Рекламирайте тук Затвори
Реклама в секции форуми и базар

Под формата на платени обяви можете да рекламирате ваши продукти, услуги или други комерсиални дейности. Обявата може да бъде публикувана избирателно във форум по ваше желание или във всички форуми на сайта.

За стандартната ценова листа и условия изпратете
запитване до webmaster@photo-forum.net.
Платени обяви
        
 Теми - forum: Фотография
 първа  назад  1  2  3     всички  напред  последна
 Накъде с компизицията след курса по фотография или книжките
Автор: hotsnail   
Дата:   31-01-16 11:08

Преди години имаше теми разни за изкуството и фотографията. Тогава се опитвах да обясня, че правилото на третините е някакво отвратително приближение към една идея за композиция, но е крайно недостатъчно и дори често подвежда към по-слаби резултати.

Та след като сте го усвоили и малко са Ви станали по и телесни снимките, може би е добре да водим всъщност, дали красивите изображения го използват и как всъщност се създава "красива" композиция.

Днес попаднах на една доста добра статия, която представя някои по простички композиционни техники или поне дава повече идеи от лъжливото правило на третините:

http://petapixel.com/2016/01/30/10-myths-about-the-rule-of-thirds/

Отговори на това съобщение
 Re: Накъде с компизицията след курса по фотография или книжките
Автор: alext   
Дата:   31-01-16 12:58

И сега какво излиза, хората преподават по курсове и уроци тези неща, а то се оказва, че са грешни [smilie18] Изобщо всичко това с композицията е толкова отнесено, никой докато снима не мисли с линийки по сцената, кое къде е. Или изглежда кадърът добре или не, защото нещо не е където трябва. Ама такова чудо практически е напълно безсмислено.


http://petapixel.com/assets/uploads/2016/01/image16.jpg



Третините са добра отправна точка и поне те карат лека полека да мислиш кое къде е и да надграждаш със следващата снимка. И разбира се всичко това важи, ако имаш време да мислиш. При спорт, уайлд, улицата, репортажи тея всички неща са още по- неприложими... Композицията е много хубава геометрична приказка, за това кое къде трябва да е според формула.. но пректически светлината, контраст, сенки играят доста по- голяма роля накрая, и винага ще мръднеш малко встрани от формулата. За справка Рейтинг А портрети, половината са централна композиция и очите приблизително на горната трета, останалите някаква смесена. И какво от това..



Публикацията е редактирана (31-01-16 13:22)

Отговори на това съобщение
 Re: Накъде с компизицията след курса по фотография или книжките
Автор: CatandGoddess   
Дата:   31-01-16 13:30

[smilie5] По тази причина има и курс по фотография второ ниво... или някое следващо


Отговори на това съобщение
 Re: Накъде с компизицията след курса по фотография или книжките
Автор: Slivenski   
Дата:   31-01-16 13:33

Преди няколко дни пуснах тема за формата на снимките, като ми се искаше това да се обсъжда повече във връзка с композицията и възприемането на кадъра, отколкото чисто технически, но нещо не се получи. :-)

Правилото за третините е просто едно правило. Освен него, има още много други композиционни правила, които може да се прилагат при кадриране.

Колкото и клиширано да звучи, човек първо трябва да познава правилата, за да може да ги нарушава, търсейки по-интересни композиции. :-)


[beer] [beer]


Отговори на това съобщение
 Re: Накъде с компизицията след курса по фотография или книжките
Автор: mmjm   
Дата:   31-01-16 13:46

Аз мисля, че каквото господ не ти е дал, говорейки за композиция, никой курс няма да ти даде. В единия случай картината или фотографията имат собствена душа, в другия имаме регистриране на образи, което при спазени определени правила не дразни зрителя.

Отговори на това съобщение
 Re: Накъде с компизицията след курса по фотография или книжките
Автор: victory13   
Дата:   31-01-16 13:50

Правилото на третините е правило поради своята универсалност... все ще се намери нещо в третините или пресечните им точки [smilie18]

Много валидна е тази картинка, с която авторът ни убеждава как не важи това правило...


http://petapixel.com/assets/uploads/2016/01/image12.jpg



Хоризонталите са натоварени до безкрай, а вертикалите крещят с липсата на каквото и да е в тях... А сега ако хвърли едно око на третините в самите третини, може и да не е необходима висшата математика след това [shtrak] .

По-надолу не сметнах за четене...

