Рекламирайте тук Затвори
Реклама в секции форуми и базар

Под формата на платени обяви можете да рекламирате ваши продукти, услуги или други комерсиални дейности. Обявата може да бъде публикувана избирателно във форум по ваше желание или във всички форуми на сайта.

За стандартната ценова листа и условия изпратете
запитване до webmaster@photo-forum.net.
Платени обяви
        
 Теми - forum: Фотография
 първа  назад  1  2  3  4     всички  напред  последна
 ФОТОГРАФСКИ РАЗГОВОРИ – Кадър и Композиция
Автор: rorus   
Дата:   13-12-11 17:07

ФОТОГРАФСКИ РАЗГОВОРИ – Кадър и Композиция

Време е за нова тема.

Това всъщност могат да бъдат и две огромни отделни теми, но поради силната връзка между двете понятия реших да предложа темата така.

Първо въпросите, които си задавам:

1. Кои са най-използваните формати (съотношения) на кадъра в съвременната фотография – квадрат, 3/2, 4/3, 16/9, 6/7...? Вие кой предпочитате? Има ли тенденция към промяна? Например в посока по-панорамна визия заради Full HD екраните – май не? Таблетите също ще станат основен прозорец към света...
Това е по-лесният въпрос...

2. Композицията – как зависи от формата на кадъра? Правилото за третините и златното сечение винаги се учи и много се нарушава. Кога се спазва и кога не? Когато се спазва не е ли вече банално? Когато се нарушава – например имаме центриране на главния обект – не е ли също банално?
Знам, че има множество учебници и книги по-въпроса. Знам, че няма и не трябва да има еднозначни отговори, но нека се опитаме да маркираме тенденциите (ако ги има) за различните категории фотография. Например при квадратен кадър – центрираният обект в средата стои добре. Лесно ли композирате в квадрат? А в 16х9?

А също ще отговоря на тези въпроси днес/утре.

Вие сте...


Отговори на това съобщение
 Re: ФОТОГРАФСКИ РАЗГОВОРИ – Кадър и Композиция
Автор: nomadsl   
Дата:   13-12-11 20:42

По-добре голям талант, отколкото голям учебник по композиция.

Отговори на това съобщение
 Re: ФОТОГРАФСКИ РАЗГОВОРИ – Кадър и Композиция
Автор: asahi   
Дата:   13-12-11 20:54

Може да се купи


Отговори на това съобщение
 Re: ФОТОГРАФСКИ РАЗГОВОРИ – Кадър и Композиция
Автор: alsash   
Дата:   13-12-11 20:55

....стига с тез фотографски разтвори....[cool] [cool] [cool]

Отговори на това съобщение
 Re: ФОТОГРАФСКИ РАЗГОВОРИ – Кадър и Композиция
Автор: chukov   
Дата:   13-12-11 20:59

Прав е варненския
Генчо Петков ми разказва как навремето са се събирали и са носели извадени на хартия кадри и са ги коментирали

това ли псва според мен много е интересно на живо
хем се вижда аджеба на хартия как седи кадъра, хем повече хора - по-разнообразни мнения

Мисля севлиевци бяха започнали така да правят. Нека кмета им да каже продължават ли още тази добра практика

Ако има време да им ходи на сбирките де

Отговори на това съобщение
 Re: ФОТОГРАФСКИ РАЗГОВОРИ – Кадър и Композиция
Автор: slav4cho   
Дата:   13-12-11 21:03

Всеки снима според познанията си.И според това кое му харесва.

