Рекламирайте тук Затвори
Реклама в секции форуми и базар

Под формата на платени обяви можете да рекламирате ваши продукти, услуги или други комерсиални дейности. Обявата може да бъде публикувана избирателно във форум по ваше желание или във всички форуми на сайта.

За стандартната ценова листа и условия изпратете
запитване до webmaster@photo-forum.net.
Платени обяви
        
 Теми - forum: Фотография
 първа  назад  1     всички  напред  последна
 Продуктово позициониране и до къде ми стигат правата
Автор: fram.traveller   
Дата:   05-12-18 14:20

Привет колеги. Имам въпрос с тази добре позната и разисквана тема във форума. Имам конкретен въпрос и искам да чуя вашето мнение на тази тема.
Снимам интерорна фотография на хотели и вече няколко пъти ми се случва управителите да искат да снимам бутилка алкохол поставена на масата примерно. За мен като фотограф е най-лесно да снимам, но идва проблема с брандинга или продуктовото позициониране
Тъй-като правните въпроси се менят често и подобни казуси са ми трудни за решаване понякога, искам да попитам вие какво правите в подобни ситуации? До колко е проблем и до колко не е проблем да се снима чужда марка в интериорна фотография, трябват ли ми някакви разрешения и какви? Въобще споделете добри практики моля.

Отговори на това съобщение
 Re: Продуктово позициониране и до къде ми стигат правата
Автор: b0bb0   
Дата:   05-12-18 19:22

Не знам отговора, но това не е ли проблем на възложителя? Фотографът снима това, което му е поръчано. А погледнато отстрани, можем да кажем, че цялата мебелировка е в някаква степен брандирана. Дори и да няма картинка или лого, много мебели и аксесоари, особено дизайнерски, биха могли да бъдат разпознати.

Отговори на това съобщение
 Re: Продуктово позициониране и до къде ми стигат правата
Автор: asahi   
Дата:   05-12-18 20:25

Какви точно права си търсиш?

Отговори на това съобщение
 Re: Продуктово позициониране и до къде ми стигат правата
Автор: nyamago   
Дата:   05-12-18 21:41

^ Не изглежда да 'си търси' права, а да се пази да не настъпи нечии чужди.

По принцип 'продуктово позициониране' не е термин от авторското право, а от медийните закони и тези регулиращи рекламата и конкуренцията. Не засягат фотографа, а само издателя и рекламодателите.

ИМА значение в смисъла на 'авторско право' (интелектуална собственост) правото на собственик на запазена търговска марка (това включва не само име и лого, а може да бъде и дизайн) да разрешава (или не) показването на продукта му в платени публични издания и медии. Тогава, теоретически, би следвало в твоя казус клиентът ти (хотелската фирма) да осигури такова разрешение от собственика на марката напитка. На практика не знам колко често се прави и дали някой си търси правата - а има и нюанси, които не съм квалифициран да тълкувам.

От опит (включително в много 'цивилизовани' и законосъобразни общества) съм научил, че не само във фотографията - или съзнателно поемаме известни рискове и си гледаме работата, или спазваме до буква всички закони и... не работим нищо. [smilie8]

[beer]

Отговори на това съобщение
 Re: Продуктово позициониране и до къде ми стигат правата
Автор: asahi   
Дата:   05-12-18 21:51

На практика местният дистрибутор на марка Х дава на хотела стоков бонус, за да включи изображението на неговия продукт Х в рекламните материали.

Отговори на това съобщение
 Re: Продуктово позициониране и до къде ми стигат правата
Автор: nyamago   
Дата:   05-12-18 23:43

^ Това е лесния вариант и не засяга фотографа. По-сложно е, ако 'марка Х' (или представителя ѝ) се запъне: "Ти защо ми злепоставяш фантастичната марка замесена в твоя скапан хотел, бе?! Поиска ли ми разрешение и плащаш ли ми за това, че ми използваш продукта да се рекламираш?"[smilie2]

Хипотетично, но не невъзможно? [smilie11]

Но, мисля, и в този казус разправата е между двата бизнеса и фотографът не носи отговорност?

Отговори на това съобщение
 Re: Продуктово позициониране и до къде ми стигат правата
Автор: io_bs   
Дата:   06-12-18 14:00

Нали клиентът си плаща, за да получи комбиниран продукт (фотографии + право да ги използва)? В такъв случай вече трябва да е негов проблем дали снимките съдържат търговски марки.

