Рекламирайте тук Затвори
Реклама в секции форуми и базар

Под формата на платени обяви можете да рекламирате ваши продукти, услуги или други комерсиални дейности. Обявата може да бъде публикувана избирателно във форум по ваше желание или във всички форуми на сайта.

За стандартната ценова листа и условия изпратете
запитване до webmaster@photo-forum.net.
Платени обяви
        
 Теми - forum: Фотография
 първа  назад  1  2     всички  напред  последна
 Re: Какви са били цените на фотографските филми преди 1989 година
Автор: tili   
Дата:   08-02-19 12:32

Моите спомени са, че в София всичко се продаваше в култовия магазин "Млад техник" на Бул. "Мария Луиза", тогава Георги Димитров. Добре помня, че цената на най-евтината лабораторийка, съветска "Гупа" беше 60лв, а аз за да не си купувам най-евтината, се набутах с няколко лева и си купих някакъв Крокос. Не си спомням цените на химикалите и хартията, но след като, като ученик не съм се ограничавал да си ги купувам, значи не е било страшно. Колкото до филмчетата, не съм си позволявал от скъпите, купувах си Свема 100АСА, а понякога за глезотия Свема 400АСА [smile]
Истината е, че тогава всеки кадър беше ценен и добре премислен, а бяло или черно петно от неправилна експозиция върху филма - истинска трагедия [smile]


Отговори на това съобщение
 Re: Какви са били цените на фотографските филми преди 1989 година
Автор: da.fo   
Дата:   08-02-19 12:44

В Добрич(Толбухин) и Силистра винаги е имало криза за филми преди 1989 година. В Силистра(1982/3г.) гледам един уличен фотограф(Бай Митьо) носи една кора с яйца в универсалния магазин и като се заприказвахме се оказа , че ги носи на едната продавачка от спортния щанд за да му запазва филми когато дойдат [smilie3]
Иначе хартия, проявители, и фиксаж имаше редовно.


Отговори на това съобщение
Последни от секция Фотописи: Добави свой Фотопис » Вход
" 48 часа в Хашемитското кралство Йордания" от Рафи Марукян - 0 коментара
"ТРЕТОТО чудо на света, каменният град Петра, Йордания" от Рафи Марукян - 0 коментара
 Re: Какви са били цените на фотографските филми преди 1989 година
Автор: petervassilev   
Дата:   08-02-19 13:22

Фотографските ми спомени започват преди около половин век. Най-най-аматьорски - не помня да съм имал проблеми с материалите за любителска черно-бяла фотография. И цените бяха съвсем достъпни. Но дълго нямах пари за нещо повече от Смена-8 за 18 лева.

Фотографските клубове с безплатен достъп до техника и материали бяха много популярни, имахме дори в училищата в Бургас. От познати отсам Желязната завеса знам, че така е било навсякъде в Източна Европа. Може би вследствие на пропагандния колективен дух на социализма, или социалистическото стимулиране на изкуството (напр., имаше десетки симфонични оркестри на щат, навярно изпреварвахме дори германците и австрийците [smile] по брой оркестри, опери и театри, музикални училища на глава от населението).

Говоря от позицията на черно-бял и диапозитивен фотолюбител, за професионалистите може и да е било по-трудно, не знам.



Публикацията е редактирана (08-02-19 14:04)

Отговори на това съобщение
 Re: Какви са били цените на фотографските филми преди 1989 година
Автор: fotorafi   
Дата:   08-02-19 13:45

Не искам да се връщам, даже мислено в епохата на социализма
Филми ORWO, черно-бели и цветни, имаше винаги в София
Но за един апарат Практика MTL направих пътека до магазина до
Американската легация и беше на цена 360 лв.при най-високата ни
фотографска заплата от 210 лв.За България,като "приятелска" държава
от СИВ, ГДР ни изпращаха само с обективи Пентакон 1,8/50, Тессар
2,8/50 и Домиплан 2,8/50. За гнилия капитализъм заминаваха
Практиките с об. Панколар.. за долари и ГФР марки
Най-трудно беше да си купиш Pentacon six с шахта и нормален обектив
...520 лв. Призмата беше 60 лв. Зонара 2,8/180 мм..320 лв
Почти невъзможно беше да си купиш и Флектогон 4/20 и 2,8/20 мм

Отговори на това съобщение
 Re: Какви са били цените на фотографските филми преди 1989 година
Автор: petervassilev   
Дата:   08-02-19 14:29

fotorafi с 2-3 изречения е описал най-точно каква беше ситуацията с качествената и скъпа фотографска техника.

