Автор: ecobo
Дата: 11-02-16 02:02
Ще ме извинявате господин ТопълОхлюв, ама глупостите ги говорите тука всички вие, които смятате разходи и проценти. Това да не е бакалия: купуваш хляб за 60 ст., продаваш го за 90 и си в бизнеса?!
Това е все едно художник да пита колко да иска за да нарисува една, две или пет картини. Ако художника не знае колко да иска, кой да знае???
Изобщо цялата тема е нонсенс. Глупав въпрос с още по глупави отговори. Като много други подобни теми за ценообразуване. Просто защото неизвестните параметри са много повече от известните. Но дори и по-голямата част от параметрите да са известни, вие не отчитате най-важното: че всеки снима различно, има различно разбиране за естетика, по различен начин работи със светлината, с техниката, по различен начин вижда цветове, полутонове... Фотографията е в голяма степен творчество, а в творчеството няма и не може да има надценки в проценти и смятане на база заплатата (която дадения "фотограф" взема за основната си работа на трудов договор). Да, разходите трябва да се смятат, но само за да не се окажат по-големи от приходите, както май много често се получава.
Аз познавам доста хора, които снимат страшно много, снимат прилично, някои дори много добре, но като им се строши нещо почват да търсят пари назаем, защото просто са работили за (още) една заплата и дотам - нямат пари за един евтин обектив дори.
Еле пък като става въпрос за бижута, това пък е толкова коварна дума... Има бижута и бижута. Има такива, които мога да снимам по 100 на ден, има обаче и такива, за които деня не стига и десет да се снимат. Да не говорим, че има и още по-драстични случаи. Затова НЕ МОЖЕ да се даде цена така на сляпо, затова и се избъзиках с 20-те лева на кадър...
Сяда се с клиента, говори се, правят се проби, поръчката се дели на лотове според характеристиките на продуктите, дава се цена на всеки лот и ако клиента е ОК с цената, подписва се договор и се почва да се работи. Ако на клиента не му изнася цената, значи това не е моя клиент. Няма по-глупаво пазарно поведение от това да нагласяш цената според желанието на клиента. Днес му снимаш за малко пари, утре друг му снима за още по-малко, и накрая трябва без пари да му снимаш. Не може така. От това губят всички, вкл. клиента, но той го разбира на по-късен етап, като се окаже, че конкурента му дърпа напред, а той обикаля да търси ниски цени. Винаги е било така и така ще бъде. Икономиката е сравнително точна наука. А го знам, защото съм икономист по образование.
|
|