Автор: niro
Дата: 22-11-05 11:01
Отдавна си задавам няколко въпроса, най-вече заради главоломното развитие на цифровата фототехника, а сега след темата на Бони, реших и аз да си опиша ‘вълненията’...![[smilie11]](https://photo-forum.net/forum/smileys/smilie11.gif)
Първо – за компактните: непрекъснато се увеличават Mpx, но мисля че точно сега са стигнали желаната граница /6-8/ и са напълно достатъчни за любителски снимки, дори с формат А4. Ще почне ли да се увеличава и матрицата заради по-високо качество и нисък шум – с години размерите си стоят на 1/1.8-1/2.5, а се увеличават само Mpx за зарибяване; какво друго повече може да се направи и за доп. възможности – за разлика от лентовите, при които дата, бр. кадри, Dx... + някои и др. екстри като цяло се брояха на пръсти, сега при цифровите си имаме една мини-операционна система, с менюта, настройки, програми, ел. визьори, външни дисплеи... и всичко това стана само за броени години. С какво може да ни изненадат повече? Ще се насити ли пазара на пиксели, за сметка на качеството и ще почне ли, при достигане на тези практически достатъчни граници да падат главоломно цени и накрая 80% от цената да се определя пак от тялото и обектива, а микроелектронните компоненти – да се купуват на килограм?
Почти същото важи и за l-DSLR – вече излязоха моделите с напълно достатъчна широкообхватна оптика – 12х /повечето със IS и доста добра като качество/, непрекъснато се повишава функционалността и само големината на матрицата и процесорната обработка ги отличава като ел. тела спрямо DSLR, което ги държи и по-евтини разбира се. Но и там вече стои въпроса като при компактните - дали е необходимо да се обработват файлове с по 10-12 Mpx, което бави и затруднява работата на постобработката, копирните фотомашини не използват цялата информация, а всичко това за сметка пак на шум, динамика? И тези вградени светкавички – за 15 г. така и не можаха да ‘се научат’ да снимат на повече от 3 м. Определено ми е най-трудно за прогнозиране какво може да очакваме в този клас след 2-3 г.!
И накрая – DSLR!!! За мен фотографите, снимащи с този клас ФА бяха /и са/ най-ощетени като цяло. С появяването на този кроп-фактор заради по-малка площ на матрицата и сменяемите ‘лентови’ обективи, се затрудни сериозно начина им на снимане. То не бяха изчисления, не бяха стандарти – 4/3, не бяха спец. обективи – със S и т.н. Но в крайна сметка неудобството си остана, дори и с/у компактните, които макар и със съответни отношения на кадъра и приближението се приравняваха към 35мм, а при огледалните – приближението едно, а кадрирането друго. Да, електрониката им бе много добре интегрирана с механичните им възможности, и сега и най-големите им скептици разбраха какво ‘ново оръжие’ държат в ръцете си /стигат да умеят да го използват разбира се/, и в 80-90% от случаите може да се пренебрегнат напълно спокойно някои от предимствата на лентата и да се използва DSLR-а. Развитието на технологиите обаче си каза думата и вместо да се нагаждат обективи и апарати към матрицата, накрая се видя че по-добре матрицата да си влезе ‘в кадър’. И докато преди 2 г. фул-фрейма бе само мираж, главно по финансови причини, сега с появата на 5D ‘изгря слънце и на нашата улица’. Както и да го смятаме, в близко бъдеще профи-класа просто ще стъпи обратно на 35мм и това ще стане като мин. стандарт за проф. DSLR. Всъщност някой има ли идея за какво беше този ...II N? И не знам колко още ‘различни’ модела още ще изкарват Nikon, Minolta и т.н. от гвардията на високите класове, но... с ‘умалена’ матрица? Разбира се има още какво да се желае и при динамиката й, и при качеството на ‘дигиталните’ обективи за съответните Mpx и особеностите на матричната плосткост, но се предполага след утвърждаване на новия ‘стар’ размер, ще се работи и основно в тази насока.
За средноформатните апарати нещата сякаш са по-канализирани. Там се заложи на качеството и възможностите на матрицата, а не толкова на големината й в Mpx /както и трябва да е/. Сега ‘гърбовете’ бавно, но сигурно нарастват като и не след дълго ще се вместят отново в старите си размери със съответните, но достатъчно на брой Mpx. Предполага се, че заедно с DSLR нещата свързани с микроелектрониката ще поевтиняват.
Не мога да не спомена технологията при Фовеон-матрицата, макар и не знам защо – последните 2 г. след появата им на пазара така и не се разви, не се утвърди, не получи приемственост... А очакванията там бяха големи ![[smilie2]](https://photo-forum.net/forum/smileys/smilie2.gif)
Та: - като цяло, определено може да се очаква спадане на цените във всички класове и колкото по-масови, толкова повече. За съжаление, мисля че ще се продължи безумното увеличаване на пикселите /нали трябва да се пълнят мемори-картите/, за сметка на качеството при компактните.
- Доближаване функционалността на l-DSLR към DSLR и то без смяна на обективи ; нищо чудно да се оформят като едни потенциални ‘репортажни’, ‘туристически’ и като цяло – доста универсални фотоапарати с добро качество и поносима цена.
