Автор: e-mil
Дата: 06-11-15 09:10
Малко е странно да питаш точно това, при положение, че работиш предимно видео, бил си асистент-режисьор, снимаш от години, имаш собствени късометражни филми и музикални клипове. Би трябвало да си минал вече през първоначалното лутане в режисурата и да си отговаряш сам на подобни въпроси.
Практичните съвети от форумите ще ти помогнат, но не разчитай много на тях! Ако няма върху какво да ги сложиш пак ще висиш.
Накратко: ако не можеш да намериш думи, значи ти самият не си наясно. В момента, в който го обясниш на себе си ще можеш да го обясниш и на тях.
Две неща са ти базата в тая работа - идеята и комуникацията. Първо да разбереш какво искаш да покажеш, а после да го разкажеш на актьора и оператора. Приемам, че можеш да комуникираш, понеже така или иначе го работиш, пък и си учил журналистика. Освен това сам си оператор. Значи ти куца първото - случката.
Тези две неща са ти изглеждали като нещо, което се подразбира, но повярвай: тяхната разработка е много важна. Не си ги оценил подобаващо и сега трябва да се върнеш назад за да се учиш наново.
Снимане на нямо представително видео за манекенки (казвам "нямо", защото може и да не е) изглежда по-просто, но е по-шибано, защото по същество е танц. А танцът борави със символи.
Всичко което можем да научим за тях трябва да го разберем не от техни реплики, а от поведение пред камерата. Трябва да владееш мизансцена много повече, отколкото при игралното кино. Там диалогът служи като патерица, която подпира историята и обяснява действията на образа. Да покажеш всичко само с движение без да стигаш до хиперболизираните жестове в танцовото изкуство е по-голям майсторлък.
Тогава се опитай да обърнеш гледната си точка! Първо се откажи от думата модел! Модели снимат фотографите и рисуват художниците. При теб щом е пред камерата и искаш да се движи, евентуално да говори значи е актриса (помисли над понятието "акт"!). Добра или лоша актриса - няма значение. Тя играе някаква роля (дори да играе себе си), а ти трябва да и поставиш актьорска задача.
За режисьора е много полезно да пише.
Най в началото решаваш какви са тия двете на екрана. Обикновени жени, консервативни жени, модерни жени, агресивни, пасивни, гъски, кифли, ученички, компаньонки, силни, слаби, твърде млади, твърде зрели... режисьорът борави с образи разположени в конкретно време и тия образи имат един куп нюанси. А щом девойките работят като модели, значи трябва да ги накараш да изразят различни състояния.
После седни и опиши с прости думи какво се случва във видеото! Ако ти се струва куцо (първият вариант винаги ще е куц) го редактирай! А после отново го редактирай! И продължавай така, докато започнеш да го виждаш!
Жената вдига ръка и приглажда косата си. Как го прави - самоуверено или свенливо? Къде гледа - към другата жена или в камерата? После се почесва по задника. Защо го прави - от скука или наистина я сърби? Ходи или стои на едно място? Къде гледа - извърта се да види задника си или зяпа дърветата? Кога го прави - веднага след приглаждането на косата или минава време? Какво се случва между двете сцени? А може би първо си пипа задника, а после косата?
От този разказ ще ти излезе и разкадровката. Случка - време, случка - време, пак случка и пак за колко време, тоест скелетът. Всички останали важни неща - начални кадри, преходи, крупности, посоки на вътрешнокадровото движение, посоките на движение на камерата, въобще цялата визуална градация... всичко това ще добавяш после. Основата ти е образът и действията му.
А ако познаваш образа, ще можеш да запознаеш и актьора с него. Думите, които ти липсват ше дойдат сами.
|
|