Отговори на това съобщение
 Re: Накъде с компизицията след курса по фотография или книжките
Автор: hotsnail   
Дата:   31-01-16 14:18

Точно Сливенски дето е писал за формата на снимките. Пропуснал съм темата. Преди месец два бях писал в една дето не беше ясно какво се дискутира -размер на сензора, формат на кадъра....

При форматите също е боза. Електрониката и фотографията са донесли по-елементарни формати.

Реално форматите дето са хармонични и в които лесно се вписва някакъв ритъм в картината са математически интересни пропорции. Това дето е примера от учебниците са динамичните правоъгълници

https://en.wikipedia.org/wiki/Dynamic_rectangle


Относно композицията освен третините интересни неща са хоризонталите, вертикалите, диагоналите т.е. целия гамут от посоки които има в изображението. Също арабеските, ритъма...

Интересно ми е защо в апаратите няма:

1. кроп или поне очертания на хармоничните формати - златно сечение, динамичните правоъгълници

2. Различните диагонали - в общи линии има краен брой композиционни възможности- статията описва доста.


На Виктори коментара е леко шопски - "от искъро по-дълбоко нема". Статията описва някои елементарни композиционни правила, дето се учат в курсове по живопис. Там няма третини - има златно сечение, има диагонали различни, които имат композиционно важни пресечни точки.

Пак преди години си харесах едно курсче по рисуване. Човека доста неща разказва. Ето тука едно негово рекламно клипче дето разказва как се използват някои прости техники

https://www.youtube.com/watch?v=KGbBjc2blQ0&index=6&list=PLD5D57A5C982FC3DE




Публикацията е редактирана (31-01-16 14:20)

Отговори на това съобщение
 Re: Накъде с компизицията след курса по фотография или книжките
Автор: HSGeorgiev   
Дата:   31-01-16 14:21

Т.н. "Правило на третините" не следва да разискваме, като че ли е основната част на теорията за композицията във фотографията. Първо на първо - това с "третините" е много, ама много опростен частен случай на "златното сечение". Обаче "златно сечение" означава нещо друго - по-малката част се отнася към по-голямата както по-голямата част се отнася към цялото. Не говорим задължително за линейни размери. Ако имате достатъчно фантазия, можете да намерите много разнообразни приложения. Но и "златното сечение" далеч не изчерпва теорията на композицията. Освен това много зависи каква точно фотография правите. Само в първите десетилетия от съществуването на фотографията тя е взаимствала теорията на композицията от живописта, а след това постепенно започва да се формира собствена теория за композицията. Което обаче значи, че ако ваша област са едновременно репортажни кадри с хора в тях и пейзажи, които обработвате активно за да получите желан резултат, най-вероятно ще трябва да познавате и фотографията и живописта. За мен например това е непосилно, но аз никога не съм смятал, че дори се приближавам до правилното отношение.
Да се върнем към първоначалния въпрос - ако сте изкарали курс по фотография и след този курс си задавате подобни въпроси - "да прилагам ли правилата за композиция или не е задължително да го използвам винаги това "правило на третините", това най-вероятно означава че сте си прахосали парите за курс, в който някой ви е говорил най-елементарни и популярни в мрежата неща. Такива, каквито и сами бихте могли да прочетете. Истинската теория на композицията във фотографията наистина е доста по-завършена и систематизирана, но пък от друга страна не е нещо свръхсложно, което само малцина избрани да познават.
Преди около 5 години май г-н Марукян разпространяваше тук във Форума една доста малка и компресирана, а същевременно увлекателна книжка на Димитър Добревски, наречена "Композиция на фотоизображението". Мисля, че е едновременно достъпна и ненатоварваща и от друга страна не чак прекалено компресирана и орязана.
За крайно едностранчивия подход на част от съвременните фотолюбители, а не само фотолюбители може да съдим например по кадри на деца, снимани отгоре надолу, при които при отсечката е спазено строго и прецизно т.н. "правило на третините". Приложено е нещо като самоцел, като мантра някаква, може и да е от полза, а може в конкретния случай да не е. Същевременно става очевидно, че авторът, снимал детето или децата отгоре надолу дори не се усеща, че изборът на гледна точка, ракурс, е съществена част от композиционното решение и не се тревожи, че избрания от него вариант допълнително притиска модела към земята. Ама иначе композицията му е перфектна. Това е разбира се само един елементарен хипотетичен пример за илюстрация.
И още нещо - ако станете експерт по теорията на композицията във фотографията, това не означава задължително че ще правите добри кадри. Фотографията е изкуство, творчество, както и във всяко творчество няма как да е рутина и освен знания и умения трябва и талант. Всички описани и систематизирани от някой друг концепции, подходи, техники, трябва да прилагате през призмата на собственото си творческо мислене, иначе си оставате просто някой със камера и ентусиазъм. Аз например си зная, че не съм точно талантлив. Но пък това не трябва да се приема като катастрофа - да си фотограф любител не означава задължително, че си значим автор във фотографията. [smile]
Така че като цяло - на ниво "любител" основното не е дори резултата - какви кадри постигате. Основното е друг резултат - вътрешното удовлетворение, което постигате.