- Поевтиняване и главно подобряване качеството на едни ‘стандартни 35мм’ апарати във профи DSLR.
Наред с технологичните промени при мототехниката, свързана главно с цифровизацията се изменя и дейността, ролята на ФОТОГРАФА. В повечето случаи на профи-заснемането участват и др. консултанти относно стайлинга, концепцията на снимковия материал и т.н. Освен това преди авторството бе по-стерилизирано покрай кадъра и макар да има последваща обработка, вкл. и дигитална, като цяло се запазваше оригиналното виждане на фотографа и въобще намесата бе по-скоро символична и отнасяща се най-вече за вида медия.
Сега нещата се разминават доста при достигане на крайния продукт – често пъти е базиран на няколко кадъра, коренни промени чрез 2D, дори и 3D отношение и трудно може да говорим за еднолично авторство именно поради факта, че там пряко имат роля няколко души. Разбира се, повечето от фотографите се включват в някои от тези процеси и всячески се стараят да са по-универсални, да са в крак с модерните технологии, но мисля че все пак така се губи идентичността им, често и първоначалния замисъл. Вече и за едни сватбарски снимки не е достатъчно да дадеш качествени такива, а да имат интересни фонове, ефекти, панделки и мн. др. добавки, често граничещи с кича, ноо – това се харесва и който иска да е на повърхността... Все пак този фотограф вече не може да прави всичко сам, и ‘копистите’ вече трябва да вършат и тази работа... В самите фотоателиета отдавна не се търси ‘момиче за копист’, което да се обучи и т.н., а направо ‘специалист Фотошоп...’, от който се очаква бързо да навлезе и във ‘цифраците’, а за копирането – последна грижа, ако изобщо вече се стига до там...
Съответно имаме и обратния процес – при доста дизайнерски, рекламни и т.н. фирми вместо да наемат фотограф за суровия материал и след това да се обработи в някаква степен, понякога намират за по-удачен вариант сами да си направят/намерят това, което им е необходимо за такъв и след това да разчитат главно на пост -2D и -3D обработката. А причината е именно в улесняващата ги вече цифрова технология при заснемането и ако до преди 15 г. дори за един купон искаш да видиш СНИМКИ, трябваше наистина да има човек, който знае да СНИМА, дори да е с ‘Фед’ и ‘Луч’ /тогава Скините ги нямаше, да не говорим за А80 /, то сега е по удобно вместо да обясняваш, да чакаш и ПЛАЩАШ, да отидеш и си отснемеш /почти в неограничен брой проби/ кадри, за нула време да ги прехвърлиш и за останалото да разчиташ на уменията на дизайнерите при пост-обработката. В крайна сметка вече трябва да въведем по-скоро понятието ‘фотограф-дизайнер’, а не ‘фотограф-художник’
В недалечно бъдеще – 5-10 г., мисля понятието фотограф може и да стане архаизъм, а да имаме нещо от рода на ‘създател на изображения’, като това дори може да не е еднолично понятие. И ако сега се ражда бъдещ ‘фотограф’, след време би трябвало да изучава ‘изобразителни изкуства и технологии’ като цяло, без да се дефинира определен процес. Просто средата, в която ще се появи, няма да може да го оформи /или по-скоро да допусне да се оформи/ като фотограф в сегашния му вид, особено ако се занимава професионално. Разбира се, ще си останат /и ще се родят/ много желаещи за чиста, авторска фотография /това пак не изключва сериозната намеса на 2D и 3D/, но средата ще е вече друга, а от там разпространението и желанието. Ще се ограничи до минимум и употребата на фотоленти - досега ч/б, а вече и цветни... Да, ще кажат някои, че ч/б не е изчезнала, и цветната ще си я има, но ще се ползва главно от ентусиасти и при определено снимане от профита. В общи линии ще е в кръговете на фотографските общества и групи, както има и сега, увличащи се /и слава богу поддържащи/ все още ръчната ч/б обработка, като разновидностите с гума арабика, бромойл и т.н. Да не забравяме все пак, че преди това не само обработката, а и химикалите се правеха от фотографите, а още преди това – и св.ч. материали се правеха също само от фотографите , ноо... Затова пък ‘лентовото’ удоволствие ще става по-скъпо и ще ми е интересно още колко време ще просъществува отношението ‘сн. от лента – 20 ст.’/‘сн. от файл – 25 ст.’ и дали през 2006 г. няма да се ‘обърнат’ нещата, а определен % от фотоателиетата дали въобще ще предлагат копирната услуга ;)
Разбира се с тези си размишления и ‘прогнози’ не искам да разбуня духовете, както някои биха си помислили. Темата е доста уклончива и с доста неизвестни, затова тук са ненужни споровете. Много бих искал обаче да чуя мнения на различни хора, занимаващи се с фотография както от 30 г., така и от 3 мес. – естествено, че ще има разсъждаващи по друг начин и с други очаквания за развитието на фотографията и свързаните с нея технологии.
Благодаря на тези, които изтърпяха да стигнат до тук!!!
|
|