Автор: nyamago
Дата: 25-12-16 19:29
В защита на Митко Щерев трябва да кажем, че много от тази поп- и филмова музика има определени фолклорни корени, поради което е трудно да се посочи конкретен оригинал или 'първи' автор.
Добре се спомена 'Адаптация' - ами това е елементарен хармоничен шаблон, който доминира и в неаполитански, и в руски (цигански) романси, и в андалузки (цигански) фламенко-балади. По тая хармония не са много възможните мелодични линии и неизбежно някои ще се повторят. Подчертах 'цигански' не от расизъм, а напротив - да припомня, че тая древна диаспора не значи само арабско-анадолски мотиви като в днешната чалга, а е дала много на цялата западна музикална култура.
Не на последно място там са и унгарските цигани. Прави чест на Брамс, че дори да е 'композитор' на танците, обозначава недвусмислено фолклорните им корени. Специално 'Осъдени души' освен с танц No.4, има доста общо и с легендарните 'Есенни листа' на Джоузеф (Йожеф) Козма - 'случайно' също унгарец! 'Листата'пък, директно са в основата на такива култови рок пиеси като 'I Stil Got The Blues' и 'Parisienne Walkways' на Gary Moore. Но за 'Парижките пътеки' се твърди, че е по друг легендарен стандарт - 'Blue Bossa' на американския тромпетист Кени Доръм, който пък я 'написал' след като чул мотива в Рио де Жанейро... Колко далече е стигнала диаспората!
Да се разпознаят приликите изисква определени музикални познания, а масовата публика се придържа към любими жанрове и стилове и рядко (ако изобщо) слуша други такива. Дори в 'леките' и роднински свързани джаз и рок, колцина знаят откъде са влиянията на любимата ни звезда Гари Мур? Колцина знаят, че 'Still Got The Blues' няма нищо общо (!) с афро-американския блус, макар Гари да беше признат блусмен?..
Освен моно-културата на слуашане само на даден вид музика, още по-малко хора (освен музикално-образованите професионалисти) са способни на систматичен музикален анализ по акорди, ладове или ритмика... Митко Щерев още в моята (и неговата) младост беше известен с майсторско екслоатиране на това естествено и невинно 'невежество' на масите. А мелодиите - фолклорно прости, далечно и дълбоко подсъзнателно напомнящи на слушателя за хиляди други чути неща, много по-лесно се запаметяват и стават хитове. В този план - шапки долу на 'композитора'
Публикацията е редактирана (25-12-16 19:33)
|
|