Рекламирайте тук Затвори
Реклама в секции форуми и базар

Под формата на платени обяви можете да рекламирате ваши продукти, услуги или други комерсиални дейности. Обявата може да бъде публикувана избирателно във форум по ваше желание или във всички форуми на сайта.

За стандартната ценова листа и условия изпратете
запитване до webmaster@photo-forum.net.
Платени обяви
        
 Теми - forum: Фотография
 
 Кадриране 3:2
Автор: J0R0   
Дата:   27-02-13 09:38

Едни приказки от една друга тема ме наведоха на мисълта, защо кадрирането в произволни размери трябва да се смята за нещо лошо?
Защото Бресон не е прекадрирал ли?
Десетки други обаче са.

Изобщо, тая работа с 3:2 ми се вижда като някакъв заговор на фотоателиетата, където хартията им е в пропорции 3:2

Аз като човек работил известно време в печатни издания, мога да кажа че няма вестник или списание, в който всички снимки да са в съотношение 3:2
Такова издание би било твърде еднообразно и скучно.
Има кадри, които стоят добре в квадрат, други в 16:9, трети в някакви произволни съотношения на страните.
Има панорамни формати. Дори някои теми стоят добре в кръгли или елипсовидни формати. В класическата фотография, защото няма как другояче, ефектът се постига с винетиране, фишай обективи или бейбиленс.

Фотографията (графиката и живописта, също), по отношение на форматите има голямото предимство пред операторството, че може за всяка сцена да си избира подходящия формат. Според това как стои по-добре. В киното има ограничения, почнеш ли филма в 3:2, трудно ще вкараш сцена 16:9, защото би стояла по-добре.

Та не разбрах, защо трябва да се придържаме към 3:2?
[shtrak]

Отговори на това съобщение
 Re: Кадриране 3:2
Автор: victory13   
Дата:   27-02-13 09:48

ирфан вю-то има 26 формата + "свободна ръка"... безплатна е [beer]

Отговори на това съобщение
 Re: Кадриране 3:2
Автор: Krassy   
Дата:   27-02-13 09:53

Къде пише, че трябва?

Отговори на това съобщение
 Re: Кадриране 3:2
Автор: victory13   
Дата:   27-02-13 09:59

темата е интелектуална, аз я приземявам, а ти се включваш типично като барикаден варненец [beer] [shtrak]

Отговори на това съобщение
 Re: Кадриране 3:2
Автор: autosvet   
Дата:   27-02-13 10:06

Темата си е чисто техническа ... да идват танковете.

Иначе защото това е бил един добър компромис за ползване на максимална част от обектива.

Отговори на това съобщение
 Re: Кадриране 3:2
Автор: sirkhann   
Дата:   27-02-13 10:08

То сега вече е лесно, при печат си избираш само една от страните да е 40 или 60 см, ако желаната от теб хартия е налична на ролка в съответния формат.

Иначе кадрирането в различен формат е налично при LiveView фокусиране при безогледалките, където директно изображението се реже до желания формат.

Още един пирон в ковчега на DSLR за непрофесионална употреба [smilie7]

Отговори на това съобщение
 Re: Кадриране 3:2
Автор: steeens   
Дата:   27-02-13 10:11

J0R0 написа:

> Та не разбрах, защо трябва да се
> придържаме към 3:2?
> [shtrak]


защото обикновено това е формата на сензора , а преди на лентата. а и в древността някакви умници дето си нямали работа измислили някаво залтно сечение, че и убедили всички останали, че това било Божествената пропорция.[smilie5]

Отговори на това съобщение
 Re: Кадриране 3:2
Автор: tziko   
Дата:   27-02-13 10:12

Иначе кадрирането в различен формат е налично при LiveView фокусиране при безогледалките, където директно изображението се реже до желания формат.

Още един пирон в ковчега на DSLR за непрофесионална употреба


[smilie18] край Фърлям ДСЛРа през терасата и отивам на опашката за безогледалки

Отговори на това съобщение
 Re: Кадриране 3:2
Автор: sirkhann   
Дата:   27-02-13 10:12

Не е точно златно сечение.