Отговори на това съобщение
 Re: ФОТОГРАФСКИ РАЗГОВОРИ – Кадър и Композиция
Автор: J0R0   
Дата:   13-12-11 21:21

1. Форматите - не знам защо толкова хора робуват на форматите и не могат да надмогнат тия стереотипи. Съотношенията между страните дори да бъдат абсолютно произволни, в това няма нищо лошо (като изключим само, че хартиите във фотоателиетата са с определени съотношения на страните).
Важното е снимката да стои добре.
Всеки който е работил в списание, знае че ако наблъскаш в списанието само снимки с еднакъв формат, то ще стане адски скучно. Затова готините списания не се съобразяват със съотношенията на страните. Има квадрати, правоъгълници с всякакви съотношения на страните, има дори кръгли и овални кадри, кадри с неправилни форми, кадри натопени в други кадри и какво ли не.
Важното е да стои добре.
Всичко друго са предрасъдъци.

2. По отношение на композицията и доколко да се спазват нормите.
Класическия подход е да се спазват. Модернистичния - да се нарушават. Само че и в двата случая трябва да се знаят.
Обичам да давам един пример с музиката - класическите музиканти спазват нормите. Рокаджиите, в много от случаите - не. Излизат пияни на сцената, пеят и свират фалшиво, импровизират. Джазмените вкарват дисхармонични акорди, неравноделни ритми, пропускат тактове и т.н. Но и едните и вторите и третите познават принципите на изграждане на мелодията.
Ако някой дето няма представа от тия неща излезе на сцената и се опита да прави музика - няма да мине.
Та, като нарушаваме принципите - трябва да знаем какво, защо и как.
Почнем ли безразборно - си личи.

Отговори на това съобщение
 Re: ФОТОГРАФСКИ РАЗГОВОРИ – Кадър и Композиция
Автор: Zeno   
Дата:   13-12-11 21:30

То след време някой може да каже, ние така си бъбрехме във ФФ, даже и снимки си показвахме.
Най-точно, според мен, са обясненията на Еклесиаст, отпреди 2500 години.[smilie25]

Отговори на това съобщение
 Re: ФОТОГРАФСКИ РАЗГОВОРИ – Кадър и Композиция
Автор: steeens   
Дата:   13-12-11 21:33

Обясненията са добри, ама намали годините с 3/4 хилядолетие поне.[smilie5] [smilie18] [smilie18] [smilie18]











Публикацията е редактирана (13-12-11 21:48)

Отговори на това съобщение
 Re: ФОТОГРАФСКИ РАЗГОВОРИ – Кадър и Композиция
Автор: Zeno   
Дата:   13-12-11 22:03

"намали годините с 3/4 хилядолетие поне. "
Намали ги ти и тогава виж къде ще му отитат писанията, в Стария или Новия завет.

Отговори на това съобщение
 Re: ФОТОГРАФСКИ РАЗГОВОРИ – Кадър и Композиция
Автор: chukov   
Дата:   13-12-11 22:22

Zeno написа:

> То след време някой може да каже,
> ние така си бъбрехме във ФФ, даже и
> снимки си показвахме.
> Най-точно, според мен, са
> обясненията на Еклесиаст, отпреди
> 2500 години.[smilie25]


Остави ти тая работа
извади на хартия кадъра да видиш колко неща лъсват на показ

Отговори на това съобщение
 Re: ФОТОГРАФСКИ РАЗГОВОРИ – Кадър и Композиция
Автор: rorus   
Дата:   13-12-11 23:10

Съгласен съм с това, че нещата на хартия изглеждат различно.
Те могат да изглеждат много, много по-различно поставени в съответната среда и със съответните паспарту и рамки. Също и големината има значение.

А да - големината е много важна. Особено за съвременната художествена фотография. Много фотографии които в уеб-а са невзрачни - отпечатани в голям формат с рамки и стъкло стоят елегантно, изящно и красиво. (И обратното).

Жоро, добре зачекна списанията. Може би точно поради това изобилие от произволни правоъгълни кропове - когато някой иска да се отличи - работи в квадрат. А пък панорамния формат си е много добър за пейзажи и даже за стрийт. Аз обичам да го ползвам и вертикално - защото добре стои в/у колони и стени, както по единично така и по 2 и 3 фотографии в група.

