Рекламирайте тук Затвори
Реклама в секции форуми и базар

Под формата на платени обяви можете да рекламирате ваши продукти, услуги или други комерсиални дейности. Обявата може да бъде публикувана избирателно във форум по ваше желание или във всички форуми на сайта.

За стандартната ценова листа и условия изпратете
запитване до webmaster@photo-forum.net.
Платени обяви
        
 Теми - форум: Фотография
 първа  назад  1  2  3     всички  напред  последна
 Ръчни настройки...?
Автор: t.marev   
Дата:   30-04-12 23:40

Много често в съвети към начинаещи фотографи срещам следния съвет:....поиграй си ръчните настройки...използвай ръчни настройки....купи си DSLR заради ръчните настройки...и т.н.т.
Та въпросът ми е към съветващите: - Колко често ползвате ръчните настройки и за какво точно ви служат те? И всъщност "ръчни" ли са ръчните настройки? Защото често се имат предвид режимите с приоритет на бленда или скорост, но те не са ръчни, а полуавтоматични. И дори чисто ръчните, не се настройват напосоки, а се съобразяват с меренето на апарата или много рядко с външно мерене, тоест "ръчно" е само завъртането на гривните.
Правилно ли е да се прибягва до ръчните настройки, когато има достатъчно възможности за корекция на експозицията, в случаите в които предлаганата комбинация не ни харесва? Трябва ли да откриваме топлата вода и да ползваме бленда 1.8 в ярък слънчев ден, колкото да се убедим, че изборът ни не е подходящ? Ако сме избрали неподходяща зона на измерване или експонираме по много ярък или тъмен детайл, трябва ли да виним автоматиката за това? В края на краищата, винаги можем да корираме един-два стопа нагоре или надолу, но това не са ръчни настройки, а само оптимизиране на автоматичните!
Ако под "ръчни настройки" се разбира снимане на режим, различен от зеленото квадратче, тогава в тези съвети може би има някакъв смисъл, но смятам че е редно да се уточни, за де не се подвеждат начинаещите...защото подобен съвет към човек, който очевидно не е наясно с тази материя, му прави мечешка услуга. Такъв съвет носи удовлетворение, единствено на даващия го, че е е "голям фотограф"...в собствените му очи.


Отговори на това съобщение
 Re: Ръчни настройки...?
Автор: tzl   
Дата:   30-04-12 23:53

Моят личен съвет е да се снима на режим М, който е точно ръчни настройки на 3-те основни компонента за експонацията на една снимка — iso, диафрагма/бленда и скорост на затвора. Аз лично използвам автоматичен фокус, а не ръчен и използвам само "гривната" на обектив за zoom. Иначе снимам изцяло на ръчен режим, поради факта, че снимките стават с еднаква експонация, а за мен това е важно, тъй като ми спестява време при обработката след това.

Има хора в този форум, които са ми казвали, че съжаляват, че не им е било казано по-рано да се научат да снимат на М. Дори им било много по-удобно. Предполагам е така, защото на мен лично ми е по-удобно, защото е предвидимо и знам какво става. И не, причината не е в това човек да се чувства "голяма работа", ако снима на ръчен режим. Всичко е много много практично. Много практично.

Например снимам 3 сцени на една фотосесия. След като отворя снимките в компютъра аз редактирам 3 снимки и копирам настройките на всички останали от съответните сцени, защото знам, че са снимани с една и съща експонация. Това ми спестява време.

Да речем, че правя някакъв монтаж от няколко снимки. Когато всичко ми е снимано с еднаква експонация, просто хващам различните кадри и започвам да работя, без да се занимавам с напасване на експонациите. Това ми спестява време. И всичко става много точно.


Нека ти дам пример за това, кога автоматичните настройки могат лесно да те подведат. Да речем снимаш човек със слънчеви очила със 100мм от разстояние такова, че да се хване в цял ръст. Да приемем, че снимаш на полу-автоматичен режим с приоритет на блендата, т.е. слагаш примерно F8, ISO200 и чакаш светломера на фотоапарата да ти сметне скоростта на затвора. Да приемем също, че си на spot-metering. Фокусираш на лицето на човека и тъй като е сравнително далече, не е ясно дали фокусираш точно върху очилата му или върху челото му.

