Автор: tzl
Дата: 08-08-13 10:57
momche_29 написа:
> Благодаря ви много, ще се вслушам в
> съветите ви. Но главната идея на
> "питането ми" бе какви са главните
> критерии за избор на обектив
Това означава, че действаш неразумно и си тръгнал да купуваш нов обектив, защото не знаеш защо снимките със стария не ти харесват. Това означава, че ако сега вземеш нов, ще бъдеш също толкова недоволен, колкото със стария.
Трябва да разбираш каква е визията на различните фокусни разстояния. Няма такова нещо като обектив/фокусно разстояние за портрети. Няма и няма. Забрави ако някой ти дава съвети за обектив за "портрети", за "пейзажи". Няма такива неща. Това е същото като да ти кажат "телефон за говорене с майка ти", "телефон за говорене със съпругата", "телефон за говорене с клиенти".
Обектив се взема заради оптичното изкривяване (на първо място) и след това като съотношение между цена и възможен по-малък брой оптични дефекти (аберации и т.н.). Повечето хора идея си нямат от оптичното изкривяване, когато купуват обектив. Някой им казал, че това е "за пейзажи", а другото - "за портрети" и купуват. Може би 70% от портретите, които снимам са с широк обектив. Снимам много малка част с дълъг обектив (с "голямо боке", дето викат).
Всяко фокусно разстояние, независимо дали идва от евтин или скъп обектив, си има определена визия. Това какво осветление е ползвано в кадъра е съвсем различно нещо. Тук говорим за обективи. Ключовата дума е оптично изкривяване. Това, което имаш като обектив ти дава широк спектър от оптични изкривявания и трябва да станеш наясно кое какво прави. Това не е просто "зуумване", както мнозина мислят. Визията на 18мм е една, а визията на 35мм е доста различна. А на 55мм е още по-различна. Това са коренно различни картинки с 1 евтин обектив. Защо е евтин? Защото блендата му не е постоянна и стъклата не са качеството на тези от високия клас, но това не променя факта, че ако си вземеш висок клас обектив със същия диапазон фокусни разстояния, ще имаш нещо по-различно. Просто като видиш на 100% снимките на високия клас, ще видиш по-малко дефекти. Има такива, които са с много набито око и виждат дефектите и на монитора си, но това е друг въпрос. Дефектите при обективите се проявяват само при определени светлинни условия, каквито ако не уцелиш, няма и да се видят.
Проблемът на почти всички любители, които снимат е, че снимат във всякакви условия и се надяват да излезе хубава снимка, защото имат черен фотоапарат и (примерно) нов скъп обектив. Обаче не става. Светлината се подбира или се създава.
Това е фото-графията, да се рисува със светлина и да се запомни нарисуваната картинка през обектив и някакъв сензор. Обективът и сензорът не рисуват светлина. Те просто "гледат и помнят".
Публикацията е редактирана (08-08-13 15:34)
|
|