[shtrak]

Отговори на това съобщение
 Re: Накъде с компизицията след курса по фотография или книжките
Автор: Slivenski   
Дата:   31-01-16 14:47

Значи, освен как математически ще разделим кадъра на някакви части, има и други неща. Водещи линии, акценти, симетрия, повтаряемост, контраст, баланс на основните елементи, отделяне на заден от преден план и прочие.

Ето тук една иннтересна статия:


http://petapixel.com/2015/03/16/9-photo-composition-tips-as-seen-in-photographs-by-steve-mccurry/

Отговори на това съобщение
 Re: Накъде с компизицията след курса по фотография или книжките
Автор: kvakioh   
Дата:   31-01-16 14:51

Много добра статия и показно.
А примерите oт Annie Leibovitz са точно показно как се прави режисирана фотография- бавно, супер бавно, всичко премислено, преизмислено. подготвено и т.н. и се правят няколко кадъра само. Няма значение как ги прави тя, важното е, че всичко е "правилно".

Отговори на това съобщение
 Re: Накъде с компизицията след курса по фотография или книжките
Автор: my.point.of.view   
Дата:   31-01-16 14:52

Познавам няколко изкуствоведа. Критици на изкуство, един вид.
Учили са композиция.
Учили са какво ли не.
Е, никой не беше чувал за "правило на третините".
Вие си правете изводите.

Отговори на това съобщение
 Re: Накъде с компизицията след курса по фотография или книжките
Автор: localhost   
Дата:   31-01-16 15:00

Може да са завършили механотехникум [smilie5]

Отговори на това съобщение
 Re: Накъде с компизицията след курса по фотография или книжките
Автор: kvakioh   
Дата:   31-01-16 15:00

Има и някои апарати вече, които предлагат grid за Rule of thirds като опция на екрана и визьора...гледам да не го спазвам.

Отговори на това съобщение
 Re: Накъде с компизицията след курса по фотография или книжките
Автор: rimohit   
Дата:   31-01-16 15:24

Пропуска се едно много фундаментално , композиционно правило известно като "правилото на циците"



Публикацията е редактирана (31-01-16 15:35)

Отговори на това съобщение
 Re: Накъде с компизицията след курса по фотография или книжките
Автор: nyamago   
Дата:   31-01-16 15:34

Няма такова правило.

- - - - -

Редакция: това го бях казал за Третините, без да съм видял едновременния пост преди този. Оттам и известно объркане в последвалия диалог...



Публикацията е редактирана (01-02-16 14:09)

Отговори на това съобщение
 Re: Накъде с компизицията след курса по фотография или книжките
Автор: Slivenski   
Дата:   31-01-16 15:38

има - циците винаги са правилни! [smilie18] [smilie18] [smilie18]


[beer] [beer]

Отговори на това съобщение
 Re: Накъде с компизицията след курса по фотография или книжките
Автор: nyamago   
Дата:   31-01-16 15:41

Висят на 1/3 мерено от къде? [smilie11]

Отговори на това съобщение
 Re: Накъде с компизицията след курса по фотография или книжките
Автор: Slivenski   
Дата:   31-01-16 15:44

да не оспамваме темата! [beer] [beer]

Отговори на това съобщение
 Re: Накъде с компизицията след курса по фотография или книжките
Автор: mitpis   
Дата:   31-01-16 15:59

Мисля, че за фотографията е най-важно да хванеш първо някакъв уникален момент и после вече да се опитваш да го вкараш в правилата при обработката.



Публикацията е редактирана (31-01-16 16:00)

Отговори на това съобщение
 Re: Накъде с компизицията след курса по фотография или книжките
Автор: mitpis   
Дата:   31-01-16 16:10

а относно статията на hotsnail ми изглежда на една прокламация и възхвала на Гещалтпсихологията. Вярно е , че всичко е психология, но понякога психолозите стават досадни да обясняват всичко.