Първи кадър: Фокусираш и се оказва, че фокусът попада върху тъмните очила. За светломера има нещо тъмно в точката на мерене и решава, че снимката е недоекспонирана и ти слага скорост 1/60. Резултат — снимката е бледа, преекспонирана, небето е блеснало и снимката е мъглива, защото снимаш на прекалено ниска скорост.

Втори кадър: Фокусираш и се оказва, че фокусът е върху челото. Фотоапаратът смята 1/250 за скоростта. Снимката изглежда добре.

Изводът? Не можеш да си гарантираш, че точно кадърът, в който изражението е точно това, което ти трябва, ще бъде правилно експониран.

При снимане на ръчен режим, ти си слагаш 1/250, f8, iso200 (например) и всичко, за което трябва да се грижиш е правилния фокус и композиция, защото експонацията ще ти бъде еднаква на всеки кадър.

Топлата вода, честно казано, е добре да се открива, защото на бленда 1.8 не е необичайно да се снима в слънчев ден.



Публикацията е редактирана (01-05-12 00:13)

Отговори на това съобщение
 Re: Ръчни настройки...?
Автор: t.marev   
Дата:   01-05-12 00:15

Радвам се, че се очертава дискусия....
Между другото искам да уточня, че ИСО-то можеш да си го коригираш на всички режими с изключение на зеленото квадратче.
В примера, който даваш, виждам няколко грешки на евентуалния фотограф и нито една не е на автоматиката. Първо спотовото мерене за снимка в цял ръст на човек от около 3-4 метра. Второ изборът на приоритет на бленда, за 100 мм обестив, което в масовия случай отговаря на 150 мм за Лайка формата. В този случай е по-добре да се "закове" скоростта.
Както и да е, това е само пример, не изкам да спорим излишно, но в твоят пример, избраната от теб комбинация между бленда и скорост не си я сънувал, а си отчел измерването, тоес пак си се доверил на външно мнение.
Не ме разбирай погрешно, добре е да се контролила преценката на техниката и да се намесваме в нея, но тази намеса, не е толкова ръчна, колкото умствена![beer]

Отговори на това съобщение
 Re: Ръчни настройки...?
Автор: tzl   
Дата:   01-05-12 00:32

Спот меренето не е грешка, а е съвсем нормална преценка за даден случай. Ако снимаш някого срещу слънцето и си на матрично мерене, фотоапаратът винаги ще ти недоекспонира снимката. Тогава трябва винаги да опитваш да компенсираш, обаче ако моделът е с тъмни връхни дрехи и светли под тях и реши на 2 кадъра да отвори връхната дреха и да си сложи ръцете в джоба или на кръста, веднага фотоапаратът ще си каже, че снимката е станала доста по-светла и ще ти я недоекспонира още повече. Представи си, че снимаш малки деца и това е единственият момент, когато имаш точното изражение и позиция, но точно в този момент меренето във фотоапарата те "финтира".

Ако скоростта се закове, има опасност фотоапаратът да ми сметне примерно f22 ако снимам срещу слънцето, но аз знам, че да речем имам обектив, който на f22 дефракцията е толкова голяма, че снимката е неизползваема. Докато примерно на мен ми трябва f5.6 за снимката, защото искам да имам по-плитка дълбочина.

Но пак да кажа, че еднаквата експонация ми спестява време, това не ми прави снимането по-трудно (да снимам на М) и всичко е много предвидимо. Това са най-важните причини, поради които снимам на ръчен режим. Ако някой има време да пропуска кадри или да уеднаквява експонации на множество снимки, може да снима на някой от полу-автоматичните режими. Аз лично нямам това време.