Отговори на това съобщение
 Re: Кадриране 3:2
Автор: Krassy   
Дата:   27-02-13 10:13

Знатното сечение е отношение, не правоъгълник :)

Отговори на това съобщение
 Re: Кадриране 3:2
Автор: victory13   
Дата:   27-02-13 10:16

то и правоъгълника е отношение [cool]

Отговори на това съобщение
 Re: Кадриране 3:2
Автор: turntablism   
Дата:   27-02-13 10:18

Много дребнав ви е спорът бе ... [smilie18]

Отговори на това съобщение
 Re: Кадриране 3:2
Автор: shadravana   
Дата:   27-02-13 10:20

В седния формат е 6x9 при лайка формата е 24х36. Защо 3:2 питай лайка. Хаселблад във филмовите дни бяха 1:1 сега са 3:4 изобщо нямат пръст в тази работа ателиетата. Те просто имат формати които са със същото съотношение както най-популярните сензори/негативи.

А4 също не е 3:2

Отговори на това съобщение
 Re: Кадриране 3:2
Автор: victory13   
Дата:   27-02-13 10:20

ми да почваме наедро... за кое отношение /коалиция/ ще гласуваш [smilie18]

Отговори на това съобщение
 Re: Кадриране 3:2
Автор: J0R0   
Дата:   27-02-13 10:21

Дори и при снимането на лента имаше понятието "отсечка", което днес наричаме crop.
Отвори който щещ вестник или списание от ерата на лентовата фотография, ще се убесиш че е пълно със снимки в произволни пропорции.
Но лентата е отдавна в историята, а форматът на сензора, при наличието на съвременния софтуер няма никакво значение.

Тази снимка (примерно) е снимана със стандартен сензор, но не би изглеждала добре в други пропорции.



Отговори на това съобщение
 Re: Кадриране 3:2
Автор: tziko   
Дата:   27-02-13 10:21

За мен има златно отношение и то е 16:9, щото най-добре ми пасва на телевизора.[smilie18]

Като давам за печат, кропвам предварително 3:2 както аз си искам, не както ми я кропнат във фотото.

Отговори на това съобщение
 Re: Кадриране 3:2
Автор: Krassy   
Дата:   27-02-13 10:23

Жоро, за мен отговорът е много прост...

Този, който може да композира още във визьора и да не вкарва нищо излишно... си публикува в 3:2, всички други после доорязват и натъкмяват [smilie5]

Отговори на това съобщение
 Re: Кадриране 3:2
Автор: J0R0   
Дата:   27-02-13 10:26

Е, щом доорязват и натъкмяват, значи и те могат и се стараят да композират.
Ако не можеха, щяха да публикуват как да е, без претенции и излишни усложнения.
[cool]

Отговори на това съобщение
 Re: Кадриране 3:2
Автор: NORMAN-KUK   
Дата:   27-02-13 10:26

4/3 се възприема най-добре. Квадрат се възприема още по-добре, но много малко могат да композират в квадрат. 3/2 формата е останал от киното по време на войните и така си се е запазил. Иначе средно и голямоформатните, истинските фотоапарати не са 3/2 и никога не са били [smilie7]



Публикацията е редактирана (27-02-13 10:29)

Отговори на това съобщение
 Re: Кадриране 3:2
Автор: HSGeorgiev   
Дата:   27-02-13 10:29

Според мен Жоро е прав в случая. Дори още по-нататък бих отишъл и бих казал, че ако снимам нещо оптималния вариант е да зная за какво ми трябва кадъра и така да реша как точно да кадрирам. Ако снимаш нещо и знаеш, че ще го пускаш в печатно издание и в уеб сайт и знаеш долу-горе как ще се вписва в постройката на страницата (да не пиша чуждици като layout [smile] ) можеш да си направиш различни кадри за двата случая.
Разбира се, това е един идеализиран вариант и е достъпен само за добри професионалисти, които при това знаят отнапред как точно ще използват кадрите и имат добро планиране в организациите в които работят. Аз лично не съм професионалист и наистина не зная отнапред дали и за какво ще ми трябват кадрите, и ми се налага да кропя, режа и прекадрирам в последствие [smile]
А това, че точно и само 3:2 кадър предполага "златното сечение" ... не е нужно да се коментира, нали? [smile] Златното сечение е отношение, което всеки би могъл да прилага творчески и в общия случай не е задължително свързано с линейни размери и отношения на страни на кадъра [smile]

