Рекламирайте тук Затвори
Реклама в секции форуми и базар

Под формата на платени обяви можете да рекламирате ваши продукти, услуги или други комерсиални дейности. Обявата може да бъде публикувана избирателно във форум по ваше желание или във всички форуми на сайта.

За стандартната ценова листа и условия изпратете
запитване до webmaster@photo-forum.net.
Платени обяви
        
 Теми - forum: Фотография
 първа  назад  1     всички  напред  последна
 Зареждане на електрическа кола от соларни панели
Автор: ipolit   
Дата:   15-06-21 09:42

Поредният фотографски въпрос от мене.

В службата искаме да купим електрическа кола, която да се зарежда от фотоволтаична инсталация.
Колата ще изминава по 30-40 км на ден и мисля да ползваме Level 2 зареждане. Това е
монофазно 32A (7.4 kW) 230V / 1x31A 7.2 kW 
Повечето коли, които гледам ги дават по около 38 км за час зареждане.

Идеята ми е да направим 8 kW соларни панели, които искам да свържа към някакъв инвертор като този


СОЛАРЕН ХИБРИДЕН МОНОФАЗЕН ИНВЕРТОР 7.2KW
Модел: 7.2KW-48
Изход: Пълна синусоида, монофазен
Номинална изходна мощност: 7200W
Напрежение на акумулаторите: 48V
Максимална соларна мощност: 8000W - 2 тракера всеки по 4000W
MPPT обхват: 90VDC ~ 450VDC
Максимален PV вход: 500VDC

И тук се явяват въпросите ми.

1. Какво се случва при недостатъчно слънцегреене с изходната мощност? Най-вероятно не могат да се осигурят 7 kW.

2. Ако максималната изходяща мощност падне примерно до 6 kW, колата дали се зарежда на 6 kW или преминава в режим на зареждане от контакт на 2,3 kW, което е 12 км за час зареждане.

3. Мога ли да сложа повече панели, осигуряващи примерно 12 кW, че да се компенсира недостатъчното слънцегреене – не знам какво означава Максимална соларна мощност: 8000W - 2 тракера всеки по 4000W, или съм стриктно ограничен до 8000 W мощност от панелите.

4. Към този инвертор могат да се добавят акумулатори. Каква мощност от акумулатори е логично да се добави ако се използват 8 kW панели, при положение, че искам да осигуря да кажем 2 часа на ден зареждане на колата едновременно на панели и акумулатор, че да мога да гарантирам тия 7 kW изходяща мощност към колата.
Ако приемем, че се ползват акумулатори 12 V/100 Ah, правилни ли са разсъжданията, че ми трябват групи от 4 акумулатора, които дават 48 V/100 Ah = 4,8 kW и за да осигуря мощност от 7 kW са необходими 2 групи или 8 акумулатора, които ако са заредени, в комбинация с работещи дори и с намалена мощност соларни панели ще успеят да осигурят 7 kW за колата за 2 часа или и една група е достатъчна за работа заедно с панелите.

5. Какъв тип да са акумулаторите и с какъв капацитет?

6. Ако соларната ми инсталация не е свързана с мрежата, а се използва само за колата, трябат ли ми някакви разрешителни, че да си я сложа?

Колите, които гледам са на цени между 60 и 70 хил.лв

1. WV ID 3
2. Opel Corsa-e
3. Peugeut e-2008
4. Peugeut e-208

Имате ли предложение за някакви други, но да не са големи. Японските и корейските ми изглеждат малко ексцентрични.

Предварително благодаря.


Отговори на това съобщение
 Re: Зареждане на електрическа кола от соларни панели
Автор: geod   
Дата:   15-06-21 10:33

Marves ,имам спомени ,че беше доста навътре в тая тематика и беше коментирал подобни неща във Форума. Не съм чел нищо от него в последно време и кой знае може да си е изтрил пак профила. Ако не, той е точен и може да ти даде търсената информация.

Отговори на това съобщение
 Re: Зареждане на електрическа кола от соларни панели
Автор: boni   
Дата:   15-06-21 13:50

Ако ще е за градско 30-40км на ден и колата е с малка батерия, зареждайте я на нощна енергия. 13ст е 1 киловат. Ако купувате кола с бързо зарядно и голяма батерия, не се занимавайте въобще - в София има безплатни бързи зарядни. За 1 час ще напълниш за 400км и ще карате цяла седмица. Аз си зареждам докато спя вечер, 100км градско излиза 2лв.