Една от причините да снимам на ръчен режим е ползването на допълнително осветление. Но дори и когато ходя да снимам някакви допълнителни снимки, които ми трябват за даден проект (примерно фонове), отново ги снимам на ръчен режим, защото ми трябват еднакви експонации. Снимането на ръчен режим ми щади броя кадри, които снимам, между другото. Просто гледам през визьора, въртя си настройките, докато меренето е там, където ми трябва и щраквам няколко кадъра и знам, че всички са еднакви. Ако дебна нещо за снимане знам, че просто вдигам фотоапарата и фокусирам. Всичко останало е предварително приготвено. Няма нужда да си "хабя" фотоапарата да снимам наново неща, които не са били експонирани както трябва, защото точно в правилния момент меренето във фотоапарата се е подвело по промяна в кадъра.



Публикацията е редактирана (01-05-12 00:43)

Отговори на това съобщение
 Re: Ръчни настройки...?
Автор: t.marev   
Дата:   01-05-12 01:41

Колега, предполагам че се шегуваш с представените примери.....
Ако снимаш някого срещу слънцето на матрично мерене, няма да е недоекспонирана снимката, а само лицето му! По твоята схема, ако отворим блендата, за да видим кой е на снимката, ще преекспонираме всичко останало, тоест кадърът пак ще е брак.Каквото и да снимаш срещу слънцето, резултатът винаги ще е силует, повече или по-малко неясен.
В този случай "ръчните" настройки не ни спасяват, а ни помага балансът между осветлението - допълнителна светлина/светкавица, отражател/ или друга композиция.
Много ме разсмя примерът с палавите модели, които ту се разкопчават, ту си бъркат в джобовете, а понякога може би се и събличат....[smile] В твоята контролирана светлинна среда, лицата им остават еднакво светли и това е добре, но какво става с дрехите? Дали в случая ръчните настройки са тези които решават или ти?! Щото ако беше решил, че цвета на дрехите е по-важен, тогава май щеше да е по-добре някой да коригира блендата....
Ами ако някой от тези модели се вживее прекалено в образа и направи две крачки по-близо към прожектора, какво става с лицето му?
Тия неща не могат да се предвидят и е въпрос на практика, за да се избере по-малкото зло.
Но аз пак питам - какво е "ръчното" на твоите настройки? Ти си изпробвал няколко варианта, автоматиката ти е определила някакви граници, за да се вместиш в тях, ти си се спрял на един усреднен, който за целите на твоята работа те задоволява, окей - моите уважения! Това не прави настройките ръчни, а само ти гарантира еднаквост в ТАЗИ светлинна среда. В друга ще ти трябват други настройки....и ако средата се сменя постоянно, какъвто е масовият случай, ще трябва постоянно да въртим гривните, което изглежда много творчески, но забележи - това става винаги след допитването до онази неодушевена система за измерване, колкото и непрестижно да е!
Може би критериите за ръчно са ни различни, затова искам да попитам за следната ситуация - виждаш някакво девойче, как ближе сладолед на плажа...вдигаш тхниката да запечаташ този велик момент и измерването ти предлага 1/250 на 8. Ти решаваш, че искаш да е малко по-слънчево в кадъра и отваряш на 5.6. Това ръчна настройка ли е?

Отговори на това съобщение
 Re: Ръчни настройки...?
Автор: tzl   
Дата:   01-05-12 02:16

Когато говорим за "недоекспониран" кадър, говорим за това, че в снимката точно това, което ни трябва не е експонирано правилно. Когато снимаш залез не търсиш слънцето да е експонирано правилно, а примерно облаците. Т.е. експонираш спрямо облаците.

Когато се експонира някой срещу слънцето, обикновено без допълнително осветление, се експонира спрямо човека и затова говоря за недоекспонирана снимка. Аз нямам проблеми с изгарянето на част от кадъра. Дори в някои случаи добавям изгаряне софтуерно, тъй като изглежда по-реалистично. Иначе с допълнително осветление експонирам отделно за фона и отделно за човека. Фона го експонирам като меря с вградения светломер във фотоапарата, а за обектите, които снимам ползвам светломер, което ми улеснява и ускорява работата, тъй като знам на каква диафрагма и ISO ми трябва снимката и само си глася осветлението според това, което вече съм задал във фотоапарата.

