Рекламирайте тук Затвори
Реклама в секции форуми и базар

Под формата на платени обяви можете да рекламирате ваши продукти, услуги или други комерсиални дейности. Обявата може да бъде публикувана избирателно във форум по ваше желание или във всички форуми на сайта.

За стандартната ценова листа и условия изпратете
запитване до webmaster@photo-forum.net.
Платени обяви
        
 Теми - forum: Клубен живот
 първа  назад  1  2     всички  напред  последна
 "Убогият живот на българина отразява ли се върху психическото му здраве?"
Автор: Lalinda   
Дата:   12-03-09 21:27

Получих линк към този текст в пощата си и понеже ми се струва все още актуален във връзка с това, което обсъждахме напоследък относно най-опасните черти на българина, реших да го предложа на вниманието ви.


Отговори на това съобщение
 Re: "Българският посткомунизъм е лошо заздравяла рана"
Автор: tnt   
Дата:   12-03-09 21:28

кой линк?

Отговори на това съобщение
 Re: "Българският посткомунизъм е лошо заздравяла рана"
Автор: adara   
Дата:   12-03-09 21:28

а къде е линкът? [smile]

Отговори на това съобщение
 Re: "Българският посткомунизъм е лошо заздравяла рана"
Автор: Lalinda   
Дата:   12-03-09 21:31

Д-р Николай Михайлов: Българският посткомунизъм е лошо заздравяла рана
16.10.2007 | Любен Лачански

Източник: Новинар


Д-р Николай Михайлов е роден на 1 февруари 1946 г. в Добрич. Завършил е хуманна медицина и богословие. Работил е като практикуващ лекар по психиатрия. Бил е директор на дирекция в НЗОК. Преподава в НАТФИЗ и Нов български университет.

Основател е на ДСБ. Като техен кандидат е избран за депутат в 40-ото НС. В него е зам.-председател на комисията по правата на човека и вероизповеданията. Женен е, с две деца. Автор на редица статии и по двете си университетски специалности.



Убогият живот на българина отразява ли се върху психическото му здраве?

Преди да кажа, това което мисля, по повод на "българина", ще направя уговорката, че българите са различни и не рядко коренно противоположни. Съществува обаче и един интуитивно постижим и литературно коментиран негатив, за който вероятно има смисъл да се поговори. Правя го откровено, защото ме питате. На риск.

Българинът е патетичен страдалец на дребно. Вайка се изпреварващо, мърмори, прибеднено одумва. Ако си припише бедност, ако ритуално я изстрада в аванс, то тя няма да го сполети. Това е начин за магическа превенция на сакатлъците. Българската мирогледна позиция е тънък парадокс на претенция и фатализъм, на плитка меланхолия и бързи битови развеселявания, на "о, нямам" и "стига ми таз зимнина". Това е драма на поминъка и казуистика на битовия окултизъм. Българинът може да бъде дефиниран като "същество, отчитащо повишение на цените" и като живеещо с дребни интимни суеверия и с по-едри паранои в криза. На всеки велик християнски празник от екрана на телевизията вместо смисъла на празника ни съобщават в катехизически порядък какво на този ден се чопли в нивата, как се зарязва, ашладисва, какво се готви и меси и какво от сготвеното се носи на гробища. Българинът е физиологически куриоз - може да яде, докато плаче, около пресен гроб или непосредствено след погребение в чудовищни гробищни зали с инфернален уют. Такова извращение на апетита не се наблюдава при нормалния човек. Българинът е метафизически лукав, с много сложна и дълбоко заровена богомилска теология за всекидневна употреба. Вероятно по пътя на "ония петстотин години" е останал с впечатление, че Господ Бог също е "турчин". Отношението към този парадигматичен "турчин" е като към неизбежно жизнено условие - стаено мразено, доколкото е власт, и симбиотично обичано, доколкото е покровител на живота, провидение на оцеляването. На психичното дъно на българския негатив дреме стаен гняв, размесен с нажаленост, а на лицето му е изписана арогантна готовност, нюанс на раболепие и талант за унила социална адаптация, говореща "здрасти". Хармонизацията на противоречивите чувства става чрез опаковането им в характерно безразличие, в нещо подобно на източен фатализъм. Свети евангелист Йоан казва, че Бог е любов, а българинът казва, че Бог е нравствено непознаваем, но по-скоро е хитър, отколкото щедър. Бог е свръхспециализирано Отмъщение, с което не трябва да си разваляш отношенията, като за тази цел са измислени църковните свещи и "поповете". (Синодът е ненадежден посредник.) На опашка за чудотворна икона се чака три дни и три нощи. Не е нужно да вярваш, важно е да каталясаш.