Отговори на това съобщение
 Re: Зареждане на електрическа кола от соларни панели
Автор: ipolit   
Дата:   15-06-21 14:24

Бони, то не е за това, ами началникът иска зареждачка. Иначе сигурно никой няма и да я ползва.

Отговори на това съобщение
 Re: Зареждане на електрическа кола от соларни панели
Автор: asahi   
Дата:   15-06-21 15:53

Тази концепция е крива. По-добре не се намесвай, че ще станеш част от провала.

По въпросите:
1. Какво се случва при недостатъчно слънцегреене с изходната мощност? Най-вероятно не могат да се осигурят 7 kW.
Изходната мощност пада. Инверторът има минимална мощност, под която не може да тръгне.

2. Ако максималната изходяща мощност падне примерно до 6 kW, колата дали се зарежда на 6 kW или преминава в режим на зареждане от контакт на 2,3 kW, което е 12 км за час зареждане.
Отговорът е в описанието на конкретното зарядно.

3. Мога ли да сложа повече панели, осигуряващи примерно 12 кW, че да се компенсира недостатъчното слънцегреене – не знам какво означава Максимална соларна мощност: 8000W - 2 тракера всеки по 4000W, или съм стриктно ограничен до 8000 W мощност от панелите.
Можеш, но така ще компенсираш само леко облачните дни. За да получиш макс. използване на слънчевата светлина ще трябва да въртиш панелите, но това е скъпо начинание.

4. Тук трябва да си изясниш киловати и киловатчаси (мощност и енергия) и отговорът сам ще изплува.

5. Какъв тип да са акумулаторите и с какъв капацитет?
Тягови акумулатори с капацитет, който ти е достатъчен за нуждите. Трябва да определиш колко енергия искаш да акумулираш. Слагай по 10% КПД за всяко преобразуване.

6. Ако соларната ми инсталация не е свързана с мрежата, а се използва само за колата, трябат ли ми някакви разрешителни, че да си я сложа?
За всички строителни работи е нужно разрешение, проект, надзор, въвеждане в експлоатация.

Отговори на това съобщение
 Re: Зареждане на електрическа кола от соларни панели
Автор: batsali   
Дата:   15-06-21 15:59

1. Фотоволтаичната инсталация не произвежда енергия, а преобразува енергията, която идва от атомната печка в небето, така че ако не налееш на входа нужната мощност + всички загуби, няма как да изкараш повече на изхода.

2. Не съм наясно с електрическите коли, но доколкото видях сега, това Level 2 е спецификация на изхода на зарядната станция - 6-80A на 240V. Това влиза в колата, от там нататък предполагам всеки производител се разпорежда с наличната мощност, за да зареди батерията според характеристиките на батерията и зарядното в колата.

3. Може всякаква мощност да инсталирате, но трябва инвертора да е съобразен с нея. За този от линка ясно си пише какво може да му се закачи на входа.

4 - 5. Ако искаш да гарантираш изходна мощност от цялата инсталация, трябва да вземеш най-лошия случай - зареждане на колата на тъмно. Това значи, че трябва да можеш спокойно да точиш от акумулаторите максималната мощност, която електрониката на колата поиска при това напрежение. Това трябва да го проверите за конкретната кола, но тук идва другия момент, че електрохимията все още е най-тромавата част от целия процес.

На дадена батерия може да пише примерно 12V/20Ah, което прави 240 Wh, но не значи че може да я разреждаш или зареждаш за 1 час с 240W. Да кажем, че колата тръгне да точи 10kW и батерията ти е 48V. Това са 208A ток от батерията (малко повече, защото има загуби в инвертора, за да изработи 240V AC). Ако е оловна химия, което е най-евтиния вариант за единица капацитет, мисля че максимума на разрядния ток беше около 0.3C, демек ти трябват 700Ah акумулатори на 48V. Литиево-йонните варианти са по-скъпи за единица капацитет, но могат да се зареждат и разреждат по-бързо, специфичната им мощност също е по-висока. На практика трябва да се сметне и оразмери цялата система от средногодишна оползотворима слънчева енергия, до педала на колата, ако се гони максимална ефективност, минимална цена и тн, говорим за дълъг период от време. Като цяло аз бих изградил по-мощна система, каквото остане след колата все ще му се намери употреба, а ако не се намери може да се изгори в един дебел резистор.

Отговори на това съобщение
 Re: Зареждане на електрическа кола от соларни панели
Автор: quazimodo   
Дата:   15-06-21 18:12

150 вата 12 волта панел, при идеално насочване към слънцето в 12 часа по обяд, дава 4.5 ампера ток тия дни. Смятай колко е КПД-то и какъв "панел" ти трябва, за да изградиш желаната "зареждачка"[smilie5] При това говорим за панели от Алито. Всяко уважаващо себе си "зелено човече" знае, че трябва да се търсят продукти от реномирани производители, с възможност за ползване на някакви гаранционни условия. Понеже не се интересувам от такива експерименти и нямам представа дали всичко трябва да си финансираш сам, не отварям дума за бюджет [smilie18][beer]

Отговори на това съобщение
 Re: Зареждане на електрическа кола от соларни панели
Автор: avo   
Дата:   15-06-21 21:54

А какъв е смисъла от цялото начинание, ако трябва да инвестираш минимум 80к в малка кола + зареждаща инсталация, ако ще я караш по 40км градско на ден, като същата дизелова бръмчалка ще гори 8-9/100 градско и ще струва наполовина. И за 10 години експлоатация не можеш да избиеш разликата, камо ли да си напред. Евентуално със спестената синя зона, ако ти е нужна ежедневено, ще си 0:0.

Отговори на това съобщение
 Re: Зареждане на електрическа кола от соларни панели
Автор: landstar   
Дата:   16-06-21 00:03

Сигурно сте държавна служба и се чудите какво да правите по цял ден? Прочие, Тойота е технологичният лидер в електриката.

Отговори на това съобщение
 Re: Зареждане на електрическа кола от соларни панели
Автор: ipolit   
Дата:   16-06-21 09:57

Не сме държавна служба и изобщо нямаме време за глупости, ама началника кат каже, че иска нещо, козируваш и почваш да ставаш специалист по електрическите коли.

Отговори на това съобщение
 Re: Зареждане на електрическа кола от соларни панели
Автор: dim4o   
Дата:   16-06-21 21:11

Инвертора от линка не е ОК според мен. Гледай да има поне 5, а най-добре 10 години гаранция - това е стандарт при този тип продукти. Аз бих променил леко концепцията:

- няма смисъл да прехвърляш от батерия в батерия, това води само до загуби на енергия и пари. Бих махнал батерията моментално, още повече ако е оловна - това си е пълна набутвация заради краткия им живот, ако ги разреждаш до повече от 30-40%.

- защо ограничаваш ФВ инсталация само до зареждането на колата - сигурно сте в офис и имате компютри и климатици примерно, които работят през деня - защо да не работят на ток от инсталацията, докато шефа се вози с новата ел. кола?

Има мрежови системи, които се свързват директно към мрежата и отдават в нея колкото могат (когато има потребление) - ако с-мата дава 5kW, а зарядното иска 7, то просто останалите 2 ще ги дръпне от мрежата. ЕРП-тата обаче прилагат един леко гаден подход, точно в техен стил - ако системата ти дава 5kW и не ги потребиш вътре в твоята мрежа, а връщаш към електромера, тогава хем ще "подариш" тока на ЕРП-то, хем ще си го платиш, все едно е потребен, защото електромерите въртят само нагоре, независимо в каква посока е преминалата през тях енергия. Затова има едни устройства, които се свързват към инвертора и ограничават производството му така, че да не връща. Мисля че това ти трябва. И зареждане на нощна тарифа когато няма слънце.

Отговори на това съобщение
 Re: Зареждане на електрическа кола от соларни панели
Автор: petervassilev   
Дата:   16-06-21 23:20

И аз като dim4o мисля, че ако целта (на началника) е да се демонстрира екологичен подход към мобилността, комбинирането на един единствен електромобил с фотоволтаична инсталация за зареждане е не само нерентабилно, но и неекологично - заради загубите на енергия при преобразуването и прехвърлянето, използването на допълнително оборудване и др. усложнения, които в крайна сметка имат "затоплистки" ефект.

Екологичното решение, според мен, трябва да е максимално просто: началникът си кара електромобила, зареждан на обикновени станции, а соларната система внася в офиса/фабриката за други цели прибл. същото количество енергия, което използва електромобилът.

И началникът с "чиста екологична съвест" ще може да каже, че за транспорт е използвал толкова енергия, колкото е взел от слънцето и оползотворил с помощта на соларните панели.

Такава система за зареждане би била рентабилна и екологична за фирма с достатъчно голям брой автомобили. По принцип, на базата на предлаганото на пазара оборудване, би трябвало да може да се изчисли при какъв минимален брой автомобили такава система за зареждане може да се счита за екологична и рентабилна.