Отговори на това съобщение
 Re: ФОТОГРАФСКИ РАЗГОВОРИ – Кадър и Композиция
Автор: Zeno   
Дата:   13-12-11 23:14

Не си прав Чуков, формата на представяне не е определяща. Един калпав кадър, колкото и да го биеш със сопата пак си личи, че е калпав. Както виждам във форума, не си натискал спусъка на апарата три пъти и можеш да прецениш, че има кадри които си искал да направиш и не са ставали, но има други, които някак си са станали "от самосебе си".
Чувството за кадриране е може би най-важния фактор, който или го имаш или го нямаш, компенсира се до някъде с практика, но не напълно, винаги личи.
Тук много се говори, че не им достига резолюция и то за да компенсират именно това качество.
И аз искам да имам апарат с безкрайна резолюция, да взема един широкоъгълен обектив, да се кача на Копитото и да направя една снимка на София и след това да вадя портрети от нея на всички, които са били по улиците в този момент.
[beer]

Отговори на това съобщение
 Re: ФОТОГРАФСКИ РАЗГОВОРИ – Кадър и Композиция
Автор: GOSPODIN   
Дата:   13-12-11 23:14

chukov, така беше - на сбирките в Студентския дом пре 80-те се гледаха снимки в различни формати. Правеха се работни копия на полукатон 13/18 , а после се копираше 20/30 или 30/40 за конкурси и изложби.
Редовно се правеше "кадриране" с гърба на други снимки, а на работните копия Живко Арабов понякога защтриховаше с маркер ненужното в кадъра.
Интересно беше с прожекциите на диапозитиви, когато пак с някоя снимка или длан се "кадрираше", докато някой не каже, че е най-добре по диагонала да се кадрира.[smilie5]

Отговори на това съобщение
 Re: ФОТОГРАФСКИ РАЗГОВОРИ – Кадър и Композиция
Автор: steeens   
Дата:   14-12-11 00:18

rorus[smilie24] Големината винаги има значение.

Отговори на това съобщение
 Re: ФОТОГРАФСКИ РАЗГОВОРИ – Кадър и Композиция
Автор: christal   
Дата:   14-12-11 07:09





Публикацията е редактирана (13-09-12 19:14)

Отговори на това съобщение
 Re: ФОТОГРАФСКИ РАЗГОВОРИ – Кадър и Композиция
Автор: мътно   
Дата:   14-12-11 10:23

Този потребител е деактивиран. Всички негови текстове са изтрити от администратора.

Отговори на това съобщение
 Re: ФОТОГРАФСКИ РАЗГОВОРИ – Кадър и Композиция
Автор: rorus   
Дата:   14-12-11 15:30

Знам, че темата има голям потенциал да умре, защото се простира от:

- нищо точно не може да се каже
до
- всичко може да се каже

Но ето че кристал и мътно казаха интересни неща. Ще ми трябва обаче време за да ги коментирам и това ще стане довечера.

Сега само ще кажа, че на двете големи изложения за художествена фотография през тази година - Milan Image Art Fair и Paris Photo около 25% от кадрите бяха в квадрат. Това са общо над 250 галерии от цял свят, които показват най-добрите си автори и неща, които се надяват да продадат.

Отговори на това съобщение
 Re: ФОТОГРАФСКИ РАЗГОВОРИ – Кадър и Композиция
Автор: princess_lia   
Дата:   14-12-11 16:03

Квадрат - чувствам се много удобно. [smile]

500CM/CFV II/Distagon CF FLE 50/4


http://farm7.staticflickr.com/6212/6285187763_d9ae267ea5_z.jpg




http://farm7.staticflickr.com/6229/6285707174_d9f81b04b1_z.jpg




http://farm7.staticflickr.com/6046/6285707708_cd68caef7a_z.jpg




http://farm7.staticflickr.com/6217/6285187199_8246218131_z.jpg




Отговори на това съобщение
 Re: ФОТОГРАФСКИ РАЗГОВОРИ – Кадър и Композиция
Автор: мътно   
Дата:   14-12-11 17:54

Този потребител е деактивиран. Всички негови текстове са изтрити от администратора.

