Автор: e-mil
Дата: 13-05-12 12:37
"e-mil, говорим за пътища в една следвоенна Хърватия.
Останалото е ясно."
Не, не е ясно.
Първо, Хърватия е остатък от една богата (в сравнение с нас) държава. Югославяните бяха почти 24 милиона преди да се разпаднат. Имаха богати залежи от хром, боксит, мед, олово, цинк и живак. Не знам дали знаеш, но полезните изкопаеми, затова се наричат "полезни", защото са важни за икономиката. Колкото повече имаш - толкова по-добре.
Освен това социализмът им въобще не приличаше на нашия - нито бяха зависими от СССР, нито границите им бяха толкова затворени, колкото нашите. Те бяха само асоцииран член на СИВ, докато ние бяхме вътре и с двата крака. Те работеха и на Изток и на Запад, докато ние изнасяхме предимно за СССР. Ние си стояхме вкъщи, а техните гастарбайтери пращаха вкъщи милиарди валута в продължение на 30 години преди да се сбият.
Затова те имаха магистрали преди: заради по-голямата индустрия и по-големия транспортен поток. Докато ние през 80-те имахме по-малко от милион коли в цялата държава.
Второ, имаш много грешна представа за войната. Пътищата са изключително важни за бойните действия. Големите поражения и загуби са в градовете и в икономиката. Но до градовете трябва да стигнеш някак преди да ги сринеш. Ако си генерал не пращаш войниците да джапат 200 км през калта. Гледаш да контролираш пътищата и да си ги пазиш.
Освен това е много по-лесно и по-евтино да възстановиш съществуваща повредена магистрала, отколкото тепърва да я строиш.
Трето, наистина загубите им от войната бяха огромни, само че приватизацията в Хърватска беше почти приключила до към 1993. Но ние също имахме големи загуби - всичките глупости, които се извършиха в нашата икономика през 90-те почти се равняваха на война.
Богатите индустриални съседи на Словения и Хърватска са Австрия и Италия. Нашите са Гърция и Турция.
Пътищата се появяват тогава, когато държавата е стабилна и бизнесът се развива. ЕС и САЩ наляха доста пари за възстановяване на бивша Югославия и те бързо се върнаха до предишното положение. Ние по-късно се стабилизирахме от тях, тепърва има да ги гоним в икономиката, съответно чак сега се появяват магистралите.
Какво не е ясно?
"Всеки може да прецени за какво иде реч."
Ми като гледам как ти преценяваш, очевидно не всеки може.
|
|