Публикацията е редактирана (31-01-16 16:19)

Отговори на това съобщение
 Re: Накъде с компизицията след курса по фотография или книжките
Автор: deerstalker   
Дата:   31-01-16 16:20

Опити да се следват правила на композиция във фотографията, е като опити да променяш планетите в слънчевата система. [smile]

Отговори на това съобщение
 Re: Накъде с компизицията след курса по фотография или книжките
Автор: bg2014   
Дата:   31-01-16 16:52

Темата е интересна, забавна и поучителна. Особено разглеждана като цяла система (композиция) и като завършени правила (третини, златно сечение и т.н). ОБАЧЕ, тези правила са една малка част от голяма наука. Дори откритие и се казва теория на хаоса
С няколко думи, макар да ни изглеждат хаотични всички действия, структури, форми или правила действат по определени и предвидими закони. И започва сложното с числа на Фибоначи , и други фигури все забавни и полезни за фотографите ... и не само за тях. Интересна тема.
Да се следват правилата не е все едно да редиш планетите. Това е начин да вникнеш в законите довели до определени последствия или краен резултат (велика картина, велика снимка или друго...) Всеки преподавател, професор ЗНАЕ какво преподава и се надява да бъде разбран от повече студенти, курсисти. Но.... ние, българите си имаме своя теория... "Е те такова животно нема".
И затова важни неща ги принизяваме до "ненужни или грешни"



Публикацията е редактирана (31-01-16 17:12)

Отговори на това съобщение
 Re: Накъде с компизицията след курса по фотография или книжките
Автор: nyamago   
Дата:   31-01-16 17:26

Не казах 'нЕма такова животно', а няма такова правило - има известна разлика (и имах предвид конкретно коментирано правило).

ИМА правила в изобразителното изкуство и фотографията, и е добре ДА СЕ ЗНАЯТ (преди да се нарушават!), но това за 'третините' не е измежду тях.

Измислено е, за да се улеснят търсещите лесното и тези с по-семпли познания (и способности за възприемане на знания). Нещо като някогашните 'милиционерски' учебници от моята младост, или сега популярните 'for dummies' и 'for idiots' книжки и Интернет-уроци. За такива цели е добро, но е прието много сериозно от някои мастити фотографи - включително измежду водещите в този форум. И от познавачи-критици, които застрелват всяка снимка ако това 'правило' не е спазено.

А такова правило... няма! [smilie6]
[shtrak]



Публикацията е редактирана (31-01-16 17:27)

Отговори на това съобщение
 Re: Накъде с компизицията след курса по фотография или книжките
Автор: bg2014   
Дата:   31-01-16 17:50

Колега nyamago, аз нямах предвид вас и вашите думи. НЕ!
Аз визирах статията от чуждестранен източник. Визирах ситуацията в която често всеки един от нас (и аз естествено) изпадаме "Такова животно нема".
Моите уважения към вас и колегите! Аз не създавам спор или упрек. Просто приятно и забавно пиша и обсъждам една тема.
И моля, не си правете неверни изводи! Приятна тема и коментари. На здраве!
Правилото за третините го има във всяка визуална композиция.
Например в Акваристиката (жива снимка) това правило е основно за подреждане на всичко в аквариума.
Например в борсовата търговия също има подобно правило, но с числата на Фибоначи.
И за онагледяване на сложни числа и закони е прието да се казва така. (за третините)



Публикацията е редактирана (31-01-16 18:06)

Отговори на това съобщение
 Re: Накъде с компизицията след курса по фотография или книжките
Автор: iliyanb   
Дата:   31-01-16 17:59

Третините сами по себе си може и да не са правило, но не ги подценявайте. Не говоря толкова за пресечните им точко, колкото за самите третини. Особено за начинаещи са доста полезни. Днес в света се отричат толкова неща, че не ме учудва неглижирането и на това. Тъжно става само, когато гледам фототрафи с претенции за опит, как се ръководят сляпо само и единствено от пресечните точки на третините. Една картинка трабва да има дълбочина. Плясването на нещо в пресечна точка не дава дълбочина. Но не подценявайте третините като обемно пространство.

Отговори на това съобщение
 първа  назад  1  2  3     всички  напред  последна

За да пишете мнения трябва да влезете с потребителското си име.
Влезте от тук »