Отговори на това съобщение
 Re: Кадриране 3:2
Автор: prisonbreak   
Дата:   27-02-13 10:31

Кой тУй нИещо? Иде ли сЪ, Пийли съ?Аз си режа при 45(градуса мезето). [beer]

Отговори на това съобщение
 Re: Кадриране 3:2
Автор: Djogata   
Дата:   27-02-13 10:36

Зрителното поле на човека е нещо от сорта на 3:2 (доколкото може да има сравнение с формат на снимки) - ако броим и периферното зрение, зрителното поле е 190х130 градуса или нещо такова. Та затова форматите, които са по-широки, отколкото високи, най-вероятно изглеждат по-естествено на хората.

Отговори на това съобщение
 Re: Кадриране 3:2
Автор: autosvet   
Дата:   27-02-13 10:36

Не е вярно това стандартния 35мм филм е кино филм и при него кадъра е 4/3 или 24х18 в мм. Лайка го обръщат при транспорта и започват да ползват 36х24 или 3/2. От там нататък след киното и телевизията дълго ползват 4/3, така бяха и мониторите преди навлизането ЛСД панелите. Средноформатни камери има колкото искаш 6х6, 6х7, 6х9.

Отговори на това съобщение
 Re: Кадриране 3:2
Автор: HSGeorgiev   
Дата:   27-02-13 10:44

Krassy написа:

> Жоро, за мен отговорът е много
> прост...
>
> Този, който може да композира още
> във визьора и да не вкарва нищо
> излишно... си публикува в 3:2, всички
> други после доорязват и
> натъкмяват [smilie5]


Произволен брой на "Ню Йорк Таймс". Извиняваме се, че е стар, това ми излезе първо в Гугле-то [smile]
Да преброим колко от кадрите са в съотношение 3:2?
Всъщност, да преброим при колко от кадрите съотношението е избрано на базата на изисквания, породени от самия кадър, и при колко от тях съотношението е наложено от конкретния дизайн печатното издание?
Ако кадрите обслужват определена цел, имат определена функция, оформлението им, включително отсечката, е в зависимост от тази цел.
Морски, това което пишеш може да е вярно, ако възприемаме конкретната фотография като самостоятелна творба. В първия пост обаче Жоро ни насочва по-скоро към публикации в печатни издания.
Всъщност не съм съгласен и с първия вариант де, защото ако кадърът е самостоятелна творба отсечката ще бъде пак функция от неговата основна цел - тоест ще бъде в зависимост от съдържанието му, а не от формата на използваната камера.

[shtrak]

Отговори на това съобщение
 Re: Кадриране 3:2
Автор: sirkhann   
Дата:   27-02-13 10:49

И кой кого бие за 3:2? Мониторите отдавна са 16:10. Кадрираш и режеш според тежестта на детайлите в кадъра и точка. Какъв е смисълът на дискусията?

Отговори на това съобщение
 Re: Кадриране 3:2
Автор: milenpi   
Дата:   27-02-13 10:55

именно, щом лаптопите са 16:9, нека да снимаме и на 16:9, обаче 3:2 (4/3) позволява каширане отгоре и долу и да стане 16:9[smilie3]



Публикацията е редактирана (27-02-13 10:57)

Отговори на това съобщение
 Re: Кадриране 3:2
Автор: J0R0   
Дата:   27-02-13 10:55

Както казах в началото, провокира ме изказване на фотограф, който в спор с колега изказа като аргумент за лошо заснети кадри, това че били с произволни съотношения на страните.

Отговори на това съобщение
 Re: Кадриране 3:2
Автор: milenpi   
Дата:   27-02-13 10:57

Тоя фотограф едно си е бае, едно си знае[smilie23]
Няма пък, важно е как се усеща[smilie7]

Отговори на това съобщение
 Re: Кадриране 3:2
Автор: sirkhann   
Дата:   27-02-13 11:02

Автор: J0R0
Дата: 27-02-13 10:55

Както казах в началото, провокира ме изказване на фотограф, който в спор с колега изказа като аргумент за лошо заснети кадри, това че били с произволни съотношения на страните.