Отговори на това съобщение
 Re: Продуктово позициониране и до къде ми стигат правата
Автор: stoyanvakarelov   
Дата:   06-12-18 20:46

Клиентът нали е поръчител. Ако даденият продукт е в портфолиото на фотографа, това е негов проблем, ако е в рекламна брошура или на сайт на хотела, това си е проблем на хотела.

Отговори на това съобщение
 Re: Продуктово позициониране и до къде ми стигат правата
Автор: nyamago   
Дата:   07-12-18 02:28

А проблем ли е? Какъв проблем по-точно? [smilie8] [smilie11]

Отговори на това съобщение
 Re: Продуктово позициониране и до къде ми стигат правата
Автор: hotsnail   
Дата:   07-12-18 08:04

Като гледам автора няма много интерес от намирането на отговор по този казус.

Поне разбрахме, че не се пита за "продуктово позициониране", а за използване на търговски марки и разпознаваеми дизайн елементи в реклама на трети субект. Не говорим за права, обсъждсме по-скоро границите, след които се носи материална или наказателна отговорност.

Така де въпроса е - при използване на чужди търговски марки и дизайни в рекламни материали съществува ли юридически риск за фотографа. Трябва ли фотографа да се грижи за някакви договори, разрешения, лицензи и т.н. при тези условия

Не знаем, дали реално някой се интересува от отговор.



Публикацията е редактирана (07-12-18 10:27)

Отговори на това съобщение
 Re: Продуктово позициониране и до къде ми стигат правата
Автор: fram.traveller   
Дата:   07-12-18 12:02

В нета намерих някакви материали, които "насочват" фотографа, на какво да обърне внимание когато заснема даден продукт. Очевидно е че за да бъде всичко легално се иска "property release". По-важня въпрос е този който запона да серазсква по-горе в коментарите, какви са последствия за поръчителя (в случай хотелиера) и изпълнителя (фотографа) ако дадена търговска марка сметне че са и засегнати авторските и интелектуалните права на техния продукт попаднал в снимката.
Изпращам статийките, които сметнах че са полезни.
П.С. статиите са на английски ако това има значение.

https://helpx.adobe.com/stock/contributor/help/property-release.html


https://www.shutterstock.com/contributorsupport/articles/kbat02/000006642



Отговори на това съобщение
 Re: Продуктово позициониране и до къде ми стигат правата
Автор: Konstantinov   
Дата:   08-12-18 17:12

Щом има притиснения пише се едно изречение в договора с поръчителя ,че снимките ги правиш за него и на негова отговорност и негова отговорност са договорите и плащанията към и със собствениците на регистрирени марки на продукти попаднали в кадрите ,които са одобрени от него и поръчителя носи такава материална отговорност и той плаща 100 процента в момента и за бъдещи искове от страна на държателите на права за тия марки.Ако държателите на марки имат искове към фотографа ,поръчителя плаща всички разходи за адвокати ,разследване ,експертизи и съдебни такива и обезщетение на фотографа за моралнии и емоционални притеснения в размер на 10х лева или повече, ако ангажиментът е повече от 1 месец.
Ако го прочете това 99 процента, няма да те вземе да снимаш.



Публикацията е редактирана (08-12-18 17:24)

Отговори на това съобщение
 Re: Продуктово позициониране и до къде ми стигат правата
Автор: Бармалей   
Дата:   08-12-18 18:32

Няма сток сайт без ясно регламентирани правила! Пък и редакторите в тях връщат всичко, което може да засегне авторски права - от архитектура до занаяти.
Продуктовата фотография зависи от поръчителят.

Отговори на това съобщение
 Re: Продуктово позициониране и до къде ми стигат правата
Автор: nyamago   
Дата:   09-12-18 21:24

Бармалей написа:

> Няма сток сайт без ясно регламентирани правила! Пък и
> редакторите в тях връщат всичко, което може да засегне авторски
> права - от архитектура до занаяти.


Тук не става дума за сток (посредник между фотографа и незнаен брой неизвестни клиенти), а за директна поръчка от конкретен клиент.

Операторите на сток сайтове и архиви, както и всички медии, търсят юридически най-непробиваем начин да 'си вържат гащите' и с тези драконовски правила прехвърлят отговорността върху фотографа, което не е било в първоначалния замисъл на законите. При вече установената практика е невъзможно да се предложи дори, камо ли да се продаде, снимка с неясна собственост върху сниманото.

При директен договор с клиент, последният носи всичката отговорност - и ако не е наложил на фотографа договорни условия, подобни на сток сайта, фотографът може да е спокоен за потенциални отговорности - не са му налагани и не ги е подписвал.

