Автор: nyamago
Дата: 10-12-13 19:52
Много зависи от конкретния обектив - често при една и съща фокусна дължина, два обектива изобразяват различно според конструкцията си.
По дефиниция "фиш ай" е обектив със зрителен ъгъл 180 градуса (или повече) вкарани в проектирания кръг (т.е. диагонала на кадъра). За ФФ това е около 12мм. Което ще рече, посоченият Samyang 14mm е "почти" фиш-ай.
На практика, обаче, субективното възприятие за "рибешки" образ е свързано много повече с изкривяванията - перспективни и особено геометрични (кривене на правите линии), отколкото със зрителния ъгъл и дължиата на обектива.
Има доста обективи по-дълги от 14-те мм на Самянг-а, които рисуват по-"рибешки" от него, т.е. много кривят, макар да ловят по-тясна част от картината. Един пример е "китака" 16-50 на Сони за Некс - при 16мм (ФФ еквивалент 24мм!) той криви като за световно. Това, разбира се, се коригира при пост-процеса (и дори в камерата при снимане в JPEG), но оптическата картина си е крива и от това не следва нищо хубаво за крайното качество.
От друга страна "истинските" фиш-ай обективи също не са равностойни помежду си. Някои, например, изобразяват в доста по-малък кръг от диагонала на кадъра - при което се вижда кръгъл образ,ограден с рязка и плътно черна винета. Добрите фиш-ай обективи, които не винетират (не става дума за леко затъмняване а за рязко черно изрязване на ъглите) - дори ги наричат "фул грейм фш-ай", но НЕ в смисъла на ФФ матриците, а просто че изпълват целия кадър без черни рамки.
Много обективи продавани като "фиш ай" са повече от това, т.е. имат ъгъл повече от 180 градуса (по-късите от 12мм за ФФ или от 8мм за кроп), но са конструирани да го проектират и в по-голям кръг от диагонала на кадъра. При това се използва само по-качествената част от образа с по-приемливи изкривявания и почти незабележимо винетиране. С този "трик" скъпите и качествени фиш-ай обективи са еквивалентни на по-малко от официалната си дължина, но все пак достатъчно широки да впечатляват зрителя и с перспективата И с качеството на образа.
- - -
Ако трябва да се избира само един от двата, бих препоръчал за пейзажи един "ултраширок" (<180 градуса) обектив с минимални геометрични изкривявания и възможно най-малко влошаване на качеството в ъглите. По тези критерии има ОГРОМНИ различия между обективите и по качества, и по цени.
- - -
А при използване на фиш-ай и други изкривяващи обективи, от огромно значение са опита и умението на фотографа. Както е показал @nsirakov, от недостатъци те могат да се превърнат в плюсове на снимката с умел избор на гледна точка, композиране и кадриране.
На слука!
|
|