towercom - получава през 2008 г. Дейността на компанията не е ограничена само на територията на Словашката република и мисията е тя да се разширява и да привлича все повече клиенти от Централна и Източна Европа. За да постигне тази цел, през миналата година се създават няколко клона в различни държави (Чехия, Унгария и България) с фирма майка Тауърком Словакия. Услугите на компанията се развиват върху платформата за цифрова наземна телевизия DVB-T, която дава възможност за предоставяне на широка гама интерактивни услуги за крайните клиенти. През 2008 г. компанията извършва първото си тестване на услуги, основаващи се на MHP (мултимедийна домашна платформа) в пилотен проект на излъчване на DVB-T в Словакия. В периода 2007-2009 г. тя разширява обхвата на услугата платена телевизия (Pay-TV) чрез спътниковата платформа Skylink.
|
|