Че всеки си има негови си критерии. Вие също при оценяване на портфолио от "Представяне" си имате някакви критерии, които не са много в унисон с официално обявените. ;)

Отговори на това съобщение
 Re: Кадриране 3:2
Автор: J0R0   
Дата:   27-02-13 11:15

Така е, да.
Няма как човек да не оценява субективно.
Просто исках да си сверя часовника, какво мислят хората по въпроса.
А за представяне - винаги има възможността да излезеш от там с обективната оценка на няколкото хиляди потребители :)
Много от излезлите изобщо не пращат портфолио, пускат три снимки по "общоприетите" критерии и са вече в джаза.

Отговори на това съобщение
 Re: Кадриране 3:2
Автор: autosvet   
Дата:   27-02-13 11:28

Всеки кадър е сам за себе си ... понякога върви да е квадрат, друг път много към малко. Въпроса е да се виждат тези неща от авторите.

Отговори на това съобщение
 Re: Кадриране 3:2
Автор: sirkhann   
Дата:   27-02-13 11:33

Само дето представяне не се гледа много много от потребителите и без това ;)

Както и да е. А коментарът за размера на кадрите в какъв контекст е? Да не би да е ставало дума за някаква подредена поредица, презентация, изложба, нещо такова?

Отговори на това съобщение
 Re: Кадриране 3:2
Автор: krist   
Дата:   27-02-13 12:06

да намесим още един фактор: как ви се струва например изложба на един автор с фотографии в най-различни формати и размери? доколко е удачно?


Отговори на това съобщение
 Re: Кадриране 3:2
Автор: sirkhann   
Дата:   27-02-13 12:11

Зависи как са подредени, защото и аз това си помислих първо. Ако са в различни формати, може да са различни и по съдържание и да е доста изморително.

Отговори на това съобщение
 Re: Кадриране 3:2
Автор: milenpi   
Дата:   27-02-13 12:35


http://emptyeasel.com/wp-content/uploads/2007/04/trafalgarsquarebypietmondrian.jpg



Piet Mondrian

Отговори на това съобщение
 Re: Кадриране 3:2
Автор: fotorafi   
Дата:   27-02-13 12:51

Жоро е прав за съотношението 2:3 във фотографията. По-голямата свобода за формата на снимките в печата и живота внасят по-свободно възприемане. Затова никой не може да наложи насила какъвто и да е формат. Аз повече от 20 години снимах за службата с Пентакон, Ролайфлекс и Хаселблад в 6/6 см.на ролфилм 120. И после за различни изложби,панаири и всякакви нужди художниците ги прекадрираха, правеха отсечки в каквито им бяха необходими формати.
Съотношението 2:3 е наложено от художниците.Като се започне от иконописците и художниците от Ренесанса,импресионистите... Защото са изчилявали съотношенията в човешката фигура 2:3 и се приема, че това съотношение се приема от човешките очи най-леко.
Носът е 1/3 от дължината на лицето.Разстоянието между двете очи на човека е колкото едното око, 1/3 цялата дължина да очите,дължината на двете очи е 2/3, ръцете са 1/3 от дължината на човешката фигура. Ако вземете един учебник от Художествената академия,ще видите и други примери
Но никой не може да задължи фотографите стриктно да се придържаме към задължителните формати, по-скоро е консерватизъм...

Отговори на това съобщение
 Re: Кадриране 3:2
Автор: sirkhann   
Дата:   27-02-13 13:37

То откога все чакаме квадратни сензори, ама не идват и не идват.

Отговори на това съобщение
 Re: Кадриране 3:2
Автор: autosvet   
Дата:   27-02-13 13:42

Защо квадратни - кръгли трябват!

Отговори на това съобщение
 Re: Кадриране 3:2
Автор: rorus   
Дата:   27-02-13 13:56

Ами това откога го приказвам - безогледалните системи са идеални за квадрат. И тогава няма да въртиш апарата ако искаш да снимаш вертикален кадър. [cool] И ще имаш квадрат с голяма резолюция.

Отговори на това съобщение
 Re: Кадриране 3:2
Автор: mcnicko   
Дата:   27-02-13 14:03

И какво? После да си кадрираме на компа ли? Аз не обичам така... Не съм някакъв майстор или нещо, но обичам да си кадрирам в апарата. Квадрата по принцип е малко по-претенциозен към композицията, а да си представям всеки път как да режа после...

