Автор: Jankoff
Дата: 19-09-12 09:49
В миналото (далечно, бе, мамка му ) имах подобен на рибешко око обектив - обаче вече почти не си спомням какво точно правеше. И, във връзка с предстояща екскурзия на интересно място, се замислих за fisheye. Отворих първо темите тук, ами няма много, да не кажа хич. Попрочетох това-онова в Нета и веднага ми направи впечатление, че всички говорят за fun-фактора, който бил налице при тоя тип обектив. Даунлоудвах и разгледах и много снимки - ами наистина много интересно! Ама аз реших, че те са станали в резултат от дълга работа и търсения.
Взех си наскоро купения second hand PEN1, който е красив и як, но бавничко фокусира с всички обективи, особено с FT. Влязох в магазина и пробвах ей това дребно нещо. Незабавно бях грабнат, първо, от минималистичните размери и тегло, второ, от светкавичността на стрелбата. Това е ръчен обектив, но, след като настроиш на LCD екранчето ръчно блендата според осветеността (повече от лесно), се слага на безкрайност за всичко, що е отдалечено над 5 метра. А PEN-ът на Auto мери и решава скорост и ISO (май не било точно така при Panasonic mFT, или поне трябвало да се задава нещо в настройките). И, трето, освен от огромния обхват на заснимане, бях ошашавен и от ефектите, които тази малка джаджа прави. Застанах пред Министерския съвет и не само го хванах целия заедно с Парламента (бившия Партиен дом), но се и получи ефект, при който Парламентът се е навел наставнически над Министерския съвет и нещо го поучава. А Министерският съвет гледа плахо Парламента, извит отдолу-нагоре.
В метрото, да кажем, влакът излиза правилен, а линиите пред него - невероятно сюрреалистично извити. https://photo-forum.net/joro/emoticons/S1.gif Или пък обратното.
Нещо особено интересно, което забелязах, е, че когато са в центъра на кадъра, хората никак не са изкривени. Разбира се, ако искаш, можеш да ги изкривиш всякак, като ги сложиш в ъглите или в края ...
Купих джаджата и така едновременно намерих точната функция за PEN1 - светкавична стрелба, което с автоматичен фокус иначе е просто немислимо, и увеличих значително възможността за обхващане на обекти и пейзажи. И, не на последно място, осъзнах напълно защо рибата, както се пее в Arizona Dream, не мисли, понеже знае всичко. Ами с две очи по 180 градуса на всяко тя вижда абсолютно всичко. Що й е притрябвало да мисли?
Ще бъда благодарен за принципи и идеи при използването на fisheye, мнения за възможностите при този тип фотографиране и пр.
|
|