Отговори на това съобщение
 Re: ФОТОГРАФСКИ РАЗГОВОРИ – Кадър и Композиция
Автор: rorus   
Дата:   14-12-11 22:52

Такааа,
лудият ден вече е минал, децата спят, новините са изгледани... време е да кажа нещо по темата.

Благодарности на принцесата за кадрите - чудесно доказателство за силата и елегантността на квадрата.

Пробвах се, но ми е трудно да бъда кратък и да отговоря на кристал на ниво... там разговорът може да стане безкраен...

коментара към мътно - след малко.

Сега към всички читатели на РАЗГОВОРИТЕ, на които им е интересна художествената фотография - една покана:

Планирам една неформална сбирка с приятели фотографи във Фотосинтезис на бул. В. Левски, София в понеделник, 19-ти декември от 20.00 часа. Ще покажа на голям екран снимките, които имам от изложенията - Milan Image Art Fair и Paris Photo през тази година. Ще си поговорим в свободен формат за тях и за фотографията. Който може да дойде е добре дошъл. Не искам да го правя прекалено официално и затова пускам инфото тук в тази тема. Ще се радвам да се запозная с всеки, който успее да дойде.



Публикацията е редактирана (14-12-11 22:56)

Отговори на това съобщение
 Re: ФОТОГРАФСКИ РАЗГОВОРИ – Кадър и Композиция
Автор: мътно   
Дата:   14-12-11 23:17

Този потребител е деактивиран. Всички негови текстове са изтрити от администратора.

Отговори на това съобщение
 Re: ФОТОГРАФСКИ РАЗГОВОРИ – Кадър и Композиция
Автор: rorus   
Дата:   14-12-11 23:21

мътно:

Това което признавам, е че всеки решава сам за себе си как предпочита: да кадрира в момента или пък после.

Някакъв кадър може да се извади и по единият и по другият начин. Ако искаме да имаме обаче уникален кадър е по-добре да кадрираме в момента на снимане. Защо? Защото това ни принуждава повече да мислим. Повечето мислене помага. Въобще, според мен колкото повече снима един фотограф - толкова по-малко кадри прави той с повече време за всеки кадър - обмисляне, представяне и т.н. (Изключваме спорт, уайлд, журналистика).

Сигурно се е случвало на всеки - кадър, в който има нещо което харесвате но не е кадриран/композиран добре. Почвате да режете - и не става и не става - просто ви стои отрязан.

Новите технологии - били лесни. Аз мисля, че те просто те спасяват от досадните технически подробности. И ти оставят по-вече време за творческата страна. А творческата/художествената страна на нещата е много по-трудна. Сега много хора снимат и то снимат добре. Същото е и с писането. Интернет и блоговете дадоха възможност на много хора да пишат. И те пишат. И пак много от тях пишат много добре. Правилата са си същите - животът е състезаание между хора. Има едни, които са най-добри.



Публикацията е редактирана (14-12-11 23:24)

Отговори на това съобщение
 Re: ФОТОГРАФСКИ РАЗГОВОРИ – Кадър и Композиция
Автор: rorus   
Дата:   14-12-11 23:22

Вино - цъ!
Само чай и то всеки си го плаща...

Отговори на това съобщение
 Re: ФОТОГРАФСКИ РАЗГОВОРИ – Кадър и Композиция
Автор: princess_lia   
Дата:   14-12-11 23:30

Мисля, че няма формат, който е да по или най. При мен е на настоения и цел.

500СМ/CFV II/ Planar 80/2.8


http://farm7.staticflickr.com/6175/6181724470_0b2f525c8c_z.jpg




Отговори на това съобщение
 първа  назад  1  2  3  4     всички  напред  последна

За да пишете мнения трябва да влезете с потребителското си име.
Влезте от тук »