За такива като мен нямаше проблем, защото се задоволявахме с достъпната бюджетна фототехника, но и това беше някаква школа за това хоби, опит с фотолаборатории и процеси и т.н.

Имам един спомен от единствената ми задгранична командировка през 80-те в Москва. Нищо общо със сегашния красив град. Влязох в някакъв огромен фотомагазин, вътре студ и тъмнина, не продаваха почти нищо, но беше пълно с мъже с по няколко фотоапарата на ремък през врата и обективи в ръце, продаваха и обменяха техника. Нямах достатъчно пари да си купя, а и обстановката не беше много дружелюбна, за да поразпитам.

Беше опасно дори да застанеш пред щанд в магазин, защото мощни тьотки направо те затискаха отзад, отстрани и отгоре. Всъщност и в България беше почти същото, нямаше уважене към личното пространство.



Публикацията е редактирана (08-02-19 14:32)

Отговори на това съобщение
 Re: Какви са били цените на фотографските филми преди 1989 година
Автор: dekov   
Дата:   08-02-19 14:45

Единствените неща, не фотографски, които никога не липсваха в магазините бяха:
Сапун за пране в огромни сандъци, миришещ на умрели лебеди,
метли и сол.
Всичко друго имаше периоди на липси [smile]


Отговори на това съобщение
 Re: Какви са били цените на фотографските филми преди 1989 година
Автор: Leica   
Дата:   08-02-19 15:01