Настройките, които задавам не ги правя на автоматичен режим и след това да ги запомням и да слагам ръчен. Предполагам това имаш предвид, когато питаш "колко са ми ръчни настройките". В повечето случаи знам добре на какво ISO да снимам и каква приблизителна скорост и диафрагма. Последните две ги комбинирам според това дали ползвам осветление или не, както ти казах по-горе — гледам през визьора и следя светломера и си нагласям нещата според това, което ми трябва. Използвам винаги спот мерене и знам, че ако например меря върху облак, фотоапаратът ми ще каже, че е преекспонирано с около стоп и половина и нагоре, когато експонацията всъщност е точно това, което ми трябва. В този случай знам, че когато ми покаже +1 и малко значи експонацията ми е вярна. Обратно ако меря върху нещо, което е "тъмно", например кора на дърво на фона на небе, знам, че фотоапаратът може би ще преекспонира снимката и тогава знам, че около -1 ще бъде ОК. Настройвам, щраквам и съм готов.

Цветовете на дрехите оказват голямо влияние върху меренето на фотоапарата и това трябва да се има предвид. Когато си меря фона, ползвам меренето във фотоапарата и знам, че то може да ме подведе, въпреки, че се опитвам да го "разбера" и да си направя нужните корекции. Когато става въпрос за мерене на изкуственото осветление, там си го меря със светломер и няма значение дали моделите ми са с бели или черни дрехи. Винаги експонацията е правилна.

Когато моделите се движат повече, аз имам това предвид и си слагам осветлението на такова място, че в рамките на определено разстояние да имам до 1/3 стоп разлика в експонацията. Това е от закона за падането на интензитета на светлината с промяна на разстоянието. Разбира се, тогава има промяна и в качеството на светлината, но това е друга тема.

В текущата тема засягам най-вече ползването на ръчните настройки когато не се ползва допълнително осветление. Така или иначе винаги се опира до светломера във фотоапарата. В случая с ръчните настройки той ще ти каже нещо и всички кадри ще ти бъдат еднакви, докато при полу-автоматичните настройки всеки път ще те "лъже" различно. Ще те лъже, когато фокусираш върху светлата част на лицето на модела, върху белия пуловер, върху черното яке. Всеки път ще имаш различна снимка. Ако снимаш на ръчни настройки, няма значение дали в момента снимаш само младоженеца в черен костюм или идва и булката до него и тя е в бяла рокля. Експонацията ще е еднаква. При полу-автоматични настройки ще има значение дали булката е в кадър и дали фокусираш върху нея или върху младоженеца. А това е твърде сложно да го "гониш" и мислиш, вместо да си направиш ръчните настройки и да се концентрираш върху самите изражения и композиции, а не техниката.

Голямата илюзия за мнозина е, че когато включиш на "М" мислиш много повече за техниката. Мога да кажа, че това е точно обратното. На "М" мислиш само първия път и после имаш достатъчно свобода да твориш и да се съсредоточиш върху това, за което ти плаща клиента, а не да се бориш с техниката и всеки път да си гледаш гърба на фотоапарата и да цъкаш копчета. Това от гледна точка на клиента изглежда по следния начин: Абе, все нещо не става и той постоянно цъка. Или той не знае какво прави или аз нещо не се справям добре.

Ръчната настройка определя дали в момента на щракване ти добре знаеш дали снимката ще е снимана с настройките, които искаш или се осланяш на това какво ще ти сметне фотоапарата, защото точно в кадър е влязло бяло куче и е объркало светломера. Както казах по-горе — при ръчни настройки светломерът ще те "излъже" веднъж и зависи как ще се подведеш. При полу-автоматични, всеки път ще ти казва различни неща.