То като искаш пак може да не го въртиш апарата, резни си колкото не ти трябва и готово [smilie18] На мен 2:3 ми харесва, даже 4:3 ми идва прекалено квадратно.

Отговори на това съобщение
 Re: Кадриране 3:2
Автор: krist   
Дата:   27-02-13 14:04

лошото е, че ако ти се прииска пък 3:2 кадър, ще трябва пак или да кропиш, или да шиеш кадри за по-голяма резолюция. угодия няма![smilie18] тоя проблем ще се махне, когато се появят камери с по няколкостотин мегапиксела - тогава ще може да си кропиш както искаш, без притеснения за резолюцията[smilie5]


Отговори на това съобщение
 Re: Кадриране 3:2
Автор: harvester_vn   
Дата:   27-02-13 14:18

За мен няма значение съотношението, стига ако не е квадрат, да е ясно изразено. В последно време попадам тук на доста добри кадри, но съотношението на страните им е близо до квадрат без да е такъв и стоят малко като сбъркани....

Отговори на това съобщение
 Re: Кадриране 3:2
Автор: sirkhann   
Дата:   27-02-13 14:37

Щото не са кадрирани с идеята за квадрат, вероятно ;)

Отговори на това съобщение
 Re: Кадриране 3:2
Автор: harvester_vn   
Дата:   27-02-13 15:16

Сигурно е така, но това не е причина да ми ми харесва.

Отговори на това съобщение
 Re: Кадриране 3:2
Автор: dekov   
Дата:   27-02-13 16:42

Ами аз на клиентите им предлагам тясната страна според размера на хартията ( 10,2 ; 12,7;15,00 ;20,3 и т.н.) и дължината колкото дойде, всичко е според виждането на автора, шедьовъра е непокътнат.


Отговори на това съобщение
 Re: Кадриране 3:2
Автор: batsali   
Дата:   28-02-13 15:07

Златното сечение е равно точно на (1 + корен от 5)/2, което е около 1.618

Отговори на това съобщение
 Re: Кадриране 3:2
Автор: Andinov   
Дата:   28-02-13 15:16

Защо да трябва да се придържаме към 3:2 ?
Аз винаги си кадрирам 4:3 или 5:6

Отговори на това съобщение
 Re: Кадриране 3:2
Автор: mcnicko   
Дата:   28-02-13 15:30

batsali - тва във връзка с кое? И като е 1.618 поне да беше написал какво точно означава числото... Факт е обаче, че това дама тема за размисъл.

1.618 e съотношението на дългата страна към късата страна на златен правоъгълник. По стечение на обстоятелствата, най-близкото просто кадриране е в правоъгълник с пропорции 2:3, което е 1.5.

Златната спирала(или нейната опростена и приближена версия - спиралата на фибоначи), която много хора обичат да ползват за кадрирането си е следствие на златното сечение в правоъгълника.

Специално спиралата на фибоначи се конструира по-лесно, понеже използва дъги, които са 1/4 част от цели кръгове с радиус колкото късата страна на квадрата. Самия квадрат е отделен от правоъгълника с помощта на златното сечение.

Надявам се да не съм ви приспал преждевременно [smilie5]



Публикацията е редактирана (28-02-13 16:26)

Отговори на това съобщение
 Re: Кадриране 3:2
Автор: photostoykov   
Дата:   28-02-13 16:39

E, аз пък кадрирам 4:6 (инча) [smile]



Публикацията е редактирана (28-02-13 17:33)

Отговори на това съобщение
 Re: Кадриране 3:2
Автор: Canon   
Дата:   28-02-13 17:58

J0R0 [smilie24]

Отговори на това съобщение
 Re: Кадриране 3:2
Автор: harvester_vn   
Дата:   28-02-13 18:14

Andinov написа:

> Защо да трябва да се придържаме към 3:2 ?
Аз винаги си кадрирам 4:3 или 5:6

В профила ти не е баш така, ама щом казваш... [smilie21] [beer]

Отговори на това съобщение
 Re: Кадриране 3:2
Автор: hotsnail   
Дата:   28-02-13 18:27

Ами то май пропорциите, в които има геометрична хармония, не са нито 4:3 нито 3:2 нито 16:9 и подобни глупости.