„Репортерите са излизали с малко филми (често навивани от ролки). Проблема е, че на събитие им трябват за отразяване 2-3 кадъра . Така,че снимат до 12 кадъра и после на следващото. Фирата е доста. Но и събитията не са били през час по 2“
Сега ще опиша как.
1989 г. си карах стажа като фоторепортер в ежедневник. Нямах ограничение за броя на филми, който ползвам. (ORWO NP22) в кутий на стекове най-често. Щом ти се снима и можеш …ще те скъсат от командировки. Само се връщаш да си направиш снимките и напишеш репортажите на пишеща машина – тогава на-учих второто.
Шефа на отдела Георги Викентиев – „Кенто “ми проверяваше снимките след всяка командировка , и дори като е доволен искаше да види филмите. Първите събития му показах 14 кадъра от изсниман близо един филм. Кадрите му харесаха, но като видя, че са само от един филм много ми се кара. За толко кадри ми постави мин.норма - искаше да съм изснимал минимум 3 филма по 36 кадъра. Този урок го помня за цял живот !
Една командировка на оня край на България (често със спец.транспорт и нощувки) беше доста скъпо събитие на фона на цената на няколко фотографски филмчета ! Да се върнеш с изснимани 20 кадъра беше върха на тъпотата.
После започнах да посещавам по своя инициатива и план маса други обекти по трасето до дестинацията дето отивам …и да ги оставям в кутията с архива. Харчеха се репортажите с времето според нуждите на редакторите и тематиките по който работят.
Повечето снимки никак не бяха излишни, защото аз тепърва навлизах в соц. Културата, естетиката и политиката – всичко в кадъра трябваше да е доста спретнато от полит. Гледна точка. Разни разгърдени, небръснати, без каски…и т.н. на национални обекти – НЕ. Затова докато оттренирам и нефотографското си виждане Жоро Дерменджиев често ми правеше невероятно остроумни и технически издържани фотомонтажи от снимките! С времето така се изпекох и станах истинска лисица, която много добре знае какво има и зад завесите, там където отива и как да композира и изкопчи най-важното!
Често 50% от филмите ги снимаш на фира по протежетата на генералният директор, често от женски пол ...който позират като работнички на машината примерно. После като оня доволен се прибере, си започваш същинската работа както я виждаш ти и която ще представиш.
Тогава нямаше и-нет, и така „изкопах“ доста нови дестинаций за разни колеги, напр. от „Работническо дело“, дето след мен ги обикаляха с най-яката техника, която те имаха. Обекти със суперповтаряни имена в пресата, но непредставяна визия.
Професионалиста никога не губи от повечето кадри! Често един –два филма отиват само докато предразположиш обектите, или изкопчиш от тях по-интересни неща.
И сега често най-добрите си снимки правя, когато тълпата от снимачи се изреди и се насити, освободи фронта и отиде на кюфтетата. Докато нещо тече – аз снимам.
Преди това в ССПУПФ Ю. Фучик 5 години никога не са ми липсвали филми ! Раздаваха ни на корем. Най-често си ги навивахме де, в касети. Също и цветни диапозитивни на ORWO, както и процеса. Имаше и ходих на специализация в заводите в ГДР като ученик.
На пазара –от преди 1984-та (когато не бях във фотошколото) купувах ORWO NP22 Din -1,2 лв. ORWO NP27 Din, NP15 Din,
ORWO HROM 18 Din, 20 Din , 24 Din май по 3 лв. Иван от Пловдив е казал как ги обработваха, ако не си ги обработваш сам по 9168 ако се не лъжа беше – дълги жълти кутий, с течни съставки опасни …чакаше се. Беше сложничко за любители да го правят, щото имаше чб, проявяване, засветка, цветно, 1/10 от градуса контрол и т.н.. Цветните диапозитиви бяха на мода. Поне при мен. Имах и още го имам прожектор Пентакон, по-късно и Leica.
А, забравих…имаше и цветни негативни ORWO по 5168 ако не бъркам – малки бели кутийки.
Имаше и Fuji по С41, който ми обработваха на машини в подлеза на ЦУМ,както Fuji Chrom по 5-6 лв. Те бяха по-добри от ORWO, но пък в ЧБ ORWO беше прекрасен филм и сега още е.
Ролфилмите ги имаше винаги.
Имаше унгарски FOMA ч/б 21 DIN много добри по около 1 лв. Имаше и руски ФОТО, много евтини за навиване в касета.
Най-про беше, да си купиш ролка за камара филми (като киноролка в алум.кутия), да си я тестваш …навиваш, и така да си знаеш най-добре. Това беше за професионалисти, който можеха да си навиват колкото им трябва ако резултата го искат веднага след това – да не режат. Ако прекалиш с дължината – примерно навиеш за 39 к . и натъпчеш касетата може да имаш проблем с транспорта на апарата. Затова на стената си слагаш мярка 180 см. май беше за 36 к, за друг брой и т.н.

пп. Унгарските - не FOMA a FORTE PAN 21 DIN.

А соц. изобилието беше огромно !
Често докато снимаш и си си извадил апаратурата, след това установяваш, че няма място където да си я прибереш ! Без от никого нищо да си искал !



Публикацията е редактирана (08-02-19 15:13)

Отговори на това съобщение
 Re: Какви са били цените на фотографските филми преди 1989 година
Автор: petervassilev   
Дата:   08-02-19 16:52

Leica: "... протежетата на генералният директор, често от женски пол ...който позират като работнички на машината". [smile]
Това ме изкефи, изобщо не се съмнявам, че е истина.

И по аматьорските фотоклубове беше пълно с непрофесионални, но безплатни модели - съученички, състудентки, колежки ... [smile]

Жалко, че в казармата не разрешаваха фотоапарати.

Сега осъзнавам, че едно от малкото ценни неща до 80те години бяха хранителните биопродукти в България. Няма нищо общо със социализма, просто бяхме по-назад с химикалите, консервантите, ГМО-тата, отровите на развитите пазарни икономики и ябълките и черешите бяха био (с червейчета), кокошките по селата бяха свободно отглеждани. До 70-те години на Птичия пазар в Бургас (сега там е операта) имаше огромни сергии с пресни черноморски (а не изкуствено хранени в гръцки, азиатски и скандинавски плантации) риби, миди, раци - видове, които по-късно изчезнаха от морето, предимно заради промишленото замърсяване и алчния улов. Преди 20-на години морето отново започна да се изчиства, но се появиха пластмасовите и строителните боклуци, а изчезналите морски видове не се завърнаха (появиха се рапаните и 2-3 нови вида). Делфините сега карат предимно на цаца, явно им е вкусна, а и само това остана в по-големи количества.


