Автор: pophristov
Дата: 13-01-10 15:52
Ето и един пример от мен:
http://212.36.3.59/site_pics/184/o_1259083443_IMG_4229-Edit.jpg
https://photo-forum.net/i/1221345
Еднократна експонация малко над 1 час (3625 секунди). ISO 125, f/6.3, 17 mm. Canon EOS 30D, Tamron 17-50 F/2.8.
Има и други примери в профила ми с приложени Exif-и.
Чрез този пример ще се опитам да предложа практически средства за редуциране на шума:
1. Експонирайте добре кадрите си.
Майсторлъкът в нощната природна фотография се изразява главно в определяне на правилната експонация и избора на подходящи средства за постигането й.
В нощната фотография често се налага използването на високо ИСО. Шумът е най-интензивен в недоекспонираните участъци на кадъра. Практически те не подлежат на възстановяване, така че трябва да се избягват, освен ако кадърът не го изисква разбира се (какъвто е случаят при снимане на силуети). В никакъв случай не се доверявайте на LCD диспеят за проверка на експонацията. За тази цел използвайте хистограмата. Яркостта на LCD диспея в тъмното ще ви обърка и после ще има много неприятна изненада пред монитора. Ако снимате в RAW, не се плашете от преекспонация (стига да няма прегорели участъци). Тя е възстановима. Използването на ниски ИСА няма да ви предпази на 100% от шума, особено при малките матрици.
За горният кадър използвах възможно най-ниско ИСО (125), което да ми позволи все пак да се вместя в оптималната експонация от 1 час. При по-дълга експонация рискувах падане на батерията. Благодарение на 1/4 луна, успях да постигна добре експониран преден и среден план. Градиентът в заден план е предизвикан от светлинно замърсяване от близките населени места. Като цяло се получи задоволително експониран кадър.
До тук стана въпрос за редуциране на шум предизвикан от заигравка с ИСО-то. По-големият проблем при дигиталните фотоапарати е шумът предизвикан от загряване на матрицата при дълги експонации.
2. Използвайте вграденото изчистване на шума.
Съвременните DSLR фотоапарати са снабдени с вградена функция за изчистване на шума при дълги експонации (над 3 минути). На кратко: Фотоапаратът прави 2 снимки една след друга - една с отворен затвор и една със затворен т.н. сух кадър, като експонацията при двата е с еднаква продължителност. По този сух кадър се определя кой шум в оригиналния кадър е генериран от загряване на матрицата и се отстранява. Може да ви звучи невероятно, но върши добра работа. Има обаче недостатъци:
- неточност - в повечето случаи тя е в границите на допустимото;
- увеличава времето два пъти - умножавате експонацията по 2 пъти и получавате времето, което ще работи фотоапаратът. Това добавя допълнително ограничение във времето на експонация. Внимание!!! - ако батерията падне по време на сухия кадър, ще загубите и оригиналния. Така че много добре преценявайте времето на експонация или се застраховайте с батериен грип.
За горния кадър всъщност съм чакал (с голямо нетърпение) 2 часа, но пък вграденото изчистване на шума си свърши много добре работата.
3. Колкото по-студено, толкова по-добре.
Правилото е следното: ако температурата е под 0-та по Целзий, няма нужда да използвате вграденото изчистване на шума. За температури над 0-та, колкото е по-студено, толкова по-малко шум ще се генерира и от тук отрицателния ефект от неточността на метода намалява. Затова снимайте през зимата: хем по-студено, хем нощта е по-дълга.
Горният кадър е правен при температура 4 градуса по Целзий. От тук и безупречната работа на вграденото изчистване на шума.
4. Използване на средства за редуциране на шума в обработката.
След като сте се погрижили оптимално да редуцирате шума в предните фази, можете успешно да използване софтуерните методи, които предоставят любимите ви програми за обработка на изображения. Лично аз съм много доволен как се справя Lightroom с шума. Използвам съм го и за небето в горния кадър.
5. Многократни експонации.
Конкретно за снимане на звездни следи (star trails), някои фотографи използват наслагване на многократни кратки експонации, за да елиминират шума от загряване на матрицата. Лично аз се въздържам от този метод. Магията на нощната фотография е в рисуването със светлина, а този метод я опорочава. А и по-голямо предизвикателство е да постигнеш подобен ефект с еднократна експонация.
6. Снимайте на филм.
Ако все пак не можете да се справите с шума при дългите експонации, снимайте на филм. Някой фотографи на звездни следи изобщо не признават дигиталната техника. Разбира се има и предимства, и недостатъци. Без да изпадам в подробности, ето някои от тях:
Предимства:
- Липса на шум;
- Неорганичена експонация поради независимост от батерия - за механичните фотоапарати;
Недостатъци:
- Грешка на реципрочността.
- Невъзможност за избор на ИСО.
- Риск от повреждане във фотолабораторията. Представете си да ви съсипят филм, в който има кадри правени по цяла нощ.
Извинявам се за дългият пост. Надявам се да бъде полезен на някой.
|
|