> Продуктовата фотография зависи от поръчителят.

Преди всичко, но не единствено от поръчителЯ. Зависи и от каналите/медиите, в които последният ще публикува фотографията. Ако си е негово издание (каталог, листовка, сайт) - сам си носи отговорността. Но ако публикува в медийно издание, последното урежда с него (поръчителя на фотографа, като рекламодател) всички договорни отношения, включително доказани права върху всичко, влязло в публикувания материал.

'Продуктовата фотография' по подразбиране е поръчкова - едва ли някой снима продукти по своя инициатива и без поръчка, с надеждата по-късно да си продаде снимките на производителя. При поръчкова фотография на конкретен продукт поръчителят би следвало да носи отговорността, че това е негов продукт (или ако в кадъра влиза чужд продукт - че има разрешението от неговия собственик да се използва в контекста на главния продукт).

- - - - -

Дотук само чешем клавиатури с общи мнения, нито един истински специалист не се появи в темата с отправки към параграфи, алинеи и цитати от действащ закон. Докато компетентен юрист не се изкаже, да приемаме всичко написано (и от мен) за свободни съчинения и лични мнения [smilie25]
[beer]

Отговори на това съобщение
 Re: Продуктово позициониране и до къде ми стигат правата
Автор: fram.traveller   
Дата:   11-12-18 12:06

Колеги, благодаря много за отговорите. Както nyamago спомена докато компетентен човек не си каже мнението нищо не постигаме в тази тема и все пак тук имаше интересни изказвания, коио хвърлят някаква светлина по въпроса.

Отговори на това съобщение
 Re: Продуктово позициониране и до къде ми стигат правата
Автор: fram.traveller   
Дата:   11-12-18 13:51

А ако просто се направи едно property release? Това би ли ми осигорило някаква сигурност, че снимки, които съм правил ме освобождават от някаква отговорност? Ако да, има ли някакви примери на български, понеже не винаги чуждоезичните варианти отговарят на нашето законодателство.



Публикацията е редактирана (11-12-18 13:53)

Отговори на това съобщение
 Re: Продуктово позициониране и до къде ми стигат правата
Автор: nyamago   
Дата:   12-12-18 01:38

Property release ще ти е от полза само ако продаваш снимките на хотела извън публикациите, където ги използва собственикът му - примерно може (теоретически) да ги купи архитектът или строителят, който го е построил, за техни реклами.

Това е разрешение от собственик на недвижим имот да се ползват за комерсиални цели снимки на имота му ОТ ДРУГИ (ако сам си използва снимките, не му трябва разрешение от него самия).

Или ако хотелът е в интересна местност и се проявява (в достатъчно едър план) на пейзажен кадър, който се използва за други цели (не за реклама на хотела). Изобщо - има доста на брой, но малко вероятни ситуации, за които ще е необходимо разрешението, наричано property release.
- - - -

Никакъв property release от хотелиера не ти разрешава да продаваш където и да било снимка на бутилката алкохол (освен на собственика на тази марка алкохол, но той е малко вероятно да купи снимки от тебе или хотелиера). Изобщо - докато оставаш в рамките на това, за което си нает (снимки на хотела) и възложителят ти е самият собственик, не ти трябват никакви разрешения. Тръгнеш ли да си продаваш същите снимки ДРУГИМУ, най-вероятно е да ти дотрябват някои разрешения, различни за всеки конкретен случай.
- - - -

Без да съм юрист по авторско право, обяснявам горното с голяма доза увереност, защото съм изпитвал подобни ограничения при продажба на снимки и дотолкова съм разбрал законните принципи.
[shtrak]

Отговори на това съобщение
 Re: Продуктово позициониране и до къде ми стигат правата
Автор: GreenApple   
Дата:   13-12-18 00:01

Стоян го е казал най-добре. Общо-взето и аз това щях да напиша.
От моя опит - снимам основно български имоти за чуждестранен поръчител. Снимам всичко, което искат. От там нататък те се оправят с правата какво да има и какво да не се вижда на снимката, това си е тяхна грижа.
А аз за личното портфолио подбирам само снимки, за които знам, че "съм с вързани гащи" и никой няма да ме подгони.
Надявам се това да помогне като отговор на запитването.

Отговори на това съобщение
 първа  назад  1     всички  напред  последна

За да пишете мнения трябва да влезете с потребителското си име.
Влезте от тук »