3:2 е близко до няколко пропорции, които се ползват в живописта, архитектурата.

Има едни правоъгълници - корен от 2, 3, 4, 5 и phi. Там има разни сечения вкл. златното.

http://en.wikipedia.org/wiki/Dynamic_rectangle


Тя тука работата опира до геометрия и хармонично предаване на дадена сцена, използване на диагонали и подобни щуротии. Снимки дето заслужават токова мислене няма много във фото форума, та не си хабете главите със сложни неща.



Публикацията е редактирана (28-02-13 18:30)

Отговори на това съобщение
 Re: Кадриране 3:2
Автор: fotorafi   
Дата:   28-02-13 18:29

По въпроса с кадрирането Canon-IXUS-APS филм са решили конструктивно да се сменят форматите.Снимаш панорама няколко кадъра,превключваш на класически, после на третия:
-Н 30,2 мм х 16,7 мм максимален
-С 25,1 мм х 16,7 мм класически
-Р 30,2 мм х 9,5 мм панорама

Не е лошо замислено, само дето е шибан филма и касетите за ползване.. APS[beer]

Отговори на това съобщение
 Re: Кадриране 3:2
Автор: mcnicko   
Дата:   28-02-13 19:01

hotsnail интересно наблюдение с динамичните квадрати.

Какво имаш предвид под геометрична хармония? Аз го разбирам като геометрични елементи които се допълват. Такава може да се търси във всяко едно кадриране без значение съотношението на страните му.


Геометричните повторения и допълвания сами по себе си рядко пораждат интересен кадър ако няма подходящ обект. По-скоро могат да се използват за подсилване на изображението, подчертаване на обекта, концентриране на вниманието и т.н. В този ред на мисли, в квадратно кадриране примерно по-лесно някак ми се струва се работи с триъгълници, когато е подходяща симетрията и баланса или центрирането.

П.С. Сгрешил съм преди малко, други квадрати съм гледал. И сечението спада към тези :)



Публикацията е редактирана (28-02-13 19:24)

Отговори на това съобщение
 Re: Кадриране 3:2
Автор: ZED   
Дата:   28-02-13 19:39

Мен квадрата много ме кефи, много повече от 3:2 или друго правоъгълно съотношение. Освен всичко казано до тук, фотоателиетата могат да копират във всякакви пропорции без никакво затруднение.[shtrak]

Отговори на това съобщение
 Re: Кадриране 3:2
Автор: sirkhann   
Дата:   28-02-13 20:28

Срещу 50% надценка [smilie18]

Отговори на това съобщение
 Re: Кадриране 3:2
Автор: ZED   
Дата:   01-03-13 15:37

Никакви 50%. Цената е спрямо площа на снимката. Няма надценка, защото няма допълнителен труд. Проверено :)[smilie24]

Отговори на това съобщение
 Re: Кадриране 3:2
Автор: stix   
Дата:   01-03-13 22:19

Аз давам още един глас за кръглите сензори :) [beer]

Отговори на това съобщение
 Re: Кадриране 3:2
Автор: serjy   
Дата:   01-03-13 22:47

мене по ме кефи 4:3 [beer]

Отговори на това съобщение
 Re: Кадриране 3:2
Автор: asahi   
Дата:   01-03-13 22:48

Аз съм бил ангажиран професионално във всички етапи по производството на изображението - заснемане, обработка, дизайн и предпечат на страницата, печат, даже и продажба. От тази позиция съвсем отговорно мога да заявя, че фотографът в 99% от случаите не знае с какви пропорции ще достигне фотографията му до зрителя. Изключенията са в случаите, когато фотографът сам публикува снимката си в интернет или на изложба. Понеже и в двете няма кой-знае какъв комерсиализъм то може да се заключи, че горното допускане няма икономическо значение.

По-трагично е когато фотографът си казва "това ще изглежда страхотно в 3:2, пет за 4 или 20:3 (Иван Иванов, известен като ИИ) и после види, че шедьовърът му е аранжиран на страница, постер или екран по неподходящ за предварително "закования" формат начин.

И ако горното ви се струва сложно или неразбрано поне запомнете, че фотографията живее свой живот и след като сте натиснали спусъка.