Тук идва и факта, че аз не снимам фотожурналистически неща и нямам случаи, когато виждам нещо и тичам да го снимам. Обикновено всичко ми е предварително уточнено и знам точно какво ще снимам. Но дори и в редките случаи, когато примерно съм видял катерица и съм вдигал фотоапарата, съм бил на ръчни настройки и съм снимал без да имам проблем с експонацията... най-много с фокуса при този случай.

Ако човек не е уверен в ползването на ръчни настройки първият кадър при "бърза реакция" ще бъде също толкова успешен, колкото и кадър с полу-автоматични настройки. Разликата идва от 2-рия кадър нататък.

Ако застанем двамата на фотосесия и снимаме 500 кадъра на една сцена, където има хора с разнообразно облекло и снимаме от едно и също място и после трябва да предоставим на клиента на същия ден кадри, които да избере, за да закупи, аз ще съм доста по-бърз от тебе, в случай, че ти снимаш на полу-автоматичен режим, а аз на ръчен. Причината е, че моите кадри ще са еднакви и аз ще мога да обядвам бавно и спокойно, докато ти бързаш да редактираш твоите, за да изглеждат еднакво експонирани, защото с клиента си подписал договор, че до вечерта ще му предоставиш кадри за преглед.

Времето за мен е най-скъпият и най-ценен ресурс и гледам да го ценя. "Тежкарлъкът" не е причината да се снима на ръчни настройки, а чисто практическото мислене.



Публикацията е редактирана (01-05-12 02:28)

Отговори на това съобщение
 Re: Ръчни настройки...?
Автор: mitku   
Дата:   01-05-12 02:23

Снимам доста и с ръчни обективи (най-вече с Никор АИ-С 80-200/4), така че често ползвам напълно ръче режим "М" (е, понякога и на приоритет на блендата "А"). Естествено, че с таквиз обективи е и с ръчен фокус. Като въпреки това понякога оставям Ауто-ИСО, но в повечето случаи и ИСО е ръчно зададено (не знам как е при другите, но при Никон може да си се ползва пълноценно Ауто-ИСО и в иначе уж напълно ръчен режим, и освен туй работи много добре при Никон... въпрос на лен избор и съответни настройки) и понякога като ползвам светкавицата, също не си играя много да я настройвам. Имаче автоматиката остава само за това да ми помага за ръчния фокус за да не го правя само на око, а най-вече по потвърждението на фокуса. Не знам дали се брои, че е за да се имам за "голяма работа", но го правя най-вече защото така ми е кеф и го мога. Нали съм си техничарче и ми е кеф да "ръчкам". Кеф, цена няма. [smilie7]


Отговори на това съобщение
 Re: Ръчни настройки...?
Автор: miton   
Дата:   01-05-12 09:43

Гледам цяла дискусия станала... да се снима на автоматични настройки с дслр, особено ако не е репортажно за някой жълт вестник е меко казано недоразумение, хубавите снимки стават по лесно само ръчно...., как изобщо може да се спори за това?

Отговори на това съобщение
 Re: Ръчни настройки...?
Автор: erotila   
Дата:   01-05-12 10:16

безмислена тема

t.marev

когато ЩРАКНЕШ
блендата от най отвореното си положение се свива и се затваря до положението при което ти си и задал да е, това става при всяко натискане на спусъка,
затвора се отваря и затваря,
блендата от положението при което ти си и задал се връща във положение при най голямата светлосила на обектива ти,
скоростта и на двете определя скоростта при която количеството светлина пропуснато през блендата преминава за определен период от време в/у матрицата...


да не би "РЪЧНИ НАСТРОЙКИ" да е когато сам затваряш блендата и сам с РЪКА отваряш и затваряш щорите на затвора, примерно със скорост 1/4000 от секундата [smilie18] 5 пъти за една секунда


пп
фотографията е точна наука, методите, начините, терминологията, геометрията са измислени и открити доста отдавна, за да седнете в началото на 21век и да се драпате какво е "ръчни настройки",
най-отгоре на темата има раздел: Пратени обяви, прочети първата платена обява [smilie18]

Отговори на това съобщение
 Re: Ръчни настройки...?
Автор: t.marev   
Дата:   01-05-12 12:25