Отговори на това съобщение
 Re: Какви са били цените на фотографските филми преди 1989 година
Автор: impuls   
Дата:   08-02-19 17:01

Голям проблем беше проявяването на UT и UK color. Ч/б проявяване беше 32 мин.при температура 18 градуса, каквото си снимал чакаш да дойде есента или зимата, за да проявиш иначе се скапва емулсията.
Родихме се като излезе хрома. Ходихме на двуседмичен курс в ORWO в Битерфелд 7-8 българи и още толкова унгарци. Там проявяваха филмите на почти целото ГДР , но машинно. Снимахме много, но цветовете си беха малко кални не може да се сравнява с процеса Е5.
Обратими както цветни така и Ч/Б имаше.

Отговори на това съобщение
 Re: Какви са били цените на фотографските филми преди 1989 година
Автор: idivanov   
Дата:   08-02-19 18:40

Деков, забравяш оцет и боя за обувки...

Отговори на това съобщение
 Re: Какви са били цените на фотографските филми преди 1989 година
Автор: mmjm   
Дата:   08-02-19 18:46

Авторът на темата пита за цените на филмите и дали са се намирали не виждам въпрос от рода на колко качествени бяха. Намираха се без проблем произведените в ГДР и СССР, цените сме посочили по спомени по-горе, качеството е сравнимо с това на руските автомобили сравнено със западняшките.

Отговори на това съобщение
 Re: Какви са били цените на фотографските филми преди 1989 година
Автор: Leica   
Дата:   08-02-19 19:00

"качеството е сравнимо с това на руските автомобили сравнено със западняшките."
---Авторът на темата пита за цените на филмите и дали са се намирали не виждам въпрос от рода на колко качествени бяха.

Отговори на това съобщение
 Re: Какви са били цените на фотографските филми преди 1989 година
Автор: lamerko   
Дата:   08-02-19 19:05

[smilie18]

Отговори на това съобщение
 Re: Какви са били цените на фотографските филми преди 1989 година
Автор: asahi   
Дата:   08-02-19 19:11

Добре е да знаем с какво се сравняват цените. През 89-та стек Орво беше 12 лева, студентската стипендия 30 лева и купонът за стола 50 стотинки. Имах възможност покрай снабдяването на фотоклуба да купувам филми и за себе си, но чак когато започнах да снимам сватби на колеги можех да си позволявам да не мисля как ще изкарам месеца ако взема един стек.

Отговори на това съобщение
 Re: Какви са били цените на фотографските филми преди 1989 година
Автор: mmjm   
Дата:   08-02-19 19:23

Leica, при мен не се отварят коректно страниците, постът ми е в отговор на последното мнение от първата страница на темата, следващите постове не ги виждах и затова звучи малко нелогично тук. А като ще си помагаме, припомни си, че м/у (и), (й) и (ѝ) има разлика! [beer]

Отговори на това съобщение
 Re: Какви са били цените на фотографските филми преди 1989 година
Автор: van4o61   
Дата:   08-02-19 19:27

Филми имаше цената на една кутия тройки ORWO беше 2.40лв. Хартията ФОХАР
9/13 полукартон беше 2.60лв. а картона 9/14 2.80лв. За фенери нямаше парички а и не се намираха на пазара и използвахме червени крушки 15 W. Реле за време си правехме от прекъсвачи за перална РИГА.


Отговори на това съобщение
 Re: Какви са били цените на фотографските филми преди 1989 година
Автор: kiten   
Дата:   08-02-19 20:51

На червения фенер изображенията изглеждат по-контрастни отколкото са в действителност. И фенер и реле за време се намираше на онова време.

