Автор: nyamago
Дата: 23-12-22 13:42
GenaDP написа:
> За отпускане на кредит надали е достатъчно да получат мейл с
> данните на клиента. В Б-я се минава онлайн верификация - снимка, лична карта и т.н.
Това няма нужда да се прави с всеки търговец, защото вече е направено с банката.
(По-точно е да се каже - финансовия оператор, защото много от тези 'дигитални банки'/мобилни приложения дори нямат пълен банков лиценз. Имат лиценз за разплащателни оператори, някои и да взимат депозити и да издават дебитни карти - но не кредитни. И нямат право да предлагат никаква форма и размер на заеми/кредити - от кредитна карта до ипотека на имот. Това го имат 'истинските' банки, но BNPL го практикуват предимно EMI - 'електронно-парични институции', официалното име на регулирания статут).
Та - този оператор има данните на клиента, който веднъж си е открил сметка за всичките си покупки и преводи. Той влиза в ролята на посредник, като 'свързва' (финансово) клиента с търговеца и се ангажира да прехвърля на последния редовните месечни вноски (обикновено 3 или 4, предимно се прилага за средни по стойност стоки и сравнително къси периоди на изплащане). Де-факто търговецът предоставя кредита (поема риска от неплатежоспособност или злоумишленост на клиента), но 'банката' има взаимоотношенията с последния (и данните му) и съответно го гони да си плати, по законния ред.
И още нещо - тези операции са най-често безлихвени (банката без лиценз за кредити няма право да взима лихви, но има интерес да привлече клиенти с белихвен 'заем'). 'Лихвата' я преглъща търговеца, като един вид 'комисионна' към платежния оператор за това, че му подава клиенти. Всеки печели!
Публикацията е редактирана (23-12-22 13:49)
|
|