Ревю на обектив Sony E 18-200mm f/3.5-6.3 OSS SEL18200
Основни характеристики:
име | Sony E 18-200mm f/3.5-6.3 OSS SEL18200 |
---|---|
предназначение | APS-C (Sony E-Mount) |
тип | Стандартен "туристически" варио обектив |
фокусно разстояние | 18 - 200 mm |
35 мм еквивалент | 27 - 300 mm |
максимална диафрагма | ƒ/3.5 - 6.3 |
минимална диафрагма | ƒ/22 - 40 |
брой ламели на диафрагмата | 7 |
конструкция | 15 елемента в 13 групи, включително и 4 асферични |
ъгъл на виждане | от 76 до 8 градуса |
система на приближаване | въртящ ринг, обективът се удължава |
челна леща | не се върти при фокусиране |
най-близо фокусиране | 30 cm |
резба на филтъра | 67 mm |
размери | 75.5 mm х 99 mm |
тегло | 524 грама |
приблизителна цена | 1600 лв. |
Sony E 18-200mm f/3.5-6.3 OSS е създаден специално за серията Некс камери. Той е 11-кратен "суперзум", отговарящ като зрителен ъгъл на 27-300 мм при лайка формата. Обективът не е особено голям и тежък, в сравнение с други подобни суперзум обективи, но съотнесен към малките размери на нексовете, изглежда внушителен спрямо тялото. Обективът е с метален корпус и много добра сглобка. Наведен надолу не се разпъва сам от тежестта си. При използване на вариото, обективът почти удвоява дължината си. Има бутон за заключване на вариото на 18 мм. Резбата на филтъра е 67 мм. Към обектива се предлага и сенник.
Остротата на изображението на Sony E 18-200mm f/3.5-6.3 OSS е много добра, за разлика от повечето обективи в този клас. Обективът е много остър още при най-отворена бленда и по целия диапазон на вариото. Остър е дори и при най-дългите фокусни разстояния, на 200 мм, нещо което не е характерно за суперзум обективите.
Тест за резолюцията на обектива можете да видите тук.
Хроматичните аберации и винетирането са сведени до минимум. ХА се забелязват на най-отворена бленда в двете крайни позиции - при 18 мм и при 200 мм.
Автофокусът е доста бърз, като за такъв тип апарати и обективи, особено когато не се променя драстично дистанцията на фокусираните обекти. Изключително тих е и това го прави особено подходящ за снимане на видео.
Обективът е стабилизиран. Optical Steadyshot (OSS) системата е много добра и позволява снимане при по-бавни скорости на затвора. В дългия край на вариото стабилизацията компенсира 1.5 стопа, а в широкия 2.5 и според тестовете дава прилична острота до 1/5 от секундата. По-долу има снимка, която направих от ръка на 1/2 секунда.
Макро функцията му е съвсем използваема. Не е истински макро обектив, но може да снима от 30 см с мащаб на увеличение 0.35x
По принцип не съм фен на подобни туристически обективи, но този с качествата си ме спечели. Закачен на Некс-7 не изпитвам нужда от други обективи, защото Sony E 18-200mm f/3.5-6.3 OSS може да бъде успешно използван във всякакви ситуации. Най-добри резултати дава при пейзажна фотография, но е напълно използваем за портрети (в дългия край), за репортажи и за макро.
Следващите снимки са JPG, направо от камерата, без никакви обработки.
19 мм f-11, s - 1/250 sec., ISO 100
Снимката е направена в режим "Панорама", не е допълнително обработвана, JPG направо от камерата
188 мм f-6.3, s - 1/640 sec., ISO 100
18 мм f-8, s - 1/500 sec., ISO 100
18 мм f-5.6, s - 1/500 sec., ISO 100 Снимката е направена в режим BW
73 мм f-10, s - 1/250 sec., ISO 100
22 мм f-4, s - 1/1250 sec., ISO 100
Следващите две снимки показват ролята на стабилизацията при вечерни градски пейзажи, правени са при скорост на затвора 1/13 сек.