Отговори на това съобщение
 Re: Какви са били цените на фотографските филми преди 1989 година
Автор: gaco.bacov45   
Дата:   08-02-19 22:14

От края на 70-те до избухването на "демокрацията"
Orwo -1,20лв.
Danon - 1,2лв.
Свема - 80 стотинки Имаше винаги в магазина под Руския Културен Дом на ул."Шипка"
Agfa profecinal - 12лв. във фотомагазина до тогавашното щатско посолство.
На щанда за фототехника на последния етаж на ЦУМ и в "Халите".
Фохар - 5,6лв. кутията Kартон със златни частици.
Всякаква химия...Фохар и Orwo.
Макар и ученици,никога,ама никога не сме пестели пари за материали ... :)


В София имаше всичко



Публикацията е редактирана (08-02-19 22:24)

Отговори на това съобщение
 Re: Какви са били цените на фотографските филми преди 1989 година
Автор: aldygreen   
Дата:   09-02-19 00:37

dekov написа:

> Всичко друго имаше периоди на липси [smile]

Ама тогава нямаше "липса на младост". Ако това го смяташ за нищо, на кой свят си днес?
Когато животът е пред тебе, подробностите губят значение.
[smilie7]


Отговори на това съобщение
 Re: Какви са били цените на фотографските филми преди 1989 година
Автор: dekov   
Дата:   09-02-19 10:16

Не мога да си спомня точно цените на услугите в държавното фото (частни нямаше)
снимка 9х13 може би струваше 8ст., но интерсното беше, че експресната услуга беше 3 дни [smilie11] въпреки, че технологията не предполага някакво "втасване", но тогава така се вършеха нещата, клиента да не се глези много.
На много малко места в страната се предлагаше цветна фотография,ръчно копиране 9х13 см.80ст. първо копие и 30 ст. всяко следващо.
В края на 80 те се появиха в София 1-2 минилаба ( Бейла Даракчиев би могъл да разкаже повече, той беше от първите запознали се сновите технологии)
P.S.
Под 80те имам пред вид 1980-1990 [smile]


Отговори на това съобщение
 Re: Какви са били цените на фотографските филми преди 1989 година
Автор: Hsathv   
Дата:   09-02-19 14:52

Първите минилабове им ползвах услугите 87 година и цените на ц41 бяха същите като цените на мокрия процес на орво -30 стотинки. С това цветната фотография премина на процес c41 почти светкавично. Интересното е че цветните орво с подходящи корекции добре се представяха и на ц41 процес. Цветната свема не ставаше за c41.

Отговори на това съобщение
 Re: Какви са били цените на фотографските филми преди 1989 година
Автор: nyamago   
Дата:   09-02-19 15:50

Малко не ми е ясен смисълът на темата освен носталгична мастурбация за по-старите тук: нито от сравнението някой може да извлече полза, нито тези материали може да се купят някъде днес по 30-и-кусур годишни цени. Защо е важно да ги знаем? [smilie11]

И изборът на година за сравнение внася в темата недвусмислено политически момент (на който някои отговарящи се хванаха) и рискува да наруши правилата на форума.

Да, цените са точно изложени (и аз ги помня, явно наборите още не сме се предали на г-н Алцхаймер) - но какво от това???

И кому служи (и за какво?) информацията колко трудно или лесно са се намирали в различни точки на страната преди все същата важна година? (Защо тя е важна?)

А разногласията дали нещата са се намирали трудно или лесно са от чисто субективна преценка: аз също не помня особени трудности в намирането, но когато живееш изцяло потопен в една такава система, човешко е да си нагаждаш очакванията и поведението. Бяхме развили инстинкт и навици да следим къде какво 'са пуснали', да се запасяваме когато 'пуснат' и пр. Който си живее живота по тези правила, не чувства особени липси; а който е 'паднал от Марс' (примерно върнал се е в соц-а от емиграция на Запад) може да е шокиран от избора на стоки и липсите. Сигурно е бил шокиран; точно както нашия соц-Нане-Вуте беше шокиран от първа среща със Запада и го описваше като "Кореком до Кореком, на всяка улица"...

ОК, припомнихме си (с умиление или с неприязън) - да спрем дотук, а?
[beer]

Отговори на това съобщение
 първа  назад  1  2     всички  напред  последна
Емисии   RSS | Atom
Абонамент   Google

За да пишете мнения трябва да влезете с потребителското си име.
Влезте от тук »