Отговори на това съобщение
 Re: Кадриране 3:2
Автор: hotsnail   
Дата:   01-03-13 23:41

@mcnicko това дето си писал имам в предвид. Сигурно и по-добре ги рабзираш от мен тия неща. Аз сега гледам разни курсове за живопис и се образовам бявно.

Ама в живописта дори доста обикновенни сцени стават интересни когатоима силно заиграване с геометрията - диагоналли, хоризонтали, вертикали от една страна после разни криви които минават по контурите на обектите.

Та силната композиция на обектите когато е сложена в правилната рамка, допълнително подсилва ефекта.

А хармония имам предвид повторения, ритъм някакъв. По-лесно е да имаш такъв когато пропорциите на рамката са някакво смислено математичско отношение. 4:3 и 3:2 са малко по-сложни зз вписване и за намиране на подобни правоъгълници и т.н..

Дори А4 е по-хармоничен от 3:2 - като го сгънеш в средата получаваш подобен правоъгълник. И после може да го сгънеш пак т.е. лесно е да вкараш ритъм някакъв в кадъра.

Това с амой рамзисли. Трябва ми доста време- аз бавно виждам сцените и да направя хубава изчистена снимка, ми е много трудно. Обикновенно са ми претрупани и пълни с боклуци снимките.

Ето маллко излюстрации на това дето писах


http://www.moma.org/collection_images/resized/642/w500h420/CRI_207642.jpg




http://www.moma.org/collection_images/resized/040/w500h420/CRI_71040.jpg





Публикацията е редактирана (01-03-13 23:45)

Отговори на това съобщение
 Re: Кадриране 3:2
Автор: mcnicko   
Дата:   01-03-13 23:55

Аз питах по-скоро от математическа гледна точка. Линии и форми обожавам и обичам да кадрирам с тях, образованието ми е виновно за това предполагам. Винаги ми са интересни такива фигури с по-специални свойства. [smilie5]

Питах по-специално дали под хармония имаш предвид допълване или ритъм. Аз лично трудно им намирам границата на моменти, заради това беше въпроса. И двете са интересни като похвати. Иначе има логика в това което казваш. С линии и фигури построени от тях в неквадрано кадриране по-лесно се работи и от моя гледна точка.

Друго интересно което май не се е коментирало в темата е факта, че в правоъгълник окото се води по-лесно и има първичен инсинкт в каква посока трябва да започне да гледа кадъра. Малко помощ от фотографа с кадрирането и обекта сякаш по-лесно се позиционира в снимката. Това пак си е лично мое предположение и размисъл над нещата, но намирам поне за себе си някаква истина.

Отговори на това съобщение
 Re: Кадриране 3:2
Автор: metodiev_martin   
Дата:   02-03-13 01:17

Радвайте се на 6х6


Отговори на това съобщение
 Re: Кадриране 3:2
Автор: asahi   
Дата:   02-03-13 01:27

Математически погледнато 3:2 е близко до златното сечение, грубо 66 срещу 62 процента.

Отговори на това съобщение
 Re: Кадриране 3:2
Автор: swan_   
Дата:   02-03-13 01:36

J0R0, аз едно мога да кажа. Преди години бях на курса за напреднали на ФФ. Водеше го уважавания от вас доц. Абаджиев. Та той ми направи забележка, че кадрите ми били в странни съотношения. Изводите оставям на вас :)

П.П. За съжаления от тогава леко ме увреди и 95% от снимките ми са с "правилното" съотношение. :)

Отговори на това съобщение
 Re: Кадриране 3:2
Автор: hotsnail   
Дата:   02-03-13 02:42

Защо пък 3:2 а не точно 1.61.... Златното сечение позволява някои неща дето в 3:2 просто не стават, то за туй се ползва. Във фото предполагам златно сечение може да има само с кроп така или инак. Ама ако ще е гарга, поне да е рошава, а не менте. Тия спирали, диагонали, квадрати от златно сечение в 3:2 просто не се вписват

То 3:2 си има заигравки също ама доста по-слаба работа от корен втори от две или златно сечение



Публикацията е редактирана (02-03-13 02:43)

Отговори на това съобщение
 

За да пишете мнения трябва да влезете с потребителското си име.
Влезте от тук »