Казвам всичко това в откровено ироничен стил, дръзко, за да намекна за по-дълбоките "основания", както се изразявате Вие, на "убогия" български живот и за лошото психично състояние на образцовия българин. Странна дума впрочем - убог. Звучи като "религиозно изкълчен".


Актуална ли е Вазова фраза: "Линее нашто поколение...". Защо и ако е така, какви са основанията?

"Нашто поколение" линее, г-н Лачански, защото е недоволно от изхода на тъй наречения преход, от неговите прехвалени завоевания. За мнозина от това поколение преходът се преживява като по-голяма травма от комунизма, защото на комунизма не се разчиташе, а на прехода се разчиташе. Комунизмът беше участ, а преходът свобода. Свобода, която свърши като участ. Българският посткомунизъм е лошо заздравяла рана, с лице на урод.


Има ли разлика между душевно и психично болен?

Разликата е в "конотациите", престижа, аурата на думите. За постмодерния човек душата е спорен въпрос, иронична субстанция. Думата "душа" има легитимна употреба в патетичните и еротични "дискурси", тогава, когато се цели някакво "смайване", "откуп" или просто запознаване на другия с "красотата" на нашия вътрешен свят и с чаровното ни простодушие. За всички останали случаи е резервирана думата "психика", която звучи по-модерно и по-компетентно. Психиката има научен престиж, душата е мило суеверие. Когато Фройд говори за "психичен апарат", на дъното на който има либидо, всички разбират за какво става въпрос.За пол и фрустрация. Душата е топла и набожна дума, психиката делова. Душата бива праведна и грешна, а психиката пребивава "в стрес". И релаксира. Исторически, душата закономерно "еволюира" в психика, а тя на свой ред "зазвучава" като свръхсофистициран GSM.Nokia. Навремето са срещаха депресивни налудности за греховност, сега - за ощетяване и бедност.Това се нарича патопластика на налудния опит.


Не сме ли ние предимно духовно болни?

Казах нещо по-този въпрос, в отговор на Вашия първи въпрос. Ще добавя само, че ние сме изтощен народ, с дълга история, лишен от качествен елит и с много слабо развито религиозно въображение. Ние сме религиозно бездарни хора. Провалът на българския преход е провал на националното ни лидерство. Последствията на този провал са много сериозни, защото не се ограничават с политическите щети, а отиват навътре в душите - за да препотвърдят за пореден път "след всичко случило се" дълбинния български скепсис. Българските лидери не разбраха с какво се захващат след 89 г.


Стачката на учителите как ще се отрази върху психиката на децата?

Възнаграждението на учителите трябва да бъде увеличено. Но стачката ще има и "колатерални щети": ще прибави несигурност у малките деца и допълнителен цинизъм у големите. Основният урок на това "извънкласно занимание", наречено стачка, е следният: съществува действителна йерархия на ценностите, която не съвпада с преподаваната. Най-мощно мотивиращата ценност е заплатата. Не знанието, не учениците, не реформата в името на учениците, а заплатата. Нищо не може да солидаризира 95% от българското учителство така, както може да ги солидаризира въпроса за парите, за така нареченото достойно възнаграждение. Възпитателна би била невъзможната стачка - на едните за другите: на лекарите за учителите и на учителите за лекарите. На "бакшишите" за хирурзите. Един руски мислител казва така: хлябът за мен е материален въпрос, хлябът за другите - духовен въпрос.