Колега tzi, приятно е да се спори с тебе - познаваш нещата, ясно и точно излагаш аргументите си....но въпреки това, ще си позволя да не се съглася с тях или поне, не с всичките.
Ето тук "....гледам през визьора и следя светломера и си нагласям нещата според това, което ми трябва. Използвам винаги спот мерене и знам, че ако например меря върху облак, фотоапаратът ми ще каже, че е преекспонирано с около стоп и половина и нагоре, когато експонацията всъщност е точно това, което ми трябва. В този случай знам, че когато ми покаже +1 и малко значи експонацията ми е вярна. Обратно ако меря върху нещо, което е "тъмно", например кора на дърво на фона на небе, знам, че фотоапаратът може би ще преекспонира снимката и тогава знам, че около -1 ще бъде ОК. Настройвам, щраквам и съм готов."ти описваш класическия случай на допълнителна корекция, при полуавтоматичния режим.Разликата е само в любимото ти спот мерене, което е наистина капризно и може да те подведе.
Но аз повдигнах тази тема за друго. От всичко изприказвано до тук и не само това, става ясно, че най-важното е измерването на светлината, а кой ще завърти гривните на блендата и скоростта е без значение!Фотографът е този който определя, дали ще се мери падаща или отразена светрина, дали ще се мери интегрално, спотово, зоново или незнам какво си, това си е негова работа и от неговия избор зависи крайния резултат. Това е важният избор и там трябва да се хвърлят усилията. В този смисъл, съветът към начинаещите фотографи, според мен трябва да бъде да научат тези зависимости, за да ги управляват, вместо да се хвърлят в безцелно и често безмислено ръчкане на настройките.

Любопитно ми е как ограничаваш моделите които снимаш, да не шарят много нагоре-надолу, за да си осигуриш 1/3 стоп, защото ако ги осветяваш от 4 метра да речем и те се преместят с един метър, тоест една крачка, съгласно цитирания от тебе закон, осветеността им ще падне или увеличи почти два пъти, тоет половин бленда..... а ако ги светиш от три метра, тогава става още по-сложно....но няма да искам да издаваш професионални тайни!

Благодаря за предложението за съвместна сесия, но не съм си и помислял да се състезавам с утвърдени майстори на обектива. Все пак, аз съм само един скромен любител....но ако все пак някога набера кураж да го направя, просто ще си преместя /ръчно/ настройките на меренето от спотово на интегрално с приоритет на центъра....и тогава може би и аз ще отида да обядвам спокойно![smile]
Пак ще кажа - приятно ми беше да си побеседвам с тебе![beer]

Отговори на това съобщение
 Re: Ръчни настройки...?
Автор: Tenebrus   
Дата:   01-05-12 12:32

Аз пък искам да благодаря на tzl за горния пост, защото научих нещо МНОГО важно за меренето. [beer]

Отговори на това съобщение
 Re: Ръчни настройки...?
Автор: tzl   
Дата:   01-05-12 12:58

t.marev,

Изборът ми за спот мерене е личен. Доколкото съм чувал McNally снима на матрично мерене и това си е негов избор и както се вижда, работи добре.

Спот меренето ми е нужно главно когато опитвам да измеря фона си. Обикновено меря върху сравнително ярка част от сцената, която искам да запазя или върху някоя тъмна част, в която искам детайл, тъй като съм счел, че това ще е акцентът на фона на снимката. Когато измеря тези знам, че съм измерил точно това, което ми е трябвало без да се смущавам, че може би нещо светло/тъмно в кадъра ми е подвело меренето. Няма нищо лошо в това да се ползва меренето във фотоапарата, за да види човек границите, в които да си направи настройките ВЕДНЪЖ и след това да снима няколко кадъра, които са с една и съща експонация (да се надяваме — правилната). По-евтино ми е да ползвам светломера във фотоапарата, когато меря фона, отколкото да си купя скъп светломер, който да ми мери отразена светлина. Не, че е лошо, но ми е твърде скъп такъв светломер.

