Автор: adonchev
Дата: 28-10-05 19:52
Хайде да дръпнем на човека един урок.....
Приемам че въпросът ти е за черно/бяла фотография....
Да видим: Значи имаш фотолаборатория. Интересно ми е какво разбираш под "фотолаборатория". Просто тъмна стаичка (дали наистина е тъмна..??) или напълно оборудвана с всички необходими пособия, уреди и машини фотолаборатория. Имаш ли условия за поддържане ма постоянна температура на филмовия проявител? При проявяването на снимките, температурата на проявителя може да ти варира в определени граници, защото ти наблюдаваш снимката по време на нейното проявяване и можеш да я извадиш от проявителя в който момент прецениш/пожелаеш, но при проявяването на филм това не е възможно. (Възможно е, обаче са ти необходими доста повече знания и опит и филм с размери позволяващи такъв подход - широкоформатни камера и филм).
Имаш ли вентилация - поддържането 20оС (или повече) температура на проявителя/фиксажа (особено на някои) е съпроводено с отделяне на доста неприятни на миризма или направо опасни за здравето, газове...
Но да не се отплесвам....
Да приемем, че разполагаш с изсниман (експониран) филм. Той, като начало трябва да бъде промит. При абсолютна тъмнина (за да разбереш дали лабораторията ти е напълно затъмнена е необходимо да направиш няколко теста, но това е работа за по-нататък) вадиш филма от касетата и го навиваш на ролката на проявителната доза (имаш ли проявителна доза? С какъв филм снимаш 35мм или рол филм?) Това не е много лесно. По-добре го направи на светло няколко пъти с някой стар филм за да свикнеш. След това поставяш ролката с филма в дозата и плътно я затваряш! Сега можеш вече да запалиш лампата. Времето което филмът трябва да престои в проявителя и температурата при която трябва да стане това са описани на опаковката на конкретния проявител за най-популярните видове филми. За други, не толкова популярни, във веб сайтовете на производителите им има телици за по-популярните проявители. Значи, първо пълниш дозата (без да я отваряш!!!) с вода (най-добре дестилирана и филтрирана) с необходимата температура и поставяш дозата във водна баня със същата температура. Държиш филма във вода 3 мин. като от време на време го разклащаш. Източваш водата от дозата и наливаш темпериран проявител. Държиш филма в проявителя посоченото от производителя време като внимаваш температурата на водната баня и на проявителя да са толкова колкото трябва (най-често 20оС) Разклащаш дозата през перата минута на всеки 10 сек. а след това на 30 сек. до края на проявяването! Трябва ти таймер да ти мери времето за проявяване! След като времето изтече изливаш проявителя. Сега има един етап дето не всички го уважават, но аз ще го пиша! След като излееш проявителя трябва да налееш в дозата стоп баня! Държиш филма вътре разклащайки 2 мин. Изливаш стоп-банята и наливаш фиксаж. Времето което е необходимо на филма да се фиксира - от опаковката на фиксажа! Температурата на стоп-банята и на фиксажа е желателно да е като на проявителя, но не е задължително. Може и да е малко по ниска! След като филма е фиксиран трябва да бъде измит и изсушен! Миенето на филма и в последствие на снимките е един от най-важните процеси. Добре е то да се провежда във вода максимум с 5оС по-студена от температурата на проявяване. При такава температура миенето на филма трябва да продължи минимум 20 мин. (мое мнение) в течаща вода. Вадиш го от водата, изцеждаш го добре и го сушиш провесен.
Вече имаш готов филм!
Снимката:
Слагаш филма във увеличителя. Нагласяваш го да ти даде достатъчно голям кадър за следващата операция. Пускаш лабораторния фенер (с подходящ филтър. Нужен е тест за да се установи дали светлината пропускана от филтъра на твоя лабораторен фенер е подходяща за хартията която използваш), вадиш лист хартия, слагаш го под увеличителя, слагаш му червения филтър и гасиш фенера. Пускаш увеличителя и фокусираш. Гасиш увеличителя. Махаш червения му филтър, взимаш в ръка предварително подготвено парче плътен картон и покриваш с него фото хартията напълно като не го изпускаш от ръка. Дръпваш го на една страна около 2 см и пускаш увеличителя за 3 сек. (правиш 3 сек. експозиция), дръпваш картона още 2 см и пак правиш 3 сек. експозиция. Продължаваш така докато експонираш така на ивици цялото парче фото хартия. Палиш лабораторния фенер и слагаш фото хартията в проявителя, който е най-добре той да е с препоръчаната от производителя му температура. Наблюдаваш я внимателно като я разклащаш с щипки (или с ръка в хирургическа ръкавица!) от време на време. Държиш я в проявителя, най-грубо казано, докато я докараш до такава степен, че да имаш детайли и в най-светлите участъци на снимката и в най-тъмните (това си е трудничко за постигане и зависи до голяма степен от правилната експозиция на кадъра по време на снимане!). Когато си доволен - стоп баня и фиксаж (време - 5 мин.). След това - тониране (за по-напреднали)! Миене - 15оС-20оС - 1 час. От това зависи колко дълго ще просъществува тази снимка във времето! Ако не е измита добре ще пожълтее и ще се скапе (преносен смисъл). Сушене - най-лесно на простор, най-удобно на рамка с опъната на нея рамка за комари с емулсията на горе. Изправяне: слагаш я на равно и я затискаш за една нощ с книги! Когато е готова излизаш на дневна светлина и преценяваш кое време на експозиция е най-добро за този кадър. Правиш си снимката като повтаряш всички стъпки от експонирането до края. (Вече имаш установено време за експозиция).
Ейй.. хубаво стана. Но няма да се научиш само като го четеш, затова марш в лаба!
Има и други начини. Викат им алтернативни процеси! Това обаче за много по-късно! Ако знаеш английски http://unblinkingeye.com/ е много добър източник на информация!
|
|