Учениците водят полугладно съществуване в българската образователна система. Кой ще стачкува за тях, питам се?


Истина ли е или заблуда, че българите са сред човеците с най-лабилна психика?

Българската психика не е лабилна, а уравновесено нещастна, стабилизирано разочарована. Ние сме очаровани от нашето "разочарование". На улицата е пълно с разочаровани. Разочарованието е изтънчено блюдо от националната кухня, любима манджа, възвишена душевна ситуация. Разочарованието е аристократична скръб и в същото време синдикално състояние на духа. Стандартният разочарован живее с манталитета на уязвено съвършенство, лишено при някакво раздаване, с интимното самочувствие на възвишена жертва. Разочарованието е пренос на вина, прехвърляне на дефицити, кротко усладително мъченичество. Политиците са подръчно средство за подържане на този "насъщен" стандарт на разочарованието. Това е скритата им социална функция, ироничният им принос. Всъщност политиците снабдяват населението с критично важния артикул на българското щастие - оневинената разочарованост, преекспонираната меланхолия на социалната жертва. Да ти сервират шанс да мразиш ритуално очистен, невинен като агне, е хубав балкански уют. Върви много с национализъм и гроздова.


Миналата седмица стана ясно, че евродепутатите приеха резолюцията, че креационизмът (Божественият произход на света) не бива да се изучава в училище, а трябва да се даде път на Дарвиновата теория. Съгласен ли сте с това и докъде може да доведе подобно послание?

Постмодерният либерализъм е на път да изключи християнството от европейския публичен дебат, и то в името на толерантността. Това е смешно, но и много тревожно. Казвам тревожно, защото европейският елит става все по-открито репресивен към всеки опит да се проблематизират догмите на един безпаметен за християнските си корени секуларизъм (елиминиране влиянието на църквата в дадена област). Дарвин е канонизиран като битиеписател на атеистичната вяра, неговата теория е изведена от рационален дебат и се пее като Шилеровата "Ода на радостта" от Деветата симфония на Бетовен. Това не е наука, а науковерие, което пък означава суеверие. Страхуват се, че ако "падне" Дарвин, ще настъпи краят на "всички свободи" и ще дойде Господ Бог. А това не бива да се допуска. Масоните не дават.

Съществува феномен на либерално раздразнение от думата Истина и абсолютно нетърпение към изписването й с главна буква. Истината е бременна с тоталитаризъм, а "истините" са безобидни частни илюзии, които не застрашават "инвенциите" в свободния пазар на наслажденията.


Какъв специалист е нужен на българина, за да оздравее: политик, медик или богослов?

Българин да лекува българи ми се струва вътрешно противоречие. Не мислите ли?


http://www.pravoslavie.bg/content/view/8335/410/

Близки теми:
Българското общество се страхува от деца с увреждания
Какво е отношението на Българската църква по въпроса за честото причастяване?
“Атака” да не посяга на иконата Левски
Митрополит Йосиф е убеден, че най-хубавото място на света е родината
Кръстът
Дебат за обществените очаквания към Църквата
Европа избра Дарвин пред Господ
Руската църква обмисля дали да не излезе от ССЦ
Лутераните: Няма ад, всички ще отидат в рая
Учени от цял свят подписват апела "Анти-Дарвин"

Отговори на това съобщение
 Re: "Българският посткомунизъм е лошо заздравяла рана"
Автор: Lalinda   
Дата:   12-03-09 21:35

Момент, наложи се да болдна въпросите, защото иначе не бе много четивно.

Много сте бързи.
[smilie3]


Отговори на това съобщение
 Re: "Българският посткомунизъм е лошо заздравяла рана"
Автор: slivenski   
Дата:   12-03-09 21:36

Д-р Николай Михайлов е уникален... Рядко срещан интелигентен изказ... Харалан Александров само може да му съперничи по ораторски умения... [smilie24] [smilie24]


Отговори на това съобщение
 Re: "Българският посткомунизъм е лошо заздравяла рана"
Автор: Lalinda   
Дата:   12-03-09 21:44

Чудя се дали да не ви изведа и акцентите, в случай, че ви мързи и искате да ви се сдъвче и изплюе най-важното, както обикновено се случва тук?

Не, трябва да се изчете цялото!
[smilie24] [smilie24] [smilie24]

Отговори на това съобщение
 Re: "Убогият живот на българина отразява ли се върху психическото му здраве?"
Автор: slivenski   
Дата:   12-03-09 21:48

My fellow degenerates... Както казва Харви Милк... Усещам, че този филм щи се учи наизуст... [smilie18] [smilie18] [smilie18] [smilie21]


Отговори на това съобщение
 Re: "Убогият живот на българина отразява ли се върху психическото му здраве?"
Автор: GenaDP   
Дата:   12-03-09 22:00

Уникален е, да. Явно му е присъщо, тфу, исках да кажа иманентно (щот звучи по-купешки ех къв съм начетен, а?) да плещи дивотии. Но обилно гарнирани с чуждици, та да звучат по-мъдро.

Отговори на това съобщение
 Re: "Убогият живот на българина отразява ли се върху психическото му здраве?"
Автор: equinox   
Дата:   12-03-09 22:09

Какво е "убогият"? [smilie11]


Отговори на това съобщение
 Re: "Убогият живот на българина отразява ли се върху психическото му здраве?"
Автор: тьма   
Дата:   12-03-09 22:16

господинът може да се пробва да издаде речник на чуждиците в българския език[smilie3]


Отговори на това съобщение
 Re: "Убогият живот на българина отразява ли се върху психическото му здраве?"
Автор: SLR   
Дата:   12-03-09 22:24

Общо взето верни работи казва чиляка, ама с този професионален жаргон може да ходи да впечатлява някоя фолк певица[smilie18]

Отговори на това съобщение
 Re: "Убогият живот на българина отразява ли се върху психическото му здраве?"
Автор: stormfx   
Дата:   12-03-09 22:27

Като се абстрахираме от претенциозния изказ съм по-скоро съгласен с него [smilie5]

Отговори на това съобщение
 Re: "Убогият живот на българина отразява ли се върху психическото му здраве?"
Автор: tnt   
Дата:   12-03-09 22:28

патетично [smilie21]

Отговори на това съобщение
 Re: "Убогият живот на българина отразява ли се върху психическото му здраве?"
Автор: explorer   
Дата:   12-03-09 22:42

Безбожник да ми говори за Господ... то и Костов носеше Библията в куфарчето си и се опитваше да я цитира. Фарисеи. Цялата им пасмина са такива. Преди време търсех помещение за студио и попаднах на режисьора, който им беше снимал седерастките клипове - времето и наше и т.н. Уникално мазен тип, Стайков се казваше. Искаше да не правим договор за да не плащал данъци, той на "тази държава" нищо не бил дължал. Къщата в Лозенец сигурно от небето му беше паднала, а парите, с които беше пратил дъщеря си ученичка в Лондон сигурно честно беше спечелил, понеже е много талантив режисьор.

Отговори на това съобщение
 Re:
Автор: carl_cox   
Дата:   12-03-09 23:08

Винаги са ме дразнили подобни опити за определяне и анализиране на българите.
Тези "дълбокомислени, епохални проникновения", за мен са нищо повече от високопарни, кухи фрази.

цитириам две галактически умопрозрения от въпросният анализ и спирам с коментара си.

1 - Българинът може да бъде дефиниран като "същество, отчитащо повишение на цените" и като живеещо с дребни интимни суеверия и с по-едри паранои в криза.