36 мм f-5.6, s - 1/13 sec., ISO 400
18 мм f-5, s - 1/13 sec., ISO 800
18 мм f-5, s - 1/500 sec., ISO 100
36 мм f-5, s - 1/1250 sec., ISO 100
18 мм f-5.6, s - 1/80 sec., ISO 100 Снимката е направена в режим BW
18 мм f-5.6, s - 1/160 sec., ISO 100
85 мм f-5.6, s - 1/400 sec., ISO 100 при силна насрещна светлина
62 мм f-6.3, s - 1/800 sec., ISO 100
18 мм f-7.1, s - 1/800 sec., ISO 100
18 мм f-6.3, s - 1/400 sec., ISO 100
88 мм f-7.1, s - 1/640 sec., ISO 100
37 мм f-8, s - 1/320 sec., ISO 100
19 мм f-5.6, s - 1/80 sec., ISO 100
26 мм f-6.3, s - 1/1250 sec., ISO 100
52 мм f-6.3, s - 1/1000 sec., ISO 100
18 мм f-5.6, s - 1/500 sec., ISO 100
128 мм f-8, s - 1/400 sec., ISO 400
18 мм f-5.6, s - 1/1250 sec., ISO 100
Разбира се, освен за пейзажна фотография, градски пейзажи и архитектура, обективът може успешно да бъде използван и за репортажна и стрийт фотография.
146 мм f-6.3, s - 1/400 sec., ISO 3200 В Кукления театър, от 4 ред в публиката.
18 мм f-9, s - 1/640 sec., ISO 400
125 мм f-6.3, s - 1/640 sec., ISO 400
71 мм f-5.6, s - 1/400 sec., ISO 400
18 мм f-3.5, s - 1/2 sec., ISO 800 Часът на Земята, пред Народния театър. Снимката е направена от ръка, в пълен мрак, само на светлината на факлите. Въпреки много ниската скорост на затвора и високото ИСО, мисля, че кадърът е използваем.
При по-дългите стойности на вариото, обективът може да бъде използван и за портретна фотография, въпреки че не е типично портретен обектив, успява да акцентира върху лицата, като дефокусира фона.
200 мм f-6.3, s - 1/125 sec., ISO 100
178 мм f-7.1, s - 1/320 sec., ISO 400
169 мм f-6.3, s - 1/160 sec., ISO 100
200 мм f-8, s - 1/400 sec., ISO 100
200 мм f-6.3, s - 1/100 sec., ISO 100
159 мм f-6.3, s - 1/500 sec., ISO 400
Дори, когато обектът се движи, както това люлеещо се конче (разбира се, ако не е с прекалено висока скорост), фокусът е на мястото си.
В заключение искам да кажа, че този обектив е един чудесен избор за тези, които търсят универсално решение. Аз, когато тръгвам на път, не обичам да нося много багаж и напоследък малката чантичка с Некс 7 + Sony E 18-200mm f/3.5-6.3 OSS са най-честото ми фотографско оборудване за всякакъв тип излети. Леко, компактно, непретенциозно и в същото време с големи възможности в почти всички фотографски жанрове (без спорт и бързодвижещи се обекти).
Плюсове и минуси:
+ Здрава и стабилна изработка. Здраво метално тяло и метален байонет. Много прецизна сглобка. Плавно и леко движение на гривната на вариото.
+ Стабилизатор на изображението
+ Изключително тих и много точен автофокус
+ Много добра рязкост на изображението още при най-отворени бленди и по цялата дължина на вариото
+ Хроматични аберации в съвсем поносими граници
- По-скъп в сравнение с аналозите от другите марки
- Тъмен, 6.3 в дългия край
Георги Величков - 2012 г.
( Всички фотографии в това ревю са обект на авторско право и използването им без разрешението на автора е незаконно )