Автор: lamerko
Дата: 04-02-23 04:24
1. Процеса на обработка на тези (а и въобще на кино филмите) е ECN-2 (Eastman Color Negative v.2). Този процес включва предварителна баня, която цели свалянето на въглеродния слой. Той пък от своя страна се нарича Rem-Jet (от реактивна струя)- водна струя под налягане. Предварителната баня не е нещо конкретно - просто силно алкален разтвор, който разтваря задържащите вещества. Официалния състав на Кодак за това е:
Боракс - 20 гр.
Натриев сулфат (!не сулфит!) - 100 гр.
Натриева основа (сода каустик) - 1 гр.
за един литър вода. И трите съставки са лесно достъпни и не много скъпи. Получения разтвор може да се използва многократно. За тези, които не им се занимава много и искат да прекарат набързо през C-41 - използват просто две супени лъжици (20-на грама) сода (натриев бикарбонат) за еднократен разтвор. Това обаче не е толкова ефикасно като официалната формула - ще свали по-голямата част, но ще остане и известно количество за ръчно премахване накрая. Но няма драми.
2. Важното е да се поясни, че Кодак са публикували официално формулите си и целия процес. Тук няма натъкмяване, ако решиш да си готвиш отварите сам. Събрал съм всички нужни химикали - по моите цени, на които съм ги придобил, един литър за целия процес (общо 6 литра за 6 бани) ми идват на цена около 14 лева, но към тази цена се включва и дестилирана вода. Ако е с чешмяна - махаме по 60 ст за всяка баня :)
3. Вече съм писал, че е на късмет. Но може би в това има и малко тръпка. За терминологията - при нас е воал (някои го пищат вуал), на много места се използва мъгла, основна мъгла, основно петно и т.н. - все за едно и също става на въпрос. Да, срещу радиационния фон няма спасение, но очевидно различните филми се влиаят по различен начин - на някои 40-50 годишни черно-бели въобще не се забелязва такъв.
За цветните - нещата са малко по-шашави - основното там е, че цветните мастила НЕ са светлинно сентизивни. За да "работят", има сребърен халогенид, подобно на черно-белите филми, но той е в много по-малки количества от тях. Специален слепваш агент прави връзка между среброто и мастилата, като впоследствие среброто се разтваря и премахва напълно, като останат само мастилата. И така имаме първо малко сребро и второ - същото то се премахва. Вероятно това е причината да има неправилно цветопредаване при мъгла, но да си има сравнително ясна картина.
Въпросния филм от скрийншота се чака от ЮК, така че няма да знам какво му е състоянието в следващите десетина дена. Но вчера правих проби от друг филм от същата серия - Eastman EXR 100T. Не е известно от кога е, но са ги прозвеждали в периода 1990-2003? - с други думи е на възраст между 20 и 30 години. Събота/неделя ще забъркам пресни чорби и да видим :)
|
|