-------------------------------------

2 - Исторически, душата закономерно "еволюира" в психика, а тя на свой ред "зазвучава" като свръхсофистициран GSM.Nokia.

https://photo-forum.net/joro/emoticons/A49.gif https://photo-forum.net/joro/emoticons/A49.gifhttps://photo-forum.net/joro/emoticons/forum_simp0123.gif



Публикацията е редактирана (12-03-09 23:09)

Отговори на това съобщение
 Re: "Убогият живот на българина отразява ли се върху психическото му здраве?"
Автор: roussinoff   
Дата:   12-03-09 23:22

Обикновен психопат - смешник, от Добрич [smilie23] [smilie18]

Отговори на това съобщение
 Re: "Убогият живот на българина отразява ли се върху психическото му здраве?"
Автор: Chitsujo   
Дата:   12-03-09 23:24

E, то затова има опцията предварителен преглед [smilie24] [smilie3]

Отговори на това съобщение
 Re: "Убогият живот на българина отразява ли се върху психическото му здраве?"
Автор: asahi   
Дата:   12-03-09 23:47

Предпочитам да не взимам участие в психологическите проучвания на Лалинда.

Отговори на това съобщение
 Re: "Убогият живот на българина отразява ли се върху психическото му здраве?"
Автор: white   
Дата:   13-03-09 08:27

asahi написа:

> Предпочитам да не взимам участие в психологическите проучвания
> на Лалинда.

Твардиш, че някуй с психичезки отклунениа, прави псохологичезки проучвъния варху психопади къто нас ли? [smilie18]


Отговори на това съобщение
 Re:
Автор: ChiTsuJo   
Дата:   13-03-09 09:55

Колко си прозд, white! Нъочи се да пишеж правилну и тугъва се намезвъй в тъзи високу интелектуателна темъ [smilie18] [smilie18] [smilie18]

Отговори на това съобщение
 Re: "Убогият живот на българина отразява ли се върху психическото му здраве?"
Автор: tnt   
Дата:   13-03-09 09:58

психопадите са особен вид паднали животни [smilie21]

Отговори на това съобщение
 Re: "Убогият живот на българина отразява ли се върху психическото му здраве?"
Автор: Lalinda   
Дата:   13-03-09 10:15

Засега изследването добре се вписва в констатациите на д-р Михайлов, нищо лично, благодаря ви за участието.

Специални благодарности и за отзивите от тези, които са прочели нещо повече от името на автора на темата, сиреч моето.
[thankyou]

Фолк певици, на които им правят впечатление чуждици - не знаех, че има такива. Ще го запомня.

"Чаровното ни простодушие" - и това ли не го разбрахте?

Който не иска да участва в проучването, също участва, но без да се усети, благодаря и на неучаствалите.

***

Темата май подейства като инсталацията с тоалетните, а?
[smilie18]

Това, по-специално, е съкрушително: "Българинът може да бъде дефиниран като "същество, отчитащо повишение на цените" и като живеещо с дребни интимни суеверия и с по-едри паранои в криза."
[smilie24]
Не ми прилича на куха фраза.
[ezik]

Отговори на това съобщение
 Re: "Убогият живот на българина отразява ли се върху психическото му здраве?"
Автор: slivenski   
Дата:   13-03-09 10:22

Някой попита какво означава "убог"... [smilie8]
Беден, означава... Беден... И материално, и духовно...
Като първото почти винаги и следствие от второто... [smilie21]


Отговори на това съобщение
 Re: "Убогият живот на българина отразява ли се върху психическото му здраве?"
Автор: mrge.org   
Дата:   13-03-09 10:24

Да[smilie22]

Отговори на това съобщение
 първа  назад  1  2     всички  напред  последна

За да пишете мнения трябва да влезете с потребителското си име.
Влезте от тук »
Форум "Клубен Живот" е спрян за публикуване.