Примерно тук измерих с вградения във фотоапарата светломер, върху облаците, тъй като те са акцентът на фона на снимката:

https://photo-forum.net/static/forum/2017-02/rfal3778.JPG


https://photo-forum.net/static/forum/2012-05/cfmr3560.JPG


https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/552022_343192055736684_114759185246640_884879_1


Знаех, че вляво храстите ще бъдат тъмни, но както си запознат, е винаги някакъв компромис.

Приликата между компенсирането на меренето във фотоапарата при ръчния режим и при полу-автоматичния е налице наистина, но това е само първият път. Ако снимаш на полу-автоматичен режим булка и младоженец, трябва всеки път да си _нинджа_ в ръцете да компенсираш във всеки кадър, когато имаш хора с различни интензитети в облеклото на дрехите — булката само, после идва младоженецът в черен костюм, после младоженецът маха сакото и лъсва бяла риза, всичко става много по-светло. После идват роднини в черни костюми и светли рокли.

Във всеки кадър ти ще ръчкаш настройки, защото няма да си сигурен какво ще стане ПЪРВИЯ път и ще трябва да снимаш винаги по минимум 2 пъти, ако не и повече, за да гледаш всеки път отзад на екрана дали експонацията ти е правилна. А кога ще ти остане време да видиш дали израженията са правилни — това, за което всъщност плащат клиентите — това е под въпрос. Това е губене на време, не само на твоето, но и на клиентите/приятелите, които винаги ще имат минимум 2 кадъра всеки път като се сменят, защото на първия ти ще снимаш, ще си гледаш хистограмите, ще се чудиш дали експонацията _този път_ е правилна и ще въртиш постоянно настройки. И накрая като даваш снимките на хората, ако не си прекарал време да уеднаквиш експонациите ще имаш разнообразни осветености от кадър до кадър и то все на едно и също място.

Вместо това когато снимам на ръчен режим, аз съм съвсем спокоен, че се занимавам с това, което търсят клиентите ми — елегантно позиране. Аз лично снимам по-малко и се занимавам с насочване на хората в повечето време, тъй като знам, че като щракна, експонацията е ОК всеки път.

Не съм сватбарски фотограф (имам само една сватбена фотосесия на сайта ми), но това е най-показателният пример, за който мога да се сетя.

Друг пример е ако се снима някаква панорама или HDR (не че снимам, но пак примерът е удачен) — ако въртиш камерата, всеки път експонациите ще са различни на полу-автоматичен режим и накрая ще има резултат, който съвсем няма да прилича на нищо.


Що се отнася до движението на моделите, с допълнително осветление има ограничение, да. Винаги се старая ако има движение, финалната позиция да е там, където съм измерил светлината. Това са по-трудните снимки и често се налага да се повторят няколко пъти. Но когато искам да има движение аз казвам на моделите да се отдалечат от мястото, където е измерена лампата и да направят движението, като в последната фаза аз съм готов да натисна копчето, като например тук, където моделът върви напред:

https://photo-forum.net/static/forum/2017-02/gysl7862.JPG


https://photo-forum.net/static/forum/2012-05/mfjl6220.JPG


https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/546082_347601258629097_114759185246640_893046_1


Но все пак, темата не е за снимане с осветление, а за ръчни настройки като цяло (опитвам се да върна темата там, където колегата я започна).


ПП: Между другото, не знам защо се опитваш да скромничиш, но си човек, който разбира нещата добре.



Публикацията е редактирана (01-05-12 13:15)

Отговори на това съобщение
 Re: Ръчни настройки...?
Автор: Драгончик   
Дата:   01-05-12 14:17

Причините за ползване на ръчни настройки не са само в меренето на светлината. Ако трябва да размажеш течаща вода, това не може да се случи с автоматични настройки. Също така автоматичните настройки не дават възможност за контрол на дълбочината на рязкост, което става с контрол на блендата.

Отговори на това съобщение
 Re: Ръчни настройки...?
Автор: tzl   
Дата:   01-05-12 14:34

Всичко е свързано с меренето на светлината.