Отговори на това съобщение
 Re: Зареждане на електрическа кола от соларни панели
Автор: ipolit   
Дата:   17-06-21 09:32

petervassilev, има много резон в това, което казваш. Изчетох хиляда статии, в които хората обясняват, че е пълно малоумие да се прави автономна система за зареждане на кола.
Но това не мисля, че променя първоначалното задание.

Отговори на това съобщение
 Re: Зареждане на електрическа кола от соларни панели
Автор: Драгончик   
Дата:   17-06-21 10:39

Ако не ми е част от служебните задължения, бих го направил както дойде проекта.
После като даде фирмата една шапка пари и не работи, ще си викнат някой, който разбира да го направи.
Аз от фотоволтаици и зарядни за електромобили толкова разбирам.

В предната работа ни караха да лепим мокети в новата сграда. Още след първия ми залепен ме освободиха от това задължение :) А на мен си ми харесваше. Някак си по арт стоеше под ъгъл.

Отговори на това съобщение
 Re: Зареждане на електрическа кола от соларни панели
Автор: asahi   
Дата:   17-06-21 16:20

Проектът се прави от проектанта. После се изпълнява от фирма със съответната компетентност. Не можеш да нарежеш едни винкели и да ги монтираш на покрива. Дори на собствената си сграда. Незаконно е. Ще те глобят и ще те накарат да ги махнеш.

Един компромис с куцата концепция е електроколичката да е с PV панелки на покрива и да се паркира на слънце.

Отговори на това съобщение
 Re: Зареждане на електрическа кола от соларни панели
Автор: imitev   
Дата:   17-06-21 17:22


Ако правилно съм разбрал шефът те е накарал да намериш някой, който се занимава с фотоволтаици да проектира и монтира въпросната система?

Едно време обожавах такива задачи - ходя, срещам се с хора, заплатата върви...

Отговори на това съобщение
 Re: Зареждане на електрическа кола от соларни панели
Автор: ipolit   
Дата:   18-06-21 09:57

imitev, за съжаление не.
Шефът смята, че щом ни е взел на работа, трябва да разбираме от всичко и общо взето всичко си правим сами.

Отговори на това съобщение
 Re: Зареждане на електрическа кола от соларни панели
Автор: imitev   
Дата:   18-06-21 12:18

Шефът очаква да можеш да му проектираш сам първата си фотоволтаична система за негова сметка?!?!?

БеГе шеф :)

Отговори на това съобщение
 Re: Зареждане на електрическа кола от соларни панели
Автор: CDman   
Дата:   18-06-21 13:59

Ако няма слънце :


https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/71JkpDvaigL._AC_SL1500_.jpg

[smilie5]


Отговори на това съобщение
 Re: Зареждане на електрическа кола от соларни панели
Автор: lamerko   
Дата:   18-06-21 14:11

500W? Не го вярвам :)

Отговори на това съобщение
 Re: Зареждане на електрическа кола от соларни панели
Автор: asahi   
Дата:   18-06-21 16:07

Чети внимателно какви са тези 500W.

Отговори на това съобщение
 Re: Зареждане на електрическа кола от соларни панели
Автор: Konstantinov   
Дата:   18-06-21 21:51

[smile] Публикацията е редактирана (18-06-21 21:52)



Публикацията е редактирана (18-06-21 21:52)

Отговори на това съобщение
 Re: Зареждане на електрическа кола от соларни панели
Автор: landstar   
Дата:   18-06-21 22:16

Към началото: Препоръчвам за целта фирма ВЖФ Маркетинг. Известна е основно с хидроизолациите, но от доста години прави и отлични системи за фотоволтаици. Специалното при тях е, че единствени вкарват тънки фотоклетки за покриви, т.е. - вместо битумни материали. Шефът ще се изкефи на макс! С инвертор Фрониус и здрави тягови акумулатори и може еко- валяк да си пуснете.

Отговори на това съобщение
 Re: Зареждане на електрическа кола от соларни панели
Автор: JimmyStoikov   
Дата:   20-06-21 16:14

Глупава инвестиция по начина който е описан, невъзвръщаема и нефункционална.



Публикацията е редактирана (20-06-21 16:38)

Отговори на това съобщение
 първа  назад  1     всички  напред  последна

За да пишете мнения трябва да влезете с потребителското си име.
Влезте от тук »