Автор: nyamago
Дата: 20-04-19 13:58
Като оставим настрана законите (те са врата в полето), етиката на такива ангажименти не е двоично черно-бяла, а с много степени на сиво между тях. И за всеки си има 'сиво', което в собствените му очи го запазва като 'честен играч':
"Плащат ми - хваля!" Честна сделка, даваме и получаваме. Честна между фотографа и производителя, но не винаги и спрямо публиката. Тук идва възможното (но не винаги спазвано) допълнение:
"Хваля тая техника, господа потребители, но да си знаете, че ми плащат за това." - Има много начини да се изкаже това, с юридически по-точни и литературно по-благозвучни форми - но смисълът си е този: да не крием, че сме вербувани агенти. ТОва е най-етично и много уважавани рецензенти го правят, макар и с дребен шрифт на дъното на страницата.
"Плащат ми в натура, тествам и казвам истината!" Много етична позиция, ако стоката е добра - хвалим, ако е боклук - открито го казваме. Най-често се практикува балансирано, с 'плюсове и минуси' в резюмето. Тук етиката към публиката е максимална; етично е и към производителя (да си вади поуки за подобряване на изделието), но не всеки производител го разбира и мнозина не го приемат като 'честно' (отдръпват се от избрания агент). (Извън фотографията, веднъж гигантска световноизвестна софтуерна фирма стигна дотам да ме гони да върна парите за спонсорство на конференция, защото в обзорната си презентация не съм ги бил похвалил.)
Последното има и компромисен вариант:
"Плащат ми, на публиката подчертавам плюсовете, а пълните минуси само на производителя, за вътрешно ползване." Добре е да се каже 'право, куме, в Очи' истината - 'даже да боли'. Истински загрижената за потребителя фирма дава мило и драго да си научи минусите, за да ги поправи - в полза на публиката. Но поправката идва със закъснение, след като не-предупредената публика вече е купила злополучния недоклатен модел... Тук се връщаме към първия модел на честност само към плащащия и съмнителна етика към публиката...
= = = = = = =
Добрата новина е, че преди да направим тези трудни избори, вербуващият производител вече ги е формулирал в договорните условия и е по-лесно да решим дали да се продадем
Иначе всеки си знае най-добре за себе си. ("Етиката яде ли се?" попита след тая лекция Бай Ганьо)...
|
|