Имаш устройство, което ти обозначава колко светлина влиза и то ти е само някакъв показател. То е като кантара в магазина. Само показва кое колко тежи.

Ръчните настройки са като ножа, с който се реже колко от това на кантара да остане или трябва да се отреже още малко от друго, за да се добави.

Приятно съвпадение е дълбочината на рязкост да е пряко обвързана с това колко "цола" светлина искаш да влезе през обектива.



Публикацията е редактирана (01-05-12 14:35)

Отговори на това съобщение
 Re: Ръчни настройки...?
Автор: stoikovv666   
Дата:   01-05-12 14:53

Общо взето спорът ми хареса, ако може изобщо да се нарече спор[smilie5] Доста е поучително и научих наистина полезни неща...Момчета продължавайте да спорите и за останалите теми по фотографията! [smilie5] [smilie18] [shtrak] [beer][shtrak]

Отговори на това съобщение
 Re: Ръчни настройки...?
Автор: pefoto01   
Дата:   01-05-12 15:21

Този потребител е деактивиран. Всички негови текстове са изтрити от администратора.

Отговори на това съобщение
 Re: Ръчни настройки...?
Автор: slav_vasilev   
Дата:   01-05-12 17:23

Полезно...

Отговори на това съобщение
 Re: Ръчни настройки...?
Автор: t.marev   
Дата:   01-05-12 19:43

Други мнения?[cool]

Отговори на това съобщение
 Re: Ръчни настройки...?
Автор: gbrain   
Дата:   01-05-12 20:46

За да не се разсейвам от творческата работа снимам на aperture priority, т.е. скоростта на затвора я оставам на автомат. Определям си само ISO-то и апертурата ръчно. Доверявам се на матричното мерене, което повечето пъти е адекватно. Снимам от ръка, в RAW, природни снимки.



Публикацията е редактирана (01-05-12 20:48)

Отговори на това съобщение
 Re: Ръчни настройки...?
Автор: steeens   
Дата:   01-05-12 22:24

pefoto01 написа:

> Използвам всички режими.
> Най-често на М,но в зависимост от
> сцената и жанра се налага кога
> приоритет на диафрагма,кога на
> скорост,а понякога и Р,макар и
> най-рядко и заключено на
> най-отворена бленда.
> Исото по-често държа на Ауто - при
> Никон се справя добре а и аз снимам
> динамични сцени и бързата промяна
> на светлинните условия само Ауто
> ИСО я отразява.


pefoto01 и на М ли имаш Ауто ИСО?

Отговори на това съобщение
 Re: Ръчни настройки...?
Автор: pefoto01   
Дата:   01-05-12 23:12

Този потребител е деактивиран. Всички негови текстове са изтрити от администратора.

Отговори на това съобщение
 Re: Ръчни настройки...?
Автор: swan_   
Дата:   01-05-12 23:22

Това, последното, звучи много тъпо. Не знак каква е идеята.

Отговори на това съобщение
 Re: Ръчни настройки...?
Автор: pefoto01   
Дата:   01-05-12 23:27

Този потребител е деактивиран. Всички негови текстове са изтрити от администратора.

Отговори на това съобщение
 Re: Ръчни настройки...?
Автор: hotsnail   
Дата:   01-05-12 23:46

tzl браво за снимката с момите. Много яко.

Това са поне две светкавици и слънцето в гръб, предполагам. Хубаво си го направил!

Кажи каква е постановката. Интересно е

Отговори на това съобщение
 Re: Ръчни настройки...?
Автор: tzl   
Дата:   01-05-12 23:49

@hotsnail - В блога има повече информация: http://wp.me/p14dL4-qJ

Отговори на това съобщение
 първа  назад  1  2  3     всички  напред  последна

За да пишете мнения трябва да влезете с потребителското си име.
Влезте от тук »
Албум преди 6 часа
рейтинг:
рейтинг:
рейтинг:
рейтинг:
рейтинг:
рейтинг:
рейтинг:
рейтинг: