Автор: adonchev
Дата: 29-09-08 14:20
Ами добре, накратко без подробности. Мултиконтрастните хартии се правят така че да реагират по различен начин на цвета на светлината с която негатива се проектира в/у тях. Те променят своя контраст според съотношението на синя и зелена светлина. Колкото по-зелена е светлината - толкова по нискоконтрастно е копието и обратно. Лично аз нямам понятие защо се обикновено се използват филтри степенувани между жълто и магента, а не такива между синьо и зелено, но предполагам че става въпрос за това че синьо/зелената комбинация е с по-висока плътност и интензитета на преминалата светлина чувствително намалява. Аз лично използвам един зелен и един син филтър. По принцип няма значение какви използваш. Може да са син и зелен, може жълт и магента. Това са лични предпочитания. Важното е двата филтъра, използвани поотделно да ти дават крайните стойности на контраст. Най-меките и най-контрастните т.е. 00 и 5. Сплит грейд-а се основава на явлението познато като правилото за светлите и тъмните тонове. Времето за експозиция определя разработката светлите стойности, а степента на контраст - тъмните. От тук може да се изведе, че нискоконтрасната филтрация рисува светлите петна, а висококонтрастната - тъмните. От тук нататъка е лесно - процедурата: Избираш част от изображението, което съдържа и най-светлите и най-тъмните тонове, фокусираш, слагаш в увеличителя филтърът който ще ти даде най-ниските контрастни стойности, т.е. зеления или респ. жълтия, и правиш тестова ивица на избраната бленда на три секундни интервали. Проявяваш я точно за типичното препоръчвано време за твоя проявител, най-често 2 минути при 20оС. Стопираш и фиксираш. След тридесет секунди във фиксажа палиш лампата, която не трябва да е по-силна от 25W на един метър от тавичките с разтвори и гледаш. Търсиш тази ивица в която светлите части са ти най-добре разработени. Ако ивицата която ти е харесала е в началото на поредицата от трисекундни интервали, отваряш блендата на обектива с една стойност и правиш нова тестова ивица по описаната процедура. Ако пък е в края - затваряш блендата с една стойност. Целта е ивицата с най-правилно разработени светли части да ти дойде горе-долу в средата на тестовото копие. Трябва да се има в предвид че светлите стойности че са добре разработени, но копието като цяло ще изглежда плоско и мътно. Това не трябва да те тревожи. Сега когато добре разработените светли стойности са ти в средата, обелязваш необходимото време и бленда за това, връщаш се при увеличителя и без да променяш нищо! по фокуса или кадрирането, слагаш на същото! място нов лист за тест, и без да сменяш филтъра, правиш експозиция с отбелязаното време. Без да пипаш нищо друго, сменяш филтъра с този който ще ти даде най-силните контрастни стойности, т.е. със синия, респ. магента и правиш тестова ивица на три секундни интервали. Проявяваш я за същото време, стопираш и фиксираш. След тридесет секунди във фиксажа, палиш лампата, и гледаш. Търсиш тази ивица в която тъмните стойност са най-добре разработени. Не трябва да имаш чисто черно, защото при изсъхване на копието то малко ще потъмнее. Това се нарича драй-даун, но за това друг път. Ако ивицата която ти е харесала е в началото на поредицата от трисекундни интервали, отваряш блендата на обектива с една стойност и правиш нова тестова ивица по описаната процедура. Ако пък е в края - затваряш блендата с една стойност. Целта е ивицата с най-правилно разработени тъмни стойности да ти дойде горе-долу в средата на тестовото копие. Обелязваш необходимото време, връщаш се при увеличителя, сменяш филтъра с нискоконтрастния, Слагаш лист хартия, правиш експозиция за времето установено за най-добро за светлите стойности. Без да пипаш нищо друго по увеличителя или копието, сменяш филтъра с висококонтрастния и правиш експозиция за времето установено за най-добро за тъмните стойности. Проявяваш, стопираш, фиксираш, чакаш триисет секунди, палиш и гледаш. Обикновено е готово. Ако нещо не ти харесва решаваш какво и колко трябва да промениш. Това е най-краткото и много непълно обяснение на тази техника. Най-хубавото при нея е че имаш пълен конттрол над контраста. В нета има много инфо. Търсете на [ Split-Grade Printing ]. На този адрес [ http://www.darkroomagic.com/Publication/WBM/BasicSplitGradePrinting.pdf ] има хубав pdf по темата.
![[beer]](https://photo-forum.net/forum/smileys/smiley20.gif)
|
|